Dynamic-4 nykii korkeilla kierroksilla... Missä vika?

jkpower

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2006
Sijainti
Ruovesi
Joo eli huomannu tässä et kovassa kiihdytyksessä nykii tuolla 5-6tuhanne kierroksen kohdilla... Välillä vähän vähemmän ja välillä oikeen tökkää reilusti... Eli missähän mahtas olla vikaa...
 
Vs: Dynamic-4 nykii korkeilla kierroksilla... Missä vika?

Mitäs jos aloittaisi vaikka lukemalla vikakoodit

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Vikakoodien_lukeminen

Sen jälkeen voi laittaa hakuun

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?action=search

hakusanoiksi esimerkiksi "galant nykii" tai "nykii" tai "nykiminen"
Tuloksista löytyy jo aika kattavasti mahdolliset vikakohteet sekä niiden korjaus. Kannattaa lukea myös ruisku Lancerista kertovia juttuja, koska periaatteessa ruisku toimii Lancerissa ja Galantissa -88-92 välillä hyvin pitkälti samalla lailla. GTI eroaa SOHC-mallien ruiskuista lähinnä suorasytkän rakenteen osalta, (jakajan puute, komponenttien sijoittelu, hukkakipinä)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=26594.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21016.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14790.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=22551.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5199.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4094.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=12697.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=7533.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=22065.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8256.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17103.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=16209.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3334.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=28707.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=28490.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=12500.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13737.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=10341.0

Lähtökohta tietenkin on, että moottori on mekaanisesti ehjä ja tiivis: ei venttiilivikoja, kansipahvivikoja, jakopään ajoitus kohdallaan. Oletko tarkistanut? Tosin pielessä oleva jako tuntuu enemmänkin tasaisena voimattomuutena läpi kierrosalueen, ei niinkään terävänä nykimisenä.

Toinen asia, että se on oikein säädetty -tai oikeammin, että se on jätetty ruuvailematta sen naapurin klonkkarisedän toimesta, koska yleensä silloin on vähintään sytkä säädetty väärin ja mahdollisesti ruuvailtu kaasuläpän perussäädöt päin berberiä. Eurooppalaisten autojen huoltajat tuntevat olonsa kotoiseksi kun pääsevät/joutuvat kerran viikossa ruuvailemaan kaikki säädöt ja säätöruuvit läpi äärestä ääreen, eivätkä tajua, että kaikissa autoissa tällainen ei ole tarpeellista. Ainakin sytkän ajoitus kannattaa tarkistaa sellaisen asentajan toimesta, joka tietää mitä on tekemässä.

Onhan siellä bensaa tankissa? Tarpeeksi? Riittävän tuoretta? Auto seissyt ja tankki täynnä vettä?

Seuraavaksi voidaan sitten lähteä etsimään sitä oikeaa vikaa, jos tähän astiset tarkistukset eivät ole tuottaneet tulosta. Ihan ensimmäisenä luetaan vikakoodit ohjeiden mukaan. Tällä voi jo päästä vian jäljille, tosin pitää muistaa, että tuon ikäisessä Galantissa itse ECU on hyvin potentiaalinen vikakohde, ja jos ECU on viallinen, koodeihin ei voi luottaa.
Sitten tutkitaan ne normaalit moottorin käyntiin vaikuttavat jutut.

*tulpat, tulpanjohdot, CPS, puola tai puolat
-Tulpat pitää olla oikealla lämpöarvolla, oikean malliset ja oikealla kärkivälillä. Uudetkin italialaiset tarvikeosat sytkässä ovat aiheuttaneet ongelmia. Tulpanjohdot ehjät. GTI: tulpanjohdoissa on vanhemmiten esiintynyt läpilyöntejä, joka aiheuttaa nykimistä. Ajon jäljiltä tulikuuma puola on yleensä huono merkki, puolan kuntoa voi myös tutkia yleismittarilla mittaamalla.

*p-aine suodatin
-yleensä tämä on vaihdettu viimeksi takuuaikana, eli melkein 20 vuotta sitten. Sen jälkeen tankkiin on kondensoitunut about 20 litraa vettä + tankin saumat ovat lahonneet auki, jolloin tankki on täyttynyt hiekalla. Jos tankki tai täyttöputki on ollut rikki, järjestelmään joutunut hiekka riittää monesti tukkimaan USEAMMANKIN uuden suodattimen, jolloin vika ei aina parane yhdellä suodattimen vaihdolla.

*ilmansuodatin
-onko edes tarkistettu?

