coltissako tyyppivika?

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Olen pidemmän aikaa kuulustellut kuoppiin ajaessa melkosta kolinaa oikean etupyörän suunnasta. Otettiin kaverin kanssa asioista selvää, että mikä kolisee ja syykin löytyi äkkiä: alatukivarren etummainen pusla! Se on työntynyt alatukivarren "puslanpidikkeen" sisään, jolloin tukivarren "pusla-holkin" etupää hakkaa kuopissa alustaan tukivarren kiinnikkeeseen, todisteena paljas metalli ko. kohdissa. Myös vasemmalla puolella on pusla osittain pois paikaltaan. Kävin paikallisella romuttamolla, jossa on purettavana paraikaa '89 colt katsomassa, ja siinä oli samalla tavalla puslat pois paikaltaan! Eniten harmittaa kuitenkin se, että näitä etummaisia puslia ei myydä erikseen, pitäisi ostaa koko alatukivarsi, jolla on hintaa 200e !! Onko muilla ilmennyt samanlaisia oikkuja?

edit: Niin siis 200e hinta oli merkkiliikkeessä, motonetin tms.hinnasta en tiedä.
 
eli puslan metallinen keski holkki on ilmeisesti irronnut vulkanoinneistaan/puslan kumiosasta?

En tiedä onko Coltin tyyppivika, mutta jotenkin tuolleinhan ne puslat hajoaa jos eivät palasiksi murene. Sama ongelma lienee kaikissa autoissa joissa noita pirun kumipuslia on....

Käypä kysymässä harakiristä, eiköhän sitä puslaa saa irrallaankin...
 
Ei ainakaan Raumalla ollut minkään liikkeen luetteloissa edes erikseen mainittu tätä etumaista puslaa, tukivarren kanssa kulkevat yhdessä.
 
voihan se sitten olla ettei saa. Tähän lankaan mitsukin on valitettavasti mennyt: mitä uudempi auto ja osa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä sitä ei voi korjata, vaan se pitää vaihtaa kokonaan. Tämä nyt koskee kaikkia auton valmistajia, mutta siis mitsuakin.

Esimerkkinä vaikkapa juuri alatukivarsi ja sen osat (tarina ei koske pelkästään mitsua, vaan autoja yleensä): ennen wanhaan kaupasta sai irrallaan jopa alapallon suojakumeja. Sittemmin suojakumit vulkanoitiin suoraan kiinni niveleen (ei voi vaihtaa). No, alapallon voi kuitenkin vaihtaa, kunnes alapallot keksittiin prässätä/hitsata suoraan tukivarteen niin ettei niitä kaikissa tapauksissa voi vaihtaa, eikä niveliä myydä erikseen. Kärjistetty esimerkki: joudut vaihtamaan koko tukivarren rikki menneen alapallon suojakumin vuoksi :p. tämmöistä kerta käyttökamaa sitä nykyään tehdään....
 
Taitaapi toi jonkin sortin tyyppivika olla :( ???
Mulla on ollu molemmissa ton korimallin Colteissa (-88, 1.3 ja -90, 1.5) ihan sama homma, vaan en oo koskaan vaivautunu tutkimaan sitä sen enempää!! :)
 
ei mutta toihan on hyödyllistä tietoa. nyt kun vielä keksitään joku pätevä korjaus siihen.... varmaan moni ilahtuisi jos keksitään joku järkevä korjaus tai parannus tuohon....

onko se pusla ihan normaalin muotoinen? saakohan sen irti tukivarresta? ei muuta ku kauppaan ja ettii sopivan puslan tilalle?
 
tuos mamman kolttosessa on sama ödeema, raivostuttava klotaus käy etupäässä aina kun ajelee näillä hyvinkään tasaisilla teillä ::)
täytyykin ottaa se myöhemmällä tarkasteluun ;)
 
odota vaan niko kun tukivarsiakaan ei voi vaihtaa menee koko koppa vaihtoon uhden alapallon takia no joo ehkä ei koskaan ;D kaikkea sitä tuleekin kirjoteltua
 
ei sekään aika varmaan enää kaukana ole, tehtaat laskee auton käyttöiän niin pieneksi, tekee autot ja hinnoittelee vara-osat sen mukaan :p

Kokeile vaikka: ei tarvii uutta autoa paljoa tolppaan sipaista niin se menee lunariin, mm. kaikki turva vermeet maksaa niin paljon ja koria ei ole tehty oiottavaksi..... :-[
 
Täytyy kai vain uskoa että joka automallissa on vikansa... Ei tämä kuitenkaan ole edes läheskään pahimpia tyyppivikoja, mitä autoissa on... Uusissakin autoissa, esim skeida superb, focus, passatit jne. on kuulemma pahoja tyypivikoja juuri pyöräntuennassa (ja muuallakin). Unohtamatta tietenkään opelia, joka on jo sinänsä yksi iso vika! :)
 
oletko koskaan omistanut ooppelia ??? nämä muiden merkkien haukkuminen on näköjään kaikkien klubien tavara merkki mistaköhän moinen ilmiö vaikka monikaan ei ole välttämättä ajanut koskaan tai omistanut koskaan kyseisiä autoja tai merkkiä joita arvostelee, onhan autotkin yksilöitä toisen fokus kestää ja omistaja on tyytyväinen mut toisella on vain vikaa ja mustaa merkkiä minkä kerkee mun mielestä autot ovat yksilöitä kuten me ihmisetkin :)
 
