Carisma, kannattaako?

risl

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Jep, voisin harkita tosiaan vihdoinkin siirtymistä ilmastoitujen autojen pariin. -97 Primera on nykyinen auto ja ilmeisesti tuo Carisma vastais aikalailla sitä, katellu tähänmennessä noita perus 1.6 ilmastoituja ja tuolla näkyy olevan jokunen ihan kohtalainen tarjollakin.

Kysymys siis kuuluu.. Onko noissa Carismoissa niin sanotusti jotain mitä "pitäis" tietää, niinku näissä primeroissa on multilinkit(väljyydet), vaihdelaatikon kanssa kikkailut, ongelmat pyyhkimien vivustojen kanssa jne.

Mitkä paikat kannattaa tarkistaa jos menee tutkimaan lähemmin? .. vai onko auto yksinkertaisesti *ska ja ei kannata vaivautua ollenkaan. Mitkä on vahvuudet?

Kiitän :)
 
Vs: Carisma, kannattaako?

Ostin reilut 5kk sitten vm. 2002 1,6 HB Carisman, sillä tullut nyt ajeltua noin 10tkm, mittariin pyörähtää pikapuolin 112tkm.
Koeajolla ja vielä kaupanteon jälkeenkin autolla oli taipumusta nykiä liikkeellelähdöissä, sekä kiihdytyksissä. Lambda-anturi ja sytytyspuolat meni vaihtoon(liike maksoi osat, itse vaihdoin), ongelma poistui.
Vikoja ei ole ainakaan vielä ilmaantunut, alusta toisinaan kolahtelee, taitaa olla aika tyypillistä noille. Vaihteisto pelannut hyvin pääkaupunkiseudun pakkaskeleilläkin(parhammaillaan ollut huimat -14 astetta), laatikkoon vaihdoin melko pian auton ostamisen jälkeen Redlinen MTL:t.

Jotenkin tullut sellainen vaikutelma, että kori ei ole sieltä herkimmästä päästä ruostumaan.
 
Vs: Carisma, kannattaako?

Pölhökustaa sanoi
Jotenkin tullut sellainen vaikutelma, että kori ei ole sieltä herkimmästä päästä ruostumaan.

Joo tuo on omasta mielestä kanssa ihan totta.
Porukoilla on tuollane -98 1.6 koneella oleva ja eipä siitä oikeen moitteen sanaa irtoa. Nyt siis ajettu n.180tkm ja korissa ei ole ruosteenpilkkuakaan.

Kone ja vaihteistohan näissä vanhemmissa 1.6:sissa on Rellun(?) ja kori S40 Volvon(ko?). Vaihteisto on meillä ainakin hiukan "löysä" joka johtuu ihan vaan parista kumihelasta jotka pitäsisi vaihtaa mutta tilojen puutteessa sitä ei ole tullut tehtyä ;D

Tuota konetta voisi ajatella liian pieneksi mut omasta mielestä se tuntuu yllättävän tehokkaalle, kun miettii kuinka vähän se kuluttaa bensaa. ;)

Monta kertaa onkin tullut mietittyä että kuinka tehokas tuo 1.8 sitten onkaan.... ;D

Mutta kokonaisuutena on ainakin meillä olo ajan (n.6kk) ollut todella luotettava ja hyvä auto!! :peukku
 
Vs: Carisma, kannattaako?

Eipä se teho niin tärkeetä tässä olis, kunhan vaan sais jonkun varmatoimisen ja luotettavan vehkeen mitä on halpa ajaa.
 
Vs: Carisma, kannattaako?

risl sanoi
Eipä se teho niin tärkeetä tässä olis, kunhan vaan sais jonkun varmatoimisen ja luotettavan vehkeen mitä on halpa ajaa.

No tuo Carisma on ainaki meille ollu just sellanen...

Tosin katsastus on juuri edessä että saapa nähdä muuttuuko mieli :p
 
Vs: Carisma, kannattaako?

Joo noita kattoneena voin sanoo et carismoissa on korit paremmas kunnos ku se ikäsissä japsimitsuissa. Sen puolesta tuskin on ongelmaa. Onhan niissä jotain juttuja ollu alustan kanssa tai sitten se relluvaihteisto ei toimi. Koneet on varmaa ja pikkupirteetä tekniikaa :peukku
 
Vs: Carisma, kannattaako?

mystinengalant sanoi
Joo noita kattoneena voin sanoo et carismoissa on korit paremmas kunnos ku se ikäsissä japsimitsuissa. Sen puolesta tuskin on ongelmaa. Onhan niissä jotain juttuja ollu alustan kanssa tai sitten se relluvaihteisto ei toimi. Koneet on varmaa ja pikkupirteetä tekniikaa :peukku

Miten toi vaihteiston huonous sitten ilmenee? Jos menee koeajamaan niin mitä kannattaa kuulostella ja tunnustella?
 
