Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

kotka82

Jos taivaassa ei ole mitsuja, en ole menossa.
Liittynyt
19 Marraskuu 2003
Sijainti
Jyväskylä
Auto oireilee seuravanlaisesti: tyhjäkäynti on todella epätasainen, saa bensaa reilusti tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa. Moottori vertää ja työntää loistavasti kuitenkin ajossa, ainoa mikä on vinksallaan on tyhjäkäynti. Plus venttiilikannen venttiili joka menee imusarjalle pitää meteliä.

Autoon on tehty jakopään remontti maaliskuussa, jonka jälkeen viat ilmeni. Auto tosin seiso joulukuusta lähtien.
Jako on kohdillaan, on tarkistettu moneen otteeseen. Puristukset katsottu, 1-pytty oli muita heikompi 30psi:tä. Ilmamassa mittari vaihdettu, hieman käynti parani. Kuten myös kävi kun vaihto tulpat ja johdot.

Nyt tänään kun yritettiin katsoa sytyksen ennakko lampulla, niin huomattiin, että 1:sestä ei saa virtaa jotta ajoituslamppu välähtäisi. Ei des toisella johdolla. Kaikilta muilta pytyiltä kyllä saatiin virtaa.
Sen verra mitä lampulla ja peilillä katselin ja vertailin muihin, niin näytti harmaamalta pohja kuin muilta päistä katsoin.

Eli ilmeisesti olisko puola/sytkä antautunut. Onko noissa ilmennyt muilla vikaa? Onko kukaan koskaan purkanut pyödälle?
Plus tärkein kysymyssarja; Monella tuo on kiinni ja missä? Nopeasti huonolla lampulla vilkaisten löysi yhden pultin ja hel****n tiukan johtoliittimen...
 
Vs: Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

Itse itselleeni vastaten: eipä se sytytysmoduuli rikki ollut jostain syystä ei vaan ollut mennyt tulpanjohto tarpeeksi syvälle kumihatun kanssa.

Ennakko oli vaatimattomat 20 astetta ja jotain pielessä... Nyt on kohdillaan, tyhjäkäyntiä rauhoitui, mutta edelleen käy epätasaisesti...

tutkimukset jatkuu...
 
Vs: Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

Save sanoi
Itse itselleeni vastaten: eipä se sytytysmoduuli rikki ollut jostain syystä ei vaan ollut mennyt tulpanjohto tarpeeksi syvälle kumihatun kanssa.

Ennakko oli vaatimattomat 20 astetta ja jotain pielessä... Nyt on kohdillaan, tyhjäkäyntiä rauhoitui, mutta edelleen käy epätasaisesti...

tutkimukset jatkuu...

Silloku mä sen ostin ni tulpat oli niin löysää laitettu et ne pomppas pois. Ja tämä tapahtui ku vaihdoin jakopään ja ihmettelin et miks "poksauttaa" tulpanhatun ylös :eek:
 
Vs: Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

Save sanoi
Itse itselleeni vastaten: eipä se sytytysmoduuli rikki ollut jostain syystä ei vaan ollut mennyt tulpanjohto tarpeeksi syvälle kumihatun kanssa.

Tällä kertaa itseäni lainaten: Eipä vika ollutkaan siellä...
Tänään tarkastin sytkän ennakon ihan huvikseni, niin eipä antanut ykkönen tasaisesti kipinää ja ennakkokin oli taas pielessä.

Eli palaataan alkuperäisiin kysymyksiin;
Save sanoi
Eli ilmeisesti olisko puola/sytkä antautunut. Onko noissa ilmennyt muilla vikaa? Onko kukaan koskaan purkanut pyödälle?
Plus tärkein kysymyssarja; Monella tuo on kiinni ja missä? Nopeasti huonolla lampulla vilkaisten löysi yhden pultin ja hel****n tiukan johtoliittimen...
 
