Erikoisturbot

mitsuilija

New Member
Liittynyt
22 Elokuu 2006
Ihan vain silkasta mielenkiinnosta aiheeseen.
Miten mahtaa olla nämä erikoiset "sport"-turbot tehty?

Ymmärtääkseni billet-tyyppiset kompurasiivet on n. 20% vastaavia tavallisia kevyempiä ja keskiö on ohuempi. Spoolaa siis nopeammin ja samassa reiässä on isompi siipi.
Entä, mitä on tehty pakopuolelle? Keskustelu jatkukoon.
 
Vs: Erikoisturbot

hm.... olikohan ainaki noissa dr750..... 11 lapaa 12 sijaan pakopuolella ja turbhiiiini TITTAANIA :peukku
 
Vs: Erikoisturbot

Paljon on kuulunut myös ahtimen kotelon porttaamisesta. Myös hukkaportin reiän suurentamisesta. Erään artikkelin luin jossa mitattiin Nissanin RB30-moottori (RB30ET, mikä sitten spekseiltään lieneekään), konetta jarrutettiin pysyvästi 4500r.min kierroksilla. Ahtoa 1,0bar. Tehoa vakiokuosissaan (oliko vakio, onko olemassa rivi-6 3.0 turbonissania?) 168 rengas-hv.

Ahtimen koteloa portattiin ilmeisesti vähän joka paikasta. Ahtolämpö kompuralla oli 140+ astetta. Porttauksen jälkeen edelleen 4500r.min/1.0bar. Lopputuloksena kompuralla tippui ahtolämpö melkein 40 astetta ja tehoa oli 235 rengas-hv.
Siipikokoihin ei tehty muutoksia, ahtopaine pyrki raketoimaan ahtimen porttaamisen jälkeen, mutta ahdot säädettiin takaisin siihen 1.0bar.

Tälläinen porttaaminen ei tietenkään voi nostaa absoluuttista virtausta, mutta pienemmällä paineella saa enemmän virtausta.
 
Takaisin
Ylös Bottom