No henkilökohtaisesti en ole omistanut muita autoja kun coltin, mutta äidillä on focus ja tuttujen korjaajien kanssa puhellessa oppii myös itse jotain... kiistaton totuushan (?) ::) on, että opeleissa on keskimääräistä enemmän ns. maanantaikappaleita, kun taas japseissa vähemmän. Toki eri mieltäkin saa olla...
Menee jo aika OT:ksi
 
joo kunhan purnasin kun eri klubien sivuilla olen törmännyt et muita merkkejä haukutaan mut omia kehutaan se on vähän turhaa p.askaa mut ilmeisesti kuuluu merkki uskollisten vakio juttuihin enpä tiedä eikä loppujen lopuksi kiinnostakaa mut eiköhän pysytä otsikon mukaisesti aiheessa ;D
 
olen kyllä korsman kanssa samaa mieltä siitä että opel on yksi iso vika

ja olen omistanut kyseisen merkkisen auton ja omistan vieläkin, sielä se on aitan takana parkissa ilman kilpiä, ku ei sitä kukaan muukaan halua omistaa ;D

Eki
 
kyllä se kolina ei ole pelkästään Colttien ilo kyllä sama kolina kuuluu Lancerissakin-89 ;D ;)
 
onko eki minkä ikäisestä opelista kyse jos on kovin vanha en ihmettele yhtään seisonta paikkaa vanhat ooppelit kun mätänee alle mut uudet on sitten toinen juttu mut mieli piteitä on monia ja toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä ;D
 
Teinpä tossa sille vanhalle 1.3Coltille (nykyään muijan siskon auto) pikaisen jarruhuollon, tsiigasin ne puslat sieltä samalla ni niinhän siin on käyny et ne on lähteny kalppimaan sieltä ;D
Täytyypä ottaa toi oma 1.5 ja laittaa siitä ne kuntoon ennen myyntiä ni eipä tarvi sitäkään sit selitellä!

P.S. OT: Vois olettaa et meil oli täällä mitsu miitti tänään, pihat ol täynnä kalustoa, Kuusi mitsua!!! ;D ;D (ja Kupla)
 
Joo on vanha ku taivas toi obeliksi, mutta eipä ny ole ihan tuoreimmasta päästä tää nykynenkään auto ja jos niillä on kuutisen vuotta ikäeroa ja jos laskee että se ööppeli on seissy siellä jo reilun kolmisen vuotta niin mulla on semmonen kutina että tää nykynen auto kelpaa vielä jollekkin sen kolmen vuoden päästä, mikä kattaa sen ikäeron ;)

mutta itse en ooppelista juuri perusta, eikä mun niillä tarvii ajella joten aikalailla sama ;D

ja Arska oot oikeessa, kehutaan vaan mielummin omia rottosia ::)

Eki
 
Tähän joutuu kyl nyt laittaa mielipidettä..
Et kyl toi Focus on täl hetkel yks parhais "tavallisist" autoist ajaa, tuntumaltaan ja käyttäytyyki iha luontevasti.
Sit on tietysty noi typerät jotka on tehty vähä sporttisemmiks.
Ja sit näist mitsuist, tää sapporo on sit varmaa yks huonoimmist autoist ajaa maanpäällä, no ei..
Oltii tos eile ajelee kaverin kans ja iha autokäyttäytyy iha mukavasti alle sadan vauhdis. Siis on aika pinta kova, jämäkkä ja muutenkin luotettavan tuntunen.
Käytös muuttuu radikaalisti joskus sadan jälkee (nopeusmittari ei toimi) kun tulee parit töyssyt, ni ollaa kaukana hallittavuudesta. Auto heijaa ja vääntyy iha mihi suuntaa sattuu ;) se oli iha kauheeta!!!

::) Nojoo tarttis varmaa tehä jotai alustalle..
 
Ongelmat puslien kanssa ovat omalta osaltani ainakin toistaiseksi ohi  :D Selvisi, että vuosimallin 89-91 Lancereissa ja Colteissa on käytetty kolmia erimallisia alatukivarsia, joista vain yhtä on saatavana tarvikeosana. (Ilmeisesti sama malli joka on 84-88 ). motonetin hinta tälle 67e, mutta kahta muuta mallia ei saa kun alkuperäsenä, Osatokio oy ilmoitti hinnaksi Japanista tuoduille alkuperäisvaraosille 173e kpl ja paikallinen merkkiliike heitti arvion 200e kpl  :mad:
Kävin kuitenkin Autopurkaamo M.Niemellä Paneliassa kyselemässä tukivarsia ja kuinka ollakkaan, ehjiä on hyllyssä kuulemma n.15 paria  :D En tosin tiedä, minkä mallisia ovat, mutta oikeanlaiset kuitenkin loytyivät, maksoivat 50e kpl. Vaihdoin samalla myös etuiskarit ja ajettavuus parani noin 500%, kolinat loppuivat täysin ja ohjauskin keveni huomattavasti!
 
Vähän aiheen sivusta, mutta tuo M.Niemen paja tuntuu ihan asialliselta paikalta, löysin sieltä omaan galanttiin boxin, makso muistaakseni jotain parin sadan egen paikkeille.. ;D

satuitko muuten katsomaan oliko siellä vielä myynnissä niitä gti galantin puskureita, oli meinaan ainakin jossain vaiheessa ilmoitus niistä.. ???

Eki
 
Galantin puskureista ei tietoa, mutta on siellä kaikkiaan niin järjetön määrä ryjää (siis autoja&osia :) ) että pitäisin epätodennäköisenä sitä, että jotain ei löytyisi. Suurin osa Niemen autoista on kylläkin Volvoja. Myyjä sanoi, että hiace-kuormallinen joka päivä lähtee osia postiin, joten vaihtuvuuskin on aika iso.
 
Takaisin
Ylös Bottom