Evo 6 päästöt

Jerry

Mitsubishi Lancer Evo6 TME
Liittynyt
19 Kesäkuu 2011
Sijainti
Sipoo
Terve!

Eli kyseessä Evo 6.5 ja CO arvo korkea ja siis auto käy hyvin rikkaalla, käynti on tasainen kuin mikä ja voimaa on kuin pienessä kylässä. Etummainen katalysaattori autosta puuttuu mutta sillä ei kuulemma ole vaikutusta CO arvon kanssa.

Vikaa haettu seuraavasti:
-Lambda uusittu (arvot tippuivat huomattavasti)
-Bensanpaineet katsottu (ilman alipaineohjausta 3bar)
-Toisella (toimivalla) ilmamassa mittarilla kokeiltu (ei vaikutusta)
-Tulpat katsottu (kärkiväli ok hieman nokiset reunoilta)
-Suuttimet vakiot
-Ecuflashilla katsottu että kartat ovat samat kuin vakio evo 6
-Evoscannilla katsottu jäähdytysnesteen lämpömittarin olevan kunnossa, myös lambda ja ilmamassamittari antavat arvoa. (ilmamassamittarilta 2000rpm noin 0.90v, joka tuolta sivulta löytyvän taulukon mukaan erittäin rikas seos http://www.scirocco.org/tech/misc/afgauge/af.html )

Muuta ei nyt juuri tullut mieleen, öljylle auto ei haise lainkaan ja kilometrejäkin on vasta 80 000.

Kertokaa nyt ihmeessä että mikä tuota vaivaa? :seina
 
Vs: Evo 6 päästöt

sanot että auto käy rikkaalla, mutta lambda-arvo on silloin mitä??? Jonkinsortin vuoto ENNEN lambda-anturia voisi moisen aiheuttaa. Kokeile toista IMM. Sitten yksi tapa ois hämätä se säädettävällä laajakaistalla jossei vika löydy tai jopa ottaa lambda-ohjaus kokonaan pois ja mennä maffilla. Jos kokeilee ottaa lambda ohjauksen pois(0% Open loopin arvot) näkee kuinka pieleen seokset menee silloin. Autosta puuttuu etummainen katalysaattori, siinä ei sellaista kuulu ollakaan. :)
 
Vs: Evo 6 päästöt

Toisella ilmamassamittarilla kokeiltu, ei ollut vaikutusta päästöihin.
Vedossa lambda antaa kutakuinkin samoja arvoja mitä ecun seoskartassa on, tyhjäkäynnillä sekä pienillä kierroksillahan lambda näyttää jatkuvasti 14.7.

Pakosarjaa sekä turboa olen tutkinut mutta vuotoja ei ole löytynyt.

Auto on varustettu jonkun mallin saastelaitteella (pakosarjalta lähtee kaksi metalliputkea koneen oikealle puolelle josta lähtee yksi suuri letku imusarjaan ja toinen pienempi).
Mietin, olisiko mahdollista että auto vetää tätä kautta ilmaa imusarjasta pakosarjaan ja näin ollen sotkee lambdan arvoa?
 
Vs: Evo 6 päästöt

Jerry sanoi
Auto on varustettu jonkun mallin saastelaitteella (pakosarjalta lähtee kaksi metalliputkea koneen oikealle puolelle josta lähtee yksi suuri letku imusarjaan ja toinen pienempi).
Mietin, olisiko mahdollista että auto vetää tätä kautta ilmaa imusarjasta pakosarjaan ja näin ollen sotkee lambdan arvoa?

Se ei ole saastelaite vaan kilpa-autoissa käytettävään anti-lag järjestelmään liittyvä osa. Siviiliautossa se suhauttaa pitkän täyskaasuvedon jälkeen paineita ahtoputkistosta pakosarjaan auttaen marginaalisesti ahtimen pyörimistä ja jäähdyttäen marginaalisesti. Mikään pakokaasuja imusarjaan päästä EGR tämä ei siis ole vaikka usein niin luullaankin.

Vuoto on toki mahdollinen, mutta eikös ylimääräinen happi pakoputkessa saisi Lambdan näyttämään laihaa seosta?

Evoscanilla kannattaa katsoa myös Fuel Trim arvot ja O2 feedback trim, luultavasti ovat tapissa negatiivisella puolella eli ECU yrittää laihentaa, mutta ei pysty enempään.

Ehkä joku suutin vuotaa?
 
Vs: Evo 6 päästöt

Noniin eli Oxygen Feedback Trim kertoo seuraavaa:

Tyhjäkäynnillä: 3,0-4,0
2000 rpm: -10,0-13,0
3000 rpm: -16,7
4000 rpm: -16,7

Niin ja tuo Fuel Trim näytti ainakin paikallaan kaasutellessa samaa arvoa, musitaakseni 4,4 tai jotain.

