Colt GTI '90 ongelmia *RATKAISTU*

ICo

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2007
Terve. Olen nyt tapellut tuon auton kanssa ihan tarpeeksi niin pakko tulla tänne kysymään jelppivä.
Autoa saa siis kylmänä sahata mielestäni normaalia pidempään kun tarvis ja kylmänä sammuilee kun kytkimen lyö pohjaan vaikkapa valoissa.
Olen selaillut tätä forumia aika paljon ja tein tuollaisen vikakoodilukulaitteen. Normaalia toimintaa näyttää. Näytti aikaisemmin ilmanmäärämittarivirheitä, mutta se johtui ilmeisesti siitä kun irroitin koko höskän ja putsailin kaasuläppää kaasarinpuhdistusaineella ja unohdin sen johdon laittaa takaisin. Resetoin ecun ja tein pienen testilenkin ja tämän jälkeen vilkutti jatkuvaa lyhyttä. Kun tuon ostin niin auto ei yhdessä vaiheessa lähtenyt ollenkaan käyntiin välillä, mutta kuulin että imusarjan tiiviste vuotaisi ja vaihdoin tuon niin nyt on käyntiin lähtenyt ilman kaasuakin jopa. Mutta edelleen sammuu ensimmäisiin valoihin ja tarpeeksi pitkän lenkin jälkeen alkaa kierrokset seilaamaan kun kytkimen lyö pohjaan. Uutena ongelmana tuli, että nyt hävisi Vedenlämmöt mittaristosta kun räpläsin niitä kahta johtoa jotka ovat siinä anturissa kiinni joka on kiinnitetty siihen murikkaan johon menee vesiletkuja. Aikaisemmin kävi samoin ja sain ne toimimaan kun rävelsin tarpeeksi en enää. Tosiaan purkasin tuon ecun ja tutkin sitä niin hieman oli lähtenyt elkot vuotamaan ja putsasin levyn sekä vaihdoin ne siinä toivossa, että se olisi auttanut, mutta ei. Muuten auto toimii ihan hyvin kulkee matka-ajossa niin kuin pitääkin ja tehot tuntuu olevan tallella. Onko se tyhjäkäyntimoottori tuossa kaasuläppäkotelossa kiinni tässäkin mallissa vai mistä sen löytää? Lambda-anturia ei ilmeisesti ole kun on katiton malli? En ainakaan moista löytänyt pakosarjasta vaikka kuinka yritin tiirailla. Vielä tuosta sammumisesta niin lämpimänäkin kun vähän polkaisee niin kierrokset tippuu välillä melkein sammumispisteeseen, mutta nousee sitten siihen n. 900rpm paikkeille.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Kannattaa lueskella noita muitten samanikäisten (Galant, Lancer) tyhjäkäyntijuttuja, niissä on kuitenkin samaa tekniikkaa käytössä.

Äkistään tulee mieleen, että kun kerran ongelma ilmenee nimenomaan kylmänä, ja jos kerran mittariltakin hävisi lämpötilatieto, niin anturivika voisi olla kyseessä. Anturivika on siitä ikävä, että jos anturi ei ole kokonaan pimeänä, niin ECU ei näe sitä vikana, vaan toimii ainoastaan virheellisen tiedon perusteella. Kierrosten seilaaminen taas kuulostaisi tyhjäkäyntimoottori-, tai anturivialta, molemmat sijaitsevat siinä läpän tienoilla. Eihän niitä säätöruuveja vaan ole ruuvailtu missään vaiheessa?

Ja kai muistit, että tyhjäkäynnin uudelleen opettelu vie aina hetken, jos akku on ollut irti?
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Joo tiedän kyllä, mutta mikä on sitten se hetki. Imusarjantiivisteen vaihdon jälkeen ajoin sillä ainakin 150km ja homma jatkuu entisellään. Noista ruuveista en tiedä edelliset omistajat ovat niitä voineetkin ruuvaa. Kaasuläpän päällä oli ainakin yksi messinkinen ruuvi itse en niihin ole koskenut. Kaasuläpän päällä on myös kumisuojalla varustettu abiko ja anturi mikä anturi tämä on? Tyhjäkäyntimoottori ilmeisesti voisi olla likainen mitä olen juttuja selannut, mutta vikakoodeja se ei ole siitä antanut niin siltä osin ilmeisesti voisi olla kunnossa? Käyntiin sahaamista olen kyllä ihmetellyt, että miksi ei lähde heti ehkä 5 kertaa pyörittää ja sitten kerran lupaa ja sitten vasta lähtee käyntiin.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Tuo sahaaminen voi johtua esim. vuotavista suuttimista, jotka päästävät paineet pois linjasta auton seisoessa. 150km matka-ajoa (jos lenkki oli sitä) ei vielä opeta tyhjäkäyntiä, koska se vaatii nimenomaan hetkiä, jolloin auton pitäisi käydä tyhjää. Ja vieläpä mieluiten useaan otteeseen, eri lämpötiloissa.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Niko Päivinen sanoi
Kannattaa lueskella noita muitten samanikäisten (Galant, Lancer) tyhjäkäyntijuttuja, niissä on kuitenkin samaa tekniikkaa käytössä.

Äkistään tulee mieleen, että kun kerran ongelma ilmenee nimenomaan kylmänä, ja jos kerran mittariltakin hävisi lämpötilatieto, niin anturivika voisi olla kyseessä. Anturivika on siitä ikävä, että jos anturi ei ole kokonaan pimeänä, niin ECU ei näe sitä vikana, vaan toimii ainoastaan virheellisen tiedon perusteella. Kierrosten seilaaminen taas kuulostaisi tyhjäkäyntimoottori-, tai anturivialta, molemmat sijaitsevat siinä läpän tienoilla. Eihän niitä säätöruuveja vaan ole ruuvailtu missään vaiheessa?

