DI-D -06 grandiken keula peittoon

Nahkis

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2009
Varastoa kolutessa löysin kassin jossa oli grandiksen keulaan pakkassuojat. En tiennyt edes omistavani sellaisia ja viimetalven kovat pakkaset meni ilman peittoja. Onko joku peittänyt keulaa ja missävaiheessa sellainen operaatio kannattaisi tehdä?
 
Vs: DI-D -06 grandiken keula peittoon

Itseäkin kiinnostaa tämä aihe -05 diesel Grandiksen kuskina. Mitään keulapeittoja jne.
ei auton mukana tullut, ostin toki käytettynä että saattaa olla edellisen omistajan
jäljiltä jossain. Ja kun on tuontiauto alunperin, niin liekö saksassa moiset läpyskät
edes käytössä, tuskin?

Asiaa sivuten; nyt n. 12 asteen pakkasilla olen huomannu ettei moottorin lämmöt
nouse millään juuri sitä toista viivaa ylemmäs, miten muilla? Eli lämmöt nousee
mittaristossa kohtaan 1/4.
 
Vs: DI-D -06 grandiken keula peittoon

Minulla on -07 diesel Grandis, jolla ajan pääosin Pohjois-Suomessa. Olen laittanut alaosan umpeen, kun pakkasta on "pysyvästi" 5-10 astetta. Ilman keulasuojusta moottorin lämpötila ei ehdi pakkasella kunnolla nousta normaaliksi työmatkan aikana. Työmatka on aamuin illoin noin 20 km ja vie aikaa noin 20 min. Kun pakkasta on yli 15-20 astetta, olen peittänyt myös yläosan aukot. Yläosan keulasuojia tulee siis pidettyä aika harvoin. Olen käyttänyt merkkikohtaisia keulasuojia ja pidän näin kolmen talven kokemuksella niiden käyttöä järkevänä.
 
Vs: DI-D -06 grandiken keula peittoon

Noita etusuojia on mun mielestä tehnyt "Tammer-suoja". En tosin tiedä saako sieltä tilattua.

Toinen huomio on että ulkolämpömittari näyttää mitä sattuu. Liekö vaikutusta moottorin ohjaukseen????

t,Timppa
 
Vs: DI-D -06 grandiken keula peittoon

Mulla toimii ulkolämpömittari ainakin suht oikein, mutta kello elää ihan omaa elämäänsä.
Samoin kojetaulusta on aika paljon valoja pimeänä, ainakin tuulettimen käyttökytkimistä.

Kuuluisko sumuvalojen jne. kytkimissä olla valot? Mulla ei ainakaan ole koskaan ollu, tosin
ei mulla tämä autokaan ole ollu ku ehkä pari kuukautta vasta.
 
Vs: DI-D -06 grandiken keula peittoon

Meillä on 2 kpl diesel Grandista. Leikkasin retkipatjasta saksilla "noin " sopivat suojat keulan alempiin aukkoihin. Kiinnitin ne siihen säleikköön ohuella rautalangalla kahdesta kohtaa kiinni.
Hyvin on pelannut myös viime talven - 35 keleissä.
 
Vs: DI-D -06 grandiken keula peittoon

Kertokaahan mulle, joka ei ole koskaan tarvinnu missään autossa tuollaisia keulasuojia, että onko ne siis ihan umpinaiset?
Ettei niihin tarvi tehdä mitään reikiä? Ajattelinpa kans väsätä itse, kun paikallinen (Seinäjoen) mitsuliike ei suvaitse vastata
puhelimeen, saati sähköposteihin varaosa/huollon puolelta. Ja riittääkö että alemmat aukot tukkii? Ei kai sentään ala- ja yläaukkoja?
 
Vs: DI-D -06 grandiken keula peittoon

Merkkikohtaiset keulasuojat, joita olen käyttänyt, ovat täysin umpinaiset. Kovalla pakkasella (yli 20 astetta) olen peittänyt myös yläosan aukot. En ole huomannut, että siitä mitään haittaa olisi. Moottori lämpenee "normilämpöön" huomattavasti nopeammin kuin ilman suojia.
 
Vs: DI-D -06 grandiken keula peittoon

Itsellä ei suoranaisesti kokemuksia dieseli Grandiksen keulan tukkimisesta, mutta tuon meidän dieseli Accordin keulan tukin kokonaan pahvilla. Eli laitoin sopivaan kokoon leikatun pahvin äänitorvien etupuolelle. Näin syylärin ja pahvin väliin jäi 10-15cm rako. Ei ole aiheuttanu ongelmia, vaikka 0 kelilläkin ajellu keula tukossa, mutta moottori lämpenee kuitenkin hieman nopeampaa normaaliin. Olen ymmärtäny autokorjaamojen ohjeistuksen perusteella, että kunhan ei laita pahvia syyläriin kiinni, niin voi tukkia koko keulan. Kantsii kuiteski kysäistä Mitsun merkkihuollosta, että mitä mieltä ovat keulan tukkimisesta kokonaan, mutta Oulun Veholla ei ainakaan Accon tapauksessa ollu niillä mitään ruputtamista, kun yllämainitulla tavalla tukin sen.
 
Vs: DI-D -06 grandiken keula peittoon

Syylärin ja keulasuojien väliin jää rako ainakin 07-mallissa, jos aukot tukitaan ulkoa päin. Merkkikohtaiset suojat, mitkä "sain" aikanaan autoa ostaessa, on siis sekä alaosaan että yläosaan 2 kpl. Olen huomannut, että jos kaikki kolme aukkoa on tukittu, niin lämpimällä säällä (pakkasta alle 5 astetta) moottorin lämpötila meinaa nousta liian korkealle.

Alaosan suojaa olen pitänyt läpi talven ja niin teen varmaan tänäkin talvena. Jouluna ajelen Koillismaalle ja jos ennustavat yli 20 asteen pakkasia, niin tukin yläosatkin.

Mitsun mittarissa 106 000, josta ehkä puolet ns. talvikilometrejä. Tällä kokemuksella kirjoittelen.
 
Takaisin
Ylös Bottom