EA-Galantin ohjaustehostin

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Noniin tässä oon ihmetelly et mistä tulee öljyä konehuoneeseen hihnojen puolelle, ensin epäilin kiristämättä jäänyttä suodatinta sit öljykelloa ja vieläpä kampiakselin stefaakin. Mutta tänään sit löydettiin vika, eli öljy tulee ohjaustehostimen akselin stefan puolelta. Onkohan sinne mahollista vaihtaa uus stefa vai tarviiko suosiolla alkaa katteleen uutta tehostinta??
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Kertokaas mistä kannattaa alkaa katteleen joko uutta tai sit jotain käytettyä?
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Soitin timattitiskille niin sanoivat et varaosia ei saa ja uus pumppu maksaa 840€. Sanoivat et EA-3A ja EA-3W autois on sama pumppu. Sanokaas joku et mitä noi automallit tarkoittaa.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Jr- sanoi
Soitin timattitiskille niin sanoivat et varaosia ei saa ja uus pumppu maksaa 840€. Sanoivat et EA-3A ja EA-3W autois on sama pumppu. Sanokaas joku et mitä noi automallit tarkoittaa.

Sulla on EA3A ja EA3W on farkku galantt EA sarjaa ;D

EC5A on taas vr-4 gallu sitten
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Harri K sanoi
Sulla on EA3A ja EA3W on farkku galantt EA sarjaa ;D

EC5A on taas vr-4 gallu sitten

Joo Wikipedia kertoo eli se yks pumppu joka o romiksella ei käy koska o pienemmästä gallusta.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

täytyy vielä tutkia veli venäläisen capsista niitä numeroita, timanttitiskiltä voidaan sanoa melkeen mitä vaan...
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Joo lateshown avustuksella löyty osanumero MR403137 ja saman sanoivat timanttitiskiltä.


http://www.akadia.ru/_pages/mitsubishi/index.php?st=80&l=bWFya2V0PT1ldXJvfHxjb2RlPT01OFF8fG1vZGVsPT1FQTNXfHxjbGFzcz09TE5IQ1FMNnx8cG5jPT0zN3x8c3ViPT0xMTB8fGEyPT05ODEyMQ%3D%3D
Eli tuolta 48055A
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Pannaas vähän lisää tietoa peliin. Eli pumppu ei käy muista malleista EA3X-malliin. Osia pumppuun saa, esim. itse "pumppu" joka sen öljynpaineen tekee, varaosanumerolla MR961315, pumpun molemmin puolin levyt MR403117 ja MR403118, tiivistesarja MR403126. Eiköhän noilla tule kuntoon, jos vika siis itse "pumpussa".
Edit: Facelift EA2X-mallissa on samat osat.
Edit 2: Sitä etustefaa ei olekkaan tiivistesarjassa....
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Jr-: mun mielest 1.8GDI galanttia ei ole valmistettu eli kannattais soittaa ja kysyy et mistä se on..pitäs olla 2.4 GDI eli ihan sopiva pumppu sulle kyl.
Jos se on 1.8 niin sitte se on carismasta...

ja oli siel varaosahaussa muitaki..sen yhde vaa sulle pastesin.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Kyllä on 1.8 GDI Galanttia valmistettu Japanin markkinoille..Jotain vissiin eurooppaankin eksynyt.

valmistettiin ainakin vielä vuonna 2006
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Ruottissa on myyty myös 2.0 GDI:tä mutta Jr- tais löytää jo ihan passeleita tehostimia useemmankin ruottista. :peukku
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=3&post_id=17229546

tuo lähtee tilaukseen kunhan saa varmuuden kunnosta. Kiitos kaikille auttaneille.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Noniin ja viikon kesti pumppu tulla Ruottista, nyt on ehjä pumppu paikalla. Ei ollu kauhean paha vaihtaa itte jopa minä joka oon aika vähän autoa ropeltanu (kunnei oo tarvinnu) niin sain vaihdettua ton. Nyt sit vois aukasta wanhan ja kattoo mitä se on syäny.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Ja palataas vieläkin asiaan, eli nyt on pumppu osina ja en kyllä osaa tosta sisällöstä mitään sanoa. Stefakin näytää olevan ihan ehjä mut ehkä se on sit vaan kulunu tasasesti tai jotain. No stefan ostan ainakin uuden sen tyyppi näyttää olevan NGK:n ADo592.E 2.1
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

