epätietoinen ecusta!

1429

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2008
käykö galant e33 kumpikin ecu?uudempi(ohuempi) ja vanhenpi(paksumpi)?toimiiko kummallakin samalla tavalla?
 
Vs: epätietoinen ecusta!

Karkeasti sanoen ei käy.

Vanhempi=puuttuu lambda-ohjaus yms säätöön liittyvää

uudempi=ei taas osaa "järjissään" säätää,koska puuttuu lambdatieto


Luultavasti jotenkuten saat toimimaan vaikka päittäin vaihtaisit,mutta KUNNOLLA EI TOIMI.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

Erohan noissa on tosissaan siinä, että Lambdaohjatut ecut oppivat trimmikartat lambda anturista tulevan tiedon perusteella. Ainakin suurin osa "slimmeistä" ecuista on juurikin lambdaohjattuja. Nämä ecut myös säätävät seosta pienellä kaasulla ajaessa ja tyhjäkäynnillä ihan suoraan Lambdajännitteen perusteella. Mikä on hyvä asia mahdollisen katalysaattorin tai bensankulutuksenkin kannalta. :)

Paksuissa ecuissa on taas trimmi toteutettu ihan manuaalisella säädöllä, eli voidaan kai puhua seoksensäätöruuvista ihan. Tälläisiä ecuja ei pitäisi olla missään vähäpäästöisessä/katillisessa autossa.

(Poikkeus vahvistaa säännön siltäosin että ensimmäisessä VR4 galantissa taisi olla paksu kaksikerros ecu)

Jos laittaa lambdaohjatun ecun sellaiseen autoon missä ei lambdaa tai lambdan johtosarjaa ole, seostrimmit pysyy 100%:ssa (ecu pystyy säätämään kolmen eri kierrosalueen trimmiä 80-120%) eli auto käy todennäköisesti laihalla tai rikkaalla, riippuen moottorin kunnosta ja miljoonasta muusta erinäisestä asiasta. Myös CE valo syttyy jossain vaiheessa ja ECU antaa vikakoodiksi yllättäen lambdaa. Autolla voi toki ajaa mutta, päästöissä tai tehoissa voi olla pientä muutosta suuntaan tai toiseen.

Paksusta ecusta en tiedä mitä se tekee jos sen laittaa lambdaohjatun tilalle, kun seostrimmiä ei tietysti mitenkään pääse säätämään. Luultavasti sekin "lukittuu" johonkin perusarvoon.

Itse vaihdoin 88vm GTi:n paksun ecun tilalle slimmin lambdaohjatun ja vedin lambdan signaalille ja lämmitykselle johdot. Jännittävää asiassa oli se että auton johtosarjassa tuli joku johto siihen pinniin ecussa mihin pitäisi tulla lambdan signaali, olisiko ollut se seoksensäätöruuvi sitten. Sitä en tarkistanut.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

mulla oli ohut ecu suoraan paksun tilalla niitäkin on ilman lamdaa

eli jos sulla on paksu ecu ilman lamdaa niin sen tilalle voi laittaa
esim. sapporon ohuen ecun
mutta älä sekoita lamdalista ja ilman olevaa
tämä siis 8tappiset ecuissa.
16v ecuista ei niin paljoa ole kokemusta niiden sekoittamisesta.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

Mulla kanssa paksun ecun tilalla ohut ecu. Tosin se on kat/lambda boksi ja tekee siis juurikin noin kun ylempänä kuvattu. CE syttyy ja koodi on tuo 11 eli lambda. Kun nollaa koodit niin ei syty heti CE uudelleen vaan siinä vaiheessa kun menee isolle tielle ajamaan maantienopeuksia niin se syttyy. Alhon Jani lupas vielä kattoa sen mun orkkisboksin jos kuitenkin sais kalun siitä. Jossain tulokortissa jotain häikkää mikä jollain hopeajuotoksilla vieläpä kiinni et on hiukka hankalampi tapaus.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

Asenna sinne putkeen lambda niin pääset vikakoodista eroon ja kaupan päälle seokset säätyy kohdalleen automaattisesti.