*bensapumppu ja sen johdotukset
-Bensanpaineen voi mitata sopivalla mittarilla ja adapterilla polttoainekiskon päästä. Pumppu on joka tapauksessa 20 vuotta vanha ja sitten jos se on lisäksi saanut soraa, niin se ei välttämättä jaksa pitää riittävää painetta. Bensaputket voivat vuotaa myös tankin sisällä. Bensapumpulle menevät johdot voivat olla lähes poikki tai hapettuneet liitoksistaan. Bensapumpulle menevän jännitteen voi mitata yleismittarilla tankin laipan luota. Ehjäkään pumppu ei jaksa tehdä painetta, jos pumpulle ei mene riittävästi jännitettä. Pumpulle menevä jännite menee vielä releen läpi, eli myös rele ja sen liitokset voivat vaikuttaa pumpun virransaantiin. Nimenomaan korkeilla kierroksilla (vedossa vai paikoillaan?) esiintyvä nykiminen saattaisi viitata jonkinlaiseen polttoainepulaan, jonka mahdollisia aiheuttajia tässäkin on lueteltu useita.

*likaiset suuttimet, vuotavat suuttimet
-Suuttimet voivat jumittaa kiinni tai auki, myös mahdollinen seuraus vuotavasta tankista tai täyttöputkesta.

*ECU
- voi aiheuttaa vaikka mitä ja on tuon ikäisissä mahdollinen vikakohde

*power transistor unit
-ECUn ja puolan välinen elektroninen "rele", vaikuttaa sytkän toimintaan ja kipinään. Huono kipinä voi tuntua siltä kuin kone ei saisi bensaa. Huono liitos, varsinkin ohjausjännitteen puolella vaikuttaa äkkiä, koska ohjauspuolen jännitteet ovat pienet.

*alipainevuoto
-joku niistä monista alipaineletkuista, imusarjan tiiviste tai jopa jarrutehostin voi olla syypää. Letkut pitää yleensä TAIVUTELLA läpi ennen kuin vuodot löytää. Tiivisteitä voi kokeilla start-pilotilla läpi, jos käynti muuttuu, vuoto löytyi.

*likainen kaasuläppä
-voi vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja ajettavuuteen. Puhdistukseen on omat ohjeensa.

*lambda tai pakosarjan vuoto ennen lambdaa
-vaikuttaa kulutukseen ja kulkuun osakaasulla ja lämpimällä koneella

*tukkiutunut katalysaattori tai äänenvaimennin
-vie yleensä tehot, voi sytyttää myös vikakoodia lambdasta.

*kaasuläpän asennontunnistin
-ECU tarvitsee tiedon kaasunasennosta. Jos tieto on väärä, ei kone toimi optimaalisesti

*lämpöanturit
- viallinen anturi voi antaa ECUlle väärä tietoa koneen tai imuilman lämmöstä: väärä tieto -> väärät suihkutus- ja ennakkoarvot. Varmasti vaikuttaa tehoon. Antureita voi mittailla yleismittarilla. Vedenlämpöantureiden toimintaan vaikuttaa myös jäähdytysnesteen määrä: jos nestettä ei ole tarpeeksi, anturi voi antaa väärää tietoa.

*ilmamäärämittari (IMM)
-viallinen IMM voi antaa ECUlle väärän ilmamäärätiedon -> seos väärä-> tehot hukassa, kulutus taivaissa, tyhjäkäynti hukassa, you name it.

Kaikkien sähkökomponenttien lisäksi myös KAIKKI komponenttien väliset johdotukset ja liitokset vaikuttavat ruiskun ja sytkän toimintaan. Eli jos ECU antaa vikakoodin jostakin komponentista, itse komponentin lisäksi PITÄÄ tutkia myös siihen liittyvät johdot ja liittimet. Jos kaikki ylempänä kerrottu meni täysin yli hilseen, suosittelen viemään auton ihan suosiolla korjaamolle. Internetin yli sitä ei saa kukaan korjattua, ellei itse pysty tekemään mitään mittauksia, tarkistuksia tai toimenpiteitä.

Itse tutkisin dynyn tapauksessa (koodien jälkeen) bensan saantiin vaikuttavat osat ensin, samoin kuin tulpanjohdot ja tulpat. Siitä eteenpäin muita sytkäosia ja ECU. Kaasuläpän osat, lambda ja ilmanputsari aiheuttavat yleensä nykimistä osakaasulla ja pienemmillä kierroksilla.
 
Vs: Dynamic-4 nykii korkeilla kierroksilla... Missä vika?

Noniiii... Nyt on nykiminen saatu kurii... Tulpanjohdoista tuo johtu ja laitoin samalla vähä laadukkaammat 4kärki tulpat ja tankki tuli käytettyä alhaalla vähäniinku varmuuden vuoks, mut se oli ihan ok. ihan joku hassu hiekan muru löyty sieltä. Katalysaattorin otin pois ja sillä ehkä sai alavääntöö lisää... tiä si onko vaan perstuntumaa ;) Mut nyt pelaa silleen kun pitäski... Tosi sais sitä tehoo enempikin olla :) senverran raskas tuo gallu...
 
Vs: Dynamic-4 nykii korkeilla kierroksilla... Missä vika?

Tulpanjohdot ovat HYVIN yleinen nykimisen aiheuttaja vanhoissa DOHC 4G63 koneissa. Tulppakaivoihin kertyy kosteutta ja kun ensimmäinen läpilyönti tekee eristeeseen reiän, taistelu on hävitty.....

Alavääntöä saa ahtimella tai stroukkaamalla. ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom