miikka
New Member
- Liittynyt
- 1 Joulukuu 2003
Fosforihaposta on ollut tälläkin forumilla joskus puhetta ja ajattelin esitellä tuloksia omista kokeiluista. Tavara on siis 50% fosforihappoa ja ainetta on käytettävissä n. 30 litraa. Tähän käytin noin 10-12 litraa ja happo laitettiin takaisin kannuihin käytön jälkeen, suht hienolla siivilällä suurimmat roskat seuloen.
Oli miitissäkin aineesta puhetta ennen kuin olin päässyt kokeiluja tekemään ja taisi aika paljon ennakkoluuloja tavaraan olla. Taisi joku sanoa niinkin, että happo ei poistaisi ruostetta vaan tekisi vain kalvon siihen päälle. No tässä teille jauhot suuhun ;D
Täytyy sanoa että on näin vanhojen romujen kerääjälle aika kullanarvoista tavaraa kun hiekkapuhaltaminen jää kakkoseksi. Ei vie aikaa, eikä sotke paikkoja. Ao. kuvien tulokset on saavutettu noin kahden tunnin liotuksella.
Tässä ensimmäinen kokeilusatsi kylvyn jälkeen. En tiennyt lopputuloksesta mitään joten en ottanut "ennen" -kuviakaan.
Öljytikkua, hihnapyörää, tuuletusräppänän mekanismia, lehtijousien tappeja ja muuta ruosteista sälää ennen kylpyä:
Kylpy menossa pienessä astiassa. Komeaa kuplintaa oli, tuo kaikki valkoinen vaahto liikkui koko kylvyn ajan nesteen pinnalla.
Sekaan vielä pari pientä pulttia ja laturin kiinnitysrauta:
Ja kun innostuin niin heiteltiin soppaan jo kaikki mitä käsiin sattui:
Sitten lähti mopo niin sanotusti hanskasta ja aattelin heittää pakosarjankin vielä lillumaan. Purkki oli liian pieni, joten leikkasin 25 litran kannusta kyljen auki ja kaadoin lisää ainetta, se reilu 10 litraa siellä sitä sitten oli. Tässä pakosarja ennen:
Taisi välissä mennä kylpyyn vielä ainakin jarrusatulaa ym.
Ja sitten näitä jälkeen-kuvia:
Jarrusatulat ja itseasiassa pakosarjakin kellertävät hieman kuvassa. Taitaa olla vesihuuhtelun jäljiltä muodostunutta kevyttä ruostetta.
Lopputoteamukset: Normaali rauta puhdistuu kuin tauti parin tunnin liotuksella, eikä ruosteesta suurimmassa osassa jäänyt kuin pari pistettä jäljelle. Vielä ruosteisemmat osat vaatisivat ehkä noin 3-4 tunnin liotuksen - ehkä jopa enemmänkin - jotta kaikki ruoste häviäisi.
Valurautaosat puhdistuvat hienosti myös, mutta miinuksena on pinnan tummeneminen jonkin verran. Joissain osissa siitä ei ole mitään haittaa, joissain taas se on hieman häiritsevää. Esim. venttiilikopan kansi voisi olla sellainen jota ei kannata aineella käsitellä, mikäli ei ole vaikka lasikuulavehkeitä sen uudelleen kirkastamiseen.
Semmosta
Oli miitissäkin aineesta puhetta ennen kuin olin päässyt kokeiluja tekemään ja taisi aika paljon ennakkoluuloja tavaraan olla. Taisi joku sanoa niinkin, että happo ei poistaisi ruostetta vaan tekisi vain kalvon siihen päälle. No tässä teille jauhot suuhun ;D
Täytyy sanoa että on näin vanhojen romujen kerääjälle aika kullanarvoista tavaraa kun hiekkapuhaltaminen jää kakkoseksi. Ei vie aikaa, eikä sotke paikkoja. Ao. kuvien tulokset on saavutettu noin kahden tunnin liotuksella.
Tässä ensimmäinen kokeilusatsi kylvyn jälkeen. En tiennyt lopputuloksesta mitään joten en ottanut "ennen" -kuviakaan.
Öljytikkua, hihnapyörää, tuuletusräppänän mekanismia, lehtijousien tappeja ja muuta ruosteista sälää ennen kylpyä:
Kylpy menossa pienessä astiassa. Komeaa kuplintaa oli, tuo kaikki valkoinen vaahto liikkui koko kylvyn ajan nesteen pinnalla.
Sekaan vielä pari pientä pulttia ja laturin kiinnitysrauta:
Ja kun innostuin niin heiteltiin soppaan jo kaikki mitä käsiin sattui:
Sitten lähti mopo niin sanotusti hanskasta ja aattelin heittää pakosarjankin vielä lillumaan. Purkki oli liian pieni, joten leikkasin 25 litran kannusta kyljen auki ja kaadoin lisää ainetta, se reilu 10 litraa siellä sitä sitten oli. Tässä pakosarja ennen:
Taisi välissä mennä kylpyyn vielä ainakin jarrusatulaa ym.
Ja sitten näitä jälkeen-kuvia:
Jarrusatulat ja itseasiassa pakosarjakin kellertävät hieman kuvassa. Taitaa olla vesihuuhtelun jäljiltä muodostunutta kevyttä ruostetta.
Lopputoteamukset: Normaali rauta puhdistuu kuin tauti parin tunnin liotuksella, eikä ruosteesta suurimmassa osassa jäänyt kuin pari pistettä jäljelle. Vielä ruosteisemmat osat vaatisivat ehkä noin 3-4 tunnin liotuksen - ehkä jopa enemmänkin - jotta kaikki ruoste häviäisi.
Valurautaosat puhdistuvat hienosti myös, mutta miinuksena on pinnan tummeneminen jonkin verran. Joissain osissa siitä ei ole mitään haittaa, joissain taas se on hieman häiritsevää. Esim. venttiilikopan kansi voisi olla sellainen jota ei kannata aineella käsitellä, mikäli ei ole vaikka lasikuulavehkeitä sen uudelleen kirkastamiseen.
Semmosta