Vs: Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

Tässä kohtaa haluttais kysyä onhan jako varmasti kohdallaan. Mutta jos se on katottu niin täytyyhän sen olla. Tästä saa jaon yrittämättäkin helposti pieleen.
 
Vs: Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

Tietääkö koku miten tuon sytkämoduulin vois testata/mitata?

Sais varmuudella tietää onko vika siellä päin...
 
Vs: Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

Eikö kukaan tiedä miten tuon sytytysmoduulin voisi mitata/testata toimivuus?
 
Vs: Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

Asiaa selvitelty taas...

Nelonen ja ykkönen saa heikon kipinän, joista ilmeisesti kaikki auton käyntiongelmat johtuu...

Mikä muu kuin sytkämoduuli eli puolanjakaja voisi tuon tehdä? Kysyn sillä että sain Joppelta lainaa toisen puolanjakajan ja puolan. Nämä ei vaikuttaneet mitään. Boksi on ehjätty ennen vappua.

Vai voiko esim. tyhjäkäyntimoottori aiheutaa nuo ongelmat?
 
Vs: Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

Syypää voisi olla ECU, toinen sytkän pääteaste pasana. Pääteaste, joka ohjaa PTU:ää, joka ohjaa puolia. Onko ECUn sisälle vilkaistu?

Se, että kipinä puuttuu kahdelta pytyltä, viittaa juuri ongelmaan ECU-PTU-puola akselilla.

PTU:n, eli sen sytkämoduulin testaamiseen on ohjeet workshopmanuaalissa, mutta kerran kun koetettiin niiden ohjeiden mukaisesti testata, niin aika sekavia tuloksia saatiin. Siksi OMA ohjeeni on: testaa vaihtamalla toinen PTU. Juuri kuten olit tehnytkin.
 
Vs: Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

Niko Päivinen sanoi
Syypää voisi olla ECU, toinen sytkän pääteaste pasana. Pääteaste, joka ohjaa PTU:ää, joka ohjaa puolia. Onko ECUn sisälle vilkaistu?

Se, että kipinä puuttuu kahdelta pytyltä, viittaa juuri ongelmaan ECU-PTU-puola akselilla.

PTU:n, eli sen sytkämoduulin testaamiseen on ohjeet workshopmanuaalissa, mutta kerran kun koetettiin niiden ohjeiden mukaisesti testata, niin aika sekavia tuloksia saatiin. Siksi OMA ohjeeni on: testaa vaihtamalla toinen PTU. Juuri kuten olit tehnytkin.

Kyllähän tuo ECU kävi ennen vappua huollossa, oli ainakin yksi konkka mennyt, vaihtoivat kaikki kolme. Muuta eivät olleet löytäneet, mutta asentaja tosin sanoi, ettei oikein noihin muuta pystytkään vaihtaamaan. Tiedä sitten, johtuiko taidoista vai mistä? Muuta kumminskaan eivät olleet löytäneen, ei kylmäjuotoksia, eikä muutakaan.

Tietysti, voihan tuo jopelta saatu osatkin olla mäsänä...
 
Vs: Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

Joo se pääteaste on on vähän eri palikka. En vaan tunne sitä rakennetta niin hyvin että osaisin sanoa voiko se pääteaste olla vaan "vähän" sökönä (ts. aiheuttaa heikkoa kipinää), vai onko aina se on-off rikki, jos on ollakseen.

Mietin, että jos siellä linjassa (ECU-PTU-puola) joku komponentti vaikuttaa esim. puolan (väärään) latautumisaikaan, niin se voisi tehdä heikon kipinän kahteen pyttyyn (joita se yksi puola syöttää).
 
Vs: Colt GTi 1,6 -89, sytytysmoduuli ongelma?

vaihda puolapaketit keskenään ja kato siirtyykö vika mukana 2 muuhu pyttyyn(mikäli pystyy,ite en oo vielä tohon gti:n perehtyny mutta sellanenki pitäs jossain vaihees purkaa ja tutkia hutkia)
 
Takaisin
Ylös Bottom