Carisma + autom. ilmastointi + valot

risl

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Moro,

Onkohan tommonen tämmönen nyt enää normaalia käytöstä. Joskus aikasemmin laitoin viestin siitä että noi flektit tossa edessä lähtee pyörimään n. 5 sekunnin välein ja se pompottaa tyhjäkäyntikierroksia tyyliin n. 700-1000-700-1000. Samoin ajaessa tuntuu säännöllisin väliajoin tommosia pieniä "nykäyksiä" sen mukaan miten ne siellä edessä pyörii. Tätä ei tapahdu ilmastoinnin ollessa pois päältä. Joku siihen totesi, että joissain autoissa se vain on näin. Nyt kuitenkin pimeällä huomasin, että ajovalot himmentyvät aina vähäsen kun noi flektit lähtevät pyörimään. Eli jos on pimeää ja ilmastointi päällä niin säännöllisin väliajoin himmenee ja kirkastuu. Myös mittarivalot ja kattovalo himmenee noiden flektien tahdissa.

Onkohan tossa nyt oikeasti jotain vikaa?
 
Vs: Carisma + autom. ilmastointi + valot

Voisin kuvitella että flektikin imasee virtaa jonkun verran. Eli ottasin kyllä akun ja laturin syyniin+maadotukset. Ex ooppelissa kun oli laturi hajoomassa niin esim. pyyhkijöitten vauhti hidastu kun pisti takalasin lämppärin päälle.

Moottori varmaan reagoi myös tohon virran vähyyteen. Lisää kierroksia jos jännitteet laskee.. tämä tosin ihan mutu.
 
Vs: Carisma + autom. ilmastointi + valot

No minä laittaisin lähinnä akun vain yön yli lataukseen ja jos ei auta, niin kävisin ostamassa uuden akun ja niin isolla ampeerituntimäärällä kuin vain siihen lokeroon sopii (ja eikä sitten mitään vinkuintialaisia akkuja vaan merkkiakku (Varta, Bosch, Excite yms.)). Kyllä se tuolla tokenee :peukku
 
Vs: Carisma + autom. ilmastointi + valot

Akku on ihan uus tossa mutta se on kyllä joku Bilteman kuravitkutin, tosin niillä Ah-määrillä(62)mitä kaikissa suosituksissa on "1.6 carismalle". Se ei vain taida riittää jos on joku muu kun toi perusmalli missä ei ole mitään sähkölaitteita.
 
Vs: Carisma + autom. ilmastointi + valot

Kokeilin eri akulla, boschin silver 70ah eikä vaikuttanu mitenkään. En tiedä tapahtuuko tota auton ollessa liikkeessä mutta ainakin paikallaan ollessa.

Eli ilmeisesti laturi on huono? Tai sitten toi kuuluu tohon ominaisuutena eikä pitäs välittää koko asiasta. Varmaan lätkästy vaan samat laturit ja muut kun mikä toimis "normaalisti" tavallisessa 1.6 carismassa missä ei ole mitään varusteita. Sen seurauksena sitten kaikki on "OK" kun ilmastointi on pois päältä, muuten vilkkuu valot ja kierrokset hyppii.
 
Vs: Carisma + autom. ilmastointi + valot

Vilkut, radio, takalasinlämmitin ja sähköikkunat ei näytä vaikuttavan noihin valoihin samalla tavalla kuin noi 2 flektiä.
 
Vs: Carisma + autom. ilmastointi + valot

tuskin on eri laturi kun muussakaan varustelumallissa.ja esim mun 91 lanceri ilmastoinnilla niin ei ecu ohjausta niin kun kompura lyö päälle niin kierrokset niiaa.se riippuu miten tu kyseinen auton ilmastointi toteutettu eli saako ohjausta eculle vai ei.? esim sillon kun flektit/kompura lähtee käymään. yleensä kompurakin kytkeytyy päälle flektin kans ja se varmasti kierrrosten nytkäyksen tyhjäkäynnillä varsinkin aiheuttaa,jonka taas tyhjäkäynti mosa yrittää akkiä korjata--->kierrosten huojumista.

jos kaikki pelaa niin en tekisi mitään vaan antaisin olla ja olisin murehtimatta(vähemmän harmaita hiuksii päässä ;D)

ja SE ETTÄ PIKKASEN/SILMÄLLÄ HUOMAA VALOJEN HIMMENNYKSEN jonkin ison esim kompuran/2 flektin käynnistyessä valojen himmenevän ON NORMAALIA. (kierrrokset tippuu niin valot himmenee)

JOS VALOT ESIM KOKONAAN katoaa ajokentästä niin ei normia./TODELLA MENEE HEIKOKSI.

