evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Niko.s

New Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2010
Sijainti
Kuusankoski
Mielenkiinnosta kyselen onko porukka millasilla osilla kasaillut motteja uudelleen ja mistä tilannut osat + millä hinnoilla?


tarkotus olisi evo 9 turbo säilyttää vielä ja ajella max ahdoilla mitä pakopaineet antaa periksi. Mieluiten bensassa pysyisin.
männät?
veivit?
kampi?
nokat? keinut ynm hilut?
laakerit?
kannentiiviste?
välijäähy? (pitäisi joka tapauksessa ostaa kohta uusi alkaa olee heikossa kunnossa suolan takia)
suuttimet?
koneistus hommat missä?
mitä muuta päivittänyt ???


3" putkisto alusta loppuun on jo.
kytkin tietääkseni pitäisi vielä kestää 6 lapainen jousitte cluchtnetin levy + sachs racing asetelma. Oli muistaakseni 620nm luvattu kestoa.
hks evc 6 ahtopaineensäädin myös valmiiksi
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

- koko koneen tiivistesarja
- pakopuolen pinnapultit ja mutterit - ihan vaan varmuudeksi ettei harmita sit KUN katkeaa.
- lohkon pultit (ARP jos kehtaa)
- kannen pultit (ARP jos kehtaa)
- jakopäähilut (kaikki remmit - jako, balancer ja moniura - kaikki rullat)
- öljypumppu (vaihtaa samalla uudeksi kun kone auki)
- vesipumppu
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Yks mittari on tankkaus säteellä. Viittiikö sen varaan jättää :-\. Ja tietenkin kerran kone auki laitettava kaikki hilut uusiks.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Riippuu vähän mikä on lopullinen tehotavoite mitä kannattaa laittaa. Vakio ic toimii vakioahtimen kanssa ok ja vakiokampura kestää riittävästi. Tietysti fiksummilla öljykanavilla oleva voisi olla kovassa käytössä perusteltu.

Wisecoa ja Eaglea saa US-Partsista hyllystä.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

CP:n männät(jos evo7-8-9 moottori, menee vakiotkin 500hp asti, vaikka kannattaa nekin vaihtaa).
Manley I-beam/H-beam veivit
vakiokampura
vakionokat(pienellä varauksella ehkä esim. GSC S1 tai S2, tai jotkut 272 nokat) vakiokeinut ja jouset
ACL laakerit
ARP kannenpultit
vakiokannentiiviste(evo9)
vakiovälijäähy, riittää n 400-450hp, kiinapaskat on sitten aivan kuraa johonkin 400-500euron hintaluokkaan asti, ja ovat huonompia kun nuo vakio IC:t
750cc-900cc suuttimet, riittää 430-500hp ilman että ajetaan yli 90% duty cyclella
koneistukset vaikkapa Moottorikoneistamo Kiteellä..

Jakohilut tietenkin kaikki uutta, tasapainoakselien poistoa kannattaa harkita, ehkä, ehkä ei.

Ja ton HKS EVC:n heittäsin mäkeen ensimmäisenä, mutta en oo ihan varma miten Evo 6:een saa noita 2 tai 3-porttisia säätimiä, jollain vastuskikalla varmaankin, ja pitäs saada sitten myös asiansa osaava Ecun säätäjä joka osaa säätää duty cyclet kohdalleen. Mutta jos ei onnistu niin sitten ajanee asiansa..

Tolla setillä se 430-450hp on kohtuu ok ottaa ja pitäs Evo9 turbon riittää jos täydellä höngällä laittaa menemään, ja siis pitää olla 80-sarjalainen. Sen voi myös käyttää turbohuollossa ja laitattaa vaikka 20G kompurapyörällä, pitäs mennä 450hp asti hyvin.

Ja en laittas E85:sta minäkään jos normiajelua harrastaa.. aika äkkiä toi 45-50litran tankki tyhjä kun kulutus nousee siitä 10 litrasta reilusti.

Semmosia mietteitä.. korjatkaa viisaammat :)

edit. Ja ehdottomasti vaikka Innovaten laajakaistalambdaa sitten alle myös(tarkka ja halpa), ahtopainemittarista puhumattakaan.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

faior sanoi
Ja en laittas E85:sta minäkään jos normiajelua harrastaa.. aika äkkiä toi 45-50litran tankki tyhjä kun kulutus nousee siitä 10 litrasta reilusti.

Nouseeko sitten normaali cruisailussa käytännössä paljoakaan, jos kone rakennetaan E85 10:1 puristuksilla tai ylikin?
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Eiköhän se aina jonkunverran nouse, sekin riippunee aika paljon ecun säätäjästä miten hyvin jaksaa hieroa fuel trimmit kohdalleen, mutta tietääkseni jokatapauksessa nousee.

Ja sitten myös muut e85 haittavaikutukset bensalinjoihin ja tankista irtoavaan likaan yms paskaan mitkä tukkii sitten bensapumpun suodattimet. Koneen öljypumpun sihdistä puhumattakaan, tuo aine kun tahtoo liottaa kaiken karstan yms paskan öljyn juokkoon, tietysti uudelleen rakennetussa ja puhtaassa koneessa asia erikseen.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Kulutus nousee 30 % lähes poikkeuksetta mutta ei ole pakko ajaa pelkällä etanolilla, kannattaa vähän seurata foorumin flexifuel -kehitystyötä. Voisiko toi puristusten nosto vaikuttaa noin paljon. Eikös akinaattorin evossa vähän nosteltu niitä kanssa, se vaan tuskin ajoi RE85:llä maantieajoa. Ja nyt taitaa olla alakerta soirona...

Evo8:n boksilla saat ihan ilmaiseksi käyttöösi flexisovelluksen, saattaa olla jopa toimiva map versio. Sillon voi sitten ajella sillä bensallakin.

Ahtopaineensäätimistä: Eikös porukalla ole hyviä kokemuksia Hallman säätimistä, tai vaikka mistä. Yleensä ongelma on se saamarin hukkaportin kello eikä niinkään säädöt.

Haittavaikutuksia voi minimoida välillä ajamalla bensalla. TOSIN ei tee paljo mieli ostella bensaa sen jälkeen kun on kerran etanolia kokeillut, ainakin näin ajettavuuden puolesta. Varmaan kaikki kys polttoaineella ajaneet allekirjoittaa tämän.

Eli osta suoraan vaikka 1200cc suuttimet niin ei tarvii ämpöylöidä jatkossa.

Laajakaistoista parempaa kokemusta varmaan plx:stä, innovate on vittumaisempi kalibroida yms välillä ja joku säätäjä väitti että kyllä se plx:n yksikön kanssa yleensä on lähempänä totuutta kun innovaten, en sitten tiedä miten lie mikä on totuus. Mutta laajakaista on kyllä aina oltava. Viimeiset säädöt haetaan toki penkissä tossa teholuokassa mutta on se silti autossa oltava ja ahtomittari myös.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Tuo 430-450 hv Evo 9 ahtimella pumppubensalla on vahvasti ylimitoitettu arvio virinokillakin. Sanoisin että vakionokilla jonnekin 380 hv nurkille voi päästä ja virinokilla 400-410 hv ja siihen saa jo olla kaikki keliä myöten todella hyvin kohdallaan.

On vähän siinä ja siinä kannattaako konetta rakentaa ollenkaan vakioahdinta varten vai ottaa vaan riski ja ajaa vakiosisuksilla. Takomännissäkin on riski suurempaan öljynkulutukseen, nopeaan kulumiseen ja kolinaan kylmäkäynnistyksissä jne.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

faior sanoi
tuo aine kun tahtoo liottaa kaiken karstan yms paskan öljyn juokkoon
Kannattaa vaihella niitä öljyjä. Ite oon ainaki tyytyväinen jos lähtee "karsta yms p*ska" koneesta.

mystinengalant sanoi
Eikös akinaattorin evossa vähän nosteltu niitä kanssa, se vaan tuskin ajoi RE85:llä maantieajoa. Ja nyt taitaa olla alakerta soirona...
Se auton särkyminen ei johtui voitelun pettämisestä, ei polttoaineesta.

mystinengalant sanoi
Haittavaikutuksia voi minimoida välillä ajamalla bensalla. TOSIN ei tee paljo mieli ostella bensaa sen jälkeen kun on kerran etanolia kokeillut, ainakin näin ajettavuuden puolesta. Varmaan kaikki kys polttoaineella ajaneet allekirjoittaa tämän.

Eli osta suoraan vaikka 1200cc suuttimet niin ei tarvii ämpöylöidä jatkossa.

Laajakaistoista parempaa kokemusta varmaan plx:stä, innovate on vittumaisempi kalibroida yms välillä ja joku säätäjä väitti että kyllä se plx:n yksikön kanssa yleensä on lähempänä totuutta kun innovaten, en sitten tiedä miten lie mikä on totuus. Mutta laajakaista on kyllä aina oltava. Viimeiset säädöt haetaan toki penkissä tossa teholuokassa mutta on se silti autossa oltava ja ahtomittari myös.