Ja kai muistit, että tyhjäkäynnin uudelleen opettelu vie aina hetken, jos akku on ollut irti?

Hetkinen ymmärränkö nyt oikein, että lämpötila-anturilla on muutakin tarkoitusta kuin mittarissa vaeltava hieno viisari. =)
Eli käsitteleekö ecu tämän anturin avulla tietoja ja säätelee sen avulla tyhjäkäyntiä sopivaksi?
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

tottakai ECU tarvitsee koneen lämpötilatiedon. TOSIN, se toinen anturi lienee sitä varten siinä kotelossa, ja toinen palvelee mittaria.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Niko Päivinen sanoi
tottakai ECU tarvitsee koneen lämpötilatiedon. TOSIN, se toinen anturi lienee sitä varten siinä kotelossa, ja toinen palvelee mittaria.
Juu eli tämä vesiletkujen lähettyvillä oleva anturi taitaa siis olla vain mittaristoa varten. Silloin kun ilmanmäärämittarin johto jäi kytkemättä niin löytyneet vikakoodit olivat:

"12 = ilmamäärämittari"
"13 = imuilman lämpötunnistin"
"25 = barometric pressure sensor, ulkoilman paineen tunnistin (kyllä!!), sijaitsee ilmamäärämittarin yhteydessä"

Näillä vikakoodeilla olin siis ajanut yhteensä sen noin 150km edellisestä resetistä.
Kun nollitin ecun ja lähdin pienelle lenkille että sain koneen lämpimäksi niin ei vikakoodeja.
Eli ecun käyttämä imuilman lämpötunnistin olisi siis ilmanmäärämittarissa vai onko sittenkään?
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Nuo kolme koodia tulivat juuri siitä, että jätit pistokkeen irti. Ja hyvä että tulivat, koska ainakin niiden kohdalla diagnostiikka toimii, kaikki kolme anturia nimittäin sijaitsevat siellä ilmamäärämittarin syövereissä. Eikä se mitään tyhjäkäyntiä silloin ole voinut oppia, jos nuo kaikki tiedot (ilmamäärä, lämpötila, paine) puuttuivat.

Kokeiles nyt huvikseen nollata ECU, jonka jälkeen tarkistat koodit, jonka jälkeen ajelet normaalisti jonkin aikaa. Mieluummin sellaista ajoa, jossa tyhjäkäyntitilanteita tulee usein. Ja sama uudestaan, kun kone on jäähtynyt. Eli ideana on: järjestät koneelle tilaisuuksia, jossa se voi opetella eri lämpötilojen ja muiden muuttujien vaikutusta tyhjäkäyntiin, ja annat sille hieman aikaa kokeilla oikeita säätöjä.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Kaikkihan nuo taitaa olla ilmamäärämittarissa, siitä tuo hirveä liuta noita koodeja.

EDIT: taas päivisen kans dubbelposten :D

Galantissa ainakin siinä termarikotelossa on kaksi anturia, kaksinapainen on eculle, ja yksinapainen on sisätilan gaugelle. Itellä on kummatkin tarvikeantureita, ja se ecun juurikin ei oo ihan samankokoinen kun orggis, ja välillä on kontakti kateissa. Kylmänä saa koittaa sahata jotain 20 kertaa käyntiin ennen kun lähtee, ja sittenkään ei kestä kaasua. Melkein siis ensimmäisenä vaihtaisin sen "isomman" anturin, galantissa ainakin ovat ihan vierekkäin. :)

Valitettavasti en kyllä osaa sanoa että onko coltissa samalla tavalla kaksi anturia siinä termarikotelossa.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Slider sanoi
Kaikkihan nuo taitaa olla ilmamäärämittarissa, siitä tuo hirveä liuta noita koodeja.

EDIT: taas päivisen kans dubbelposten :D

Galantissa ainakin siinä termarikotelossa on kaksi anturia, kaksinapainen on eculle, ja yksinapainen on sisätilan gaugelle. Itellä on kummatkin tarvikeantureita, ja se ecun juurikin ei oo ihan samankokoinen kun orggis, ja välillä on kontakti kateissa. Kylmänä saa koittaa sahata jotain 20 kertaa käyntiin ennen kun lähtee, ja sittenkään ei kestä kaasua. Melkein siis ensimmäisenä vaihtaisin sen "isomman" anturin, galantissa ainakin ovat ihan vierekkäin. :)

Valitettavasti en kyllä osaa sanoa että onko coltissa samalla tavalla kaksi anturia siinä termarikotelossa.

Tyhmä kysymys mutta kysytään. Eli onko tämä termarikotelo tuo metallinen murikka mihin menee vesiletkuja. Tämä isompi anturi vasemmalla niin siihen menee kaksi punaista abikoa eri väriset johdot. Sitten tämän anturin oikealla puolella on mitä luulin maadoitukseksi, koska ei se mielestäni näyttänyt anturilta niin siihen menee vain musta johto. Muistaakseni sitä mustaa johtoa räveltämällä aikaisemmin mittaristo alkoi taas pelaamaan.

