Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta
En haluis dumata mutta noi teidän testit kuulostaa jo melko riskialttiilta :
Omanikin on jo kyseenalainen koska mulla ei oo laajista tarkkailemassa oikeita seoksia, mutta ainakin pystyn varmistamaan että LTFT:t (low ja mid) on ~0% paikkeilla -> Lambda arvot eri kierroksilla/rasitusalueilla on tasan samat kun OEM.
VAZin ECU olisi tod. näk täysin säädettävä ilman mitään bokseja, OpenPort kaapelilla (mistä esim. itse maksoin 40e). mystinen osannee kommentoida, miten tilanne Akeemin ECU:n kanssa. Toki ton kaapelin lisäksi esim. EvoScan lisenssi olisi aika must have (20$). Mitäs ne teidän boksit maksoi?
Mainittakoon vielä että oman 4G63 NA:n CDH250 suuttimet loppui E85 käytössä kesken jo ~6500rpm kesken, vaikka OEM rajoitin on 7500. Miten korkeelle ootta satunnaisesti kierrättäneet ton boksin kanssa? Kun ymmärsin, että ette pääse seuraamaan mitä Injector Duty % on ajossa?
Ei sillä, se vaatii jo melko sitoutumista ja kiinnostusta että lähtee noita OEM karttoja muokkaamaan ja tutkimaan, mutta mielestäni jos tommosen boksin ostaa niin kiinnostus ilmeisesti löytynee jo.
Oma spekulaatio Akeemin ongelmasta: Käynnistyksestä ja käynnissä pysyvyydestä:
ECUn ROMilla on säädöt sekä käynnistyspulssille (missä tietyin stepein on kerrottuna, kuinka monta millisekuntia suutin on auki vs. coolant temp) sekä tyhjäkäyntirikastukselle (sama, mutta kun auto jo on hörähtänyt käyntiin). Käytännössä jos auto hörähtää käyntiin mutta ei jää käyntiin/käy huonosti on mielestäni merkki siitä että se saa aivan liian vähän bensaa pysyäkseen käynnissä -> eikä ECU kerkeä siinä ajassa säätää STFT (tai oletan, että sitä se säätää) jotta auto pysyisi käynnissä. Parin yrittämän jälkeen ECU on tod. näk kerennyt nostaa sen "lähtölukemaa" (tai jopa LTFT Low/Idle Trim:iä) jo niin paljon että auto jää käyntiin. Tämä sama TRIM toki laskee, koska lämmin kone tarvii huomattavasti vähemmän rikastusta E85 käytössä, jopa suhteellisesti, kuin kylmä kone.
Todennäköisestihän toi boksi antaa sen startin jälkeen tasan sen verran lisää kakkua, kuin se antaa lämpimällä koneellakin -> auttamatta liian vähän.
Näin referenssiksi. Omassa OEM kartassa kylmärikastus alkaa vasta -18°C jälkeen, kun E85 käytössä sitä on käytössä jo Coolant Tempin ollessa 20°C.
Ratkaisu: Näitä pitäisi päästä säätämään.
Esim. oma pirssini lähtee nyt käytännössä joka startilla ekalla (aina +7 lämpötilojen yläpuolella, alempia ei paljon oo päässy säätämään/testaamaan) juurikin sen takia koska olen näitä pikkuhiljaa säätänyt.
OT: Mainittakoon vielä että mulla ei ole tullut ensimmäistäkään CEL valoa, E85 käytössä.