GDI Galluun vaihdoin aikanaan tehostinpumpun, kun alkoi mouruta ikävästi. Ruotsista löytyi silloinkin sopivaan hintaan korvaava. Mielenkiinnosta purin pumpun, mutta eipä siitä tullut hullua hurskaammaksi. Isompia kulumisen jälkiä ei näkynyt. Kokeeksi kuitenkin kiillotin pinnat ja varmistin, että lamellitkin liikkuu urissaan takeltelematta. Ei vaan muuttunut ääni miksikään. Kyllästyin ja heitin olan yli, kun se korvaava saapui.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Vanha topiikki näyttää olevan, mutta nostetaanpa ylös, kun tuli ajankohtaiseksi. Eli öljy pruutaksihan tuo tehostin muuttui. Näyttäis öljyä vuotavan sen putken juuresta siitä pumpunpäältä mistä lähtee putki moottorin taakse. Onko tuossa Ugen korjaussarjassa siihen apuja? En ole päässy näkemään pruutaileeko tuo muualtakin, kun pitää ootella että emäntä tulis veivaamaan rattia auton käydessä, mutta se putken tyvi on ainakin öljyssä. Kävikö tuohon GDI Galanttiin kaikkien EA Galanttien (2.0 tai 2,5) tehostimet?

edit. Ei tuosta päässy oikein selvyyteen vaikka pääsi katsomaan kun toinen vispas rattia, että mistä se hihnan päälle roiskii öljyä, mutta jostakin se roiskii. Aika lailla sitä öljyä sinne alaspäin vuotaa. Pikkusen kun puolenvälin yli kääntää rattia, niin tehostin alkaa huutamaan. Onko mitään järkeä ottaa tehostimen hihna irti, jotta säästäisi pumppua vai tarviiko sitä pumppua säästää eli onko sille mitään korjaavaa tehtävissä?
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Tulipahan pilkottua tuo GDI:n ohjaustehostimenpumppu atomeiksi. Onko joku kokeillu miten tuommosen stefatiivisteen saisi näppärästi irti?
 

Liitetiedostot

  • Pumppu.jpg
    Pumppu.jpg
    194.1 KB · Lukukerrat 1,105
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Ehjänä ei varmaan mitenkään, tosin vaihtaa toi nyt kannattaa muutenkin.

Iso tasapäinen ruuvari stefan reijästä sisään ja aseta pää stefan taakse. Sitten vaan väännät sen pois paikaltaan runkoa / stefan toista reunaa vasten.

Koko merkintä näkyy siinä kyljessä jolla saat uuden varminmin ostettua
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Stefahan lähtikin Tepin ohjeilla yllättävän helposti irti ja vielä ehjänä. Vähän vain jänskättää, että saako samanlaista stefaa mistään, kun ei ole timanttitiskillä. Stefan kyljessä on semmoset tekstit kuin: NOK ADO953E 77. Kuulostaako tutuilta kirjain/numero yhdistelmältä?
Ohessa pläjäytin kuvan pumpusta osina jos nyt jollain sattuu kiinnostamaan.
 

Liitetiedostot

  • Pumppu osina.JPG
    Pumppu osina.JPG
    174.7 KB · Lukukerrat 1,230
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Tuossapas tuo Stefa edestä
 

Liitetiedostot

  • Stefa edestä.JPG
    Stefa edestä.JPG
    173.9 KB · Lukukerrat 1,024
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Ja tuossa Stefa takaa
 

Liitetiedostot

  • Stefa takaa.JPG
    Stefa takaa.JPG
    173.1 KB · Lukukerrat 1,094
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Ota stefa matkaan ja käy jossain laakereita myyvässä liikkeessä kysymässä, tai sitten jossain maatalousliikkeessä, niissä on usein melko kattava varasto erilaisia stefoja.. :peukku
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

tepi sanoi
Kasatessa laita lamellit oikein päin!
En kattonu vielä tarkemmin noita lamelleja, mutta hyvä kun muistutit. Yksi pieni asia. Miten päin ne muuten oli oikeinpäin? :nykii
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

