Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

tuge

New Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2016
Moro!

Ongelmana vm. 2000 Carismassa (kaikki oireet vain lämpimällä koneella!): tyhjäkäynti humppaa 100-1000 väliä, ei sammu mutta lähellä on. Tasakaasulla ajettaessa voimakasta, aika säännöllistä nykimistä, kaasu ikäänkuin katkeaa jolloin pitää polkaista lisää jotta kierrokset nousee taas. Bensankulutus kasvanut hieman. Ilmamassamittari vaihdettu, ei vaikutusta. Ei anna vikakoodeja eikä vikavalot pala.

Missäs vois olla vika? Kaasuläppäkotelo puhdas. Lambda-anturi? Katti? (putkessa pieni vuoto, voiko vaikuttaa?) Joku nokka-akselin anturi?

Edit. Oireet ilmenevät ekan kerran ku oli ollu pitkästä aikaa yön tallissa ja sen jälkeen pitkä ajo pakkasessa. Joku kondensaatiovesi päässy tekemään tuhoja?
 
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

Oma teki vähän vastaavaa kun jäähd.järjestelmä oli huonosti ilmattu
 
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??


Onko vika selvinnyt? Omassa taysin samaa tasakaasulla nykimistä lämpösenä etenkin siinä 100kmh vauhdeissa, mutta tyhjäkäynti kuitenkin tasainen.

Onko sinulla vielä EGR käytössä vai tulpattu pois? Omassa nykiminen lämpösenä paheni kun tulppasin, mutta teki sitä kuitenkin ennenkin.

Alkaa mennä hermo tuohon rakkineeseen kun ei vikaa tunnu löytyvän.
 
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

OBD-lukija/testeri kiinni ja katsoo mitä siellä tapahtuu. Jos esimerkiksi sytkä heittelee tasakaasulla, niin vika voisi löytyä kaasuläpän asentoanturista.
 
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

Vika on edelleen samanmoinen. Käytin huollossa, arvelivat että kaasuläppäkotelo paskana. Antaa kuulemma vikakoodiksi sen, kotelon piuhan ku irrottaa nii käynti tasaantuu (mutta ei tietenkää vastaa kaasuun), ja ku vikakoodin poistaa, oireet palaa. Anturi kuulemma ehjä, joten koko kotelo vissiin menee vaihtoon... Nyt pitäis metsästää jostain käytetty, orkkisosat on tähän autoon liian tyyriit.
 
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

Eihän siinä kotelossa ole kuin käämi joka vaikuttaa suoraan kaasuläppäakselissa olevaan magneettiin sekä kaasuläpän asentoanturi. Käämi ei varmasti hajoa, ainakaan niin että tuollaisia oireita tulisi. Magneetti voi toki irrota läppäakselilta mutta senkin tarkistukseen ja korjaukseen löytyy tältä foorumilta ohjeet. Onkohan ne huollossa mitanneet sen TPS oikein eli tarkistaneet koko alueen resistanssin, vai vaan lepoasennon vastuksen?
 
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

Tässä vielä huoltamon tarkempi kuvaus huoltotoimista:

- Luettu vikamuisti, ei vikakoodeja
- Kaasuläppä liikkuu tyhjäkäynnin mukaan kiinni ja auki. Mitatuilla arvoilla asentotunnistin toimii oikein. Käytetty kaasuläpän liitin irti moottorin käydessä ja laitettu takaisin. Antaa vikakoodin kaasuläpältä ja alkaa käymään tyhjäkäyntiä oikein, ei kuitenkaan vastaa kaasuun kunnolla. Heti kun vikakoodin poistaa, tyhjäkäynti alkaa seilaamaan. Todennäköisesti kaasuläppä rikki.

Kyselin juurikin että voiko koteloa korjata vai pitääkö vaihtaa koko homma. Puhui jostakin komponentista, jonka vaihtamalla vika voi korjautua, mutta ei tarkemmin tiennyt eli kovin tarkasti vikaa ei paikannettu.. Oma tietotaito on aika lailla nolla...
 
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

Koitapa varsin löysätä asentoanturin ruuvit ja kääntää sitä hieman, kun auto pyörii ja vika on päällä. Omasta oireilu loppui siihen, eikä tullut enää takaisin.

Kotelon voi korjata, ohjeet löytyy (tai ainakin on joskus löytyneet) täältä foorumilta. Siellä ei tosiaan ole kuin läppäakseliin liimattu magneetti, joka voi irroita liimauksistaan, ja aiheuttaa kaasun omituista käytöstä. Tarkasta tai tarkastuta se nyt ensin.

Toinen vikakohde on se TPS, mutta jos se kerran on mitattu ja toimii, niin silloinhan se ei ole rikki. Jos sitä on irroiteltu niin se voi olla väärässä asennossa, eikä tunnista oikeaa kohtaa. Siihen auttaa tuo ensin mainitsemani kääntö silloin kun vika on päällä, oikean kohdan huomaa kun tyhjäkäynti laskee normaaliksi ja tasoittuu. Tai ainakin minulla se toimi niin.
 
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

Jos tuo läpän akselin liimaus on pettänyt niin useimmiten kunnolla kaasua painettaessa vikavalo syttyy ja auto sammuu. Virrat pois ja takaisin ja taas toimii.

Onko tällaisia oireita ollut?
 
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

Vikavalo ei ole syttynyt missään vaiheessa ja auto toimii kiihdyttäessä oikein ja vastaa hyvin kaasuun, eli ilmeisesti tuskin akselin liimaukset ei ole pettäneet. Mistä tuo asentoanturi löytyy / löytyykö kuvallisia ohjeita foorumilta, en ainakaan haulla löytänyt.
 
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

Tuossa kuva. Se on kaasuläpässä akselin päässä kiinni oleva musta muovinen anturi, kahdella ruuvilla kiinni. Säätö tosiaan voi auttaa, itse katsoin evoscan ohjelmalla oikeat voltit mitkä kuuluu läppä kiinni eli tyhjäkäynnillä olla. Arvo oli jotain 0.529v mutta siinäkin oli pelivaraa muistaakseni kuhan ei yli 1v mennä, Silloin auto ei ole enää tyhjäkäynnillä tietokoneen mukaan.
 

Liitetiedostot

  • tps.jpg
    tps.jpg
    38.1 KB · Lukukerrat 356
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

Nonii nyt kerkesin roplaamaan tuota koteloa. Anturia liikuttelemalla ei käynti parantunu. Mitähän seuraavaksi.. :seina

Ainoa mitä sain aikaan oli että nyt nykiminen on tiheämpää, en tiiä jäikö anturi sitte jotenki huonoon asentoon. Säädin myös tyhjäkäyntiä (jos sitä säädetään sieltä kotelon takaa, pieni kuusiokoloruuvi??), jolloin ei nii pahasti humpannu tyhjäkäynnillä mutta sitte ajossa nykii vielä pahemmin + bensan kulutus saatto vähä nousta. Pitää huomenna koittaa säätää kohilleen.

Edit. Voi :nykii säädinköhän mää vahingossa tuota sas-ruuvia?? Nyt vasta hoksasin selvittää että sitä ei ois saanu räpeltää.. Mitehän ihmeessä tiiän mihin asentoon se pitää ruuvata? (jos tuo lisääntynyt nykiminen johtuu siitä)

Onko mitään ideoita?
 
Vs: Carisma 1.8gdi oireet lämpimänä??

Löysitkö ongelmaan ratkaisun? Oma oireilee edelleen lämpöisenä nykimällä silloin tällöin...
 
Takaisin
Ylös Bottom