Pieni lisäys eli ajoin siis sen 150km ja kotona parkkiksella irrotin tuon ilmanmäärämittarin kun putsailin sitä kaasuläppäkoteloa ja johto unohtui ja tänään katsoin vikakoodit. Eli johto oli kyllä kiinni kun nuo kilometrit ajoin. Mutta kotiin tullessa niin ainakin kierrosten seilaamista oli eli pitää vaan se tyhjäkäyntimoottori yrittää paikallistaa ja irroittaa näytti olevan erilainen kuin galantissa ainakin muodoltaan liitin taisi olla samanlainen. Huomasin kyllä pistokkeen puuttumisen heti koska kierrokset nousee aika reilusti ja check engine valo jää palamaan. Maalle siis ajoin ja siellä sama homma kun kylmänä lähdin ajamaan niin sammuihan se ekassa risteyksessä.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Älä hätäile sen kierrosten heijaamisen kanssa, se on juuri sitä opetteluvaihetta.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Niko Päivinen sanoi
Älä hätäile sen kierrosten heijaamisen kanssa, se on juuri sitä opetteluvaihetta.
Ahaa eli antaa sen tyhjäkäyntimoottorin olla siis rauhassa ainakin toistaiseksi,
mutta mikä mahtaa siis aiheuttaa kylmänä sammumisen siitä olen enemmän huolissaan lähtee kyllä heti käyntiin kun avaimesta kiertää.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Kylmänä sammuminen voi tässä alkuvaiheessa (ECUn nollauksen jälkeen) mennä samaan piikkiin: ECU ei ehkä vielä osaa oikeaa seoksen-sytkän-läpänasennon yhdistelmää kylmälle moottorille. Niitä tilanteita kun voi opetella yleensä vain kerran päivässä.
Jos sammuilu ja tyhjäkäynnin seilaaminen ei asetu jonkin ajan kuluttua, niin sitten pitää jatkaa tutkimuksia. Mutta näin aluksi sille opettelulle pitää antaa aikaa ja tilaisuus.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Niko Päivinen sanoi
Kylmänä sammuminen voi tässä alkuvaiheessa (ECUn nollauksen jälkeen) mennä samaan piikkiin: ECU ei ehkä vielä osaa oikeaa seoksen-sytkän-läpänasennon yhdistelmää kylmälle moottorille. Niitä tilanteita kun voi opetella yleensä vain kerran päivässä.
Jos sammuilu ja tyhjäkäynnin seilaaminen ei asetu jonkin ajan kuluttua, niin sitten pitää jatkaa tutkimuksia. Mutta näin aluksi sille opettelulle pitää antaa aikaa ja tilaisuus.
Edellinen omistaja kyllä valitteli samaa, että sammuu kylmänä. Enkä usko, että hän olisi mitenkään erikoisemmin ecua nollitellut. Tosin imusarjan tiivisteen vaihto jeesasi siihen käynnistyvyyteen. No ajellaan nyt sitten vaan ja katsotaan myöhemmin uudestaan pitäisi vaan se lämpömittari saada pelaamaan.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

ICo sanoi
Tyhmä kysymys mutta kysytään. Eli onko tämä termarikotelo tuo metallinen murikka mihin menee vesiletkuja. Tämä isompi anturi vasemmalla niin siihen menee kaksi punaista abikoa eri väriset johdot. Sitten tämän anturin oikealla puolella on mitä luulin maadoitukseksi, koska ei se mielestäni näyttänyt anturilta niin siihen menee vain musta johto. Muistaakseni sitä mustaa johtoa räveltämällä aikaisemmin mittaristo alkoi taas pelaamaan.
Se murikka juurikin on termostaattikotelo, ne abikot on jonkun kyläsepän sepitykset, siinä kuuluisi olla liitin, missä on ne kontaktit tyyliin näin -- | ja se on juurikin ecun lämpötila-anturi. Oikealla puolella oleva anturi kun on se sisätilan anturi, niin sitä räveltelemällä ihan loogisestikkin on vaikutusta siihen mittaristoon. Se sisätilan anturi ei pitäisi vaikuttaa kyllä ecuun millään tavalla, mutta kannattaa sekin kontakti korjata kun aika rasittavaa kun lämmöt pomppaa tappiin kesken ajon. :) Galantti teki sitä vuoden ja vaihdoin anturinkin tässä vähän aikaa sitten, ja homma jatkui. vika olikin mittariston päässä, ruuvit löysällä ja hieman hapettuneet. Vaseliini ja kiristys on rauhottanut mittarin toimintaa nyt kummasti. :)
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Jos kylmänä sammuilu on vaivannut pitkään, niin silloin kyseessä ei ole tuo ECUn oppimisvaihe.
Anturi- tai johtovika sen sijaan on täysin mahdollinen, tai joku imuvuodon kaltainen mekaaninen vika.
Onhan siellä tarpeeksi jäähdytinnestettä?
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Niko Päivinen sanoi
Jos kylmänä sammuilu on vaivannut pitkään, niin silloin kyseessä ei ole tuo ECUn oppimisvaihe.
Anturi- tai johtovika sen sijaan on täysin mahdollinen, tai joku imuvuodon kaltainen mekaaninen vika.
Onhan siellä tarpeeksi jäähdytinnestettä?
On jäähdytinnestettä tarpeeksi. Pitää vaan yrittää selvittää asiaa.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Slider sanoi
Se murikka juurikin on termostaattikotelo, ne abikot on jonkun kyläsepän sepitykset, siinä kuuluisi olla liitin, missä on ne kontaktit tyyliin näin -- | ja se on juurikin ecun lämpötila-anturi. Oikealla puolella oleva anturi kun on se sisätilan anturi, niin sitä räveltelemällä ihan loogisestikkin on vaikutusta siihen mittaristoon. Se sisätilan anturi ei pitäisi vaikuttaa kyllä ecuun millään tavalla, mutta kannattaa sekin kontakti korjata kun aika rasittavaa kun lämmöt pomppaa tappiin kesken ajon. :) Galantti teki sitä vuoden ja vaihdoin anturinkin tässä vähän aikaa sitten, ja homma jatkui. vika olikin mittariston päässä, ruuvit löysällä ja hieman hapettuneet. Vaseliini ja kiristys on rauhottanut mittarin toimintaa nyt kummasti. :)