Jos on vaan mahdollista niin E85 on kyllä tankkiin menny. Bensaa tullu laitettua vaan harvoin ja sekin jos etanolia ei oo ollu saatavilla.

Isommat suuttimet vaan suoraan ku ei ne maksa käytännössä sen enempää mut onpahan enemmän pelivaraa.

Mun PLX näyttää ainaki todella tarkasti, joten voin suositella.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

En tiedä miten paljon jos ollenkaan eroaa uudempien 4g63 koneiden nokista tuo kutosen kone, mutta kyllä niillä nokilla sen 430hp ottaa jos osaava säätäjä löytyy, sen takia kirjoitin, että pienellä varauksella jos haluaa helpommalla päästä. 80-sarjalaisella turbolla onnistuu.. tosin ahtoja vaatii yli 2 baarin, eikä se ole enää kauhean kannattavaa osien rikkoutumisen vuoksi. Pitäisi jo koneen sisuskaluja uusia jotta riskit minimoituu, turbo ei kyllä siltikään kauaa noita paineita kestä, mutta on tehtävissä.

Siitä oon kyllä samaa mieltä, että vähän siinä rajoilla kannattaako sitten edes mitään osia vaihtaa jos se 400hp on kiikarissa.

PLX:n laajakaistasta en osaa sanoa mitään, mutta innovaten etuja on myös helvetin nopea päivittämisnopeus, ainakin yhdessä välissä oli kiistattomasti nopein. Muistelen, että melkosen tarkka myöskin säätöpajojen laajakaistoihin verrattuna.

Onhan se hyvä että p*ska lähtee koneesta, en sillä sanonutkaan.. mutta se on sitten melkosen nopeasti just pumpussa, kanavissa ja sihdissä.. voihan sitä välttää tosiaan kun muistaa vaihtaa öljyjä tiuhaan heti alussa. Riippuu myös siitä kuinka paljon ajettu kone yms on..

E85:lla on varmasti etunsa, mutta ite oon just sitä ajatellu että jos tulee käytyä jossain etempänä niin joutuu aika paljon kattelemaan missä ne tankkauspisteet on ja kun ei tolla 47 litran tankilla kauhean kauas ajella. Flexifuelilla tietty voi totakin kompensoida, hinta nousee..
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

faior sanoi
Siitä oon kyllä samaa mieltä, että vähän siinä rajoilla kannattaako sitten edes mitään osia vaihtaa jos se 400hp on kiikarissa.

Kannattaa. Ei ole koskaan haitaksi tehdä kestävämmillä osilla. Tuon 400hp vielä tuntuis kestävän vakio osatkin mutta kuinka kauan?

faior sanoi
PLX:n laajakaistasta en osaa sanoa mitään, mutta innovaten etuja on myös helvetin nopea päivittämisnopeus, ainakin yhdessä välissä oli kiistattomasti nopein. Muistelen, että melkosen tarkka myöskin säätöpajojen laajakaistoihin verrattuna.
PLX kalibroi ihtensä joka kerta ja ton DM-6 saa näyttämään arvot myös graafisesti, eli piirrustaa kuvaajaa mikä on kyllä mielestäni ihan kiva plussa sekin. Ehkä suurin miinus on ettei ole tukea evoscannilla.

faior sanoi
Onhan se hyvä että p*ska lähtee koneesta, en sillä sanonutkaan.. mutta se on sitten melkosen nopeasti just pumpussa, kanavissa ja sihdissä.. voihan sitä välttää tosiaan kun muistaa vaihtaa öljyjä tiuhaan heti alussa. Riippuu myös siitä kuinka paljon ajettu kone yms on..
Noin 160tkm ajettu ja 5tkm välein vaihtelen öljyt.

faior sanoi
E85:lla on varmasti etunsa, mutta ite oon just sitä ajatellu että jos tulee käytyä jossain etempänä niin joutuu aika paljon kattelemaan missä ne tankkauspisteet on ja kun ei tolla 47 litran tankilla kauhean kauas ajella. Flexifuelilla tietty voi totakin kompensoida, hinta nousee..

