Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Mulle on tuolta japanista jossain vaiheessa tulossa tollanen -99 evo 6:nen.
Auto on siis jo ostettu eli ns. odottelu vaiheessa ollaan. Ajattelin kysellä jo
etukäteen muutamia itseäni askarruttavia kysymyksiä. Tiedän autoista jonkun
verran ja koska ikääkin on sen verran niin ei kannata kuitenkaan kuin lapselle
puhua kun vastauksia antaa :D Oma osaaminen on tosin melko lapsen tasolla
teknisellä puolella mutta kyllä sitä tässä iässäkin vielä varmaan oppii...
pohtii nimimerkillä 2 tuntia ford focukseen bensansuodatinta vaihtanut.

Mutta tosiaan alla on muutamia kysymyksiä ja jos noihin saisin vastauksen jo näin
etukäteen niin saisin auton liikenteeseenkin sitten mahdollisimman nopeasti ja
luotettavasti.


Kysymyksiä

1. Jakohihna kaikkineen lisäosineen kannattaa varmaan tilata tuolta -> www.camskill.co.uk ? Mitä kaikkea jakohihnan vaihtohuollossa lisäksi
tulee/kannattaa vaihtaa? Ja onko kellään mahdollisuutta listata kaikki tähän jakopään vaihtoon tarvittavat osat?
Ko. homman varmaan teetän st-motorsilla ellei parempaa vaihtoehtoa hintalaatusuhteeltaan löydy.

2. Jos ja kun esim. tuolta camskill mestasta jakohihnan yms. osia ostaa niin kannattaako siinä samalla tilata jotain sellasia osia jotka joutuu
jokatapauksessa jossain vaiheessa vaihtamaan? Tarkoittaen jotain sellasia helposti kuluvia osia. Ja jos kannattaa niin esim. mitä osia?

3. Onko jotain mitä pitää ottaa huomioon evon talvikäyttöä ajatellen alustan suojakäsittelyn lisäksi? eri öljyt kesällä ja talvella? jne.

4. Autoon on vaihdettu japanissa jo jonkun verran osia joten jos auto kaipaa säätöä niin mikä on tähän säätöön fiksuin tapa? Viedä auto vaikka karalalle tai vastaavalle jossa säädetään vakio ecu kuntoon vai harkita jotain after market ecua ja sen säätöä? Tähän liittyen lisätietona, että autoon on tarkoitus jotain viri osaa mahdollisesti jo ensi vuonna laittaa.

5. Minkä kokoista vannetta/rengasta kutoseen voi alle laittaa olettaen, että autoa on madallettu jonkin verran. Jotkut 18"
vanteet siinä on jo alla mutta talvirenkaat pitää kuitenkin ostaa ja mahdollisesti rata vanteet/renkaat erikseen niin olis hyvä
tietää vähän tuota koko juttua.

6. Kytkin tässä yksilössä ei kaiken järjen mukaan ole loppuun ajettu mutta jos näin kuitenkin on niin onko suositella jotain
pykälää paria kestävämpää kytkintä? Ei mitään on/off tyyppistä 1000Nm kestävää 3000e maksavaa triplalevy hipo kytkintä olla valitsemassa vaan jotain sellasta perus viritystä hyvin kestävää.

7. Mitä muuta??? evoscan on tarkoitus heti hommata jotta vähän voi seurailla arvoja.

Kaikki evo 6:sta mahdollisesti hyödyllinen tieto muutenkin on tervetullutta.

ps. tarkoitus on liittyä kerhon jäseneksi.

Autoa odotellessa :driver
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Hakua käyttäen löytyy varmasti vastauksia kysymyksiisi. :peukku

Ja tuolta löytyy yleistietoa. http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=26512.0

Tervetuloa vaan Mitsujen maailmaan. :D
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

1)
Hihnat (2 kpl), kiristinrullat (2 kpl), lepuutusrulla (1 kpl) ja mahdollisestii hydraulinen kiristin

2)
Postikulut on niin halvat ettei juuri kannata varastoida tavaraa itsellään. Odottaisin sen aikaa että auto saapuu ja katsoisin sitten mitä tarvitsee.

3)
5W-40 tai 0W-40 kesät talvet ellei ole jotain perusteltua syytä käyttää muuta

4)
Mielipiteitä on monia, varmista että Evo 6 ECU:n säätö ylipäänsä onnistuu noissa mainituissa pajoissa, ei ole ollenkaan itsestäänselvää Suomessa. Vähintään seokset kannattaisi tarkistaa ja varmistaa ettei kone nakuta Eurooppalaisella bensalla. Jos siellä sattuu vaikka olemaan joku paikallinen viriboksi niin ennakkoa on luultavasti liikaa 98 bensalle.