Tuotanoin eli kun tämä on nyt se kyläsepän sepitys niin jos ne johdot onkin väärin laitettu eli kumman värinen kumpaan se itse anturi oli kyllä aika puhtaan näköinen eli saattaapi olla jopa vaihdettu ainakin jossainvaiheessa. Irtoaako se toinen jollain tavalla ja onko vaihdettavissa ja missä hinnoissa nämä pyörii?
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Voin huomenna vaikka katsoa ton galantin väritkin että kumpi menee kumpaan, hintaluokka tarvikkeena alle 20e orggiksena enemmän, aukenee jollain sopivankokoisella avaimella, ja jos itse sen vaihdat niin muista että se on kartio, eli sitä ei saa liian tiukkaan sinne kiristää.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Slider sanoi
Voin huomenna vaikka katsoa ton galantin väritkin että kumpi menee kumpaan, hintaluokka tarvikkeena alle 20e orggiksena enemmän, aukenee jollain sopivankokoisella avaimella, ja jos itse sen vaihdat niin muista että se on kartio, eli sitä ei saa liian tiukkaan sinne kiristää.
Motonetistä ei taida sopivia löytyä mistähän muualta noita tarvikeantureita voisi kysellä?
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Slider sanoi
Voin huomenna vaikka katsoa ton galantin väritkin että kumpi menee kumpaan, hintaluokka tarvikkeena alle 20e orggiksena enemmän, aukenee jollain sopivankokoisella avaimella, ja jos itse sen vaihdat niin muista että se on kartio, eli sitä ei saa liian tiukkaan sinne kiristää.

http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/huoltoa/kaasulapanpuhdistus/PICT0514.JPG

Onko sinulla tuollainen hässäkkä? Aika mielenkiintoista sillä tuossa coltissa nuo kaksi anturia ovat aivan vierekkäin eli jos katsotaan tuota isompaa anturia kotelon takana niin se on mulla termostaattikotelon edessä eikä takana kuten tuossa kuvassa ja tuo anturi johon menee musta johto on tämän isomman anturin oikealla puolella edessä. On se jossain vaiheessa vaihdettu sillä ei se olisi muuten noin puhdas mitä se nyt on. Messinki kiiltää uutuuttaan. Tiedä sitten onko ne johdot oikein päin ja mitä aiheuttaa jos niitä käyttää väärin rikkooko esim anturin. Hiton abikoviritykset. Tuo musta liitäntä on minullakin siis alkuperäinen näköjään.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Ei ole minulla GTi:ssä tuolleen, tuo kuva on 8v pannusta. Miulla ne kummatkin anturit osottaa "eteenpäin" ja ovat vierekkäin. En usko että mitään särkyy jos ne johdot swappaat, mutta enpäs ole satavarma että miksi siihen koneen anturiin menee kaksi johtoa. Joskus kun nopeasti mittailin tuommosta anturia niin en kyllä saanut resistanssia kun niiden kahden nastan väliltä, rungolla ei ollut vaikutusta. Jos näin, niin sillon ne johdot voi olla kummin päin tahansa. Harmi kun ei ollut mikään kovin seikkaperäinen koe, mittarikin oli vähintäänkin väärälla alueella kun nopeasti sutaisin... :D Nyt just ei oo sähkökuviakaan tähän hätään.

Sitten se uusikin anturi voi särkyä, parhaimmat tarvikeanturien kestot mitä täälläkin on nähnyt on tyyliin ollu joku viikko. :/ Että se kiiltävyys ei vielä kerro toiminnasta. :D
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Slider sanoi
Ei ole minulla GTi:ssä tuolleen, tuo kuva on 8v pannusta. Miulla ne kummatkin anturit osottaa "eteenpäin" ja ovat vierekkäin. En usko että mitään särkyy jos ne johdot swappaat, mutta enpäs ole satavarma että miksi siihen koneen anturiin menee kaksi johtoa. Joskus kun nopeasti mittailin tuommosta anturia niin en kyllä saanut resistanssia kun niiden kahden nastan väliltä, rungolla ei ollut vaikutusta. Jos näin, niin sillon ne johdot voi olla kummin päin tahansa. Harmi kun ei ollut mikään kovin seikkaperäinen koe, mittarikin oli vähintäänkin väärälla alueella kun nopeasti sutaisin... :D Nyt just ei oo sähkökuviakaan tähän hätään.

Sitten se uusikin anturi voi särkyä, parhaimmat tarvikeanturien kestot mitä täälläkin on nähnyt on tyyliin ollu joku viikko. :/ Että se kiiltävyys ei vielä kerro toiminnasta. :D
Ahaa no mistäs noita voisi alkaa kyselemään? Sitä mittaristolle menevää anturia mikäli se on edes anturi niin sitä ei ainakaan ole vaihdettu ainakin on sen verran paskasen näköinen.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Se voi myöskin olla ihan kontaktivika, joko anturin tai mittariston päässä. varsinkin jos heiluttelu on auttanut. Mutta mistä tahansa varaosaliikkeestä voi kysellä antureita, ja saattaa jopa löytyäkkin. :) jos haluat laatua ja maksaa itsesi kipeäksi niin sitten merkkiliikkeestä.
 
Colt GTI '90 ongelmia

Nonniin poistin aiheen vahingossa.... Sitä en tiedä miten siinä onnistuin :(

Mutta jatketaan eli luin jostain, että heikko akku voisi aiheuttaa, että ei riitä virta tai sitten juuri se tyhjäkäyntimoottori,
mutta mitä ei heti tullut mieleen niin on bensansuodatin sitä ei varmaan ole ikänä vaihdettu.
Missä se on tuossa GTI:ssä onko se tankin lähettyvillä alla vai konehuoneessa rintapellissä.
Joku metallinen pömpeli siellä taisi olla bensaletkujen päässä vai onko se jonkunlainen pumppu?
Huomasin että tyhjäkäynnillä ainakin kylmänä pätkii välillä. Mittariston lämpöanturi heräili kun johtoa nyki,
mutta pelaamaan en sitä vielä saanut pitää vaihtaa abiko sen löysän liittimen tilalle tai sitten vaihtaa johto pidemmältä matkalta.
 
