Check Engine

M

mikko

Guest
Ostin juuri Lancerin, vm-91, 1.8 GTI.

Sähköikkunat& luukku, helmat, 4x alut jne...ihan mukava...mutta tuo check engine valo vilkahtaa / palaa kauemmankin aikaa aina silloin tällöin. Missä vika voi olla, onko kovinkin paha juttu....Siis voiko sillä cruisailla huoletta....Kun käyttiksessäkin lukee vain jotain pakokaasujen puhdistusjärjestelmästä...
 
no se ei täysin pidä paikkaansa, CE valo voi tarkoittaa melkein mitä vaan anturi vikaa. Ajoittainen palaminen voisi olla esim. lambda, mutta varmuuden siitä saa vain lukemalla vikakoodit ECUn muistista.

Mutta kyllä sillä ajella voi siihen asti kunnes saat ne luettua, jos se muuten pelaa normaalisti.
 
Jos CE vilahtaa, niin se ei välttämättä ole vika. Saattaa olla että happianturi ei oikein toimi koska koneessa on karstaa. Annapa oikeen kunnolla koneelle satsia niin ainakin tämä vika poistuu.
 
Kuulostaa pahemman kerran siltä, että kohta paukahtaa ECU, á 1400-1600 einaria. Kannattaisi laittaa kuntoon, ennen kuin on isompaa vikaa...

Korjauspaikan yhteystiedot löytyvät tuosta alta... ::)
 
Esku sanoi
Kuulostaa pahemman kerran siltä, että kohta paukahtaa ECU, á 1400-1600 einaria. Kannattaisi laittaa kuntoon, ennen kuin on isompaa vikaa...

Korjauspaikan yhteystiedot löytyvät tuosta alta... ::)

Niin jotain pientä mainostusta viestissä on havaittavissa ::)

Vie ensin vaikka auto Mitsu-korjaamolle ja pyydä se vikamuistin luku, eihän tuon tarvi olla muuta kuin anturivika/toimintahäiriö.
 
Niin jotain pientä mainostusta viestissä on havaittavissa

No pitäähän sitä nyt ihmisen yrittää...kun on kerran yrittäjäksi ruvennut :)

Vie ensin vaikka auto Mitsu-korjaamolle ja pyydä se vikamuistin luku, eihän tuon tarvi olla muuta kuin anturivika/toimintahäiriö.

Eipä tuo kyllä auta. Mitsukorjaamo voi kyllä aivan hyvin tehdä tuon vikamuistin luvun, mutta sekapäiseksi lahonnut ECU kertoo ihan mitä tahtoo. Toisin sanoen sen antamilla vikakoodeilla ei ole välttämättä mitään yhteistä totuuden kanssa.

Tuosta toimintahäiriöstä olen kyllä samaa mieltä. Sen ei tosiaan tarvitse olla mitään muuta.... vaan kukapa haluaa ajaa autolla, jonka moottorinohjausyksikössä on vähän väliä toimintahäiriö? Ja joka muutaman kuukauden sisällä paukahtaa siihen kuntoon, että sitä ei enää välttämättä voi korjata?

Eli siis: kannattaa laittaa ECU kuntoon ja vasta sitten viedä auto korjaamolle ja lukea vikakoodit. Silloin ne jopa pitävät paikkansa.

Ja jos ette usko minua, niin kysykää niiltä muutamalta kymmeneltä mitsun omistajalta, joiden ecut olen korjannut... ::)
 
Itse tsekkaisin ekaksi virranjakajan. Mulla palaa startissa toi valo normaalia pidempään, kun jakaja on hapettunut. ;)
 
Jakajan kansi.
Olen luullut tyyppi viaksi, mutta ilmeisesti ei olekaan.
Syy hapettumiseen on vielä epäselvä, mutta tosiaan aiheuttaa Check Engine-lampun palamista startin jälkeen. :(
 
Mjaahas....