6)
Riippuu käytöstä ja budjetista. Vakiokaan ei ole huono jos ei harrasta paikaltaan kiihdyttelyä.
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Jos kyseessä on GSR malli niin edessä on 4-mäntäiset brembot. Ne vaativat vähintään 17" vanteet.

Tervetuloa ryhmään erikoiseen.

Terveisin,

Toinen Evo 6 omistaja. :)
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

lancer evo-r:n laittama linkki on kyllä luettu monesti jo läpi ja hakua on käytetty enemmän kuin laki sallii mutta luettelemani asiat ovat siitäkin huolimatta minulle epäselviä joten sen takia niitä kyselen.

Kyseessä on tosiaan GSR malli joten talvivanteet varmaan kannataa sitten ottaa 17" koossa.

Uutena asiana tuli mieleen tuo bypass/diverter valve/jne. millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan, että tässä evossahan on tietääkseni se kiertävämalli? Jos ja kun näin on niin miksi siihen myydään myös ulospuhaltavaa mallia olevaa venttiiliä esim. forgen "Mitsubishi Evo Piston Ram Dump Valve"?
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

evo6 sanoi
Uutena asiana tuli mieleen tuo bypass/diverter valve/jne. millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan, että tässä evossahan on tietääkseni se kiertävämalli? Jos ja kun näin on niin miksi siihen myydään myös ulospuhaltavaa mallia olevaa venttiiliä esim. forgen "Mitsubishi Evo Piston Ram Dump Valve"?

Ulos puhaltavia myydään koska ihmiset haluavat ostaa, toimivat tai eivät ne MAF ruiskussa kunnolla. Toisten mielestä meluisampi auto on jotenkin hienompi eli halutaan että torin kulmalla muutkin huomaavat auton olevan turbo ;D

Ei sitten herneitä nenään :driver
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

evo6 sanoi
Uutena asiana tuli mieleen tuo bypass/diverter valve/jne. millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan, että tässä evossahan on tietääkseni se kiertävämalli? Jos ja kun näin on niin miksi siihen myydään myös ulospuhaltavaa mallia olevaa venttiiliä esim. forgen "Mitsubishi Evo Piston Ram Dump Valve"?

Tosiaan tuo pihalle puhaltava saattaa tehdä sen että auto sammuu jos päästää täydeltä kaasulta polkimen ylös, ja dummpi roiskii paineet katuun. Jos mekkalaa haluaa niin myös osittain kierrättäviä malleja löytyy jolloin vältytään em ongelmalta. Ainakin HKS ja GRyddy tarjoaa evoon kierrytys sarjaa jolloin paineet ohjataa takaisin imuputkeen.
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Merliini sanoi
Tosiaan tuo pihalle puhaltava saattaa tehdä sen että auto sammuu jos päästää täydeltä kaasulta polkimen ylös, ja dummpi roiskii paineet katuun. Jos mekkalaa haluaa niin myös osittain kierrättäviä malleja löytyy jolloin vältytään em ongelmalta. Ainakin HKS ja GRyddy tarjoaa evoon kierrytys sarjaa jolloin paineet ohjataa takaisin imuputkeen.

Koitin turbosmartin 50%/50%:sta osittain takaisinkierrättävää. En ollut tyytyväinen toimintaan.
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Eli vissiin jos puhinaa haluaa ja auton vielä toimivan niin kierrättävä malli + kartiosuodatin on se vaihtoehto?

EDIT Mites muuten tuleeko tuossa kutosessa ilman mukana kaikki kakka siitä konepellissä olevasta ilmanottoaukosta suoraan ilmansuodattimen päälle?
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

evo6 sanoi
Eli vissiin jos puhinaa haluaa ja auton vielä toimivan niin kierrättävä malli + kartiosuodatin on se vaihtoehto?

Ei se nyt ihan dumpilta kuulosta mutta suhisee ja pihisee huomattavasti vakiota ilmansuodatinboksia enemmän. Näidenkin kanssa kannattaa vähintään tarkistaa tai tarkistuttaa seos ja mahdollinen nakutus esimerkiksi dynamometrissä. Osa kartiosuodattimista saattaa vaikuttaa merkittävästi ilmamäärämittarin näyttämään lukemaan samalla moottorin kuormituksella.
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

ast sanoi
Ei se nyt ihan dumpilta kuulosta mutta suhisee ja pihisee huomattavasti vakiota ilmansuodatinboksia enemmän. Näidenkin kanssa kannattaa vähintään tarkistaa tai tarkistuttaa seos ja mahdollinen nakutus esimerkiksi dynamometrissä. Osa kartiosuodattimista saattaa vaikuttaa merkittävästi ilmamäärämittarin näyttämään lukemaan samalla moottorin kuormituksella.

