Carisman 90 heppaa ===> 190 km/h?!?

timberjack

New Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2006
Sijainti
Korpilahti
Tuli tuossa testattua ihan luvallisesti ostamaani Carismaa lentokentällä. Mittari pysähtyi 190 kohdalle. Autossa on siis 1.6 kone ja 90 heppaa. En kyllä käsitä onko autoa rassattu sillä ei sen ihan pitänyt noin hyvin kulkea?!? Autoa kenties piristetty?!?
 
timberjack sanoi
Tuli tuossa testattua ihan luvallisesti ostamaani Carismaa lentokentällä. Mittari pysähtyi 190 kohdalle. Autossa on siis 1.6 kone ja 90 heppaa. En kyllä käsitä onko autoa rassattu sillä ei sen ihan pitänyt noin hyvin kulkea?!? Autoa kenties piristetty?!?

Sen 5-10% voi oikeastaan vähentää jo mittarivirheen takia. 73kW Carismalle tehdas antaa huippunopeudeksi 185 km/h.

http://www.autodb.fi/mallit/mitsubishi/carisma/mitsubishi_carisma_1998_1.6_glx_hb.php
 
Joo no sitä hain ettei noin pieni tehoero vaikuta huippunopeuteen juuri ollenkaan. Eikä 190 km/h mittarinopeus kuulosta yhtään älyttömältä, oikeaa nopeutta se on lienee 175-180 km/h luokkaa.
 
Auton mittarikin on testattu tutkalla. Tutka näytti 104 kun mittarissa oli 100. En tiedä sitten mutta mittari tuntui näyttävän liian vähän?!?
 
sinä onnellinen.. GPS:llä mitattu mittarivirhe 0.5km/h .. auton viisari 100km/h niin gps heiluu 99-100km/h välillä. neljä päällä ei auto mene kun 167km/h ja on tuo 73kW 1.6 Carisma.

Tiiä sit meniskö se lujempaa jos ajais yksin ;D
 
mulla viisari pysähtyy 200:aan.. 1,6 carisma uudemmalla korilla :eek: ja auto on käytännössä vakio :D mittari valehtelee tutkaan 100 vauhdissa 6km/h
 
mulla menee 1.8 gdi carisma vm 98 mittarin mukaan 210.
mittari heittää noin 5 km/h  .........92 kw.........
viis päällä jakso just just mennä 190
 
JPK85 sanoi
mulla menee 1.8 gdi carisma vm 98 mittarin mukaan 210.
mittari heittää noin 5 km/h .........92 kw.........
viis päällä jakso just just mennä 190

Mittarisi heittää ehkä 80 nopeudessa tuon 5 km/h, mutta mittarivirhe kasvaa nopeuden kasvaessa. Oli se virhe sitten plussaa tai miinusta. Yleisesti ottaen se 10% sääntö on ihan hyvä laskea mittarivirhe.
 
Ja mistä kukakin muka tietää mittarivirheen.. Ne taulut näyttää mitä sattuu.
 
Nonyt on testattu auton mittari gps:lläkin.

Uudestaan lentokentällä testattu:

Mittari pientä vaille 190, gps 193

Moottoritiellä mittari 120, gps 122

Että kulkee se näköjään alle satahevoinenkin ihan riittävästi  :)
 
mä sain mun perhefarkulla jossa 1,6 16V 113hv kone motarilla 180 lasiin.. ja mittari heittää 100km/h vauhissa 10% eli tossa vauhissa 18% ja todelliseksi jää 162km/h ;D
 
Motarilla EI SAA ajaan 180km/h. Ne nopeusrajoittukset on ihan tarkoituksella siellä. Maksimi suomen teillä on 120km/h joka tuntuu monilla olevan hukassa. :mad:
 
V.Taavila sanoi
Motarilla EI SAA ajaan 180km/h. Ne nopeusrajoittukset on ihan tarkoituksella siellä. Maksimi suomen teillä on 120km/h joka tuntuu monilla olevan hukassa. :mad:

Tänki Topicin otsikoksi vois muuttaa jotain että keneltä lähtee kortti ensimmäiseksi, saa tikkarin tai jotai ;D
 
V.Taavila sanoi
Motarilla EI SAA ajaan 180km/h. Ne nopeusrajoittukset on ihan tarkoituksella siellä. Maksimi suomen teillä on 120km/h joka tuntuu monilla olevan hukassa. :mad:

Onhan tuossa viestejä missä ei ole Suomea mainittukaan vaikka moottoritiestä on puhuttu. Olen itsekin ajanut 200 km/h lasissa motarilla aivan laillisesti. Suomessa nopeuskokeet kannattaa toki suorittaa suljetulla alueella, mutta enpä silti jaksa alkaa moralisoimaan jos joku ajaa hiljaisen liikenteen aikaan moottoritiellä hyvällä suoralla sen mitä auto kulkee. Itsepä siitä seuraukset joutuu käytännössä kärsimään tuollaisissa oloissa jos jotain seurauksia on tullakseen.

Ilmastointi päällä voi muuten tiputtaa 10 km/h pois huipuista helposti.
 
ast sanoi
Itsepä siitä seuraukset joutuu käytännössä kärsimään tuollaisissa oloissa jos jotain seurauksia on tullakseen.

Tuo on kyllä niin itsekkäästi ajateltu ja suuri harhaluulo kun olla ja voi. Enkä edes tarkoita suoranaisia seurauksia muihin osuessa joka sekin on mahdollista jopa hiljaisella tiellä.
 
MetalMan_ sanoi
:eek:fftopic

Taitaa kohta olla kortittomia kuskeja muutamia ;D ;D ;D

Itse itseäni lainaten ;D

V.Taavila sanoi
Motarilla EI SAA ajaan 180km/h. Ne nopeusrajoittukset on ihan tarkoituksella siellä. Maksimi suomen teillä on 120km/h joka tuntuu monilla olevan hukassa. :mad:

Jep, koltilla maksimit on 140km/h, josta ei sentään kortti etes vielä lähde ;D

MikkoT sanoi
Tänki Topicin otsikoksi vois muuttaa jotain että keneltä lähtee kortti ensimmäiseksi, saa tikkarin tai jotai ;D

Tai ison onnenpotkun persiille että mitenkäs meinaat ilman korttia pärjätä :peukku

Pitäiskös kerhon vaikka järjestää kimppamatkoja saksaan että päästään autobahnille turvallisemmin kokeilemaan että paljonko autoista lähtee? 8) Tai sitten johonki lentokentälle? ::)
 
Välillä pistää ihmetyttäämään että mitä merkitystä sillä on mitä auto kulkee... Itse en tiedä kuinka kovaa mun auto kulkee. Mutta tiedän että varmasti ihan riittävästi. Ainakin omiin tarpeisiini.

Se on ihan ok käydä jossain lentokentällä kokeilemassa huippuja mutta että pitää sitä kokeilla yleisillä teillä... ei hyvä.

Se nyt on pieni paha jos kortti lähtee, mutta jos joku menettää henkensä tuollaisen koheltamisen tuloksena niin jälkeenpäin saa miettiä moneen kertaan että oliko se sen arvoista.
 
V.Taavila sanoi
Tuo on kyllä niin itsekkäästi ajateltu ja suuri harhaluulo kun olla ja voi. Enkä edes tarkoita suoranaisia seurauksia muihin osuessa joka sekin on mahdollista jopa hiljaisella tiellä.

Sitten on ajanut kovaa väärässä paikassa jos siellä oli muita, se on kyllä totta. Mutta otetaanpa esimerkiksi väli Nurmijärvi - Hyvinkää. Siinä on viiden kilometrin suora moottoritiellä. Jos valoisana kesäyönä samaan suuntaan ei mene kukaan niin miten siinä muita sitten vaarantaa ajamalla kovaa?

