Esku (lle)

R

Raaseri

Guest
moro! korjasit tuossa tödennäköisesti toissa viikolla mun lancerin virranjakajan (1.5 glxi 90). lähetit postin mukana lapun jossa kerroit että "toivottavasti puola kestää"... no nyt sit kun olen tuossa tolla kotturalla ajellut niin olen noteerannut että kone pätkii VÄLILLÄ, mutta joskus voi useamman kilometrinkin mennä aivan jouheesti. Onkos tämä nyt joku merkki siitä että se puola on kohta tiensä päässä niin sanotusti?... Jos näin on niin mitenköhän tuon puolan vaihto tapahtuu? onko hankala toimenpide? -nimimerkillä kokemusta ei ole-
 
Kyllähän se vaihto melkoinen toimenpide on. Ensinnäkin pitäisi olla se puola vaihdettavaksi (onhan noita...). Toiseksi pitäisi päästä siihen käsiksi, mikä ei sitten olekaan ihan helppoa, kun siinä päällä on hitusen omituista tavaraa... (transistorin johtojen läpivienti).

Mutta eipä tuo välttämättä liity mitenkään puolaan. Pätkiikö sen tuntuisesti, että olisi kyseessä sytytys, vai olisiko bensansaannissa jotain ongelmaa? Tietysti voi olla kyse siitäkin, että viallinen puola (jossa katkos, joka tulee lämmetessä) on särkenytkin sen alkuperäisen transistorin. Tautisen vaikea tutkia, jos vika tulee vain satunnaisesti.

Voisi olla hyvä idea katsoa bensan paineet. Melkolailla finaalissa oleva pumppu voinee aiheuttaa tuommoista. Tai sitten suodatin. Mutta ne paineet pitää mitata sitten ajossa, tyhjäkäynnillä luultavasti riittää.
 
Juu juu.... tosiaan se on semmosta kausi luontoista surkutusta se nykiminen mutta ei mittään kovinkaan suurta vaan sellasta "pehmeetä". =) toinen (vika) mitä toi kottura nyt on tehnyt niin. aamulla kun auto on ollut viileessä ulkoilmassa niin vehje toimii ja töihin meno onnistuu ilman ongelmia. muttakun iltapäivästä lähtee kotio ja auto on ollut parkkipaikalla auríngossa 12 tuntia niin startatessa konr käynnistyy mutta kierrokset putoo lähes nolliin (tsekkaa moottori) valon kera. kuullostaa kyllä hieman tyhmältä että tuo sään vaihtelu vaikuttaisi asiaan. Mutta semmonen ajatus on tuola jossain alitajunnassa.

Onko ideoita? =) -kiitos.
 
No tuossa tapauksessa olisi hyvinkin ideoita. Nimittäin jos se vikavalo palaa tai on palanut, kannattanee lukaista vikakoodit ihan ensimmäiseksi. Ecun ainakin pitäisi olla täysin kunnossa, joten jos se vikaa ilmoittaa, jossain sitten varmaankin vikaa on.

Voisi olla kyse vaikkapa jumahtaneesta tyhjäkäyntimoottorista tms.

Mutta kurki koodit ja ihmetellään sitten lisää!
 
Heureka! muistaakseni joskus siitä luettiin koodit ja vikakoodi oli joku 15 vissiin.. elikkä se tyhjäkäyntimosa. senhän vois jonkun purku kotturasta ostaa ja kokeilla?. eipä kai siitä paljon pitäs maksaa. Ei oo nimittäin oikeen varaa korjauttaa sitä sulla, vaikkakin työn jälki olisi varmasti hyvää. niinkuin tähänkin asti.
 
Tuon voi tietysti testatakin aikas helposti.

Eli otat koko mokkulan irti ensin (12mm hylsy..), jätä kuitenkin johdot paikalleen. Sitten pyydät jotakuta vääntämään virrat päälle ja katsot, tuleeko moottorin kara (vai mikälie?) ulos päin ja minkälaisella mekkalalla. Odottelet jonkin aikaa ja sen pitäisi mennä takaisin sisäänpäin ja taas melko rauhallisissa merkeissä. Liike on aluksi nopeampi ja hidastuu nykimällä loppua kohden, kun ecu antaa ohjauksen lyhenevinä pulsseina.

Jos ei liikettä löydy, on moottori jumissa. Jos kuuluu kirskuvaa ääntä tai jotain muuta epäilyttävää, ei myöskään taida olla ihan hengissä. Lopuksi käyt katsomassa, onko check-engine -valo syttynyt uudestaan palamaan. Jos on, niin ei hyvä.

Ja tämän operaation aikana ei siis pidä käynnistää koslaa.

Tuolla tavalla voi siis kokeilla sen moottorin ja siinä sivussa sen, ohjaako ecu sitä. Asentoa haistelevaa potikkaa ei ihan noin vähällä voi tutkia, paitsi jos moottori liikkuu ihan hyvin ja ecu antaa tuon vikakoodin 15, on se potikka sökö.
 
tutkin sen tyhjäkäyntimosan ja sen liike oli mielestäni juurikin tuollaista kun tossa kerroit. ensin se lykkää sen varren ulos ja sitten sisään päin. elikkä se niinkun vaikuttais toimivalta?!? semmosen jutunkin katoin että kun kaasuläppän anturista koitin virtakynällä mistä tulee virta ja kun se virta sitten löyty niin mosa alko säätelemään ja check engine "välähti". onkos se normaalia?
 
Ee... joo, on normaalia, että jos sohii virtakynällä, niin ecu palaa :peukku

Elikkä älä hemmetissä työnnä sinne mitään tuommoista rautakankea. Voit tappaa ecun analogiatulot lykkäämällä sinne (lampun kautta) 12 volttia, kun koko systeemi toimii 5 voltilla... tai sitten jos nykäiset sen 5 voltin syötön maihin (tämän taisit tehdä), menevät kaikki muutkin anturit samalla kertaa pimeäksi.

Mutta tuo moottori kyllä kuulosti toimivalta.
 
Takaisin
Ylös Bottom