Joo kartiofilsuista ei oo ku haittaa, en suosittele ;D
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

evo6 sanoi
EDIT Mites muuten tuleeko tuossa kutosessa ilman mukana kaikki kakka siitä konepellissä olevasta ilmanottoaukosta suoraan ilmansuodattimen päälle?

Ei tule. Jos sitä isoa aukkoa tarkoitat, niin se on ilman poistoa varten ja sitten taas se pienempi aukko on sen verta pieni suojattu sellasella listalla, että sieltä ei juuri mitään p*skaa pääse. Eikä ole aivan suodattimen kohdalla. Jos kartion haluaa laittaa vakio paikalle ja pelkää että likaantuu sen aukon kautta, niin ainakin Apexilla on valmis kitti missä on suodattimen päälle sellanen suoja. Sen hyödystä/haitasta voi olla sitten montaa mieltä.
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Samppa sanoi
Ei tule. Jos sitä isoa aukkoa tarkoitat, niin se on ilman poistoa varten ja sitten taas se pienempi aukko on sen verta pieni suojattu sellasella listalla, että sieltä ei juuri mitään p*skaa pääse. Eikä ole aivan suodattimen kohdalla. Jos kartion haluaa laittaa vakio paikalle ja pelkää että likaantuu sen aukon kautta, niin ainakin Apexilla on valmis kitti missä on suodattimen päälle sellanen suoja. Sen hyödystä/haitasta voi olla sitten montaa mieltä.

Mulla oli kutosessa vakiopaikalla nimenomaan tuollainen Apexin filsu. Omasta mielestä ohjeen mukainen ratkaisu, jossa se suojaläpyskä tulee siihen suodattimen päälle on täysin idioottimainen. Sehän nimenomaan estää viileän ilman saamista konepellin reiäin kautta. Käänsin sen itse toisin päin, eli suodattimen alapuolelle, jolloin se ainakin jollain teorian tasolla estää lämpimän ilman imemistä konehuoneesta. Kävin kerran jopa konepesussa tällä setupilla eikä mitään ongelmia ollut.
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Mulla puhaltelee metalliseen ilmanottoon 10cm päähän suodattimesta ja kyllä kuuluu, etenkin jos 1.5bar losauttaa ;D
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Tässä pari tapaa saada kylmää ilmaa suodattimelle:

Isompi homma
Pienempi homma

En sano että nuo olisivat parhaimmat vaihtoehdot, mut on tuossa jo jotain hyvääkin. :D :driver
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Uskosin, että vielä huomattavasti parempaan lopputulokseen pääsee, jos eristää tuon kartion väliseinällä joka tiivistyy nokkapeltiin tai sitten tekee sille ihan kotelon.

Vähän tähän tyyliin.

kone3copy.jpg


Suurin hommahan tuossa on akun siirto.

Ja jos taas ei halua kartiota mutta haluaa yrittää parantaa tuota ilmanottoa, niin sen vakio ilmanottoboksin saa menemään tuohon samalle paikalle ja kun siitä avaa päädyn, hengittää se suoraan tuolta lokasuojan sisältä.

mosa.jpg
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Tuossa viimeinen ratkaisu omassa kutosessa.

engine.jpg
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Tuo akun ja suodattimen paikkojen vaihto vaikuttaa aika hyvältä hommalta ilmansaantia ajatellen. Työtä siinä operaatiossa varmaan ihan kiitettävästi kyllä on.
Tuossa nokon kuvassa akku on vissiin suoraan siirretty takakonttiin vai onko se sittenkin tuolla suodattimen alla?
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

evo6 sanoi
Tuossa nokon kuvassa akku on vissiin suoraan siirretty takakonttiin vai onko se sittenkin tuolla suodattimen alla?

Tossa oli sellainen aivan naurettavan pieni "mopon akku", joka on kuvassa lappeeltaan suodattimen alla. Yllättävän hyvin toimi ihan talvellakin. Painon säästöä you know :)
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

kovat jätkät laittaa konttiin :-*
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

ast sanoi
4)
Mielipiteitä on monia, varmista että Evo 6 ECU:n säätö ylipäänsä onnistuu noissa mainituissa pajoissa, ei ole ollenkaan itsestäänselvää Suomessa. Vähintään seokset kannattaisi tarkistaa ja varmistaa ettei kone nakuta Eurooppalaisella bensalla. Jos siellä sattuu vaikka olemaan joku paikallinen viriboksi niin ennakkoa on luultavasti liikaa 98 bensalle.