Tuo kyllä kuulostaisi siltä, että sulla ei se tiiviste oikein pidä. Eipä sitä hapettumista ilman kosteutta yleensä paljon tapahdu.

Sinänsä mielenkiintoinen ilmiö, nimittäin ECU ei tiedä tasan mistään, meneekö kipinä jakajasta läpi vaiko eikö. Että miten se sitten osaa sen valon sytyttää...

Oletkos katsonut ne yläkuolokohdan ja kampikulman anturit, josko ne on puhtaita vai ei? Jos ovat optiset, niin kökkö haittaa menoa..
 
Normaalisti tuo valo palaa vain hetken. Jos noissa antureissa olisi jotain, niin ei kai se olisi virranjakajan kannesta kiinni? ???
Rauman Mitsu-huollossakin ihmettelivät, ettei noilla kuulemma pitäisi olla yhteyttä toisiinsa.
 
Erään kaverin isukilla oli e33 2.0GLi Galantti, ja siinä paloi check engine valo välillä. Kaveri kun otti faijansa auton lainaan ja vähän hurjasteli, niin valo pysyi taas poissa kuukauden. Kone oli selkeästi tukossa, ja ECU valitteli happianturia. Kaverin faija ei itse kuulemma koskaan ajanut yli 80km/h...

Lue nyt ne vikakoodit, niin ei tarvitse arvailla. Ei ole kuin 10 minuutin juttu. Ei tämän tarvitse lainkaan olla mikään vika, sitäpaitsi, jos joku paikka olisi rikki, ei valo sammuisi, ja jos vika johtuisi huonosta kontaktista, valo voisi syttyä milloin vain, eikä pelkästään startatessa.
 
Tuosta luvusta tulikin mieleeni.... tuossa pöydällä ne vikakoodit on vallan helppo katsoa ja sinänsä samalla konstilla myös autossa kiinni ollessa (eli siis katsomalla siitä testiliittimen keltaisesta johdosta 0-5 voltin vilkutusta). Mutta osaisiko joku kertoa, miten saadaan vikakoodi vilkkuna ulos ihan check-engine valolla? Jokin johto piti yhdistää johonkin johtoon. Vaan mikä ja mihin? ???
 
eii niitä varmaan mitsusta saa CE valon kautta luettua?

tai en ainakaan muista nähneeni sellaista ohjetta missään....

sä sotket nyt siihen sun legacyyn, siitä saa luettua CE-valon kautta kun yhdistää 2 johtoa kojelaudan alta....
 
:p

Hö... Jaa niin se kyllä voi olla. Jotenkin vain jäi jostain semmoinen mielikuva, että toimisi mitsussakin.

No ei maha mittää.... No kait sitten tiedätte, miten ne koodit saa luettua siitä mitsusta?
Tarvitaan tosi spesiaali työkaluja jne ;)
 
Esku sanoi
:p

Hö... Jaa niin se kyllä voi olla. Jotenkin vain jäi jostain semmoinen mielikuva, että toimisi mitsussakin.

No ei maha mittää.... No kait sitten tiedätte, miten ne koodit saa luettua siitä mitsusta?
Tarvitaan tosi spesiaali työkaluja jne ;)

Ja sinulta löytyy kaikki luonnollisesti ::)
 
;D

Mistä niin päättelet? ??? ???

Joo, no eipä siihen kummoista konetta tarvita. Ainoa vaatimus on, ettei testivekotin kuormita liikaa eikä ole kovin hidas... Elikkä vaaditaan ihan suorastaan yksi ledi sarjavastuksen kera....
 
joo ei se koodien luku kone tosiaan ole kauhean erikoinen: ledi, vastus, kaksi johtoa.

kandee melkein tehdä kaksi: toinen autotalliin, toinen auton hanskalokeroon...
 
http://www.bba-reman.com/mitsubishi_fault_codes.htm

http://www.bba-reman.com/mitsubishi.htm

sit o se yks minkä viel etin....
 