AUTON OMA LATURI ON YLLÄPITOLATURI ei siis tyhjän/varaamattoman akun LATURI .tyhjää akkua turha yrittää elvyttää autolla ajamalla/2 tuntia tyhjäkäyntii käyttämällä.tyhjä akku vaatii VÄHINTÄÄN vuorokauden latauksen KUNNON VERKKOVIRTA laturilla
 
Vs: Carisma + autom. ilmastointi + valot

mikko412 sanoi
AUTON OMA LATURI ON YLLÄPITOLATURI ei siis tyhjän/varaamattoman akun LATURI .tyhjää akkua turha yrittää elvyttää autolla ajamalla/2 tuntia tyhjäkäyntii käyttämällä.tyhjä akku vaatii VÄHINTÄÄN vuorokauden latauksen KUNNON VERKKOVIRTA laturilla
Juuri näin! Tämän takia aiemmin sanoinkin, että ensi töikseen laittaa akku laturiin vähintäänkin yön yli ja mielellään pitemmäksikin ajaksi. Kannattaa kyllää tsekata myös se kuinka akun maajohto on auton rungossa kiinni ja poistaa mahdolliset hapettumat rungon ja johdonliittimen välistä. Sen jälkeen vasta siirtyä ihmettelemään laturia. Mitsun laturit ovat yleensä ottaen kyllä melko hyviä, luotettavia ja pitkäikäisiä, joten en nyt ensimmäisenä usko että se olisi lopun edellä ellei ole nyt aivan tolkuttomasti ajettu auto.
 
Vs: Carisma + autom. ilmastointi + valot

Mulla on joku neuroosi, yrittäkää ymmärtää. Täytyy kattoa se maajohto ja ilmeisesti ladata se akku vaikka onkin kaupanhyllyltä vedetty.
 
Vs: Carisma + autom. ilmastointi + valot

Nojoo, akun täyteen lataaminen ei vaikuttanu asiaan. Ton himmenemisen noiden flektien tahdissa huomaa myös vaikka koneessa on kierroksia tai auto on vauhdissa.
 
Vs: Carisma + autom. ilmastointi + valot

No nyt kannattaa sitten kyllä jo tsekata ne maadutukset ja niiden mahdolliset hapettumiset. Itsellä oli GDI Galantissa semmonen, että kun pudotti auton tyhjäkäynnille, niin kuuli kuinka lämppärin tuuletin hidastui ja huomas kun valot himmenivät, mutta se korjautui akun täyteen lataamisella eli laturi ei jaksa tyhjäkäynnillä tuottaa tarpeeksi sähköä yksinään. Mutta jos tuo himmeneminen tulee ainoastaan kun flektit hyrähtävät päälle, niin silloinhan kannattaa myös tarkistaa niiden sähköliitännät. Itsellä tuli tämmöinen hassu ja kauas kantoinen ajatus, mutta voisiko olla niissä flekteissä laakerit menossa tai jotain muuta mätää ja kun ne hyrähtävä päälle niin alkavat viemään tolkuttomasti virtaa. Luulis silloin kylläkin alkavan jo sulakkeitakin kärytä. No joka tapauksessa sanoisin kuitenkin että ratkaisu luulisi löytyvän flekteistä. Tuli vain mieleen, että sillähän pystyisi ainakin laturin heikkouden taklaamaan pois jos laittaa riskin starttivirtaa antavan buusterin olla yhtäaikaa akun navoissa kiinni kun auto on paikalla käynnissä ja jos edelleen valot himmenevät flektien tahdissa, niin silloin luulis, että vika on flekteissä eikä ainakaan laturissa. Jos foorumilla, joku on sitä mieltä, että tuo startti virta boosteria ei ole terveellistä pitää navoissa kiinni, niin mainitsee, kun itse en ole moista koskaan tehny :D
 
Vs: Carisma + autom. ilmastointi + valot

Tosiaan aina niistä flekteistä, oon pistäny takalasinlämmitintä, vilkkuja, penkinlämmittimiä, sähköpeiliä, sähkölasia ja radioo edestakas eikä mitään vaikutusta valoihin. Sitten taas se n. 7-10 sekunnin väleinen flektien käynnistyminen aiheuttaa kaiken valon pienen heikkenemisen(ajo,mittari,mitkä vaan). Ajaessa semmosen pienen "nykäyksen", erityisesti huomaa jos ajaa hitaasti jollain ykkösellä tai kakkosella vaikka ruuhkassa. Mitään muita sähköongelmia en ole havainnu, enkä saa valoja himmenemään millään muulla tempulla niinku esim nostamalla kierroksia ja laskemalla tms.

Täytyy varmaan kipata toi johonkin autosähköpajalle. Emmä mikään asentaja/osaaja näiden kanssa ole niin en viitti alkaa tökkii mitään johtoja tai vetelee irti mitään tosta. Tossa tuli myös semmosia vaihtoehtoja esiin kun kyselin ja lueskelin juttuja, että voisko se olla esim. laturin jännitteensäädin mikä tossa ei toimi kunnolla tai laturin hiilet loppumassa?
 
Takaisin
Ylös Bottom