Erikoinen käyntiongelma

Onnimanni

New Member
Liittynyt
8 Toukokuu 2008
Eli kysytäänpä nyt täältäkin kun oma pää alkaa pikkuhiljaa olemaan tyhjä ideoista.

Kesäkuun lopussa tuli käytettyä Legu jakopäänrempassa, joka ei aivan täysin ongelmitta lievästi sanottuna sujunut. Kosla oli rempattavana ihan ammattiliikkeessä (ei kuitenkaan Veholla) ja antoivat ymmärtää, että osaavat kyseisen työn hoitaa. Noh, auton takaisin saatuani huomasin, että tyhjäkäynti lämpimällä koneella kuulosti ja tuntui hieman erikoiselta. 600 kierroksella koneen käydessä tyhjällä totesin, että auto täristää ja käyntiääni on epätasainen sen verran pahasti että eron huomaa siihen miten kone pelasi ennen tuota jakopäänremppaa.

Tähän en vielä varsinaisesti reagoinut hirveämmin. Kumpikin sekä tärinä että koneen "rötääminen" tyhjäkäynnillä eivät tuntuneet niin vakavilta ongelmilta siinä kohtaa. Varsinkaan kun muuten kaikki pelasi täydellisesti. Sitten eräänä kauniina päivänä ajellessani töihin koetin kiihdyttää vitosella 120 eteenpäin. Puhti tuntui olevan koneesta kokonaan poissa eikä meinannut jaksaa millään kiihtyä. Melkein samantien napsahti moottorin vikavalo päälle. Päästin sitten tässä kohtaa kaasun ja koetin uudestaan, kiihtyi normaalisti mutta vikavalo paloi. Töihin kun pääsin niin sammutin auton ja käynnistin uusiksi, eipä palanut vikavalo enää.

Sama tapahtui viikon päästä uudestaan, jonka jälkeen vein Legun huoltopuljuun takaisin laitettavaksi. Ongelma ei tuolla uusintakäynnillä korjaantunut ja huomenna olisi tarkoitus tehdä taas uusi visiitti.

Ensiksi tuli mieleen, että olisiko jakopäänrempan yhteydessä saattanut jakohihna mennä pykälällä pieleen jollain nokka-akselilla. Tuosta kun otin selvää niin ilmeisesti kyseisen virheen olisi huomannut huomattavasti nopeammin vaurioiden laajuudesta. Toinen mikä tuli mieleen oli, että mahtaisikohan jakopäänrempan yhteydessä olla jäänyt imuvuoto johonkin päin moottoria. Tätä epäili katsari kun päästöarvoja otettiin. Myöskin rempan tehnyt asentaja epäili tätä.

Mahtaisiko kellään olla kokemuksia tai ideoita mikä piru tämän ongelman aiheuttaa?
 
Vs: Erikoinen käyntiongelma

vastaavanlaiselta kuulostaa kuin ulkomailla eräässä autossa missä rempan yhteydessä(tms) hajosi kampiakselin asentotunnistin...sekotti koneen toimintaa aika hyvin.
Toki se voi olla pielessäkin pykälän (sido jarrua vastaan ja kuuluuko outoa ääntä?)
 
Vs: Erikoinen käyntiongelma

Pitääpä pyytää huomenna huoltopajan kekkuleita ottamaan huomioon tuo asentotunnistin. Hihna tuskin on pykälällä pielessä. Ilmeisesti jos näin olisi niin puoli konetta olisi jo päreinä. Ainakin rempan tehneen asentajan kertoman mukaan. Olivat pajalla myös lukeneet vikakoodit eikä löytynyt mitään siltäkään osastolta.

Erikoisen tästä probleemasta tekee lähinnä se että auto pelaa ajossa 99% ajasta täydellisesti. Ei ylimääräisiä ääniä tai venkoiluita 600-5000 kierrosalueella. Lukuunottamatta tietenkään noita paria kertaa kun vikavalo on syttynyt ja veto on tuntunut olevan poissa. Tuo on siis harvinaista, mutta ei ole tapahtunut ennen tuota remppaa.
 
Vs: Erikoinen käyntiongelma

ei kai yks pykälä konetta vielä riko...kokemusta ei kyllä oo ku 4g37 koneesta, siinä ei oikeen muuhun vaikuttanu ku et sytkää ei meinannu saada kohalleen (jakaja) mut leimalla sit päästöistä jäi kiinni...
 
Vs: Erikoinen käyntiongelma

jooonas sanoi
ei kai yks pykälä konetta vielä riko...kokemusta ei kyllä oo ku 4g37 koneesta, siinä ei oikeen muuhun vaikuttanu ku et sytkää ei meinannu saada kohalleen (jakaja) mut leimalla sit päästöistä jäi kiinni...

No siis tämä ei ole oman käden tietoa, vaan nimenomaan tuon rempan yksin tehneen asentajan suusta. Kuulemma jos hihna olisi yhdelläkään pykälällä pielessä, niin kuuluisi motista hieman reilummin rutinaa. Päästöistä meikäläinen pääsi heittämällä läpi jahka katsari antoi hieman kenkää arvoja otettaessa.
 
Vs: Erikoinen käyntiongelma

On cb lanceri ja evokin ollu yhden pieles ja sen se kärsii... V6:sta en mene sanomaa mut ainakaa hyrd.kiristimen rikkoutuminen(ja hihnan löystyminen) ei vielä sekottanu mitään mut alko kilistään ja siittä ties et jotain on vialla...
 
Vs: Erikoinen käyntiongelma

Ainakin 3.0 24V kuutonen näyttäisi sietävän jopa hihnan katkeamisen (ei tosin tietoa millä kierroksilla) mutta noista pienemmistä ei ole minulla tietoa-voisi siis kuitenkin kuvitella ettei se ihan hampaasta tai kahdesta heti hajoaisi...? :) Legnumin jakopää on sensuuruinen operaatio että mikään paja tuskin herkästi kokonaan sitä uudelleen aukaisee samaan hintaan... Mutta ellei muuta syytä ulkopuolelta löydy niin silleen se on melkein tehtävä,ja jonkun sellaisen että se varmasti tulisi sitten oikein tehtyä...
 
Vs: Erikoinen käyntiongelma

No nyt on kosla saatu takaisin ja mysteeri syvenee. Hihnan asentaja oli tarkastanut, oli pykälässä. Imuvuotoa ei kuulemma löytynyt. Olivat jopa käyttäneet Vemixillä ja ilmeisesti vain tuolla Vehon vikakoodilukijalla oli näkynyt, että sytkäpuoli ilmeisesti "katkoisi". Asentaja esitti epäilyksensä, että kyseessä saattaisi olla esim puolan johto, tulppa/tulpat tms. Ei kykene ymmärtämään. Vikaa ei todellakaan ennen jakopäänremppaa ollut ja yht-äkkiä rempan jälkeen tuollainen tulee "jostain".
 
Vs: Erikoinen käyntiongelma

Joteki se asentotunnistin edelleen kuulostaa järkeenkäyvältä...sekottaa boksia
 
Vs: Erikoinen käyntiongelma

Harri K sanoi
Joteki se asentotunnistin edelleen kuulostaa järkeenkäyvältä...sekottaa boksia

Samaa mää veikkaisin, nääs se johto on voinu saada kipeetä, eikös se johto mee tässäkin mallissa siel jakopääs. Ite ku viimeks tein (niinku nyt mukamas usein tekisin) jakopääremonttia niin carismassa se johto oli ainakin siellä tiellä heilumassa, senhän saa irti kyllä sieltä anturista muistaakseni.
 
Takaisin
Ylös Bottom