MitsuMi sanoi
En kattonu vielä tarkemmin noita lamelleja, mutta hyvä kun muistutit. Yksi pieni asia. Miten päin ne muuten oli oikeinpäin? :nykii

On niissä kai joku pyöristys yhdessä reunassa, jos on vähäänkän sokea niin ei tommosia huomaa ;D
 

Liitetiedostot

  • vane.JPG
    vane.JPG
    43.6 KB · Lukukerrat 1,061
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Nyt täytyy tunnustaa, että olen sokea, kun en löydä eroa lamellista kumminpäin se pitää laittaa, kun minusta tuolla ei ole eroa. ??? Ainoastaan tuosta lamellin sivusta otetussa kuvassa huomaa hinkkautumisjäljistä, että hinkkautunut puoli tulee tuonne rullan "leukojen" väliin.
 

Liitetiedostot

  • Lamelli päästä.JPG
    Lamelli päästä.JPG
    50.8 KB · Lukukerrat 1,161
  • Lamelli sivusta.JPG
    Lamelli sivusta.JPG
    58.6 KB · Lukukerrat 1,060
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

No nyt sai kamppeen nippuun, mutta yksi vika vielä pumppuun jäi. Onko kukaan törmänny täällä semmoiseen ongelmaan, että kun kääntää ohjauksen melkein tappiin, niin ohjaustehostimen pumppu ärähtää ilkeän kuuloisesti? Tämä ärähdys tuli minulla siinä vaiheessa kun pumppu alko puskemaan öljyjä pihalle ja itse ajattelin, että siellä öljyn paineet pääsee laskemaan, mutta vaikka nyt pumppu ei enää falskaa öljyä mistään, niin ärinä jatkuu edelleen. Muuten tehostin toimii niin kuin ennenkin.

edit. Paitsi, että ei toimi ihan niinkuin ennen. Kävin koeajolenkin ja tuntuu, kun ohjaus ei keskittäisi enää niin hyvin kuin ennen ja lisäksi tuntuu, että ohjaus ei mene siten raskaamman tuntuiseksi vauhdin kasvaessa kuten ennen meni eli tuntuu kuin tehostus ei enää vähenis vauhdin kasvaessa. Ja muutenkin jäi semmoinen tuntuma, että tehostusta olisi enemmän nyt kuin ennen vai ehdinkö minä sitten jo tottua tuohon tehostamattomaan ohjaukseen, kun reippaan viikon ajelin ilman tehostinta :)
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

No niin ja tuossa kuva minkä perusteella kasasin pumpun. Eli en ihan ulkomuistista kuitenkaan niputtanu :D
 

Liitetiedostot

  • GDI Galantin ohjaustehostimen pumppu.jpg
    GDI Galantin ohjaustehostimen pumppu.jpg
    243.4 KB · Lukukerrat 2,689
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Oho tulipas aika kookas tuosta kuvasta ??? Ainoa mitä kuvassa ihmettelin, niin oli tuo 48950B tappi jota minun pumpussa ei ollu. Ellei tuo tarkoita sitten niitä kahta tappia joiden väliin tuo koko systeemi kasattiin.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Semmoinen kysymys tuli mieleen, että mikä on se musta möykky ohjaustehostimen päällä, jossa on iso kuusiokolokantakin, kun vaikuttaa, että nyt alkoi mulla turisemaan öljyä ulos sen juuresta? :seina
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

MitsuMi sanoi
Semmoinen kysymys tuli mieleen, että mikä on se musta möykky ohjaustehostimen päällä, jossa on iso kuusiokolokantakin, kun vaikuttaa, että nyt alkoi mulla turisemaan öljyä ulos sen juuresta? :seina

Jos en nyt ihan väärin muista, niin se on painevaraaja, joka tasaa pumpun tuottamaa painetta. Eikös siinä ollut välissä kupariprikka, joka olisi syytä aina uusia.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Clavurion sanoi
Jos en nyt ihan väärin muista, niin se on painevaraaja, joka tasaa pumpun tuottamaa painetta. Eikös siinä ollut välissä kupariprikka, joka olisi syytä aina uusia.
Olihan siinä ja sen metallisen paineputken molemmilla puolin. Tuli vaihdettua ne prikat ja nyt alko öljyt pysymään sisällä. Ainoastaan se ärinä on jääny pumppuun, kun kääntää ratin ääriasentoon ???. Vielä kun tietäis mikä sen aiheuttaa? Muuten tehostin vaikuttaa pelaavan kuin ennenkin.