Tarkentaisitko mitä tarkoitit jos et muihin osumista?
 
ast sanoi
Tarkentaisitko mitä tarkoitit jos et muihin osumista?

Jouduitko ihan vakavissasi kysymään tuota? :eek: Kyllä minä ainenkin läheisistäni välitän sen verran että en pyri tuottamaan heille surua ehdoin tahdoin. Elämä kun on muutenkin vaarallista niin miksi ottaa turhia riskejä.
 
V.Taavila sanoi
Jouduitko ihan vakavissasi kysymään tuota? :eek: Kyllä minä ainenkin läheisistäni välitän sen verran että en pyri tuottamaan heille surua ehdoin tahdoin. Elämä kun on muutenkin vaarallista niin miksi ottaa turhia riskejä.

Kyllä odotinkin juuri tuota vastausta. Turhan riskin määritelmä on aika mielenkiintoinen. Tuota samaa voi nimittäin soveltaa moneen muuhunkin asiaan.

Otetaan esimerkiksi Klubin ratapäivät. Selviä riskejä sielläkin otetaan vaikkakin melko pieniä, turvallisempaa olisi varmasti olla ajamatta. Kuitenkin riskit ovat "turhia" koska ei ratapäivillä ajaminen ole elämisen kannalta tarpeellista. Entä Saksan vapaat nopeusrajoituksiet? Pahaa jälkeä tulee sielläkin jos ulos ajaa tai osuu johonkin toiseen vaikka laki salliikin nopeuden.

Entä vaaralliset urheilulajit. Vastustaako vuorikiipeilyä? Rodeoratsastusta? Syöksylaskua? Sukellusta? Näissä lajeissa loukkaantunut tai kuollut aiheuttaa tuskaa omaisilleen ja läheisilleen.

Jos siirrytään arkipäivään niin juuri lehdestä luin että Suomessa tulee vuosittain 14000 aivohalvaustapausta. Voin kokemuksesta kertoa että pahan aivohalvauksen saaneen ihmisen viimeiset viikot eivät ole mukavaa katsottavaa. Kuitenkin näitä voidaan vähentää pitämällä verenpaine, kilot ja kolesteroli kurissa. Ovatko vastoin terveysihanteita elävät ihmiset myös vastuuttomia eivätkä välitä läheisistään?

Lopuksi vielä niin arkipäiväinen, mutta vastuuton asia kuin kävely. Suomessa kuolee liukastumisiin vuosittain yli 1000 henkilöä. Onko kävelylenkillä käyntikin vastuutonta koska se voi aiheuttaa omaisille suunnatonta tuskaa?

Lopuksi hymiö ;) ettei tarvitse turhan vakavasti ottaa. Loppujen lopuksi ultraturvallinen elämä olisi aika tylsää. Laskin siis pois jo toisen vahingoittamisen mahdollisuuden koska kerroit ettei kyse ollut siitä ja itsekin puhuin tilanteesta jossa ei ole muita vahingoitettavana. En myöskään hyväksy vastuutonta kaahaamista muiden seassa, mutta jos ottaa pienen riskin itse niin sen voi tehdä monella muullakin tavalla kuin autolla.

Vastuuttoman kaaharin leiman välttämiseksi jotain omasta liikenneasenteestani saattaa kertoa 250+ tkm 15 vuoden aikana ja 1 rikesakko koko ajalta. En myöskään ole testannut minkään tällä hetkellä omistamani kulkuneuvon huippunopeutta. Jonkun aikaisemman kyllä, turvallisessa tilanteessa.

Omalta osaltani asian käsittely jääköön tähän, kunhan toin yhden näkökulman esiin.
 
1.5i coltti, omapaino 960+ 165km/h tehtaan lupaama mut mittari näytti n.185km/h.
Sillo ei säälitty ku kaveria sairaalaan kuskasin, vaikkei se mikään puolustus kyseiseen nopeuteen, vaan oli häijyn näköne jalka ku sahan ketju roikku polven alta  :nykii
 
Takaisin
Ylös Bottom