Osaisiko joku nyt sitten kertoa mitä tuo tarkoittaa käytänössä?
Voisiko kyseessä tosiaan olla suutinvuoto? :nykii
 
Vs: Evo 6 päästöt

Mitäs siinä päästömittauksessa oli lambda-arvo? Ettei kuitenkin olisi vaan katti huonona?
 
Vs: Evo 6 päästöt

En muista sitten kuollaksenikaan, tuossa paikallisessa autopajassa niitä käytiin kokeilemassa niin laput jäi saamatta. Kattiahan tuossa ei ole lainkaan. Voisiko se tosiaan vetää seokset rikkaalle?
Korjaamon kaveri oli sitä mieltä että katti ei voi mitenkään vaikuttaa noin paljon kun ei se kuulemma ole edes tekemisissä co arvon kanssa, vain co2 arvon?
 
Vs: Evo 6 päästöt

Sain viimekerrasta aivan tarpeeksi, mielestäni 40e päästöjen otosta on aika kova hinta? On siinä pojilla ainakin kova tuntipalkka. (hommaan meni 10min)
Todennäköisesti ensi viikonloppuna auto käytetään nosturilla kun tehdään kytkinremontti ja laitetaan uusi downpipe, tuuppastaan samalla uusi katalysaattori kiinni ja käydään taas katsomassa mitä se päästölaite sanoo. Otan arvot ylös niin ihmetellään lisää.



Kiitän ja kuittaan toistaiseksi.
 
Vs: Evo 6 päästöt

Ilman arvoja tähän on vaikea sanoa, mutta jos jossain pajalla sanotaan että katti ei vaikuta mitenkään co arvoon, niin sen pajan kannattaa ruveta korjaamaan jotain laitteita missä ei ole moottoria. Tai ei ehkä niitäkään ::)

"Kattiahan tuossa ei ole lainkaan. Voisiko se tosiaan vetää seokset rikkaalle?" -Jos siinä ei kattia ole, niin ei toivoakaan saada sitä päästöistä läpi puhtain paperein.

Hieman OT:Oliko tuo 40€ päästömittauksesta korjaamolla hinta? Sitä ajatellen vain että eihän ne maksa edes konttorilla noin paljon. Ja vinkkinä että ammattikouluilta saa yleensä kaikista edullisimmat päästölaput ;)

Edit. Ja sit yks juttu vielä, evossa on katti sen verran pitkällä putkessa, et kannattaa ajaa ihan oikeasti kuumaksi se ennenkuin menee mittaukseen :peukku
 
Vs: Evo 6 päästöt

ainakin mulla jos on fueltrimmit noin paljon miinuksella niin menee aika rikkaalle, -16 taitaa olla evo6 max arvo mitä osaa
tiputaa seosta?
 
Vs: Evo 6 päästöt

Olisikohan mitenkään mahdollista testata että onko siellä joku suutin auki/vuotaa vai onko ainut vaihtoehto kiikuttaa ne huollettavaksi?
 
Vs: Evo 6 päästöt

Tuossa tuskin on muuta vikaa kuin katin puute. Trimmit ovat ok tyhjäkäynnillä ja 2000 rpm.
 
Vs: Evo 6 päästöt

ast sanoi
Vaihda korjaamoa :eek:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Katalysaattori

Jep. Suosittelen myös vaihtamaan... :) Aiheutti pientä hilpeyttä.. :)

Mikäli katti on poistettu niin uskoisin myös, että päästöistä läpi pääseminen on aika hankalaa. Kun kantti on poistettu putkistosta niin se vaikuttaa myös virtauksiin. Tämä saattaa sekoittaa hieman moottoriohjausta ja täten seossuhde voi olla vähän pihalla.

Trimmeistä voi päätellä, että ecu poistaa maksimin mitä se pystyy seoksesta isommilla kierroksilla, joten seos voipi olla vähän rikasta. Onkos laajakaistaa kiinni autossa vai minkä perusteella katsotte seoksia?

Kissa paikalle ja moottorinohjausta hieman säätelemään jonnekkin.
 
Vs: Evo 6 päästöt

4000 rpm ilman kuormaa ei ole normaali ajotilanne, joten trimeihin siellä ei kannata kiinnittää huomiota. Alempana korjausvara riittää.
 
Vs: Evo 6 päästöt

Seoksia katsottu evoscannilla originaali lambdan kautta sekä ilmamassa mittarin volttimäärän arvolla. Laitetaan tuo katti kiinni ja katsotaan mitä tapahtuu. Kai se pitää karalalla sitten käyttää säädettävänä kun on kerran uusi dp:kin tulossa. 8)
 
Vs: Evo 6 päästöt

Taas on tapahtunut mutta päästöt ne ei vaan tahdo asettua.