Tuli vain mieleen, että voisko nuo lamellit aiheuttaa tuon ärinän, kun ovat hieman hankautuneet. Eli oliskohan hyvä idea kääntää nuo lamellit hankautunut puoli hahlosta ulospäin?
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

MitsuMi sanoi
Ainoastaan se ärinä on jääny pumppuun, kun kääntää ratin ääriasentoon ???. Vielä kun tietäis mikä sen aiheuttaa? Muuten tehostin vaikuttaa pelaavan kuin ennenkin.

Tuli vain mieleen, että voisko nuo lamellit aiheuttaa tuon ärinän, kun ovat hieman hankautuneet. Eli oliskohan hyvä idea kääntää nuo lamellit hankautunut puoli hahlosta ulospäin?

Omiin kokemuksiin viitaten ei maksa vaivaa alkaa sen pumpun kanssa taikinoimaan. Ruotsista löytyy satkulla pumppu alle 100 tkm ajetusta. KLIK
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

No kävin Clavurion osoittamassa linkissä Bildelsbasen:in sivuilla ja tiedustelin tehostimen pumppua sekä toimintaohjeita ja ei sieltä mitään vastausta ole tullut (yli viikko siitä kun lähetin kyselyn) Eikö ne siellä Englanniksi suostu kommunikoimaan vaan pitäiskö sinne alkaa Ruottia vääntämään. Onko kukaan foorumilta käyny moisesta firmasta mitään tilaamassa ja millainen toimintamalli tuolla on?
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

MitsuMi sanoi
No kävin Clavurion osoittamassa linkissä Bildelsbasen:in sivuilla ja tiedustelin tehostimen pumppua sekä toimintaohjeita ja ei sieltä mitään vastausta ole tullut (yli viikko siitä kun lähetin kyselyn) Eikö ne siellä Englanniksi suostu kommunikoimaan vaan pitäiskö sinne alkaa Ruottia vääntämään. Onko kukaan foorumilta käyny moisesta firmasta mitään tilaamassa ja millainen toimintamalli tuolla on?

Kyllä ainakin meikäläiselle vastattiin enklanniks ja hyvin pian oli pumppu suomessa.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

No niin nyt on skicka:ttu uusi viesti toiselle purkaamolle, jossa oli kaupan vm-02 12000 mailia ajettu pumppu. Katotaan mitä sieltä vastataan. Jospa tuo olis tuoreinta pumppu mallia, mitä noihin GDI:hin saa. Eipä niissä taitane olla mitään semmoista, mikä estäisi eri vuosimallin GDI koneiden ohjaustehostimen pumppujen ristiinlaiton.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Itse soitin suoraan ja sain homman sönkättyä toisella kotimaisella. Ne mittarilukemat ei ole maileja, 1 mil = 10 km. ;)
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Clavurion sanoi
Itse soitin suoraan ja sain homman sönkättyä toisella kotimaisella. Ne mittarilukemat ei ole maileja, 1 mil = 10 km. ;)
Jaahas, että 12000 mil = 120000 km. Voi tsiisus noita sveduja, että niillä pitää olla monimutkainen ajatusmaailma. Mikä ideahan on tuommosta lyhennettä käyttää, kun ois voinu suoraan laittaa oikeat kilsat näkyviin ::)
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

MitsuMi sanoi
Jaahas, että 12000 mil = 120000 km. Voi tsiisus noita sveduja, että niillä pitää olla monimutkainen ajatusmaailma. Mikä ideahan on tuommosta lyhennettä käyttää, kun ois voinu suoraan laittaa oikeat kilsat näkyviin ::)

