Coltin(´90) takaluukku kosteana...

zed

New Member
Liittynyt
28 Elokuu 2006
Jo viime talvena Colttini takaluukun pohjaverhoilu vuoroin jäätyi ja suli. Jostakin oli siis tullut suht runsaasti vettä sisään. Kuukausi takaperin suoritin hitsaussession jolla tukin takapyörän kotelon ruostereijät sekä rakensin vähän uutta koteloa kadonneen tilalle. Luulin että vesivuodot olisi noilla toimenpiteillä saatu historiaan.

Mutta ei. Nyt kun sateet alkoivat, oli "ulolle" tuoksuva yllätys jälleen odottamassa kun aamulla aukaisin takaluukun. Kuivausta rätillä ja iltasella purin sisäverhoilua ja samalla särjin muutaman muovikiinnikkeen...onneksi maalla on varaosakottero...

Saatuani sisämuovit ulos autosta aloin tarkastella tilannetta. Ei oikein löytynyt vesireittejä eikä valumia. Kunnes pyysin tuoreemman parin silmiä tarkastelemaan tilannetta. Purkutyo oli puoliturha. Vettä valui sisään takaumpion yläreunasta siltä kohtaa jossa sauma ei ole näkyvissä kun takaluukku on auki. Laitoin ensi hätään teippiä vuotopaikan päälle ja kunhan keli vähän kuivuu niin kenties Sikaflexiä? Vai olisiko muita parempia tököttejä ehdottaa?Muoviverhoilun purku ei mennyt täysin hukkaan, sillä sain hitsatun kohdan ruostesuojattua sisäpuolelta...

Jos vedentulo ei lakkaa tiivistyksestä huolimatta, niin mistähän sitten hakisi vuotopaikkaa..?

Kuinkahan yleisiä korin vesivuodot ovat Mitsubishi Coltissa/Lancerissa? Muistelen että isäni saman korimallisessa Lancerissa oli aikanaan sama vika...olisinpa muistanut sen ennen kuin aloin purkamaan kärryni verhoilua...
 
Takavalon tiivisteenä on vain jotain sikaflexin kaltaista tahnaa, tod.näk. edellisen omistajan toimesta takaumpio on irrotettu joskus ja tiivistys pettänyt sen jälkeen. Muistaisin lukeneeni tältä foorumilta joskus vastaavan tapauksen, mutta täytyy todeta, että en itsekään löytänyt sitä enää :)
Korjauksena siis takavalo irti ja siihen tiivistys kuntoon, turhaa on "vuotopaikan päälle" alkaa mitään levittämään.
Veden vuotaminen sisälle ei ole Mitsuissa mikään tyypillinen vika, mutta kaiken merkkisissä autoissa se on silti mahdollista.

On muuten harvinaisen hyvä ensimmäinen viesti :peukku
 
Itsellä lancussa vuosi takavalot,ja sumarien/peruutusvalon kumiläpivienti-tutit.

Joka väliin "yleissauma-liimaa",ja loppui vuodot.
 
Takavalot on tiivistetty tehtaan toimesta butyyliteipillä (jotkut sanoo sitä myös lakunauhaksi), pitäisi löytyä lähes jokaisesta varaosaliikkeestä. Sikaflexillä saa kyllä tiiviin, mutta senjälkeen sitä takavaloa ei ehjänä saa irti. Jos se jostain syystä täytyy myöhemmin irrottaa. Jos varaosaliike koittaa pakkomyydä koko rullan (muistaakseni aika tyyristä teippiä kuitenkin), niin marssit takavalo kädessä johonkin peltikorjaamoon, saattavat sielläkin myydä haluamasi pätkän tuota teippiä.

Vanha nauha pois, ja rasvanpoisto molemmista pinnoista että teippi ottaa kiinni ja on tiivis. Peltiin voi käyttää esim. tinneriä, asetonia tai liuotinta. Liuotin pitää pestä vedellä pois, muut voi antaa kuivua eikä tarvitse jälkikäsittelyä. Takavalon tiivistepintaaa en pesisi liuotinta voimakkaammalla pesuaineella. Ja se kannattaa huuhdella pois aika pian, saattaa pehmentää muovia.

Astianpesuainekin käy jossei muuta ole käytettävissä. ;D
 
Varsinaiseksi vuodon syyksi paljastui se, että ko. auto on joskus mitä ilmeisimmin kolaroitu takanurkastaan eikä osien sovitus toisiinsa siksi ole uuden veroinen. Vaikka umpio olisikin ollut tiiviisti kiinni kiinityskohdassaan, se ei paljoa olisi auttanut kun kotelorakenne johon tiivistys oli tehty oli ironnut muusta korirakenteesta. Pistehitsit olivat pettäneet ja umpion alapuolella oli puolen sentin rako...eipä siis ihme että vettä valui sisään.

Yritin tukkia korin raot akryylikitillä, mutta vasta seuraava sade kertoo onnistuinko. Voi nimittäin olla että rakoja on muuallakin. En kyllä enää viitsisi alkaa kovin laajamittaisesti purkamaan auton peräosaa jos ei ole pakko.

Akryylikitti antanee periksi jos joskus täytyisi umpio saada irti? Tuskinpa kylläkään tulee tarvetta...
 
ei hitto vähä samanlainen homma edessä ku pitäs saada sinne taakse galanttiin laitettua tummennetut takavalot, tein umpikierona silleen että tummensin toiset valot ja laitan sitten katsastukseen alkup jos tarvetta.

Mutta kysymys kuuluu että eikö mikään muu aina käy, kuin butyyliteippi tai sikaflex. Ku valot pitäs saada irti ehjänä, ja jos se butyyliteippi on sen verran kallista :'(

Kävisköhän esim saniteettisilikoni tai joku muu et sais pitävät valot siihen ja silleen et voi tarvittaessa poistaakin?

Itsellänikin toisessa galantissa valuu joskus vettä sisään taakse, taitaa johtua vääntyneestä takaluukusta, tai sit just noista tiivisteistä, vähä outo rakenne et se vesi pääsee sinne "lampun taakse" :p
 
mystinengalant sanoi
Kävisköhän esim saniteettisilikoni tai joku muu et sais pitävät valot siihen ja silleen et voi tarvittaessa poistaakin?

En ole mikään varsinainen asiantuntija, mutta eikös silikonin sisältämä etikkahappo ole aika myrkkyä autolle? Siis jos ei sillä ruostu niin ei sitten millään. Haihtuuhan se kaiketi pois mutta silti arveluttaa. Siksi itse käytin ennemmin korin tiivistämiseen tarkoitettua akryylikittiä.
 
Takaisin
Ylös Bottom