Etuperäkö sökö?

R

Ripa

Guest
Kaverillani on -89 mallin IC Pajero ja siinä on seuraavanlainen vika.
Etupään veto ei mene päälle. Vikaa on etsitty ja todettu, että kardaanista kääntämällä oikea vetoakseli pyörii, mutta vasen ei. Onko tällaisesta kokemuksia?

Pitänee tarkentaa hieman.

Akseli siis pyörii silloin, kun etupyörät on irti maasta. Napalukkohan ei voi mennä, käsittääkseni, päälle, jos vetari ei pyöri, kun kardaanista kierretään. Jakoaski kyllä kytkee kardaaniin vedon. Siltäpuolen, missä vetari vastaa kardaanin kiertoon kytkeytyy napalukko kiinni.

PS: Kiitoksia kaikille täällä kirjoittaville. Sain juuri täältä avun oman Paheroni ilmavaivoihin. Vika oli tankin sisällä olevissa pilleissä. Pillit oli ehjät, mutta asennettu varaosa väärään asentoon, eli putket oli ilmassa jos tankissa naftaa alle puolikas.
 
nettijussi sanoi
Napalukko rikki siltä puolen, josta v.akseli pyörii.

Juuri noin, kokemusta on. Automaattilukon pyörännavan puoleisessa (sisin) jarrulevyssä on kynsi, joka pitää levyn pyörännapaan nahden paikallaan, silloin kun vetoakseli pyörii. Tällöin toisen jarrulevyn pyöriminen hidastuu ja tämä vetoakselin ja napalukon sisäosien välinen pyörimisnopeuden ero kytkee vedon päälle tai pois (kytkeytyminen kestää teoriassa noin 1/4 - 1/2 akselin kierrosta, jos kitka jarrulevyjen välillä on hyvä). Jos tuo kynsi on kulunut tai murtunut irti kuten minulla oli, niin jarrulevyt pyörivät iloisesti vetoakselin mukana molemmat, jolloin napalukko ei kytke vetoa akselilta pyörään.

Voisin kuvitella, että noita jarrulevyjä on saatavana varaosana, hinnasta ei aavistustakaan. Itse ostin käytettynä parin manuaalisia lukkoja ja toisen parin automaattisia lukkoja. Nyt paikallaan on manuaaliset ja ainakin tiedän ovatko ne päällä vai ei. Rakenteeltaankin ne ovat paremmin huollettavissa kuin automaattiset.

T Pasi
 
Kyselin pari vuotta sitten noita kitkapaloja varaosana, saatavana oli hintaan 109e/kpl.
 
Moro, itse ostin parivuotta sitten toiseen napalukkoon uudet kitkat, ostin aluperäiset ja hinta oli 102 euroo. Pasille oliko manuaali napalukot Pajeron omat, vai jostain muusta autosta esim. Toyotasta.
 
Kiitoksia vastauksista. Välitän tietoa kaverilleni ja otamme napalukon suurennuslasin alle.
 
Panda sanoi
Moro, itse ostin parivuotta sitten  toiseen napalukkoon uudet kitkat, ostin aluperäiset ja hinta oli 102 euroo. Pasille oliko manuaali napalukot Pajeron omat, vai jostain muusta autosta esim. Toyotasta.
En ole itse nähnyt mistä manuaalilukot olivat peräisin, mutta myyjä kertoi niiden olevan pajerosta. Eipä ole tuota syytä epäillä. Tuo manuaalinen napalukko on kyllä melkoisen yksinkertainen laite. Purettuna aivan osiksi se taisi koostua noin 18 osasta. Nyt ainakin tietää tarkkaan miten se toimii. Siihen ei muuten ole sitten saatavana varaosana tiivistyspahvia eikä o-rengasta. Pitänee katsoa miten se pitää lian ulkona silikonitiivisteellä ja vanhalla o-renkaalla.

T Pasi
 
Manuaalisia napalukkoja oli Pajeron Shogunissa (afromalli) Muistikuvana on , että jollain forumilla olisi ollut puhetta siitä, että Hiluxin napalukot saattaisivat käydä tilalle (aisinin valmistamat)
 
jaskajokunen sanoi
Manuaalisia napalukkoja oli Pajeron Shogunissa (afromalli)

Eikös myös "oikeassa" Pajerossa vm-87 ja vanhemmissa ole manuaaliset napalukot vakiona? Saatan olla väärässäkin... :-[ ???
 
OFFTOPIC: kertokaas nyt ihan pihalla olevallekin että mikä hemmetin etuperä... :eek:
 
MetalMan_ sanoi
OFFTOPIC: kertokaas nyt ihan pihalla olevallekin että mikä hemmetin etuperä...  :eek:

Etuperä= etupään voimansiirto kokonaisuus.
"Perä", akseliputket, vetarit, napalukot ja muut, kulkevat kansanomiasesti nimellä etuperä.

Juu on hullun kuuloista sanoa etuperä mutta mikäs sen sit korvais????

Edittiä: unohtu, katttokaas toi http://www.cros4wd.com/napalukot.shtml
Siin ois manuaalinen napalukko etuperään ja ei nyt vissiin tolla hinnalla konkkaan mene..
 
Tuli vaan mieleen että jos ilmassa pyörittelette sitä etuperään tulevaa kardaania, ei siinä pyöri kuin toinen akseli. Etuperässä kun ei ole tasauspyörästön lukkoa.
(Ainakaan tuossa omassa -88 Wagonissa.)
 
Takaisin
Ylös Bottom