Ruotsis on aina ollut miltal tuon 10km.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Niin sitä pitää vissiin tarttua luuriin (huoh), kun ei nuo Svedut osaa ilmeisesti joko kirjoittaa tai sitten käyttää sähköpostia :seina 5 päivää jo menny edellisestä mailistani ja ei mitään vastausta :mad:
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Mitenkäs onkos tuohon pumpun mouruamiseen muuta lääkettä kuin uusi pumppu? oli eilen alkanut omasta galantista kuulumaan semmonen mouruaminen kun on enemmän vastusta (hiljaisessa vauhdissa/paikallaan). Vai onko tuohon jotain muuta lääkettä, öljyä on ylärajaan asti. Muuten ohjaus on ihan normaalin oloinen.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

onkos kukaan vaihtanut tuollaiseen pumppuun laakeria ja onnistuuko edes. Itsellä ei ole tuota vuoto-ongelmaa vaan ennemminkin epäilisin että kun tuo ohjaustehostimen ja ilmastoinnin hihna vinkuu niin se olisi tuo ohjaustehostin joka jarruttaa nyt ja aiheuttaa tuon hihnan vinkunan.

onhan siinä varmaan aika homma mutta jos on mahdollista vaihtaa niin voishan sitä kokeilla ensin ennenkuin uutta (käytettyä) alkaa etsimään.

ja sit tuli mieleen et onko joku mitannut tuon ohjaustehostimen hihnapyörän halkaisijaa kun mulla ei jostain syystä tuohon autoon käy se normaali 1330 pitkä hihna vaan pitää olla lyhyempi. eli missä heittää?
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

En nyt muista ulkoa sitä systeemiä että voisko olla edes mahdollista,mutta tuli mieleen että jos kerran vinkuu eikä hihnat meinaa sopia,niin voisko olla niin että hihnalla on alunperin 2 kiristin- ja ohjainrullaa ja toinen olis jostain syystä jätetty siitä pois...?
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

samitsu sanoi
En nyt muista ulkoa sitä systeemiä että voisko olla edes mahdollista,mutta tuli mieleen että jos kerran vinkuu eikä hihnat meinaa sopia,niin voisko olla niin että hihnalla on alunperin 2 kiristin- ja ohjainrullaa ja toinen olis jostain syystä jätetty siitä pois...?

no joo miksei mutta ainakaan tuo huolto-ohje ei kerro mitään kahdesta rullasta. Itse epäilisin vähän sitäkin että toi hihnapyörä vaihdettu tai sit vaan tuossa mun yksilössä vaan ollut erilainen pumppu aina. Voihan niissä olla ollut jotain muutoksia vuosimalleittain.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Juu ei ainakaan tuossa omassani ole kun yks kiristin ja on samanvuotinen. Omaani vaihdoin tuon koko pumpun kun alkoi elämöimään.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

joo samaa mieltä itsekkin mutta jostain syystä vaan ei hihna ole oikean pituinen tuohon mun autoon. ainoa mitä vois epäillä että olis erikokoinen tuo hihnapyörä ohjaustehostimessa kuin muissa. itsellä oli halkaisija jotain 125 mm nopeesti mittaamalla.

voishan siihen suoraan katsella jostain käytettyä pumppuakin mutta nyt haluisin mahd. halvalla päästä tosta korjauksesta kun ei toi niin kiireinenkään homma ole. ärsyttävä vaan toi ääni.

oliskos kellään sit tollasta pumppua myytävänä vaikka purkuautosta?
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

noo mä nyt vielä kokeilen muita keinoja kuin uuden ostoa. lyhyempi hihna ensin ja voishan nuo nesteetkin vaihtaa, mites se muuten tapahtuu? mistä saa ohjaustehostimesta ne nesteet pois vai imetäänkö suoraan säiliöstä.

kun vasta viileämmillä ilmoilla tekee tuota ääntä eikä läheskään aina ja varsinkin jos on käynnistäessä renkaat suorassa niin on hiljainen. eli voisiko olla nesteet huonossa kunnossa jo. ei mitään hajua onko koskaan tehty mitään niille. joku siellä kuitenkin vastustaa mutta ihan kevyesti mun mielestä kuitenkin pumppu pyöri kun käsin kokeili.
 
Vs: EA-Galantin ohjaustehostin

Minulla muuten taisi olla muistaakseni tuolla myyntipuolella EA-Galantiin pelkkä tehostimen hihnapyörä jos se kerran epäilyttää... Kun vaan joku ilta muistaisin tutkia halkaisijan yms...
 
Takaisin
Ylös Bottom