Colt Gti '90 ongelmia

Kävin tänään taas ajelemassa ja kuulostelemassa tarkemmin niin kierrokset heijaa vain ja ainoastaan, jos auto liikkuu ja kytkin on pohjassa tai vaihde vapaalla kytkin ylhäällä. Ihan testimielessä annoin auton vain rullata vapaalla niin kierrokset heijaa niin pitkään kun auto pysähtyy. Mikä ihme tälläistä vaivaa voi tehdä. Tai kysytään näin: mikä tunnistaa, että auto liikkuu? ABS järjestelmä tulee yhtenä itselleni mieleen. Vai haisteleeko ecu vaihteistoa? Lämpömittari toimii taas. Johto liittimestä oli poikki mutta pysyi vielä jotenkin siinä kiinni. Tilalle tuli kyläsepän abiko suojamuovilla. Sitten kylmäkäynnistyksestä. Sahata saa, mutta testasin tälläistä että sammutin sen heti ja starttasin uudelleen sahaa sahaa sahaa ja lupaa sahaa mutta kaasua polkaisemalla lähti käyntiin. Eli luulisin, että se ei vaan saa ilmaa tarpeeksi. Voisiko olla, että tyhjäkäynti ruuvit on säädetty päin v*turaa vai vaikuttaako tyhjäkäyntimoottori startatessa?
 
No nyt se myrkyn lykkäs...

Nyt alkaa hermot jo menemään pikkuhiljaa... :seina

Eli irrotin kaasuläppäkotelon kokonaan, että sain putsattua sen perusteellisemmin.
Putsasin myös sen tyhjäkäyntimoottorin vaikka näytti aika hyvältä.
Laitoin kaikki kilkkeet paikalleen ja johdot oikeille paikoilleen niin nyt ei startti puhu mitään.
Releet naksuu ja bensapumppu pyörittää huomasin siitä, että kiristykset bensasuodattimessa jäi ilmeisesti liian löysäksi,
koska se alkoi vuotamaan vaihdon jälkeen. Tosiaan startti ei vaan sano enää mitään. Ei siis pyöritä ollenkaan.
Starttihan on siinä suodattimen lähettyvillä, mutta en mielestäni mitään johtoja siellä päin heilutellut... Katsoin akun miinusnavan se oli ok.
Sulakkeita ei äkkikatsomalta mennyt.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Voihan se olla ihan silkka yhteensattumakin, että startista meni vaikka hiilet. Tosin startin herätejohtohan on aika heppoinen ja taitaapa olla vielä abikolla kiinni, joten jos se on vaikka ollut hapettunut niin äkkiäkös tuon tarkistaa...? :)
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

nostokurki sanoi
Voihan se olla ihan silkka yhteensattumakin, että startista meni vaikka hiilet. Tosin startin herätejohtohan on aika heppoinen ja taitaapa olla vielä abikolla kiinni, joten jos se on vaikka ollut hapettunut niin äkkiäkös tuon tarkistaa...? :)

Epäilen tuota yhteensattumaa, koska silloin kun viimeksi sitä starttia silmäilin niin se vaikutti jossain vaiheessa vaihdetulta.
Voihan se olla, että johdot ovat saaneet kyytiä tuota suodatinta kiskoessa.

[EDIT] Joo rävelsin johtoja ja ei mitään vaikutusta kunnes kolautin starttia vähän niin sitten se heräsi. Eli startti ilmeisesti menossa...

Kunnollisella kaasuläppäkotelon putsaamisella ei ollut mitään vaikutusta. Edelleen sammuu kylmänä valoihin ja lämpimänä heijaa kiekat.
Saa kyllä nyt luvan olla. Pitää vaan ajella ja katsoa oppiiko se ecu.

Tosiaan kylmänä kierrokset on siinä 900 paikkeilla ja kuulostaa siltä että ei kävisi kaikilla. Auto tärisee hieman ja pakoputkesta kuuluu semmoista vuruvuru ääntä. Lämpimänä pitää tyhjäkäynnin 1100rpm paikkeilla. Silloin kuulostaa että kävisi kaikilla, mutta turhan korkeat on kiekat. [/EDIT]
 
Perustyhjäkäynnin säätäminen

http://www.vfaq.com/mods/BISS-1G.html

Tuossa on ohjeet kuinka tuo perustyhjäkäynti säädetään,
mutta tuossa omassa diagnostiikkaportista puuttuu noita pinnejä tuo sama pinni kyllä löytyy.
Sitten konehuoneen puolelta löytyy tuollainen suojattu liitin, mutta siihen menee vain yksi johto ja se ei ole pyöreä se nasta.
Onko kukaan tällaisesta säätänyt perustyhjäkäyntiä. En uskaltanut mennä noilla ohjeilla räpeltämään.
Tuli vaan tuossa mieleen, että kun siinä oli imusarjan tiivisteessä vuotoa ja, jos sitä on säädetty niin nyt on säädöt ihan keturallaan.
Voisi ilmeisesti aiheuttaa samaa vaivaa. Kaikki muu on katsottu paitsi EGR ja tuon BISS ruuvin o-rengas sekä säätö. Lämpöanturin uskon
olevan kunnossa enkä usko, että se olisi tarvikeanturi, koska mistään sitä ei tahdo saada. Vemixiltä kysyin niin yli 50€ hintaa ja löytyy.
Luin että, jos BISS ruuvin o-rengas on heikossa kunnossa niin se voi päästää ilmaa läpi ja aiheuttaa tyhjäkäyntiongelmia.
 
Liikaa ilmaa???

Ilmeisesti tuo rottelo saa sisään ihan liikaa ilmaa.

"# With the engine running and hot (temp>=180), pop the rubber plug off the front of the TB to expose the base idle speed set screw (BISSS). Disconnect the idle switch and the ISC connector so the engine runs at a steady speed and the ECU can't fiddle with the ISC without your knowledge. Count the turns of your screwdriver as you screw the BISSS closed (clockwise). The RPMs should drop. Have a friend watch the tachometer to tell you when it reaches 750. If you run out of screw before the engine drops to 750, back the screw out to where you found it. Replace the rubber plug.
# If closing the BISSS did not drop the engine to 750 RPM, you have eliminated another air path as the culprit, leaving only 3 more.
# NOTE: If you did get the idle to drop to 750 using the BISSS, don't get too excited yet, the real problem may still be hiding and is merely masked by closing the BISSS. Reconnect everything, go for a drive and see if the problem reoccurs. If not, consider yourself lucky."

Koitin tuota ohjetta ja irrotin tyhjäkäyntimoottorin johtonipun sekä kaasuläppäkotelon johtonipun rintapellissä olevasta liittimestä. Painoin
mieleen säätöruuvin kierrokset ja merkkasin kynällä. Noh alkuperäisellä säädöllä kierrokset nousee yli 2000rpm! Kierrokset saa tippumaan ruuvia säätämällä noin 1500rpm eli ei lähellekkään toivottua. Tuossa huomasin, että tyhjäkäyntimoottori ilmeisesti joutuu aika koville koska startatessa kierrokset pomppaa sinne samaiseen 2000rpm ja tippuu eka hitaasti alas hieman sitten äkisti siihen n. 900rpm. Yritin ruiskutella varovasti starttipilottia, mutta ei sieltä äkkiseltään vuotoja löytynyt.
 
Colt GTI '90 ongelmia

Käytin autoa korjaamolla vianselvityksessä ja tälläistä tietoa tuli. HC arvo oli 1500 :-\
Venttiilivikaa epäilivät. Huomasin kyllä ennen kun vein sen sinne, että kylmänä välillä
alkoi pieni naputus joka hävisi kun antoi ihan vähän kierroksia. Ja se käy hieman kummallisesti.
Lämpimänä käynti tasaantuu, mutta nosti kierrokset n. 1000rpm. ECU:n oppimisesta se ei voi enää olla,
koska sillä on jo kuitenkin sen verran ajettu viimeisen resetoinnin jälkeen.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

onko jakohihna vaihdettu lähiaikoina? ajattelin et voisko jako olla pieles.
puristuspaine mittauksella vois jotain kans selvitä.. tulppia vähä vilkasta ehkä jopa vaihtaa.
ja tulpan johdot putsata esim. bräkleen tai joku muu vastaava rasvan poisto aine.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

jykäh sanoi
onko jakohihna vaihdettu lähiaikoina? ajattelin et voisko jako olla pieles.
puristuspaine mittauksella vois jotain kans selvitä.. tulppia vähä vilkasta ehkä jopa vaihtaa.
ja tulpan johdot putsata esim. bräkleen tai joku muu vastaava rasvan poisto aine.

Minulla ei auto ole ollut kovin kauaa. Ihmetyttää vaan tuo ns. venttiilivika,
koska autossa muuten on tehot tallella ja vika vaikuttaa enemmänkin tyhjäkäyntimoottorivialta.
Jakohihna oli muistaakseni vaihdettu 148tkm kohdalla. Sillä on ajettu nyt 176tkm.
Voihan se tietysti olla pielessä. Auto on katsastettu toukokuussa ja HC arvot silloin olleet hyvät.
Puristukset oli edellinen omistaja mitannut kertomansa mukaan olivat tasaista 12.
Tuli mieleen, että onkohan tämä asentaja ottanut akun kengän irti ennen mittauksia
ja nyt se käy rikkaalla ecun nollituksen ansiosta. Luin 4g61 foorumilta,
että jollain oli myös vikaa kylmäkäynnistyksessä,
mutta muuten auto toimi niinkuin piti niin vika oli siinä, että jako oli hampaan pielessä.
Vahva epäilys on tyhjäkäyntimoottoria kohtaan, koska auto kylmänä sammuu,
jos sille antaa kierroksia ja ja valot on päällä,
mutta jos valot on sammuksissa tyhjäkäyntimoottori tasaa käynnin eikä sammu.
Hetken lämmettyään toimii niinkuin pitää ja myöhemmin alkaa vasta tämä kierrosten heijailu.
Ei tämmöinen vika tunnu oikein venttiilivialta. Tulpista vielä sen verran, että asentaja oli katsonut kipinän
ja se oli ollut hyvä jokaisessa.

[EDIT] Ajoin auton nyt kotiin ja ei enää kytkin pohjassa seilaa kierrokset.. Eli joku on säätäny tyhjäkäyntiä korkeammalle, että pysyisi käynnissä kylmänä. Nimittäin sitä saa edelleen sahata jonkun aikaan ennenku herää ja ei tahdo edes tyhjäkäyntiä enää käydä sammuu tai sitten ei sammu kunnes lämpenee. Eli aikaisemmin se sammui vasta valoissa. Olisiko sittenkin vain jako pielessä?[/EDIT]

Mitattuja arvoja:

Pyörintänopeus 880
Öljyn lämpö 21.5
CO 1.948
CO2 11.3
HC 1305 <--- Aika hurja
O2 2.69
Lambda 1.023 <--- Onko tässä mallissa muka happianturi
vai mitä tuo tarkoittaa? Kattiahan tässä ei ole.