Vs: Carisma, kannattaako?

risl sanoi
Miten toi vaihteiston huonous sitten ilmenee? Jos menee koeajamaan niin mitä kannattaa kuulostella ja tunnustella?

No siis meillä tuo on ainakin sellanen että kun vaihde on sisässä(mikä vaan) niin vaihdekeppi heiluu todella paljon vaikka se esim. 3-vaihteen kohdassa on.(siis sivuttain)

Vaihteet kuitenkin menee sisään hyvin.

Kyllä sen sitten koe-ajolla luulisi huomaavan jos jotain pahasti pielessä on. :driver
 
Vs: Carisma, kannattaako?

2004 kesäkuussa ostettiin carisma -97, 1.8SOHC ja oli ajettu 134tkm. Nyt ajettu 205tkm eli noin 70tkm meidän aikana.
Vaihdettuja osia meidän aikana:
-Taka-akselin puslat
-Startti
-Termostaatti ja nesteet
-Pakoputkiston keskipätkä
-Repsikanpuolen takaoven ovenkahva
-Jakohihna kiristimellä ja vesipumppu samalla.
-Vaihteensiirtimen muovihelat
-Tulpat, ilmanputsari, pensansuodatin ja h4:sia aika monta
-Kesä ja talvirenkaat kerran

Olisikohan tuossa suurimat mitä on laitettu. Mielestäni kohtuu vähän on osia mennyt kun katsoo että paljonko autolla on ajettu tuossa ajassa.
Ajoasentoon en ole tyytyväinen. Vähän liian alhaalla on jotenkin mun makuun. Ei tämä ihan paras mahdollinen ole ajo-ominaisuuksiltaan mutta jokainen kerta olen tällä töihin päässyt. Iskarit kun viitsisi vaihtaa niin voisi nuo ajo-ominaisuudet hiukan parantua. Taitaa olla alkuperäiset nuo iskarit ;D.
Kohtuu taloudellinen tämä on ollut ja talvellakin tarkenee.
Takaovien keskuslukot eivät toimi pakkasella. kesällä pelittää kyllä. Taitaa tämäkin olla ominaisuus. Ovien lukot ainakin meidän autossa tuntuvat jäätyvän herkästi talvisin mutta lukkosulalla ne ovat aina auenneet.
Edessä jouset kolahtelevat aika-ajoin mutta eipä nuo ole eteenpäinmenoa haitannet.
Jos pitää kehua niin jokaisessa katsastuksessa on mennyt ekalla läpi ilman että olen tehnyt mitään ennen katsastusta. Ainoa mistä inssi on kirjoittanut korjauskehoituksen on että etuvilkkujen polttimot pitää vaihtaa kun olivat liian valkoiset. Oranssi väri oli irronnut polttimoiden pinnoista.
Muutamasta kohdasta on maali irronnut. Edestä roiskeläpän takaa ja takana pyörän kaaresta.
Se että ostaisinko uudestaan tälläisen...jos ostoperusteena olisi että miten varmatoiminen on kärry ollut niin ostaisin pienistä ominaisuuksista huolimatta. Mutta kun koskaan ei voi tietää varmasti että osuuko miina kohdalle.
 
Vs: Carisma, kannattaako?

Puusilmä sanoi
-Repsikanpuolen takaoven ovenkahva

-Vaihteensiirtimen muovihelat

Taitaa olla jonkun sortin tyyppivikoja nämä.Tai ainakin meidän carismassa on juuri tuo ovi alkanut kenkkuilemaan ja nuo vaihteensiirtäjän muovihelat vaihdettu ihan vähä aikaa sitten ;D
 
Vs: Carisma, kannattaako?

Tuli hankittua jo tommonen -99 carisma aut. ilmastoinnilla jolla ajettu n. 230tkm. Hyvä huoltohistoria, kaikki laitteet pelaa, vaihteet pelaa, kone käy nätisti ja pellit on hyvässä kunnossa ikään nähden. Ainoo mitä näillä näkymin pitää tehdä on vaihtaa pyyhkijöiden sulat, akku ja mittariston valot.
 
Vs: Carisma, kannattaako?

Kiitän.. jahka tosta nissanista vielä hankkituu eroon niin voi ehkä harkita mitsu-avaimenperän ostamista. Harkita, ehkä.
 
Vs: Carisma, kannattaako?

jazga sanoi
Taitaa olla jonkun sortin tyyppivikoja nämä.Tai ainakin meidän carismassa on juuri tuo ovi alkanut kenkkuilemaan ja nuo vaihteensiirtäjän muovihelat vaihdettu ihan vähä aikaa sitten ;D
Jotain kolmekymmentä euroa maksoi ovenkahva timanttitiskillä että ei nyt ryöstöhinta minun mielestä.
Alkup. startti olisi ollut yli neljäsataa timantilla mutta tarvikkeen sai sadalla viidellätoista eerolla :nykii.
Siinä oli kyllä kate kohdallaan ???.
 
Takaisin
Ylös Bottom