Etupäästä kuuluu "klonksuntaa"

HB -91

Galant -91 GLi & Saab 9000 -89
Liittynyt
8 Elokuu 2004
Sijainti
Oulu
Päivää mitsumiehet!

On tosta Gallusta ruvennu kuulumaan klonksuntaa terävissä ja vähän loivemmmissakin töyssyissä, kun yli ajaa. Osaatteko kokeneemmat kertoa tai ainakin veikata mistä se johtuu? Ite kuvittelisin että se tulee iskareista tai alapallonivelistä?!? Vai onko mahollisesti joitain puslia jotka kulutessaan alkaa klonksumaan? Varmasti joillakin teistä on samanmoinen ongelma ollut.

Syksyllä vaihettu kuskin puoleinen vetari ja vetarien ulommat suojakumit merkkihuollossa, onkohan siinä yhteydessä jääny joku pusla vaihtematta tai mutteri kiristämättä?

Ääni on tosiaan pehmeä "klonksahdus", voimakkuudeltaan aina lähes yhtä suuri riippumatta iskusta.

Ei näillä ilmoilla viitsi ilman mahdollista tietoa lähteä auton alle tutkimaan.

Edit: otsikko
 
Re: Etupäästä kuuluu "klonksuntaa", -91 hb galant 2.0i

Kallistuksenvakaajan sisemmät kumipuslat olivat -88 Galantissani syylliset. Varmaan myös vakaajan päissä olevat nk. koiranluut voivat pitää ääntä. Nuo sisemmät ei ole ainakaan kalliit.
 
Re: Etupäästä kuuluu "klonksuntaa", -91 hb galant 2.0i

iskunvaimentajan sisäinen vika,jos ei päälle päin vuotoja näy,jaa sit vois kolista alapallot,iskarin yläpää,oikein väljät raidetangon päät(sisä ja ulko päät) . ;D
vakaajan tangon nivelet tai sisemmät kumit vois olla väljät.. ::)
näistä kun lähdet etsimään vikaa niin luulis löytyvän :peukku
 
Re: Etupäästä kuuluu "klonksuntaa", -91 hb galant 2.0i

no siiinähän niitä jo olikin :)

onkohan noi kallistuksen vakaajan kumet isotöinen vaihtaa?

pitää varmaan käyttää ensin tuolla konttorilla ja kysästä tarkemmin mikä sielä kolisee ja ruveta sitten vasta toimimaan.
 
Re: Etupäästä kuuluu "klonksuntaa", -91 hb galant 2.0i

"koiranluita" minäkin veikkaisin...ei ole kalliit tarvikkeena.
vikaa et saa selville kuin seuraavasti:
annat auton olla vapaalla tasaisella(et nosta ylös) ja käyt käsin pyörään kiinni ja koitat kääntää sitä edes takas kuten pyörä kääntyy (tai jotenkin) ..sillai sai koiranluun äänet heti selville lancer HB-mallissa ainakin :)
 
Re: Etupäästä kuuluu "klonksuntaa", -91 hb galant 2.0i

Katsastuksessa vaihtoon meni ulompi oikean raidetangon pää, eli sieltä se klonksunta ilmeisesti oli peräisin, koska muuta väljää ei löytynyt.

Luonteva jatkokysymys kuuluukin, että onko tuo isotöinen vaihtaa? Kannattaako suosiolla viedä korjaamolle, koska katastusmies vahvasti suositti aurauskulmien säätöä vaihdon jälkeen ja ne joutuu joka tapauksessa käyä säädättämässä.
 
Re: Etupäästä kuuluu "klonksuntaa"-> oikea ulompi raidetangon pää.

Eihän se nyt isotöinen vaihtaa ole mutta se aurauskulmien säätö... Oli vaan just sama vika omassa ja vein suosiolla korjaamolle. Ne sääsi sit samal aurauskulmat kuntoon. Mulla ne otti vaan sen mitä aurauskulmien säätö makso. eli kannatti viedä suosiolla.
 