Selvittelin vähän tuota ecu asiaa ja harinen sanoi, että vakio ecun uudelleen ohjelmointi onnistuu ja maksaa muutoksista riippuen 650-800e.

ST-motorsilta taas kerrottiin, että vakio ecun uudelleen ohjelmointi -> "Ei onnistu, mutta 7:n vakioecu löytyy hyllystä ja johtomuutoksilla sen pitäisi toimia. Asennettuna ja säädettynä hintaa tulee varmaan vähän yli 1000 euroa."
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Onko mitään hyötyä ostaa jotain ns. merkki jakohihnaa vai onko sellanen tavallinen (esim. tuossa setissä oleva http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2314p17580) ihan yhtä hyvä ja kestävä?

Ja ilmansuodattimesta sen verran vielä, että oli kartiosuodatin hyvä tai ei niin jos nyt haluaisin sellaista kuitenkin kokeilla niin minkä merkkinen olisi sellanen kartiosuodatin jota ei tarvitsisi öljytä?
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

evo6 sanoi
Ja ilmansuodattimesta sen verran vielä, että oli kartiosuodatin hyvä tai ei niin jos nyt haluaisin sellaista kuitenkin kokeilla niin minkä merkkinen olisi sellanen kartiosuodatin jota ei tarvitsisi öljytä?
Öljyttävät mallit on varmaankin pestäviä ja kuivia voi käyttää vain kerran? Ainakin jos mopohommat nyt yhtään pätee..
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

evo6 sanoi
Onko mitään hyötyä ostaa jotain ns. merkki jakohihnaa vai onko sellanen tavallinen (esim. tuossa setissä oleva http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2314p17580) ihan yhtä hyvä ja kestävä?

Ja ilmansuodattimesta sen verran vielä, että oli kartiosuodatin hyvä tai ei niin jos nyt haluaisin sellaista kuitenkin kokeilla niin minkä merkkinen olisi sellanen kartiosuodatin jota ei tarvitsisi öljytä?
Apexilla on tuollainen kuiva suodatin http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20102008-105722/Categories/Ilma%26j%C3%A4%C3%A4hdytys/apex-df
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Tuo apexin suodatin vaikuttaa ihan pätevältä. Eikös nuo kuivat suodatimet ole pestäviä siinä missä muutkin suodattimet?
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

evo6 sanoi
Selvittelin vähän tuota ecu asiaa ja harinen sanoi, että vakio ecun uudelleen ohjelmointi onnistuu ja maksaa muutoksista riippuen 650-800e.

ST-motorsilta taas kerrottiin, että vakio ecun uudelleen ohjelmointi -> "Ei onnistu, mutta 7:n vakioecu löytyy hyllystä ja johtomuutoksilla sen pitäisi toimia. Asennettuna ja säädettynä hintaa tulee varmaan vähän yli 1000 euroa."

Eihän tuota ecua tarvitse lähteä tsekkamaan jos auto vakio tehoilla? Ettei ole mitään viribokseja tai lastuja!
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Mitä sitä turhaan ecua tutkimaan/säätämään jos kaikki muut osat on vakio kamaa.
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

evo6 sanoi
Mitä sitä turhaan ecua tutkimaan/säätämään jos kaikki muut osat on vakio kamaa.
Okei niin ajattelinkin! Kiinnostus olisi hankkia kyllä mahdollisimman vakio tekniikaltaan.
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Käytetään valmista topikkia eli Evo kutosen jakopäänosia tässä kattelen camskilliltä niin onko tässä kaikki tarpeellinen?;

http://www.camskill.co.uk/products.php?show=10821
http://www.camskill.co.uk/products.php?show=10347
http://www.camskill.co.uk/products.php?show=17580

Nää tekis yhteensä; £231.69 /290.08 Euro (EUR) posteineen.
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

On kaikki.

Samalla vois vaihtaa moniurahihna + moniurahihnan se kiristimen laakeri. Omasta autosta oli se aivan finaalissa ja TUURILLA tuli vaihdettua. Kiitos Maestrolle siitä. :)
 
Vs: Evo 6:n tulossa mutta vähän infoa kaivataan etukäteen

Kiitoksia, roippeet tilattu.
 
Takaisin
Ylös Bottom