Minä oon kyllä saanu sinne tankkiin enemmän ku 47litraa o_O jotenki semmonen muistikuva et yli 50litraa menee.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Kannattaahan se kestävyyden kannalta joo, mutta rahan kannalta ei välttämättä..ennenkun jotain hajoaa. Mutta tekee niinkun parhaaksi itselleen näkee :) Ajotavastakin melkosesti riippuvainen.. toiset väännättää jo alakierroksilta kaasu pohjassa niin sekin rasittaa enemmän jne jne jne.
Ja ei tuo koneen uudelleen rakentaminen välttämättä sen autuaammaksi tee kestävyyden kannalta.. yllättävän sitkeitä koneita noi on tehtaaltakin lähtiessään, aika paljon on itse rakennettuja takokoneitakin paukkunut just 1000-5000km välille. Tämä siis jos ajellaan siinä 410hp +-15hp tienoilla, korkeammilla teholukemilla sitten ehdottomasti uutta osaa sisään.. toisaalta joillain on kyllä paukkunut ihan vakiokoneistakin kankia yms.

Ja tietty maksimi ahtopaine sitten kyselee jo kannenpulttien päälle jne, yli 1.8-1.9bar:n alkaa olla vakiopultit siinä rajalla.. venyy ja kansi kelluu.

Toi käyrähän on ihan kiva ominaisuus joo, innovatesta löytyy toi evoscan tuki, mutta jotenkin muistelen, että vaatii COM-porttia läppäristä jotta saa kaapelin kiinni? Ja tota porttia ei uudemmissa läpysköissä olekkaan.. joten vähän kehno tuo, jos ei sitten oo muuttunut.

E7:n tankki on 47 litraa, muistaakseni pienin tankki evoista..
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Koneremppaa en ole alkamassa tekemään tehon lisäyksen takia vaan alkaa olla ajankohtaista. 182tkm rullattu ja huohottaa jo reilusti. Siinä samallahan sen kasaa vahvemmilla osilla ja ottaa kenties vähän lisää tehoa.

Puristuspaineet 1. 11.2bar 2. 8bar 3.11.8bar 4.11.9bar 2pytyssä jotain hämärää...

Vakionokilla ja 3" putkistolla viimeksi todistettavasti penkissä evo 6 turbolla ja 1.6barilla ollut 350.3hp

Myöhemmin vaihdoin 9 turbon ja sillä ajellu 1.6-1.7barilla.
Jos sieltä karvan aukii 400 irtoais isommill paineilla ja nokilla?

Venttiilikoneistossa nostimet uusin, naputus hävis hetkeksi ja taas naputtaa joten sielläki luultavammin uutta osaa tarvii.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

faior sanoi
Toi käyrähän on ihan kiva ominaisuus joo, innovatesta löytyy toi evoscan tuki, mutta jotenkin muistelen, että vaatii COM-porttia läppäristä jotta saa kaapelin kiinni? Ja tota porttia ei uudemmissa läpysköissä olekkaan.. joten vähän kehno tuo, jos ei sitten oo muuttunut.
Saahan Innovateenkin käyrän läppärin näytölle,ja USB->Com-adapteria saa muutamalla eurolla kiinasta yms,tai ihan verkkokaupasta muutamalla kympillä.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Niko.s sanoi
Koneremppaa en ole alkamassa tekemään tehon lisäyksen takia vaan alkaa olla ajankohtaista. 182tkm rullattu ja huohottaa jo reilusti. Siinä samallahan sen kasaa vahvemmilla osilla ja ottaa kenties vähän lisää tehoa.

Puristuspaineet 1. 11.2bar 2. 8bar 3.11.8bar 4.11.9bar 2pytyssä jotain hämärää...

Vakionokilla ja 3" putkistolla viimeksi todistettavasti penkissä evo 6 turbolla ja 1.6barilla ollut 350.3hp

Myöhemmin vaihdoin 9 turbon ja sillä ajellu 1.6-1.7barilla.
Jos sieltä karvan aukii 400 irtoais isommill paineilla ja nokilla?

Venttiilikoneistossa nostimet uusin, naputus hävis hetkeksi ja taas naputtaa joten sielläki luultavammin uutta osaa tarvii.

"mulla on kakkosessa jotain hämärää" <- tutkitaan
Nojoo... mutta onhan se noinkin kun alkaa kilsaa olee takana ja huohotusta. Mutta kun mietitään niin jonkun fp:n kanssa ei tarttis ajaa ahdinta niin rajoille välttämättä. Ysin turbolla toki saa koko alueelle vetoa, mutta se vääntö käy sitten rankaksi. Mikäs on btw voimansiirron kunto, vaikkei nyt aiheeseen kuulukkaan. Se voi ihan yhtälailla vaatia jotain, vaihteistorempat on ihan suht yleisiä.