Jos et asenna pakosarjaan kuten orkkis on niin pitää olla lämmitetty eli 3- tai 4-johtoinen. Osta vaikka NTK/NGK anturi, maksaa sen 60e ja on laadukas, "merkittömät" on sontaa.
Signaalijohto eculle, lämmityksen plussa jostain virtalukon takaa ja maadoitukset maihin.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

jcarlson sanoi
Asenna sinne putkeen lambda niin pääset vikakoodista eroon ja kaupan päälle seokset säätyy kohdalleen automaattisesti.

Jos et asenna pakosarjaan kuten orkkis on niin pitää olla lämmitetty eli 3- tai 4-johtoinen. Osta vaikka NTK/NGK anturi, maksaa sen 60e ja on laadukas, "merkittömät" on sontaa.
Signaalijohto eculle, lämmityksen plussa jostain virtalukon takaa ja maadoitukset maihin.

Ahaa siinä ois tollanen vaihtoehto kanssa olemassa. Taidankin kokeilla jos ei sitä orkkis ecua saa enää kuntoon. Mahtasko olla muutenkin parempi...kulutus mahdollisesti pienempi? Voi olla pakosarjaan hankala istuttaa paikkaa lambdalle kun eikös se valurautaa ole...joskus olen kuullu että valurautaa vois hitsata rosteripuikolla mutta kuinka pitävä siitä sitten tulee sitä en tiedä. Päässee siis vähemmällä kun tekis sen paikan sinne alle kun putki haarautuu yhdeksi. Varmaan motonetista saa tollasen paremmankin lambdan? NGK ainakin ollu aina hyvä mun mielestä. Varmaan täältä foorumilta löytyy tieto et mikä on eculla signaalijohdon paikka mutta muistaako joku sen ulkoa?
 
Vs: epätietoinen ecusta!

ei pidä rostreri puikolla hitsattuna, käytä ihan valurautaan tarkoitettuja puikkoja
ja lämmitä uunilla 350asteiseksi pakosarja ja hitsaa kun pakosarja on kuuma...
kestää paremin
 
Vs: epätietoinen ecusta!

Mr mmc sanoi
ei pidä rostreri puikolla hitsattuna, käytä ihan valurautaan tarkoitettuja puikkoja
ja lämmitä uunilla 350asteiseksi pakosarja ja hitsaa kun pakosarja on kuuma...
kestää paremin

+ hitsaa pienellä virralla ja pieniä palkoja. Palkojen jälkeen/välissä hakkaat saumat lävitse pallopäisellä vasaralla.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

En mä taida ruveta sitä pakosarjaa hitsaamaan lainkaan. Putkihan on 4-2-1 tyyppinen niin laittaa sen tohon 1 kohtaan sen lambdan paikan tai sitten kattelee jostain käytetyn pakosarjan jossa lambdan paikka valmiina. Kai selllanen lambdapaikallinen pakosarja paikalleen sopii muun putkiston kanssa? Sen signaalijohdon paikan eculla kun joku vielä kertoisi niin olis kiva juttu.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

http://www.dsmlink.com/images/forums/1GECUPinout.pdf

Pin 4 on oxygen sensor input. Laita vaan se lambda sinne pakoputkeen pakosarjan jälkeen, lämmitettävänä.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

jcarlson sanoi
http://www.dsmlink.com/images/forums/1GECUPinout.pdf

Pin 4 on oxygen sensor input. Laita vaan se lambda sinne pakoputkeen pakosarjan jälkeen, lämmitettävänä.

Juu kiitokset...tuo onkin hyvä taulukko. Jep, sinne se tarttee laittaa jos ei sitten löydy edukkaasti mistään pakosarjaa mihin sopii suoraan.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

Hommasin tähän projektiin nyt pakosarjan missä lambdan paikka. Sarjassa paikalla uudenkarhea anturi josta lähtee kaks johtoa. Toinen valkonen ja toinen sininen. Valkonen varmaan on se ecun signaalijohto mutta entäs tuo sininen? Maihin vai plussaan vai mihin se kuuluu?
 
Vs: epätietoinen ecusta!

