Carisman nakutus ja hyytyminen...

K

Käsi

Guest
Tervehdys kaikille!

Hieno homma ja niin edespäin, ostin juuri kuukausi sitten Carisma 1.8 GDI (ml 120000), johan sillä melkein 2000 km ehdin ajaa, ennen kuin jotain vikaa ilmeni...

Eli, perjantaina kone alkoi ensin nakuttaa satasen vauhdissa, seuraavaksi se alkoi myös pätkiä, hidastui 100km/h -> 80km/h, vaikka tasaisella tiellä ajoin ja kaasu samassa koko ajan.

Tätä se teki kolme - neljä kertaa kymmenen kilometrin matkalla.

Kosla kävi Veholla maanantaina, eikä tietokoneelle ollut kuulemma jäänyt mitään ilmoituksia, ja tuunari väitti, ettei havainnut mitään vikaa muutenkaan, kun kävi testiajolla.

Kumma kyllä, pääsin Kehälle, niin eiköhän se pykiminen alkanut taasen.  :seina Minuutin sisään tekee pari kertaa nykäyksen, kun ajaa tasaisella kaasulla, eli auto hidastuu 1/2-1 sekunnin verran, jonka jälkeen taas lähtee vetämään.

Oliskohan tämä tän linkin mukainen vika: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8806.0
vai onkohan kyse nyt jostain muusta? Kellään ideoita?

Ainii! -98 oli vuosimalli...

Tätähän saa nyt muokkailla koko ajan... :mad:

Eli, vielä sen verran, että kun tää on liikkeestä ostettu, ja tuo vika ilmeni jo nyt, niin kuuluiskohan tän korjaus sitten liikkeen piikkiin? Äijä sano sieltä, että kun vielä kerran kulkee ja ei ole hengen vaarallista, niin pitäis muka vaan rauhassa ajella. Ei per....! Kai niillä joku vastuu on, jos se on noi venttiilien nostajat, niin sehän ei sit tähän ollut mikään halpa keikka?
 
Voiko mainitsemaasi nakuttamista kuvailla tikittämiseksi? Sellaiseksi metalliseksi ääneksi, joka seuraa moottorin kierroksia. Ryntäyttäessä konetta se häviää yleensä pois?

Mikäli tunnot on nuo, niin nostimet on hyvin todennäköinen vika. Uudet nostimet maksaa n.200€

Tuo noin voimakas hyytyminen ei kyllä mielestäni liity nostimiin millään lailla. Nakuttaminen johtuu riittämättömästä öljynvirtauksesta nostimissa eikä se juurikaan vaikuta auton suorituskykyyn. Melkein tuo hidastuminen viittaisi enemmän kaasuläppäkoteloon, mikä rikkontuessaan korjauskelvottomaksi on aika kallis vegotin (n.800€) Normaalisti, se on kuitenkin korjattavissa, eikä se ole kalliskaan tapaus. Siitä nitkahtaa irti eräät tinaukset, jotka tulee kuntoon uudelleen juottamalla.

Kertokoon tästä enemmän joku, joka asiasta paremmin tietää.

Muuta vikaa en kyllä ainakaan itse keksi mitä epäillä. Autoliike kannattaa kyllä jokatapauksessa pistää koville! Olet jo ehtinyt huristella jonkin aikaa tuolla autolla, mutta minusta liike voisi tulla silti vastaan mahdollisissa kustannuksissa, joskaan koko summaa he eivät varmasti maksa.
 
No sitä tikittämistähän se.

Käytin sitä huollossa, jossa vaihdettiin öljyt ja tulpat sekä öljyn suodatin ja Forte-pesu suoritettiin ja.

Ainakin tulpat oli sen näköiset, ettei niitä ole varmaan ikinä vaihdettu.

Nyt tuo nykiminen/hyytyminen on melkein kokonaan poistunut, tekee sitä vain silloin tällöin, mutta kuitenkin...
Pitää vielä vaihtaa akkukin (Aika tuoreelta se näyttää), mutta sittenpä ei voi valittaa siitäkään siellä autoliikkeessä.

Ainakaan Fortesta ei ollut mitään apua, sitä tikitystä se pitää yhä. :seina Kummasti nuo huoltomiehet sitä aina suosittelee ja kehuu...

Huomasinpa, että kun pidän autoa tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä 1-5min, niin se tikitys häviää. Tuota ennen tyhjäkäyntikierrokset käyvät kuitenkin 1200-1500rpm, kun normaalisti se käy n.800:ssa.. ???

Onko tuo kaasuläppäkotelon tarkistaminen kova homma, mitä mahtavat veloittaa korjaamolla?
 
Käsi sanoi
No sitä tikittämistähän se.

Käytin sitä huollossa, jossa vaihdettiin öljyt ja tulpat sekä öljyn suodatin ja Forte-pesu suoritettiin ja.

Ainakin tulpat oli sen näköiset, ettei niitä ole varmaan ikinä vaihdettu.

Nyt tuo nykiminen/hyytyminen on melkein kokonaan poistunut, tekee sitä vain silloin tällöin, mutta kuitenkin...
Pitää vielä vaihtaa akkukin (Aika tuoreelta se näyttää), mutta sittenpä ei voi valittaa siitäkään siellä autoliikkeessä.

Ainakaan Fortesta ei ollut mitään apua, sitä tikitystä se pitää yhä. :seina Kummasti nuo huoltomiehet sitä aina suosittelee ja kehuu...

Huomasinpa, että kun pidän autoa tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä 1-5min, niin se tikitys häviää. Tuota ennen tyhjäkäyntikierrokset käyvät kuitenkin 1200-1500rpm, kun normaalisti se käy n.800:ssa.. ???

Onko tuo kaasuläppäkotelon tarkistaminen kova homma, mitä mahtavat veloittaa korjaamolla?
-Fortehan on hyvä pesuaine öljytiloille, mutta jos/kun auto on jo päässyt tikitysvaiheeseen niin se enää harvoin tehoaa. Itseasiassa on todettu päinvastaistakin. Koska liennut karsta voi osaksi jäädä koneeseen vaikka öljyt onkin vaihdettu. Karstanpalat liikkuvat sitten kanavia pitkin nostimiin ja tukkivat ne lopullisesti. Ajoissa käytettynä Forté on varsin :peukku asia.

Öljynvaihdon yhteydessä kannattaa kylläkin hurauttaa toptronicia (tai jotain sellaista, en kuolemaksenikaan muistan nimeä) se on erikseen nostimille tarkoitettu hoitoaine. Kokemuksesta voin sanoa, että vähentää kyllä nakutusta.

En osaa tarkalleen sanoa mitä tuon kaasuläppäkotelon tarkistaminen maksoi itselläni. Taisi olla muutamia kymppejä. Ei ole kova rasti.

Nykiminen/hyytyminen voi johtua ymmärtääkseni myös Lamda-antureista. Varsinkin jos asiaan liittyy "jälkikaasuttelua" -kuten täällä foorumilla joku on kertoillut.

Edit

Nykimisestä ja hyytymisestä

Hoitoaine taisi olla nimeltään Forté top end treatment
 
Takaisin
Ylös Bottom