Kun puhutaan tosta paineesta niin harvoin noi ylös asti pitää noita paineita eli hyvällä ahtopaineenohjauksella sen piikin ei tarvii olla niin raju jos sitten vaan ylhäällä mentäisiin hukkaportti varmasti kiinni huipputehon saamiseksi? Noilla kovilla paineilla taitaa nousta lähinnä vääntö.... eikö kuulostakkin ihan hyvältä, etanolila 1.4 bar 380-390hv päivästä riippuen. Se on sitten että kannattaako tuijottaa väkisin tasalukuun

400 irtoaa kyllä ysin turbolla, uskoisin tosin vaatii joko nokat tai alkoholia tai molemmat? :)
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

ST sanoi
Saahan Innovateenkin käyrän läppärin näytölle,ja USB->Com-adapteria saa muutamalla eurolla kiinasta yms,tai ihan verkkokaupasta muutamalla kympillä.

Juu läppärille toki, mutta tossa PLX:ssa tais olla ihan oma näyttö sille? Ton muuten muistaakseni pystyy modaamaan siihen evon mittaristoon, missä lukee "Lancer" tai "Evolution".. ihan näppärä

Kyllähän tolla ysin turbolla helposti mennään 400:n yli joka tapauksessa.. se on vähän miten kukakin haluaa ilmoittaa ton ahtopaineen, jotkut sanoo piikkipaineen ja jotkut sitten taas sen ns. "redline" paineen, joka on minun mielestä parempi kyllä.. eli varmaan tarvitaan se 1.6-1.7bar sitten punarajalla jotta yli 400 mennään. Se on sitten taas pakopuolesta/koneen muusta virtauksesta kiinni millasta painetta se ysin turbo jaksaa pitää korkealla, hiemanhan se alkaa noilla paineilla olla, jotta tukehtuu..

Ja joo, ahtojen ohjaus kuntoon niin hyvä tulee.. ja vaikka varuilta uus kello turbolle niin varmasti pelaa sekin.

edit2. voi muuten olla kankikin vääntynyt kun tollaset puristuspaineet.. kuuluuko erityistä ääntä tyhjäkäynnillä kylmänä? Pikatesti tälle vialle ois muuten seuraava; tulpat irti ja vaikka jollain meisselillä ottaa joka reiästä mittaa ja vertaa sitten toisiin pyttyihin tätä mittaa.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Tuo mun ilmoittama lukema etanolilla oli muuten piikkipaine, hirveesti ei tosin tipu kys. yksilössä paineet.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

faior sanoi
Juu läppärille toki, mutta tossa PLX:ssa tais olla ihan oma näyttö sille? Ton muuten muistaakseni pystyy modaamaan siihen evon mittaristoon, missä lukee "Lancer" tai "Evolution".. ihan näppärä

Kyse on nyt evo6:sta, jossa on erilainen mittaristo ku CT korimallisissa.

faior sanoi
E7:n tankki on 47 litraa, muistaakseni pienin tankki evoista..

Vai pitäskö otsikosta pudottaa tuo 6 pois?

Ja se ysin turbo riittää varmasti ihan hyvin nuihin haluttuihin lukemiin kun vitosen turbollakin pääsee tonne alueelle.

mystinengalant sanoi
Tuo mun ilmoittama lukema etanolilla oli muuten piikkipaine, hirveesti ei tosin tipu kys. yksilössä paineet.
Joo kyseinen yksilö pitää tosi hyvin paineet.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Basbarduu sanoi
Kyse on nyt evo6:sta, jossa on erilainen mittaristo ku CT korimallisissa.

Vai pitäskö otsikosta pudottaa tuo 6 pois?


Joo pitikin laittaa, jotta CT-koriseen ainakin.. ihan hyvää yleistietoahan tässä kyllä ois koneremppaan jos toiseenkin. :peukku
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Niko.s sanoi
Myöhemmin vaihdoin 9 turbon ja sillä ajellu 1.6-1.7barilla.
Jos sieltä karvan aukii 400 irtoais isommill paineilla ja nokilla?

Rikki menee (turbo) tuon 1,7 bar jälkeen , voit olla asiasta varma.

MIVEC + 80 Series + 1,5 bar tekee noin 375-380 hv. E85 +20 hv , nokat +10-15hv

Ja tuon lasku toimituksen jälkeen edelleen MIVEC puutteella E6 koneessa.

Eli kuten jo mainittiin niin "puhallin" kaupoille jos tuon +400 haluat koneesta ulos.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

-JP- sanoi

Niin se semmonen 15hv tulee kun vaihtaa hyviltä bensa asetuksilta etanolille ja siitä sitten saa säätämällä vielä lisää +10hv. Toki ahtopaineella on vaikutusta tähän mut omat havainnot on että etanoli tykkää ahtamisesta.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

Meinaatko että kerrasta poikki. Vai olisiko vaikka 100km jälkeen? Tai 10000km?

Ja asiaan. Reilu 2vuotta tuli ajeltua td05hrA ahtimella(rs vakioturbo) ja paineina 1.6-1.8bar. Turbo on vieläkin hyvässä kunnossa. Entiedä onko evo 9 turbo sitten heikempi?

Ja noista tehoista. 1,6bar paineilla bensalla ja kesyillä virinokilla penkitettiin härmässä 398hv tuolla samaisella ahtimella.

Loppupäätelmä topikkiin. Härmässä ilmeisesti tuo penkki näyttää väärin, sekä englannin poikiilla myös. Penkittävät kuitenkin evo 9 ahtimella reippaasti yli 400hummaa.

-JP- sanoi
Rikki menee (turbo) tuon 1,7 bar jälkeen , voit olla asiasta varma.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

No tuo 80 sarjalainen ysin turbo kyllä kestää liki 2barin paineita ihan moitteetta, 1.7bar ole vielä mitään sille. 80-sarjalainen on myös kestävin ahdin mitä evoissa on vakiona ollut.

Ja mivecci nyt ei ihan maatamullistavaa eroa tee.. 400HP kuiteskin tolla ahtimella on ihan lastenleikkiä.
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

timppa811 sanoi
Meinaatko että kerrasta poikki. Vai olisiko vaikka 100km jälkeen? Tai 10000km?

No ei tietenkään kerrasta poikki.

Kestää sen mitä kestää , vaikka 100000 Km jos ei vedättele yhtään... Käytöstä kiinni , ja toki viritteleminen on ihan henkilökohtaista , jos jaksaa remppaa tehdä , tilat ja veto/kuljetus kalustoa löytyy niin mitäs sen väliä on mitä sitä tekee.

Pää asia että kulkee ja lujaa. :)
 
Vs: evo 6 moottorin uudelleen rakentaminen

voimansiirrosta: askilla ajettu remontin jälkee noin 10tkm ja kytkimellä 15tkm. Perä vaihdettu vähä aikaa sit sillä kilsoja joku 120tkm. Kulman kilsoista ei ole tietoa, mutta ainakin siinä oli tuoreet tussimerkinnät ku ostin sen. onko sit huollettu tai jotain en tiedä? 9 turbo ostettu uutena sillä kilsoja takana alle 10tkm joten eiköhä se kellokii pelaa vielä.

Tarkotus olis pysyy tossa turbossa ja tehot tulee olemaa mitä tolla nyt kohtuullisuuden rajoissa saa. Voiha sen sit vaihtaa joskus myöhemmi jos tehon nälkä kasvaa, kun muut lelut jota kuinkin kestävämpää sorttia. Ei taida enää oikee toi voimansiirto kestää jos haluaa esim 500 riippuen tietyst väännöst.

Redline paineet ei noista kyllä paljo tipu.

Nykyään naputus on kylmänä sekä kuumana. kierrosten noustessa +3k rpm se häviää. (hetiko lyö kylmänä käyntii saattaa välil olla hetken vähän hiljasempi)

Kysäsin yheltä jannulta joka näistä ymmärtää todella paljon ni epäili korva kuulolla et joku nokka/nokat sökönä tai sitte keinun kuppi väljä/kulunut et nostimee liian iso välys.


Kun puhutaan tosta paineesta niin harvoin noi ylös asti pitää noita paineita eli hyvällä ahtopaineenohjauksella sen piikin ei tarvii olla niin raju jos sitten vaan ylhäällä mentäisiin hukkaportti varmasti kiinni huipputehon saamiseksi? Noilla kovilla paineilla taitaa nousta lähinnä vääntö.... eikö kuulostakkin ihan hyvältä, etanolila 1.4 bar 380-390hv päivästä riippuen. Se on sitten että kannattaako tuijottaa väkisin tasalukuun

:peukku eihän sekää pahalt kuulostais
 
Takaisin
Ylös Bottom