Mainittavaa: Ecun olivat nollanneet, mutta väittivät ettei HC silti saisi noin korkea olla.
Kylmänä kävi sillä tavalla hämärästi "VURUVURU" tyyliin, mutta lämpimänä aika tasaisesti
pientä hakua silti tyhjäkäynnissä, mutta ei ainakaan seilaa tolkuttomasti.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

koita säätää venttiilit,ja varsinkin jos 12-16v kone niin ei tarvi kun yhden venan vähän kantaa/vuotaa voi olla arvot olla mettässä. voi olla että tos gti ssä on hytikka nostajatkin ???

ite kattoisin puristuspaineet silti väitti joku mitä vaan.


ja lambda löytyy pakosarjasta jos löytyy.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

mikko412 sanoi
koita säätää venttiilit,ja varsinkin jos 12-16v kone niin ei tarvi kun yhden venan vähän kantaa/vuotaa voi olla arvot olla mettässä. voi olla että tos gti ssä on hytikka nostajatkin ???

ite kattoisin puristuspaineet silti väitti joku mitä vaan.


ja lambda löytyy pakosarjasta jos löytyy.

http://www.kempys.co.nz/lifters.htm

Ilmeisesti on hydrauliset. Pystyykö hydraulisilla nostimillla olevia venttiilejä edes säätämään?
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

koitas muuten piruuttas kattoa se imusarjan ja ilmamäärämittarin välinen kumiputki ettei se ole halki mistään. jos on niin vaikuttaa käyntiin ja seoksiin..
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

jykäh sanoi
koitas muuten piruuttas kattoa se imusarjan ja ilmamäärämittarin välinen kumiputki ettei se ole halki mistään. jos on niin vaikuttaa käyntiin ja seoksiin..
Se oli irti ja pesin sen silloin syyskuussa. Joku oli vetänyt sähköteippiä sen putken ympärille niin laitoin vielä varmuuden vuoksi jeesusteippiä kunolla lisää. Ei siinä oikeastaan halkeamia vaikuttanut olevan. Täytyy vielä tarkistaa, että vuotaako se oma tekemä imusarjan tiiviste. Sen kun vaihtoi niin ainakin parani jonkun verran kylmänä käyntiin lähtö. Suihkuttelin starttipilottia imusarjan yläpuolelle tiivisteeseen, mutta alle en silloin suihkuttanut eihän sitä tiedä vaikka sieltä vuotaisi. Pitää vaan suihkia sinne tänne.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Näköjään kylmällä koneella otettu arvot,eli noihin ei hirveästi kannata luottaa..

Koskas perusasiat on vaihdettu/missä kunnossa ovat?

Onko sytkää pyöritelty?

Itsellä oli HC +500,kun sytkä oli 10'.
Laskin sytkän 7',ja HC tippui 16.

Onko siinä nyt normaalit TK-kierrokset?

Jos naputtaa,niin voihan olla tasuri(t) menossa,jolloinka voi myös aiheuttaa ongelmia.

Ovat tainneet korjaamolla säätää vain "väärin" tyhjäkäyntiä,eli ruuvista suoraan..

Missäs kunnossa lämpöanturi on?
Jos sökönä->luulee koneen olevan kylmä->antaa liikaa kakkua..
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

ST sanoi
Näköjään kylmällä koneella otettu arvot,eli noihin ei hirveästi kannata luottaa..

Koskas perusasiat on vaihdettu/missä kunnossa ovat?

Onko sytkää pyöritelty?

Itsellä oli HC +500,kun sytkä oli 10'.
Laskin sytkän 7',ja HC tippui 16.

Onko siinä nyt normaalit TK-kierrokset?

Jos naputtaa,niin voihan olla tasuri(t) menossa,jolloinka voi myös aiheuttaa ongelmia.

Ovat tainneet korjaamolla säätää vain "väärin" tyhjäkäyntiä,eli ruuvista suoraan..

Missäs kunnossa lämpöanturi on?
Jos sökönä->luulee koneen olevan kylmä->antaa liikaa kakkua..

Siis nyt siinä on oikeat tk kierrokset aikaisemmin kylmänä oli oikeat mutta lämpimänä n. 1100rpm ja heijasi kierroksia niin pirusti
jos piti vapaalla ja antoi rullata tai valoihin pysähdyttessä kytkin pohjassa kunnes auto pysähtyi. Nyt ei seilaa enää.
Lämpimänä tosin tyhjäkäynti hitaasti vaelteli hieman n. 700-900rpm väliä. Välillä asettui 700 välillä 900 jne. Eli en usko enää, että tyhjäkäyntimoottorissa olisi mitään vikaa. Tosin nämä säädöt nyt vaan vaikutti siihen ettei se kylmänä enää riitä alkuunkaan. Kylmänä pysyy kyllä siinä noin 900rpm mutta jos antaa vähänkin kaasua niin sammuu heti kun kierrokset palautuu takaisin nollaan. Eikä sillä uskalla lähteä liikkeelle koska se ei enää lähde käyntiin jos sammuu pitää antaa kaasua, josta se ei varmaan tykkää. Eli lisää ilmaa. Sitä meinasin itsekin kun katsoin öljynlämpötilaa että kylmänä ovat mitanneet. Ja silloin pakokaasut muutenkin haisee todella rikkaalle, mutta ei enää lämpimänä. Ja varsinkin kun ecu on nollattu niin saattaa aiheuttaa nuo tähtitieteelliset lukemat. Sytkää ei ole käännetty. Luin, että kun tuo on suoralla sytytyksellä niin sitä ei edes pystyisi, mutta taas sitten jostain luin, että pystyisi jotain ennakkoa säätämään. Tuota liikaa bensaa olen itsekin miettinyt, koska silloin kun imusarjan tiiviste vuoti niin se kasteli tulpat eikä lähtenyt välttämättä ollenkaan käyntiin. Tulpatkin olivat aivan mustat kierteiltä. Ilmeisesti bensan aiheuttamaa. Anturi on vaihdettu jossain välissä ja yritin mitata arvoja niin kyllä sieltä jotain löytyi tosin ulkona oli jo niin viileä, että en tiedä oliko edes oikeat arvot. Pitäisi ottaa ilmeisesti sisälle ja laittaa tietyn asteiseen vesiastiaan ja sitten mitata.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

oletko aivan varma että siinä autossa on alkup ja oikeanlainen ECU?

voi käydä hyvinkin vääränlaisella eculla jotenkin,mutta säädöt mettässä.auto kuitenkin sen verran iäkäs että ecu voi olla vaihdettu joskus.

alkup ecun nro pitäs selvitä kykymällä merkkihuollosta

tuli täs mieleen ,kun omassa 12v coltista löyty 8v boxi ;D
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

mikko412 sanoi
oletko aivan varma että siinä autossa on alkup ja oikeanlainen ECU?

tuli täs mieleen ,kun omassa 12v coltista löyty 8v boxi ;D
Hyvä pointti,olihan mullakin sonatan ecu..
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

mikko412 sanoi
oletko aivan varma että siinä autossa on alkup ja oikeanlainen ECU?

voi käydä hyvinkin vääränlaisella eculla jotenkin,mutta säädöt mettässä.auto kuitenkin sen verran iäkäs että ecu voi olla vaihdettu joskus.

alkup ecun nro pitäs selvitä kykymällä merkkihuollosta

tuli täs mieleen ,kun omassa 12v coltista löyty 8v boxi ;D

Pitääkin ottaa selvää. Voisiko väärä boksi aiheuttaa tuollaisia vikoja? Miten 8v boksi käyttäytyi 12v koneessa?
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

Mitattuja arvoja:

Pyörintänopeus 880
Öljyn lämpö 21.5
CO 1.948
CO2 11.3
HC 1305 <--- Aika hurja
O2 2.69


Näköjään kylmällä koneella otettu arvot,eli noihin ei hirveästi kannata luottaa..

harvemmin ne asentajat viittii lykätä sitä testerin öljynlämpötila anturia öljytikun reijästä paikalleen...laiskoja ovat p.rkeleet ;D
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

ICo sanoi
Miten 8v boksi käyttäytyi 12v koneessa?

en voi sen enempää kertoa kun ostin laatikko vikaisena,enkä ole vielä sillä ajanut,mutta eskun joka noita korjailee työkseen niin kerran tuota kysyin:vastaus oli että seokset ainakin voi olla mitä sattuu,ja katti on voi olla nopeesti vainaa(tosin sulla ei vissii kattia oo)

eli ei se ainakaan oikein toimi vaikka käviskin. :-[

käy tuo kyllä ihan nätisti mutta päästöistä en tiedä ;D
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

mikko412 sanoi
en voi sen enempää kertoa kun ostin laatikko vikaisena,enkä ole vielä sillä ajanut,mutta eskun joka noita korjailee työkseen niin kerran tuota kysyin:vastaus oli että seokset ainakin voi olla mitä sattuu,ja katti on voi olla nopeesti vainaa(tosin sulla ei vissii kattia oo)

eli ei se ainakaan oikein toimi vaikka käviskin. :-[

käy tuo kyllä ihan nätisti mutta päästöistä en tiedä ;D

Juu ei ole kattia. Kävinpäs hakemassa biltemasta alipaine/bensanpainemittarin ja testasin imua.
Linkin kuvassa tulokset. Otin siis imuletkun irti ruiskuputkesta ilmeisesti siis bensanpainesäätimestä.
Lämpimänä sitä oli ihan kiva ajella. Pientä nakutusta oli ihan hetken aikaa taas kylmänä
eli ne tasaaja(t) varmaan menossa. Kylmänä edelleen käy tosi rumasti ihan kuin kolmella pytyllä...
http://koti.mbnet.fi/iconen/Mitsu/vacuum.jpg
 
Videota

http://koti.mbnet.fi/iconen/Mitsu/Colt_GTi_problem.wmv

Otin pienen videopätkän miten tuo käyttäytyy.
Olisi sammunut tai käynyt sammumispisteessä kylmänä jos olisin muistanut laittaa valot päälle.
Liikkeelle kun lähdin niin kytkin pohjassa sammuikin. Kummallisesti käy kylmänä...
Huomenna vilkasen niitä puristuspaineita.
Tänään oli tarkoitus tutkia ja tukkia tuo EGR jos se on vaikka jäänyt auki ja häiritsee.
Sen verran pahassa paikassa, että en saanut letkua edes irti. Pitäisi irroittaa kaasuläppäkotelo,
että pääsisi paremmin käsiksi.
 
Vs: Colt GTI '90 ongelmia

mikko412 sanoi
no sehän käy kylmänä kun vanha zetori ;D

Aivan. Nyt on koitettu tulpanjohtoja toisesta samanlaisesta coltista eikä mitään vaikutusta. Ne on näköjään vaihdettu, koska
alkuperäiset on ilmeisesti punaiset kaapelit minulla mustat.
Koeajoin samalla sitä toista ja menossa on täysin eri meininki. Oma kiihtyy sillä tavalla kuminauhamaisesti. Ei vastaa
kaasuun näköjään niinkuin pitäisi. Tosin tässä toisessa oli vapaavirtaussuodatin vakkari ilmansuodattimen tilalla. En silti usko,
että moista eroa voisi tehdä pelkkä suodatin. Ja sillä on ajettu 100tkm enemmän...
 
Takaisin
Ylös Bottom