Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Elikkäs tässä kun tiet alkaa sulaa pitäisi nostaa evossa ahdot tuonne 1.5bar tienoille.
Mikäs olisi paras konsti tähän,onko kellään kokemuksia noista Forgen hukkaporteista,kun tuo vakio kello meinaa välillä jumittaa,joten sen joutuu jokatapauksessa vaihtamaan.
Vai kannattaako laittaa uusi vakio kello ja sille kaveriksi vaikka turbosmartin ruuvi?
Mitenkäs se auton vakio sähköinen ahtopaineensäätöventtiili hässäkkä,jätetäänkö se tykkänään pois,jos tuota ruuvia käytetään?
Autoon tulee lisäksi 3" putki turbolta taakse,walbron bensapumppu sekä ralliartin kartat sisältävä moottorinohjaus.
 
Vs: Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

Itselläni on tollanen äftermarket hukkaportti ("nimetön") ja siellä 1bar jousi sisällä. Paineet pysyy kiltisti 1.1bar (talvella voi pikaisesti piikata 1.2bar). Itselläni on HKS tattisuodatin, HKS dp + muut hks putkistoa.

Vakio solenoidi ei paljoa enempiä paineita kestä tai siis sitä ei voi käyttää pahemmin paineiden säätelyyn. Evo 5/6 boxissa on vielä tällä hetkellä vähän työn alla se ahtopaineen säätö, mutta jos motivaatiota on ja rahaa niin Evo 7 boxi kiinni ja johan homma toimii. Täytyy sitten kaveriksi ostaa "3-port boost solenoid" ja säädöt onnaa boxin kautta.

Itsellä tulee kanssa "turboruuvi" kesällä jolla ois tarkoitus nostaa 1.4bar ja piikki 1.5bar paineisiin.

Kun RalliArtin karttoja pistelet niin kato sitten heti AFR + nakut. Itselläni meni ainakin laihalle RA bensakartoilla. Ennakkot tosin olivat suht kohdillaan (kiitos AST :)).


Korjatkaa viisaammat asiavirheet.. jos on.. :)
 
Vs: Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

Tunari-82 sanoi
...pitäisi nostaa evossa ahdot tuonne 1.5bar tienoille....ralliartin kartat sisältävä moottorinohjaus.
Tuleeko tuo ahtojen nostaminen onnistumaan tuosta noin vain ruuvilla vaikka tuo ralliartin kartat sisältävä boxi onkin? Eikös se säätöjä kuitenkin vaadi ja ne taas voi tehdä suoraan vakio boxiin vai olenko taas ihan hukassa ajatuksieni kanssa?
 
Vs: Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

evo6 sanoi
Tuleeko tuo ahtojen nostaminen onnistumaan tuosta noin vain ruuvilla vaikka tuo ralliartin kartat sisältävä boxi onkin? Eikös se säätöjä kuitenkin vaadi ja ne taas voi tehdä suoraan vakio boxiin vai olenko taas ihan hukassa ajatuksieni kanssa?

Vaatii tod näk säätöjä. Ainakin hyvä ois logata että ei nakuta ja että AFR on kohillaan. Eli laajakaistaa kiinni (mieluiten Innovate koska toimii Evoscan logiohjelman kanssa hienosti) ja Openport 2.0 kaapeli kiinni autoon ja loggailee.

Evo 5/6 boxeja joissa on 7202F loppuinen piiri voidaan flässätä uudelleen. 7203 ei taas käy (TME ja joitakin Evo 6:sia). Evo 7 ja -> voidaan suht kivutta flässätä KUNHAN muistaa ottaa ajonestokoodin talteen.. :D

Itse olen ainakin "tulpannut" vakio solenoidin mikä omassa on eli solenoidin "vuotoletku" on tulpattu (ja myös imupuolesta se mihin se tulee) joten se ei vaikuta ahtopaineisiin. Jos otan tulppauksen pois niin paineet nousevat taivaisiin koska hukkaportti on vakiota jäykemmällä jousella. Minä tein näin ja en suosittelen kenenkään tekevän samoin kuin minä.. tai jos tekee niin omalla vastuulla.. :)
 
Vs: Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

cubeqtio sanoi
Vaatii tod näk säätöjä. Ainakin hyvä ois logata että ei nakuta ja että AFR on kohillaan. Eli laajakaistaa kiinni (mieluiten Innovate koska toimii Evoscan logiohjelman kanssa hienosti) ja Openport 2.0 kaapeli kiinni autoon ja loggailee.

Jos ja kun vaatii säätöjä ja sitä jos Tunari-82 ei itse sitä osaa säätää niin onko tässä tapauksessa tästä ralliartin kartoilla olevasta boxista mitään hyötyä?

cubeqtio sanoi
Evo 5/6 boxeja joissa on 7202F loppuinen piiri voidaan flässätä uudelleen. 7203 ei taas käy (TME ja joitakin Evo 6:sia). Evo 7 ja -> voidaan suht kivutta flässätä KUNHAN muistaa ottaa ajonestokoodin talteen.. :D
St-motors ilmoitti lyhyesti, että kutosen boxia saa säädettyä eikä ne kysellyt mitään tollasia koodeja.
 
Vs: Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

evo6 sanoi
Jos ja kun vaatii säätöjä ja sitä jos Tunari-82 ei itse sitä osaa säätää niin onko tässä tapauksessa tästä ralliartin kartoilla olevasta boxista mitään hyötyä?

Vaikea sanoa. :) Viisaampi kertokoon. Itse olen vasta alkuvaiheilla evojen mäppäyksessä, joten en osaa tarkemmin vastata.

evo6 sanoi
St-motors ilmoitti lyhyesti, että kutosen boxia saa säädettyä eikä ne kysellyt mitään tollasia koodeja.

Ok. Tarkoitin vain jos kotikonstein säätää boxia. Ei muuta. Jos on Ecutekki tai vastaava niin eihän sitten ole mitään väliä..
 
Vs: Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

Autolla on tarkoitus käydä penkissä katsomassa että seokset pysyy kohillaan ja että kone ei nakuta,samalla näkee että paljonko sieltä tehoa irtoaa.
Käsittääkseni tuolla ralliartin kartalla pitäisi pystyä sen 1.5bar ahtaa,että ei mene vielä laihalle,mutta sittenhän sen näkee.
Eli sieltä solenoidilta letkut vaan irti ja turboruuvi hukkaportin ja painekotelon letkun väliin?
 
Vs: Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

Tunari-82 sanoi
Käsittääkseni tuolla ralliartin kartalla pitäisi pystyä sen 1.5bar ahtaa,että ei mene vielä laihalle,mutta sittenhän sen näkee.

Useampikin tapaus tullut vastaan missä Ralliart kartalla ollaan vaarallisen laihalla vakiopaineilla. Korkeampia ei ole ymmärrettävästi kokeiltu. Eli varovaisuutta peliin.
 
Vs: Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

ast sanoi
Useampikin tapaus tullut vastaan missä Ralliart kartalla ollaan vaarallisen laihalla vakiopaineilla. Korkeampia ei ole ymmärrettävästi kokeiltu. Eli varovaisuutta peliin.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin niin oma auto meni laihalle jo 1.1barin paineilla, että ei Ast turhaan varoittele. Siis itselläni on kassa RalliArt kartat omassa Evossa.
 
Vs: Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

ast sanoi
Useampikin tapaus tullut vastaan missä Ralliart kartalla ollaan vaarallisen laihalla vakiopaineilla. Korkeampia ei ole ymmärrettävästi kokeiltu. Eli varovaisuutta peliin.
Ompas erikoista,mihkäs käyttöön tuo ralliartin boksi on alunperin tehty,onko sitä käytetty jossain ralli vehkeissä tms.?
Tuntuu hassulta että tuollainen ns. viri boksi on säädetty niin että saattaa mennä jo vakio ahdoilla laihalle,jostain taas vastaavasti kuulin että tuolla kävisi liiankin paksulla.
Onkohan näissä tapauksissa kun on mennyt laihalle ollut jo bensapumppu vaihdettu tehokkaampaan?
 
Vs: Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

Lienee omat syynsä imupuolella, mahdollisessa kuristimessa ja muutenkin ilmanotossa. Tuntuu olevan pyörteilyjä mittaavat Mitsun Karman Vortex-mittarit tarkkoja siitä, vrt. kuumalankamittareihin.

Onhan nuo puhuneet että monet Evo5/6 menee jo vakionakin aika laihalla jostakin syystä, liekkö sitten filsun vaihdon tms. takia.
 
Vs: Evo 6 ,ahtopaineen nosto?

jcarlson sanoi
Lienee omat syynsä imupuolella, mahdollisessa kuristimessa ja muutenkin ilmanotossa. Tuntuu olevan pyörteilyjä mittaavat Mitsun Karman Vortex-mittarit tarkkoja siitä, vrt. kuumalankamittareihin.

Onhan nuo puhuneet että monet Evo5/6 menee jo vakionakin aika laihalla jostakin syystä, liekkö sitten filsun vaihdon tms. takia.

Oma ainakin meni juuri siksi kun on tuo HKS tattisuodatin. Vakiokartalla pysyy suht siedettävissä vakiopaineilla (0.8bar) mut kun on 1.1bar niin jo alkaa olee huolestuttavaa.

Ennakot tuossa RalliArtissa on isommat kuin vakiokartassa. Muistaakseni RalliArt kartoissa on laihemmat seoksetkin..
 
Takaisin
Ylös Bottom