Esku sanoi
;D

Mistä niin päättelet? ??? ???

Joo, no eipä siihen kummoista konetta tarvita. Ainoa vaatimus on, ettei testivekotin kuormita liikaa eikä ole kovin hidas... Elikkä vaaditaan ihan suorastaan yksi ledi sarjavastuksen kera....

No eipä ole kaksinen verme :O Mitsuliikkeissä ledi vastuksella pakattuna hienoon koteloon ja hintaa lyödään 1000€ ;D
 
;)

Joo, katsos kun huollossa ne heput ei osaa laskea vilkutuksesta koodia ja katsoa taulukosta, mitä se tarkoittaa.... ::)

No eipä kait, sillä ehdalla testerillä saa katsottua kaikkien antureiden antamat arvot, sytytysennakot, nopeuden, automaattivehkeistä vielä vaikka mitä muuta jne. Elikkäs kiva lelu, jos on jotain ihan hämärää vikaa. Mutta ei sitä tosiaan vikakoodin tarkistamista varten tarvita.

Tosta ledivirityksestä hanskalokeroon ja toisesta talliin voisin vielä ehdottaa, jotta että antaapa mokoman olla aina kiinni, niin voi katsella vilkutukset ilman mitään toimenpiteitä. Vikakoodeja kun nimittäin voipi olla muistissa ilman, että CE valo palaakaan.. Ja jos sen ledin sinne jalkatilaan jättää vilkkumaan, niin eipä se siellä ketään häiritse. Tai jos tykkää vilkuttimista, niin laittaa vaikka keskelle mittaritaulua... :p
 
joo jenkeissähän se on tapana asentaa kiinteästi kiinni, vikakoodit voi vilkaista aina startatessa.....
 
http://www.gsrevolution.com/ecufault.htm

tota etin päivällä..eli onko toi allaalla kuvassa oikeat kolot mistä lukee ?
tuol piti olla sen vaikeemmanki luvun ohjeet..
 
Jaa-ah... paha sanoa, onko tuo se oikea paikka. Liitin on ainakin oikea, mutta noita nastoja ei ole oikein jaksanut painaa mieleen. Helpompi muistisääntö on, että ledivirityksen positiivinen karva keltaiseen johtoon ja negatiivinen mustaan.
 
jou ostin avovaimolle mitsu 1.5i palo sielläkin check engine menin ja ostin kunnon tulpat vaihoin ne loppu palaminen joten osta uudet tulpat äläkä mitään biltema tulppii pitäs loppuu valon palaminen.sit mulla ois yks kysymys kaikille jokka osaa vastata niin saa vastata mikä pielessä ku kiihdyttää 2 vaihteella niin boksi miettii vähän aikaa ennen kuin ottaa kaiken tehon sama on kolmosvaihteella sekan kaks miettii ennen kuin tehot löytyy???? ??? ??? ??? ???
 
Niko Päivinen sanoi
eii niitä varmaan mitsusta saa CE valon kautta luettua?

tai en ainakaan muista nähneeni sellaista ohjetta missään....

sä sotket nyt siihen sun legacyyn, siitä saa luettua CE-valon kautta kun yhdistää 2 johtoa kojelaudan alta....

Sattu joskus puoli vuotta sitten eteen joku jenkkisivu jossa oli temput miten Eclipsen vikakoodit näkee CE-valosta. Piti olla tyyliin paina jarrua, vedä käsäri päälle ja laita virta päälle niin CE-valo vilkkuu vian mukaan.
Proseduuri ei todellakaan ollut esittämäni, mutta jotain sinne päin.
Kyseistä sivua en nyt ihan heti löytänyt.
Seuraavassa linkissä on eri autojen vikakoodijuttuja.
http://autorepair.about.com/library/ts/bl-dtcs-main.htm
 
fintope sanoi
jou ostin avovaimolle mitsu 1.5i palo sielläkin check engine menin ja ostin kunnon tulpat vaihoin ne loppu palaminen joten osta uudet tulpat äläkä mitään biltema tulppii pitäs loppuu valon palaminen.sit mulla ois yks kysymys kaikille jokka osaa vastata niin saa vastata mikä pielessä ku kiihdyttää 2 vaihteella niin boksi miettii vähän aikaa ennen kuin ottaa kaiken tehon sama on kolmosvaihteella sekan kaks miettii ennen kuin tehot löytyy???? ??? ??? ??? ???