Jos denson anturi niin sininen on signaali ja valkoinen on maa.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

jcarlson sanoi
Jos denson anturi niin sininen on signaali ja valkoinen on maa.

Ai se menee niinpäin. Täytyy kattoa huomenna onko denso. Toivottavasti niin pääsee kokeilemaan.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

-Tontsa- sanoi
Ai se menee niinpäin. Täytyy kattoa huomenna onko denso. Toivottavasti niin pääsee kokeilemaan.

Noniin, eipä oo denso tuo anturi vaan NTK. Mahtaako tulla piuhat silti samalla tavalla kun densolla? Lisäks ilmeni toinen ongelma. Nimittäin tuo ecun pinni 4 on varattu. Siitä lähtee mustakeltainen johto. Pitäs kai käsittääkeni olla tyhjänä kun lambdaa ei aikaisemmin ole ollut? Tuon linkin selvityksen mukaan pitäs tämän johdon vieläpä olla valkoinen? Mikäs nyt sitten neuvoksi, kertokaa viisaammat?
 
Vs: epätietoinen ecusta!

Veikkaan että ne piuhat on kyllä samoinpäin. Voithan kokeilla niin että laitat yleismittarin tasajännitealueelle noiden piuhojen väliin ja käytät koneen lämpimäksi. Jos plussa on sinisessä johdossa ja musta valkoisessa ja tulee positiivista jännitettä niin on oikeinpäin, jos negatiivista niin väärinpäin.

Tuohon nelospinnin käytössä olemiseen en osaa sanoa mitään, nelosessa se pitäisi kaikissa olla. Ettet vaan katso väärää pinniä jostain syystä, peilikuvana?
 
Vs: epätietoinen ecusta!

jcarlson sanoi
Veikkaan että ne piuhat on kyllä samoinpäin. Voithan kokeilla niin että laitat yleismittarin tasajännitealueelle noiden piuhojen väliin ja käytät koneen lämpimäksi. Jos plussa on sinisessä johdossa ja musta valkoisessa ja tulee positiivista jännitettä niin on oikeinpäin, jos negatiivista niin väärinpäin.

Tuohon nelospinnin käytössä olemiseen en osaa sanoa mitään, nelosessa se pitäisi kaikissa olla. Ettet vaan katso väärää pinniä jostain syystä, peilikuvana?

Joo, tuon johtojen kytkennän uskon olevan hallussa nyt. Kiitokset.

Sitten "pinnihomma". Otin tosta auton omasta liittimestä kaikki piuhan värit ylös ja tulin vertaamaan tohon linkin taulukkoon. Värit täsmää muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Esim tuo pin 3 oli tulkitsemallani tavalla tyhjä ja taulukon mukaan se on turbo boost gauge output joten sen kuuluukin olla tyhjä. Samoin pin 11 abs control unit output on tyhjänä kuten kuuluukin kun ei abseja ole. Muita siinä sitten ei tyhjänä ollutkaan. Liitintä katsoin siis takapuoleta mistä johdot menee sisään ja lukitusklipsi ylöspäin.
 
Vs: epätietoinen ecusta!

-Tontsa- sanoi
Sitten "pinnihomma". Otin tosta auton omasta liittimestä kaikki piuhan värit ylös ja tulin vertaamaan tohon linkin taulukkoon. Värit täsmää muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Esim tuo pin 3 oli tulkitsemallani tavalla tyhjä ja taulukon mukaan se on turbo boost gauge output joten sen kuuluukin olla tyhjä. Samoin pin 11 abs control unit output on tyhjänä kuten kuuluukin kun ei abseja ole. Muita siinä sitten ei tyhjänä ollutkaan. Liitintä katsoin siis takapuoleta mistä johdot menee sisään ja lukitusklipsi ylöspäin.

Epäilisin että ei-lambdaohjattuihin ecuihin tulee nelospinniin siitä seoksensäätöruuvilta tieto, ja näinollen sen nelospinnin johdon voi korvata lambdan signaalijohdolla, jos vaihtaa lambdaa lukevan ecun.
 
Takaisin
Ylös Bottom