Re: Etupäästä kuuluu "klonksuntaa"-> oikea ulompi raidetangon pää.

E54 galantissa kolisee etupää molemmin puolin. Tämän havaitsee parhaiten ajaen esim. mukulakivikadulla jolloin kolina on jatkuvaa..

Näillä samoilla eväillä voi varmaan ruveta etti kolinan aiheuttajaa vai onko ko. mallissa lisäksi jotain muuta huomioitavaa.
 
Re: Etupäästä kuuluu "klonksuntaa"-> oikea ulompi raidetangon pää.

-95 galant...etummaisen tai takimmaisen alatukivarren pallonivel.Mulla oli takimmainen joka kolisi.Kiva kun joutuu vaihtamaan koko tukivarren yhden nivelen takia.Takimmainen maksaa jotain 170-180 euroa....Etummaisen hintaa en muista
 
Re: Etupäästä kuuluu "klonksuntaa"-> oikea ulompi raidetangon pää.

Erik sanoi
-95 galant...etummaisen tai takimmaisen alatukivarren pallonivel.Mulla oli takimmainen joka kolisi.Kiva kun joutuu vaihtamaan koko tukivarren yhden nivelen takia.Takimmainen maksaa jotain 170-180 euroa....Etummaisen hintaa en muista

Etumaisella on suurin piirtein sama hinta, alkuperäisen ovh on 200 e. Ja 93-96 Galanteillehan oli takaisinkutsu vuonna 2001 noiden takia. Omastani vaihdettiin tuo 2003 (edellinen omistaja ei liene käyttänyt takaisinkutsussa), mutta meni omaan piikkiin, koska ne ovat "kuluvia osia".

Totta kyllä, mutta toisilla merkeillä ja muissa maissa Mitsubishillakin on ollut hieman toisenlainen suhtautuminen takaisinkutsun aiheuttamien osien korvaamiseen. Suomessa kuitenkin näin: jos vaihdoit osan itse kuuliaisesti tai katsastusmiehen kehotuksesta ennen takaisinkutsua tai sen jälkeen, joudut itse maksamaan, mutta jos sait nivelen rikki sopivasti takaisinkutsukampanjan ajalle, saat ne ilmaiseksi  ;D
 
Re: Etupäästä kuuluu "klonksuntaa"-> oikea ulompi raidetangon pää.

En halua pelotella, mut kannattaa tarkistaa myös vaihdelaatikko.
 
Re: Etupäästä kuuluu "klonksuntaa"-> oikea ulompi raidetangon pää.

missä on galantissa noi sisemmät raidetangonpäät. onko ne sen suojakumin sisällä?

onko se hammastangonsuojakumi miten vaikee vaihtaa?
 
No niin, kyllähän tilanne on se että klonksuminen loppui oikeasti vasta kallistuksen vakaajan tukikumien vaihdolla. Tuntuu joka kerta yhtä ihmeelliseltä kun etupää ei klonksahda kun ajaa kuoppiin :peukku

Ja hommahan oli tosi helppo tehdä, joten kannattaa vaihtaa ne kumet mieluummin kun 2v kuunnella kolinaa. Vaihtotyö menee suunnilleen näin:
- Etupää tunkilla ylös
- Pyörät pois
- Kallistuksen vakaajan alta kaksi kolmiomallista tukilevyä pois (kolmella pultilla kiinni, riittää kun ottaa vierekkäiset pultit irti ja löysää kolmatta vähän niin saa käännettyä pois eestä)
- Tukikumien kiinnikkeet irti (yhdellä pultilla)
- Vanhat kumet pois ja uudet tilalle
- Päinvastainen kokoomisjärjestys

Itsellä uudet kumit oli kiinteät murkulat, mutta kun mattopuukolla sipasi takaa halki niin meni helposti paikalleen.
 
Takaisin
Ylös Bottom