no ne normaalit: onko vikakoodit katottu? suodattimet vaihdettu? kaasuläppä kotelo puhdas? virranjakaja syynätty? tulpan johdot?
 
Nyt löyty kyseinen sivu:
http://www.troublecodes.net/mitsu/
En tiedä päteekö toi CE-valosta lukeminen muihin kuin 95-98 Eclipseen ja vielä jenkki sellaiseen.
Muisteluni noista jarru-tempuista on varmaan jostain muusta autosta.
Eclipsen koodien luku proseduuri tehdään ainoastaan virta-avaimella.
Kokeilkoon joku, jolla on kyseinen kapistus.
Omassa Carismassani on OBDII pohjainen vikadiagnostiikka eikä CE-valo vilku vaikka virta-avaimen kanssa leikkisi.
 
ylläpitäjälle kerrokko mikä kotelo pitäs kattoo ja miten noi vika koodit luetaan entäs kaasuläppä ja mitä pitää sisällä suodattimet bensa ilma mitä muuta ku ei hirveesti tiedä autoista ::) :-\
 
Vs: Check Engine

Nostetaan vanha juttu ylös...

Eilen olin heittämässä rinkiä kylillä ja check engine-valo syttyi kesken ajon. Ajoin tien sivuun ja sammutin auton, annoin olla hetkin virrat pois ja sit starttasin uudestaan. Hyvin lähti käyntiin mut valo jäi palamaan. Kaikki tuntui pelaavan hyvin. No ajattelin kuitenkin et parempi viedä auto kotiin ja lähdin ajamaan kotiin päin. Jonkun kilometrin ajettuani valo sammui. Eikä oo syttynyt sen jälkeen.

Ilmeisesti joku hetkellinen vika jossain. ??? Onko nyt jäänyt vikamuistiin vikakoodi minkä vois jostain Mitsu-huollossa käydä selvittämässä?

Auto on siis -95 Gti Lancer.
 
Vs: Check Engine

lancer evo-r sanoi
Nostetaan vanha juttu ylös...

Eilen olin heittämässä rinkiä kylillä ja check engine-valo syttyi kesken ajon. Ajoin tien sivuun ja sammutin auton, annoin olla hetkin virrat pois ja sit starttasin uudestaan. Hyvin lähti käyntiin mut valo jäi palamaan. Kaikki tuntui pelaavan hyvin. No ajattelin kuitenkin et parempi viedä auto kotiin ja lähdin ajamaan kotiin päin. Jonkun kilometrin ajettuani valo sammui. Eikä oo syttynyt sen jälkeen.

Ilmeisesti joku hetkellinen vika jossain. ??? Onko nyt jäänyt vikamuistiin vikakoodi minkä vois jostain Mitsu-huollossa käydä selvittämässä?

Auto on siis -95 Gti Lancer.

Kyllähän sinne jää muistiin, mikä koodi siellä on ollut päällä ja merkkihuollossa kyllä kertovat mistä johtui. (as if! ;D ) mutta oma veikkaus, jossain ollut löysä/hapettunut liitos. Jos valo kerran sammui, niin joko vika poistui tai polttimo sippasi. Ja jos polttimo pelaa kun seuraavan kerran käynnistät, sehän tarkoittaa että vikatila ei ole enää päällä :)
 
Vs: Check Engine

Valo joo pelaa kyllä käynnistettäessä mut ei jää palamaan. Täytyy poiketa huollossa joku päivä.
Kiitoksia tästä. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom