Chilikasvattelua ym!

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Niin, löytyykös kerhosta muita chileihin hurahtaneita? Kasvatus- tai ihan herkuttelumielessä?
Icon-Chili.gif


Itse laittelin tuossa joulun jälkeen taas ensi kesälle satsit itämään ja tulipa toista ketjua lukiessa mieleen kysellä liekö muita tämän harrastuksen uhreja löytyisi? :)

Itselle tulossa kesäksi pieni seinäkasvihuone takapihalle, pääasiallinen viljelytapa tulee olemaan ebbi-vesiviljely. Lisäksi muutama passiivihydro ja perinteinen multa täytyy laittaa kanssa vertailun vuoksi. Kylppäriin keksin alkaa rakentamaan remontin viime metreillä myös kasvatusnurkkaa, eli pöytätaso hyvällä valaistuksella (3x36W putket). Lisäksi toiseen makkariin tulee kasvattelunurkka, johon olisi tarkoitus sijoittaa pari 50W ja pari 150-200W ESL:ää. Niillä saa sitten satoa talvellakin :)

Tässäpä listaa mitä on tälle vuodelle laitettu tulemaan, suurin osa on itänytkin. Villichilit kursivoitu.
- Pimenta da Neyde
- Black scorpion tongue
- Bolivian rainbow
- Starfish
- Goat's weed
- 7 pod
- Tietty habaa ja nagaa :p
- C. rhomboideum
- C. galapagoense PI 639682
- C. lanceolatum


Ja jos joku sattuu innostumaan chileistä niin nyt on se hyvä aika laittaa siemenet tulille, ehtii saamaan paljon satoa kesällä! :driver
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Nuo vissiin vaatii hyvät tilat ja ilmastoinnit ja valot, ja ei varmaankaan missään ulkoilmassa kasva ??? :D
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Yksi idiootti ilmottautuu mukaan.XD Red savina,Bih jolokia ja red bell pepper,hot lemon,chiluagle negro ja aji cristal täälä "itämässä" ainoa itävä taitaa olla tässä vaiheessa ajit. :peukku Muut chilit altakastelussa,4 vuotias red savina on bubblerissa ja keinovalossa.Kerrostalo kämpässä joutuu kitua toistaiseksi joten näillä mennään.Onneksi tälle vuodelle sai lasitetun parvekkeen että pääsee kunnon sadosta nauttimaan.Tulisuutta tulee kyllä nauttia sipseinä,juomana ja kastikkeina näin muuten. ;D
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Varokaan vaan kohta sinitakkiset repimässä kämpää levälleen, kun tollasia kasvattelette. ;D
Joskus kiinnosti et kokeilis kasvattaa, mutta asiasta kun lueskelin niin totesin ettei taida olla minun hommaa. Joten nyt keskittynyt herkuttelu puoleen ja siihenkin aika amatöörin ottein, mutta tällänen on namia melkeen minkä ruuan kanssa tahansa.
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

J. Puhakka sanoi
Nuo vissiin vaatii hyvät tilat ja ilmastoinnit ja valot, ja ei varmaankaan missään ulkoilmassa kasva ??? :D

Puhakka: Omasta mielestäni ei enempää kuin normaalit huonekasvitkaan..toki poikkeuksiakin on.Itsellä esim habanero on tuottanut eniten hedelmää pienellä valolla ja huolen pidolla vaikka muualla puhutaan muuta..Kai nuokin ovat tapaus kohtaisia. :peukku ja DyhWe voi sinivuokot tulla maistamaan mikäli chilin kasvatus kiinnostaa..Varmasti tulisin tuote löytyy kokeiltavaksi. ;D
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Thai wax, scotch bonnet, halo(geeni)peno ja talvenkestävät viinirypäleet lähtee itämään ens viikolla
:peukku

Viva el habanerosytytys :palvo
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

J. Puhakka sanoi
Nuo vissiin vaatii hyvät tilat ja ilmastoinnit ja valot, ja ei varmaankaan missään ulkoilmassa kasva ??? :D

Valoa vaatii kyllä, mutta ilmastoinnista ei mitään sen ihmeempää kuin muutkaan kasvit :) Ja ulkoilmassa kasvavat kyllä, mulla oli koko viime kesän parvekkeella 6 ämpärillistä chilejä kasvamassa. Jotkut lajikkeet pärjäävät yllättävän pitkälle syksyn kylmät sadekelitkin ja tekevät silti satoa.
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Kullais muuten noitten valojen kanssa on. pitääkö6 sen olla aaltopituudeltaan auringon valoa vastaavaa vai onko vaan niin että kunhan valoa on niin riittää?
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Mä en noista lajikkeista tai kasvatuksesta mitään tajua mutta rakastan kaiikkea tulista, chilistä ruokaa. Suklaankin pitää mielellään olla chilisuklaata.

Joskus kyllä käynyt mielessä jos perehtyisi noihin vähän syvemminkin.
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

UITTO- sanoi
Kullais muuten noitten valojen kanssa on. pitääkö6 sen olla aaltopituudeltaan auringon valoa vastaavaa vai onko vaan niin että kunhan valoa on niin riittää?

Käytännössä jos valoa on tarpeeksi niin ei tarvitse aallonpituuksista välittää. Mutta kuitenkin esim. ledien kanssa kun aallonpituuden valitseminen on niin helppoa, jengi ottaa sinisiä ja punaisia 430 nm/660 nm luokkaa ledejä jolloin aallonpituuskin on valmiiksi oikea, eikä mukana ole sitä turhaa vihreää valoa. Mutta loisteputket ja tehokkaat energiansäästölamput ovat ihan hyvä ylläpitovalo :)

Ja Tamus, ei tuo oikeasti vaadi mitään suurempaa perehtymistä. Jos mullassa kasvattelee niin lannoitteeksi puutarhan kesää ohjeen mukaan ja kasvatusalustana kukkamultaa ja turvetta. Siinä se melkein on :)

Itse hifistelen tänä kesänä ja tilasin ph-mittarinkin että saa tuon vesijärjestelmän veden ph:ta pidettyä kurissa, sopivana chileille.
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Aji Rojon siemeniä on nyt ollut n.viikon idätyksessä.. Saa nähdä itävätkö koskaan kun ovat niin vanhoja.
Habaneroa olisi kanssa tarkoitus laittaa kasvamaan. Kekkilän turpeessa meinasin noita kasvatella,27w esl saa antaa valoa noille siihen asti että aurinko paistaa ikkunalle.

Niitä kaupoissa myytäviä pitkulaisia chilejä en enää laita kasvamaan kun ovat niin kitkerän makuisia. :p
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Harrastelija ilmoittautuu. 8) Pari puskaa tuossa nytkin kasvaa, mutta minulla ei ole mitään lisävaloja tai vesiviljelylaitteita. Multana on kaktusmulta ja siinäkin nuo näyttää kasvavan ihan hyvin. Erilaisia lajeja on tullut testailtua ja kyllä ne kaupan punaiset pitkulaisetkin maistuvat omasta puskasta ihan hyviltä. Aasialaisesta kaupasta ostetuista Thaimaasta tulleista chileistä laittelin myös siemenet viime vuonna itämään ja hyvin näyttävät talven yli selviävän. Viime kesän nuo kolme puskaa oli ulkona koko kesän ja varret on jämäkät. Ötököistäkään ei ollut harmeja ollenkaan.

Moneen ruokaan sopivaksi lisukkeeksi tai maustamiseen tulee tehtyä usein Chilikorianteria:
- n. 10 kpl sormen mittaisia chilejä (laji tulisuuden ja mieltymysten mukaan)
- 5 reilun kokoista valkosipulin kynttä
- puntti tuoretta korianteria
- kalakastiketta
- Limen mehua
- fariinisokeria
- suolaa

Chilit, valkosipulin kynnet ja korianteri pieniksi ja morttelissa vielä hienommaksi. Siihen perään loput aineet ja maistelemalla maut kohdalleen. Nam... ;D
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Varmaan 15 vuotta jo elänyt noitten synteettisten myrkkyjen ikeessä, Blair's, Mad Dog, Da bomb y.m. y.m.
Nyt päätin tossa joulun alla kokeilla kasvattamistakin, ja kohta pitäs laittaa itämään Fataliilta tilaamani siemenet.
Lajikkeita otin heti kättelyssä: Habanero Red, Naga Morich, Aji Cristal, Bhut Jolokia, Black Scorpion Tongue, Banana Pepper,
Short Yellow Tabasco, Bolivian Rainbow, Habanero Large Brown, Turbo Pube...

Kaipa noista saa jo jotain aikaiseksi, joistain lajikkeista ihan nautittavaakin, täyskipupolttoa kun ei joka kerta tarvi, toisinaan riittää semmonen peruspoltto...
Tossa kuva noista mun myrkyistä, löytyy suklaakastikettakin, taustalla pähkinöitä ja juustodippiä.
Noi oikeet aineet on vahvuudeltaan n.200000-2000000 Scovillea (Amazoneista en tiedä, ne on jotain lievähkö litkua :) )
Ja etualalla noi siemenet :)

full
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Jani T sanoi
Varmaan 15 vuotta jo elänyt noitten synteettisten myrkkyjen ikeessä, Blair's, Mad Dog, Da bomb y.m. y.m.
Nyt päätin tossa joulun alla kokeilla kasvattamistakin, ja kohta pitäs laittaa itämään Fataliilta tilaamani siemenet.
Lajikkeita otin heti kättelyssä: Habanero Red, Naga Morich, Aji Cristal, Bhut Jolokia, Black Scorpion Tongue, Banana Pepper,
Short Yellow Tabasco, Bolivian Rainbow, Habanero Large Brown, Turbo Pube...

Kaipa noista saa jo jotain aikaiseksi, joistain lajikkeista ihan nautittavaakin, täyskipupolttoa kun ei joka kerta tarvi, toisinaan riittää semmonen peruspoltto...
Tossa kuva noista mun myrkyistä, löytyy suklaakastikettakin, taustalla pähkinöitä ja juustodippiä.
Noi oikeet aineet on vahvuudeltaan n.200000-2000000 Scovillea (Amazoneista en tiedä, ne on jotain lievähkö litkua :) )
Ja etualalla noi siemenet :)

Kannattais laittaa jo itämään. :peukku
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Itse jatan valiin, oli mulla 4m2 lattiasta kattoon chileja, mutta kun ei ne taalla muille kelpaa niin ma natustelen pakasteita varmaan seuraavalle vuoskymmenelle asti..
Natikka valaisi kyl hyvin naapurustonkin, piti laittaa ikkunaan pimennysverho etta saavat nukuttua..

Aiemmin mainitsemattomista lajikkeista suosittelen ainakin Yellow Drop (teen seassa :peukku)..

Tulilientakin on tullut kavereille tarjottua (kirkkaaseen viinaan lillumaan >100k scovillen chileja paloiteltuna, annetaan lillua sen pari viikkoa ainakin)..
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Noniin onhan täällä chilipäitä sitten enemmän ja vähemmän :) Noista Janin lajikkeista mitä olen maistanut, on kyllä Aji cristal se kaikkein maukkain, varmaan top 5 parhaimpia chilejä maku/polte-suhteeltaan :) Esim. Habanero sudden death on myöskin älyttömän hyvää mutta se polte kyllä rajoittaa aika paljon syömistä missään muodossa. Bolivian rainbow ei ole mikään herkku, itse laitoin sitä lähinnä sen takia, että podit ovat ennen kypsymistään komean näköisiä. Saa hienoja bonsaichilejä tehtyä.

Kenelläkään ei tainnut olla Lemon dropia itämässä? Aika reippaasti yliarvostettu lajike ainakin mun makuun. Kitkerä maku ja pistävä polte, en ymmärrä miksi sitä niin kovin hehkutetaan. Ei tee mitään ihmeitä ruokamausteenakaan ???

Kylppäriremontin viimeisiä metrejä vedetään ja keksin yhdelle tyhjälle nurkalle hyvää käyttöä muutama päivä sitten. Pari iltaa sitten ideaa toteutettiin ja alla kuvissa on tulos. 3x36W loisteputket suht hyvin naamioitu muuhun sisustukseen, tuli hyvinkin siedettävän näköinen. Noilla saa pidettyä chilejä jo hengissä ja todennäköisesti vähän satoakin.

_small.jpg


Onkos täällä muuten chiliyhdistyksen jäseniä ketään?
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Rainbow on koristeena kylla todella natti.

Aji Cristallista olen tehnyt parhaat sailykkeet..
Viela kun muistaisi reseptin, tais olla perinteinen etikka-hunaja-valkosipuli-liemi ryyditettyna atamonilla. (atamon lahinna varmistaa sailyvyyden)
Todella hyvaa leivan paalla..

Kai maa viela olen chiliyhdistyksen jasen, muutaman vuoden ehtinyt olla..

Hmm, mun chilipuska kuvat tais kadota kun vaihdoin nettioperaattoria..
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Aji cristalista saa aivan loistavaa kun avaat päästä..otat siemenet pois sisältä ja täytät aurajuustolla ja sit vaan grilliin. :peukku Mulla on tota lemon droppia tulossa,piti laittaa kokeeksi.
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Kaveri tarjos Lemon Dropia mulle, ei ollut ihan munkaan mielestä mitään kummosta tavaraa.

Ton Bolivian Rainbown otin tosiaan ihan ulkonäön takia (sain mammankin innostumaan kasvatuksesta :peukku)

Aji Cristalin hehkutus on sitä luokkaan ja toi aurajuustotäytetty setti herauttaa veden kielelle pelkällä ajatuksella :D

Noissa kastikkeissa huvitti silloin kun mennään tonne miljoona luokkaan, niin jouduin allekirjoittamaan vastuuvapautus-lomakkeen sinne liikkeelle josta on tavaraa ostettu ;D
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011012413062937_uu.shtml ;D
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Just tulin kaverilta ja sen emäntä ikkunalaudalla jotain chilejä näkyy kasvattavan.Ainakin minusta hedelmät näytti chileiltä.
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Höh,ei vieläkään mitään eloa aji rojon siemenissä. :( Taitaa olla parempi ettei niitä pariin päivään kurkkisi josko sitten innostuisivat itämään. ;D Kesällä kiikutan ne ehkä porukoille kasvihuoneeseen,jos sinne ukon chilien sekaan vaan sopii. Ja jos nuo alkavat ylipäätään kasvamaan..

Onhan noissa lajikkeissa eroja toki itävyydenkin suhteen,viime kerralla ne pitkulaiset "kaupan chilit" itivät kohinalla.
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Villichileissä on mennyt kahta kolmeakin kuukautta eli mikään ei ole mahdotonta ;)
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

No ni, nyt on täälläkin siemenet vaossa... Ei ainakaan vielä näy mitään eloa :p Eikö siellä nyt joku suhina pitäs parin tunnin itämisellä ruveta näkymään häh ??? ??? ???

Noo, jos nyt vielä aavistuksen kauemmin odoteltais kuitenkin ;D
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Jani T sanoi
No ni, nyt on täälläkin siemenet vaossa... Ei ainakaan vielä näy mitään eloa :p Eikö siellä nyt joku suhina pitäs parin tunnin itämisellä ruveta näkymään häh ??? ??? ???

Noo, jos nyt vielä aavistuksen kauemmin odoteltais kuitenkin ;D

Olen kuullut että joillakin menee reilu 9kk ennenkuin jonkunlaista eloa näkyy ;D
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Pumpkinca sanoi
Jihuu viimeviikolla itämään laitetut alkaa nousta kuolleista..Aji cristaleis ei viel näy elämää mutta tämmösen kummajaiset oli noussu:
Jamaican bell pepper

Onko jotain sukua Championille? Malli on ainakin sama tuossa podissa :) Champion muuten on varmaan sitten se toinen top 3 chileistä mitä oon ite syönyt! :p
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Habaneron siemenistä pari oli alkanut itämään. :) Ihan jees sikäli kun riivin ne siemenet itämään kaupan semituoreista haboista 23. päivä. Tuikkasin ne hetki sitten turpeeseen.. Tai no,turvemultaan.

Mutta ne Aji Rojot..,ei mitn elonmerkkiä. Odotellaan siis. :peukku
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Tässä muutamia kuvia omista touhuista :)


Bolivian Rainbow, hyvin on lehteä puskenut noin pienestä taimesta.
_small.jpg


Pimenta da neyde
_small.jpg


Starfish
_small.jpg


Goat's weediä, Cascabelia ja joku kolmas, en muista ulkoa :)
_small.jpg


Pari rhombon hentoista alkua, joista tämä etummainen otti pienestä hydrosorapallosta iskun suoraan kasvoille :(
_small.jpg


Ja sitten tämä mun ylpeys, parantelin chilihyllyä asentamalla siihen alahyllyn tarvikkeita varten!
_small.jpg


Luxien mittailua...
_small.jpg
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Hello arvon chiliharrastajat, "hämeenperällä" myös viikon ollut siemenet mullassa ja nyt ensimmäisiä noussut (champion ja lemondrop) kokeilussa myös rocoto manzano, rocoto peron, red peruvian rocoto, caribbean red habanero, habanero sudden death, aji habanero, turbo pube, ultra pube, biguimho, goats weed, aji christal, inca red drop, inca berry, ubatuba cambuci, canario, cum drop, ym mukana myös naga morich.
Katsotaan mitkä lajikkeet menestyvät ja mielellään maukasta satoakin tuottavat.
Viime kesän sekalaiset lajikkeet viidestätoista finalistitaimesta ulkokasvatuksessa tuottivat noin 20 litraa podeja, joita kuivattiin ja säilöttiin etikka mausteliemeen, tietty tuoreena myös muutama lajike ihan herkkua.
Talven yli säilynyt vain neljä kasvia ja kahta lajiketta kun vihannespunkki pirulaiset villiintyivät sisälle tuotua. Nyt uusissa lajikkeissa pitäisi olla kestävämpiä.
Alla olevassa kuvassa "chilivahdin" vieressä oranssi minulle tuntematon lajike joka kasvoi aluksi ylöspäin ja tuoksui leikatessa hyvin hedelmäiselle, oli tosi hyvää ruisleivällä (ensin ruisleivälle hieman voita reilusti chiliä, päälle cheddar sulatejuustosiivu, mikroon 25 sek, nam) melko tulinen mutta miltei aromaattisen hedelmäinen. Sinänsä erikoista että en mielestäni tuon näköistä ollut istuttanut.

Kuvia: https://picasaweb.google.com/tuijamh/Chilit#

mail


https://picasaweb.google.com/tuijamh/Chilipurkitus#
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

No niin, nyt kaks ja puoliviikkoisena rupeaa näyttämään jo joltain :)
Sori vaan HC harrastajat, mun kasvatusmenetelmät saattaa olla kyseenalaisia mutta kunhan jotain heinää tulee niin se on jo positiivista :D

full


Ylhäältä vasemmalta: Short Yellow Tabasco, Turbo Pube, Bolivian Rainbow
Keskellä vasemmalta: Red Habanero, Aji Cristal, Large Brown Habanero, Banana Pepper
Alhaalla vasemmalta: Naga Morich, Bhut Jolokia, Black Scorpion Tongue

Sitten tämmöinen tautinen:

full


Kuvassa siis Scorpion Tongue taimi, nyppäänkö pois vai mikä tota riivaa?? :D
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Öö... katselinpa tarkemmin noita miikan muita kuvia... Eihän tänne ilkee enää omia kuvia lykätäkään ku jugurttipurkissa kasvatetaan :D

Vai pitäskö tehdä topicit:

"Chilien kasvatus ammattimaisesti"

"Chilien kasvatus harrastelijoille" :D (huono sinänsä et joutuisin yksin melkein kirjoittelemaan omassa topicissa :) )
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Jani T sanoi
Sitten tämmöinen tautinen:
Kuvassa siis Scorpion Tongue taimi, nyppäänkö pois vai mikä tota riivaa?? :D

Taitaa olla vaan siemen jäänyt kiinni sirkkalehtiin. Itse yritän yleensä sumutella suihkupullolla siementä ja koitan pitää sen kosteana, niin se lähtee aika usein omia aikojaan irti. Voit myös varovaisesti koittaa ottaa sen pois sormin tai annat vain luonnon karsia heikot pois. Tippuu sitten pois jos tippuu.
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Jani T sanoi
Öö... katselinpa tarkemmin noita miikan muita kuvia... Eihän tänne ilkee enää omia kuvia lykätäkään ku jugurttipurkissa kasvatetaan :D

Vai pitäskö tehdä topicit:

"Chilien kasvatus ammattimaisesti"

"Chilien kasvatus harrastelijoille" :D (huono sinänsä et joutuisin yksin melkein kirjoittelemaan omassa topicissa :) )

No, eipä ne chilit kysele mikä purkki siinä ympärillä on :peukku Hyvältä näyttää, oot valinnut hyviä lajikkeita Nuo kypäräpäät tosiaan lähtee joko sumuttelemalla tai sitten sormin/pinseteillä varovasti puristamalla. Usein putoilevat itsekseenkin pois mutta jos ne kuoret ovat pitkään sirkkalehtien päällä niin yleensä se tietää noutajaa taimelle. Perhana tuon black scorpion tonguen kanssa kun kaikki mun siemenet oli suutareita eikä BST:tä nyt sitten tälle kaudelle ole. Kirjoittaessa tuli mieleen tuosta BST:stä kun teetin yhdestä viimekesäisestä podista taulunkin kun oli niin komean näköinen. Ao. kuvassa taulu koristaa meidän portaikkoa :)

_small.jpg
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Mites muuten noi Aji Cristal ja Banana Pepper? Mites pitkään niillä kestää herääminen vai onko toivo jo menetetty??

Nimim. Huolestunko turhaan ;D
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Jani T sanoi
Mites muuten noi Aji Cristal ja Banana Pepper? Mites pitkään niillä kestää herääminen vai onko toivo jo menetetty??

Nimim. Huolestunko turhaan ;D

Voihan noilla kestää vielä tovikin ennen kuin elon merkkejä alkaa näkyä, joten don´t worry. Ainahan niille voi koittaa vaikka laulaa, mutta minun lauluäänellä ei ainakaan ole ollut mitään vaikutusta kasvuun - ainakaan positiivista sellaista. ;D
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Tervehdys kaikille,

Tiedoksenne; Sastamalan Opisto (Pirkanmaalla) järjestää
chilikurssin kotikasvattajalle 2.4. lauantaina klo 10-16:30

Lisätietoa kahdesta paikasta,

Natur(s)_AL blogi: http://natursal.posterous.com/

Opiston kotisivu:
http://www.sastamalanopisto.fi/sastamalan_opisto/opintotarjonta/nayta.tmpl?sivu_id=2876;id=1137
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Nyt on muutama pieni taimi,5 habaneroa ja 3 rawittia. Rawittia on noiden lisäksi vielä kourallinen itämässäkin kokeilun vuoksi. :p Aji Rojon siemenissä ei vaan vieläkään näy mitään eloa,mitä nyt yksi oli kasvattanut harmaansinisen turkin.. :( Pitänee hankkia tuoreempia siemeniä joskus.
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Mää tein tollasen sisäebbin kun oli yks nurkka vapaana pikkumakkarissa. Huomenissa virittelen letkut ja pääsee koeajamaan miten hyvin vesi pysyy astioissa. Vai pysyykö ;D

Kulmalistat pitää vielä värkätä tuohon kun joutu käyttämään vähän vajaamittasta paneelia niin jäi päät juosten kustun näköiseksi.

_small.jpg
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Hienot on viljelysysteemit! Pitäis itekin värkätä jotain vastaavaa joskus kun oikein innostuis mutta menköön chilit toistaiseksi turvemullassa. 1 Aji Rojon siemen oli alkanut itämään,huomasin eilen. :D Pistin sen multiin samantien.. Jees,ei itämiseen mennyt kuin n.kuukausi aikaa. :peukku
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Aika pitkään sulla Aji Rojo sitten kestänyt. Pistän silti paremmaksi, mulla oli tänä aamuna itänyt C. Galapagoensen ensimmäinen, 6-7 viikkoa antoi odottaa itseään! ;D Bileet pitäisi järkätä sen kunniaksi :)

Mites muiden chilistelyt menee vai joko kaikki taimet on kuollut ja kuopattu? 8)
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Muuten menee täällä hyvin paitsi toi Aji Cristal odotuttaa edelleen itseään, muissa semmoset viiden sentin varret ja huomenna olis tarkoitus vaihtaa ruukut ja mullat muihin :peukku
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Noh, tää mun kasvattelu voidaan nyt viimeistään tuomita lapasesta lähteneeksi. Halvalla kun sai niin ostin 400W suurpainenatriumvalaisimen. Ei ole vielä katossa roikkumassa mutta testasin olohuoneessa, tässä kuva takapihalta n. 3 min lämpeämisen jälkeen ;D

_small.jpg
 
Vs: Chilikasvattelua ym!

Ei oo vielä kukaan äkkinäinen poliisi tullu kyselemään että mitä kasvattelet? ;D
Eikös toi näkymä oo teiltä just tielle päinki.
Taitaa olla melkein yleisempää hampun kasvattelu ku chilien...
 
Takaisin
Ylös Bottom