erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
kertokaas viisaamat millainen tarjonta ja toimivuus on erilaisissa solenoideissa mitä on tullut vastaan?

paljonko kuormittaa ecu?
miten nopeasti toimii?
muuta huomion arvoista?
hintajoa?
mistä saa?

itsellehän tuo tulis evo8 boxin perään....
 
Vs: erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

Mitä enemmän tuota on tutkinut sitä vakuuttuneemmaksi on tullut ettei se oikeasti ole hyvä ratkaisu. Perus kuulajousi on paljon täsmällisempi ja ahtaa samat joka vaihteella, ainoa haittapuoli on ettei ahtokäyrää voi säätää.

Ecun pitäisi säätää paljon useammin kuin kerran sekunnissa - ahdot joko karkaavat isoilla vaihteilla ahtimen spoolatessa tai sitten ei ahda tarpeeksi pienillä vaihteilla.

Voi myös olla että vika on läppärin edessä, mutta kertokaa sitten joku miten tuosta muka saa toimivan 3-porttisella?
 
Vs: erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

onkose muka oikeesti niin huono? ehkä kun ajetaan maffilla eikä map anturia ole käytössä?
eikös säätö ole paljon tarkempi eculla jos on map?
 
Vs: erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

ast sanoi
Mitä enemmän tuota on tutkinut sitä vakuuttuneemmaksi on tullut ettei se oikeasti ole hyvä ratkaisu. Perus kuulajousi on paljon täsmällisempi ja ahtaa samat joka vaihteella, ainoa haittapuoli on ettei ahtokäyrää voi säätää.

Ecun pitäisi säätää paljon useammin kuin kerran sekunnissa - ahdot joko karkaavat isoilla vaihteilla ahtimen spoolatessa tai sitten ei ahda tarpeeksi pienillä vaihteilla.

Voi myös olla että vika on läppärin edessä, mutta kertokaa sitten joku miten tuosta muka saa toimivan 3-porttisella?

Säätimen aikatasoa voi muuttaa nopeammaksi aina noin 100ms saakka ja ketjun aloittajan tapauksessa base dutyn ja tavoitepaineen voi säätää käytetyn vaihteen mukaan eli joistakin mainitsemistasi ongelmista päästään eroon. Itse olen nyt jonkin verran taistellut tuon orkkissäätimen kanssa (ysin bliidaava, ei kolmiportti) ja jos säädin tuunataan sellaiseksi että sillä on oikeasti säätövaraa (eli säätäjän lähdön ei anneta saturoitua), on säätö suht epästabiili alemmalla kierroalueella eli ahdot seilaavat suunnilleen mittarin neulan verran mutta pysyvät kuitenkin nätisti kurissa myös spoolissa vaikka pikku piikki spoolissa ei mun mielestä haittaakaan mitään. Yläpäässä (eli noin 5000rpm>) ahtopaineen saa säädettyä hyvin. Noiden kahden yhdistelmä olisi kyllä aika hyvä: alapäässä homman hoitaisi kuulajousi ja yläpäässä ahtoja saisi tiputettua solenoidilla. Ja mitenkähän systeemin stabiiliuteen vaikuttaisi jäykempi hukkaportin kello? Ainakin solenoidin duty cyclet tippuisivat alemmaksi mutta tulisiko säätöön lisää liikkumavaraa dutycyclelle.

Kohtuu hyvän tuosta saa siten (tephra modatuilla rommeilla) että antaa säätimen saturoitua alapäässä ja säätää dutycyclen vaihdekohtaisesti siten että paine on sopiva. Yläpäässä säädin toimii hyvin ainakin itsellä ja siellä säätövaraakin voi olla reilusti mutta kolmiportilla tilanne voi toki olla eri. Tephrassa on dutycyclelle korjauskerroin myös lämpötilan mukaan eli pakkasillakin (tai muillakin lämmöillä) ahdot pysyvät kurissa. Vaatii kyllä aika paljon tuunausta, myönnetään, ja kaikki eivät voi käyttää tephraa vaikka ketjun aloittaja voikin...
 
Vs: erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

Pietari sanoi
Säätimen aikatasoa voi muuttaa nopeammaksi aina noin 100ms saakka.

Paitsi ettei ainakaan vanhemmissa ole suositeltavaa, vaikuttaa moneen muuhunkin paikkaan ECU:ssa kuin vain säätimen nopeuteen...
 
Vs: erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

noh jos oletetaan että ohjaus on kunnossa... millainen solenoidi? :D
 
Vs: erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

ast sanoi
Paitsi ettei ainakaan vanhemmissa ole suositeltavaa, vaikuttaa moneen muuhunkin paikkaan ECU:ssa kuin vain säätimen nopeuteen...

Säätimen nopeuden muutos vai fuel cutin aikarajan säätö? Viisaammat on huudelleet että tuon fuel cut ajan säätö vaikuttaisi muuhunkin mutta säätimen aikatason muutoksesta en ole vastaavaa mistään lukenut.
 
Vs: erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

Pietari sanoi
Säätimen nopeuden muutos vai fuel cutin aikarajan säätö? Viisaammat on huudelleet että tuon fuel cut ajan säätö vaikuttaisi muuhunkin mutta säätimen aikatason muutoksesta en ole vastaavaa mistään lukenut.

Se on vanhemmissa sama aikaraja tietääkseni.
 
Vs: erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

ast sanoi
Se on vanhemmissa sama aikaraja tietääkseni.

Jaa'a, esim. ceddyssä (based-on-25570000) timerit säädölle ovat osoitteissa 10D54 ja 10D56 kun taas fuel cut 1089A eli ei ole mun mielestä sama aikaraja vai ymmärsinkö jotain väärin? Katsoin joutessani ysin disasmista ja säädön aikatasoa käytetään koodissa vain siinä säätimellä eli väittäisin että ainakaan uudemmissa ei ole sama asia ja säätimen aikatasoa voi muuttaa, vanhemmista en osaa sanoa. Ja ainakin ysissä tuntuu toimivan hyvin 100ms aikatasolla tai sanotaan ettei ainakaan vielä ole porsinut ja kaikki tuntuu olevan ok.
 
Vs: erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

Mutta asetuksissa sitä ei valmiiksi ole? Minkä nimisiä nuo ovat? Ei ole ollut aikaa disassemblyä harrastaa. MBC on ollut helppo, 100% varma ja toiminut paremmin kuin yksikään näkemäni elektroninen säädin. Olisi vaan tarve johon MBC ei oikein pysty.
 
Vs: erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

Ei taida olla noita ceddyn xml:ssä valmiina enkä nyt muista mistä nuo on löytyneet, itse en noita tuosta 2557 rommista ole kaivellut vaan luultavasti jostain copy-pastennut.
 
Vs: erilaiset ahtopaineen säätö solenoidit?

Ymmärrän noin 50% keskustelun sisällöstä.

Perrin solenoidia ovat yleisesti kehuneet nuo UK mapperit. Hinnaltaan muistaakseni alle 200 € ja jokin uusi malli tuli jokin aikaa sitten markkinoille.

(Nyt en ehdi googleen mitään linkkiä voin laitaa myöhemmin jos ette mua heti ammu alas.. toki jos nyt ummikkona olen jo hakuteillä niin kertokaa toki.)
 
Takaisin
Ylös Bottom