Katalysaattori laitettu putkeen, selvä ero päästöissä mutta co edelleen korkea.
Välillä olivat jopa ihan kohdallaan (co raja 0,900 omassa 0,870) kun taas sitten pari sekunttia ja arvo oli jopa 9,000 jotain. Malpassin bensapainesäädin asennettiin myös ja sillä vähän koitettiin fuulata noita päästöjä asettamalla B-paineet 2 bar mutta silti se tekee tuollaisia järkyttäviä piikkejä. Siis mitä helvettiä? Heittääkö siellä joku anturi jotain haamu infoo sinne eculle? Niin ja kaikki muut arvot olivat kutakuinkin rajoissaan. :seina
 
Vs: Evo 6 päästöt

http://www.audiclub.fi/audifinns/attachment.php?attachmentid=4610&d=1263903531

mun audissa oli sillon joskus lambdat paskana.

Tuossa sit ku lambdat vaihettiin.
http://www.audiclub.fi/audifinns/attachment.php?attachmentid=4827&d=1266000234

En oo sun lappua nähny mut tuosta voit vertailla jos on esim lambdaohjauksessa jotain säädetty pieleen.
Ihmetyttää vain et yks arvo seikkalee ainoastaan :S
 
Vs: Evo 6 päästöt

Lambda uusittiin heti ensimmäisenä, vaikutusta päästöihin oli. Minkälaista signaalia tuo lambda näyttää muilla evoscanissa? Se kun ei mitään todista vaikka uusi on. Vedossa sillä ainakin sai ihan selvää AFR arvoa ja tyhjäkäynnillä 14.7. Alkaa vaan ideat oleen vähissä?
 
Vs: Evo 6 päästöt

Noniin eli yriteään taas jotain.

Evoscannilla orkkis lambdan mukaan volttimäärä 0,8-0,9 siis hyvin rikas seos, fuel trimmit edelleen samat kuin tuossa aiemmin. Ihmetyttää vaan kun tuo lambda kerran tietää että seos on rikas niin miksei se sitä sitten laihenna sopivaksi kun siihenkin kerran varaa on. Boost desired load (ilmeisesti haluttu ahto) on 159.4, kuulostaa aika isolta vakioahdoksi? Voisiko joku tämmöinen sitten sotkea seosta? Ongelmanahan siis on että päästöt muuten ok mutta CO juoksee välillä 9,0 saakka, välillä oli lähes kohdallaan, muut arvot olivat ihan ok. Katti asennettu myös putkeen.
 
Vs: Evo 6 päästöt

Ota logi tyhjäkäynnillä ja sen jälkeen postaa se tänne. Se vois olla helpompaa niin.

Mikä ilmansuodatin on? Vakio? HKS Tatti? Joku muu vapari? Saatko luettua ROMin?

Mikäli sinulla on ecufläsh ja luit rommin ecusta ja sait tuon arvon BDEListä niin pitäis katsoa.

Kyseinen arvo vain määrittelee tavoitellun ahtopaineen. Vakiokartoissa se taitaa olla tuota luokkaa. Tohon lasketaan erikseen vielä muuttuja (muistaakseni vakiona 40) joka tekee yhteistavoitepaineeksi 200 eli noin 1bar joka olis vakiopaine.
 
Vs: Evo 6 päästöt

Ilmansuodattimena aem tuommonen pesusieni. Pääsen lukemaan rommin. Postaan huomenna tänne tuon rommin ja login tyhjäkäynnillä niin pääsee raati taas ihmettelemään! ;)
 
Vs: Evo 6 päästöt

Kertokaas millä ihmeellä saan lisättyä login ja rom:in tänne? Vaihtoehtoisesti kenen sähköpostiin ne lähetän?
 
Vs: Evo 6 päästöt

Jerry sanoi
Kertokaas millä ihmeellä saan lisättyä login ja rom:in tänne? Vaihtoehtoisesti kenen sähköpostiin ne lähetän?

Klikkaa mun nikkiä tuolta sivusta ja siellä on mailiosoite. Paa vaikka sinne. Pistän sitten tänne niin päästään ihmettelee.
 
Vs: Evo 6 päästöt

cubeqtio sanoi
Klikkaa mun nikkiä tuolta sivusta ja siellä on mailiosoite. Paa vaikka sinne. Pistän sitten tänne niin päästään ihmettelee.
. Pistin sun mailiin tulemaan ne.
 
Vs: Evo 6 päästöt

Linkit:
Rom
Logi

Siitä sitten kurkkailee.

Edit: Katoin pikaisesti logia. Ecu pyytää 14.7 afr koko ajan mutta Oxygen sensor antaa arvoa laidasta laitaan vaikka on tyhjäkäynnillä. Heittelee tosi paljon.

Oliko Lambda tosiaan vaihdettu? Ja varmasti oikeanlainen lambda?

Rommista sen verran että vertasin vakio V RS rommiin. Ainut mitä nopeasti huomasin niin high octane bensakartta oli erilainen. Liitteenä kuva. Myös sinun Rommissa vielä nopeusrajoitin vakioarvossa.
 

Liitetiedostot

  • Screen Shot 2011-10-22 at 11.38.28 PM.png
    Screen Shot 2011-10-22 at 11.38.28 PM.png
    64 KB · Lukukerrat 423
Vs: Evo 6 päästöt

Lambda vaihdettu camskilliltä tilattuun E6 sopivaan lambdaan.
Oli tässä koneella tuo auton orkkis ROM niin en jaksanut ruveta sitä ottamaan ulos autosta, muita muutoksia siihen en ole tehnyt kuin tuo nopeudenrajoittimen poistaminen.


Meinaatko että lambdassa edelleen vika ? Sehän todista mitään, vaikka uusi onkin.
Sen verran kokeilin että nyppäsin lambdan liittimen irti, o2 arvo meni johonkin 0,040 tai jotain ja pysähtyi siihen, trim in use oli sama kuin low trim arvo eikä liikkunut siitä mihinkään.
Onko tosiaan näin että ecu säätää seokset pelkän lambdan perässä?
 
Vs: Evo 6 päästöt

Jerry sanoi
Lambda vaihdettu camskilliltä tilattuun E6 sopivaan lambdaan.
Oli tässä koneella tuo auton orkkis ROM niin en jaksanut ruveta sitä ottamaan ulos autosta, muita muutoksia siihen en ole tehnyt kuin tuo nopeudenrajoittimen poistaminen.


Meinaatko että lambdassa edelleen vika ? Sehän todista mitään, vaikka uusi onkin.
Sen verran kokeilin että nyppäsin lambdan liittimen irti, o2 arvo meni johonkin 0,040 tai jotain ja pysähtyi siihen, trim in use oli sama kuin low trim arvo eikä liikkunut siitä mihinkään.
Onko tosiaan näin että ecu säätää seokset pelkän lambdan perässä?

Tyhjäkäynnillä auto on closed loop tilassa eli lambdaohjauksella. Eli ecu pyrkii säätämään 14.7 afr.

Itselleni on kerran käynyt niin, että kun flässäsin uuden rommin sisään niin flässi epäonnistui. Auto lähti käyntiin, mutta kävi päin P:tä. Ratkaisuna oli polttaa takas orkkis rom ja kaikki toimi. Sitten muutin rommia uudelleen (tosin ensin sammutin ecuflässin ja käynnistin uudeelleen ja sitten vasta muutin vakiorommia) ja flässäsin uudelleen. Sitten toimi hyvin.

Itse en ole "ropaaja" niin joku muu viisaampi saa sitten siihen lambdan ehjänä olemiseen kommentoida.

Toimiko auto ennen nopeusrajoittimen flässäystä normaalisti? Eli alkoiko kaikki ongelmat sen jälkeen?
 
Vs: Evo 6 päästöt

Nopeudenrajoittimen poistamisella ei ollut vaikutusta päästöihin. Kuinka paljon muilla juoksee tuo o2 arvo?
 
Vs: Evo 6 päästöt

Jerry sanoi
Lambda vaihdettu camskilliltä tilattuun E6 sopivaan lambdaan.
Oli tässä koneella tuo auton orkkis ROM niin en jaksanut ruveta sitä ottamaan ulos autosta, muita muutoksia siihen en ole tehnyt kuin tuo nopeudenrajoittimen poistaminen.


Meinaatko että lambdassa edelleen vika ? Sehän todista mitään, vaikka uusi onkin.
Sen verran kokeilin että nyppäsin lambdan liittimen irti, o2 arvo meni johonkin 0,040 tai jotain ja pysähtyi siihen, trim in use oli sama kuin low trim arvo eikä liikkunut siitä mihinkään.
Onko tosiaan näin että ecu säätää seokset pelkän lambdan perässä?

Ecu hakee sen lähtöarvon aina kartoista jonka perusteella se sitten tekee lambdakorjauksen. Eli jos kartat saa ihan kohdalleen niin ainakin omassa autossani saan ilman lambdaa ilmamäärämittarin varassa säädettyä täysin kuorman mukaan haluamani seokset. Se on eriasia menisikö päästöistä läpi kun se seos ei "heilu" vaan on spot on juuri siinä koska kuormakaan ei heilu :) Kun otat lambdan irti niin se korjaus tosiaan loppuu ja ecu on tyytyväinen koska trimmiä ei tarvitse muuttaa.....Kun otit sen liittimen irti se meni laihalle mikä on odotettavissa sillä säätövara taitaa olla juuri siihen suuntaan. Kaikkien mahdollisten vuotojen tarkastus......
 
Takaisin
Ylös Bottom