EVO 9 Ahdin Audiin

-Tontsa-

New Member
Liittynyt
5 Helmikuu 2009
Tervehdys. Otsikkokin jo kertoo, että ajelen toisella merkillä. Toivottavasti ei tuota tuskia kenellekään. Olis tollanen vanha -95 S6 viispyttysellä 2.2l turbolla ja tietenkin quattrolla. Viime talvena rakenneltu n. 400hv setuppi järeällä alakerralla. Nyt kuitenkin alkanut nyppimään tuo kapea käyttöalue eli sais heräillä aiemmin. Vaikka sitten maksimitehon kustannuksella jos ei muuten. Käyttötarpeisiini kuitenkin sopii paremmin alhaalta heräävä laite, kun nurkka-ajoa enimmäkseen tuolla ajelen. Hieman kysellyt uusien ahtien perään ja nyt monesta paikasta on kuulunut, että evo9 ahdin heräilis napakasti jo alhaalta. Mielenkiinto herännyt josko tuollaista koittais sovitella audiin. Ja sehän on selvää tässäkin asiassa, että hyvä ei tässäkään tapauksessa ole halpaa. Ei näyttäis saavan maatalousmoottorin ahtimen hinnalla tätä mitsun ahdinta. Saatan aloittaa käytetyllä jos löytyy sopiva. Siispä vähän kysymyksiä ennen mitään hankintoja asiasta enemmän tietäville.

Mihinkäs tehoihin tuossa riittä tuotto ja millä paineella omassa kotiympäristössä? Onko 400hv tavoittamaton? Paljonko on kierroksia koneessa, että 2-vaihteella on 1bar ahtopainetta? Onko näyttää mitään dynolappuja ko. ahdin käytöstä missä vaan ympäristössä? Kaikki kiinnostaa. Tuo ahdinhan on melkoisen eri näköinen kuin ns. normi ahtimet ja laipat myös erikoiset. Saako tuon lähtöputken jostain vähän järkevämpään hintaan vaikka käytettynä? kuva --> http://www.amwdynoservice.com/data/storage/attachments/d3d13f820cbe5b6f0a59a966a76e52f9.bmp. Tuohon pitäisi saada lisäksi toinen lambdan paikka laajakaistaa varten.

Pakopesän laippa myös melko erikoinen eli sen vastalaippa pakosarjaan pitäisi myös vaihtaa. Hukkaporttina ajatus käyttää erillistä audin omaa porttia eli tuo ahtimen oma pitäs ottaa pois käytöstä ja tulpata kiinni jotenkin. Minkä kokoinen muuten tuo pakopesä on neliösenteissä? Varmaan selviää numerosarjan joistain numeroista, mutta ne ei ihan ole vielä hallussa. No siinä nyt jo paljon kysymyksiä, toivottavasti jollakulla mielenkiinto riittää vastailla ;).
 
Vs: EVO 9 Ahdin Audiin

-Tontsa- sanoi
Saako tuon lähtöputken jostain vähän järkevämpään hintaan vaikka käytettynä? kuva --> http://www.amwdynoservice.com/data/storage/attachments/d3d13f820cbe5b6f0a59a966a76e52f9.bmp. Tuohon pitäisi saada lisäksi toinen lambdan paikka laajakaistaa varten.

Lukaseppa tämä.

-Tontsa- sanoi
Pakopesän laippa myös melko erikoinen eli sen vastalaippa pakosarjaan pitäisi myös vaihtaa. Hukkaporttina ajatus käyttää erillistä audin omaa porttia eli tuo ahtimen oma pitäs ottaa pois käytöstä ja tulpata kiinni jotenkin.

Miksi?
 
Vs: EVO 9 Ahdin Audiin

ast sanoi
2 porttisen pakopesän edut ainakin menetetään 5 sylinterisessä koneessa.

No joo, tuo on muuten totta. Ei tullut mieleen. Ei ole kyl hajua miten tuo kannattais oikeimmin toteuttaa 5syl koneessa.
 
Vs: EVO 9 Ahdin Audiin

Basbarduu sanoi
Lukaseppa tämä.

Miksi?

Tossahan oli paljon hyvää tietoa. Elbow näköjaan taas näitä osia mistä joutuu sen kalliin hinnan maksamaan että saa hyvän. Toisaalta mikäpä ei näin olisi.

Hukkaporttihommassa ajattelin tuota sähköistä ohjausta mikä on alunperinkin käytössä audissa. N75 venttili ohjaa ahtopainetta ja hukkaporttia molempia enkä saa sitä varmaankaan toimimaan tolla mitsun omalla portilla.

Nyt jo herääkin kysymys että meneekö kuitenkin vähän liian hankalaksi. Ei tosta mitsun ahdista olis olemassa sellaista tavanomaisempaa versiota T3 laipalla ja normi 3" v-band lähdöllä, ilman omaa hukkaporttia :)?
 
Vs: EVO 9 Ahdin Audiin

Eikö pikkuinen Holsetti billet-versiona toimisi jos kerran pitää olla suoraan T3 laippa? HX35 tai HY35 pitäisi spoolata tuon kokoisessa koneessa ihan hyvin. Mikä hyrrä siinä Audissa nyt on?
 
Vs: EVO 9 Ahdin Audiin

Nythän on hevosvoima.com :ssa armoton alennus Mastereista. Sieltä vaan sopivasti mitoitettu testiin. Tuskin jää yhtään huonommaksi. Kysyt Antonilta neuvot mikä toimii tuohon tarkoitukseen parhaiten.
 
Vs: EVO 9 Ahdin Audiin

Tällä hetkellä on paikalla Comp Turbo 54/57 siivillä ja pakopesä on tollanen --> http://www.designengineering.com/category/catalog/spa-turbo-usa/turbine-housings/t3-turbine-housing-ar-63. 2-vaihteella kun painaa kaasun pohjaan niin neljän tonnin paikkeilla 1bar ahtoa. Se on liian myöhään.

Ostin tuon uutena audifoorumin puolelta kun n. vuosi sitten vielä vähemmän asioista tietävänä mitä nyt, ainut tavoite oli se 400hv tavoittaminen. Nyt kaipaa jo muutakin ja tuosta tehosta voi jopa tinkiä kunhan vetää oikeasti hyvin alhaalla. T3 laippa ei pakollinen, mutta helpottais elämää kun sellanen on nyt käytössä niin ei tarvisi vaihtaa.

Sain tuttavalta suosituksen soittaa turbopajaan, missä tehty ahtimia alkaen 80-luvun lopulta ja ensimmäisenä hän mainitsi tuon evo9 ahtimen kun halusin alhaalta heräävän ahtimen. Mainitsi toki myös että ei ole halpa. Siitä sit kyselin muualtakin ja kaikki sitä on kehunut. Toisena vaihtoehtona puntaroitiin juurikin Holsetin 35 superia pienellä 6-8 pesällä aihioksi. Mietityttää että kuinka samankaltainen tuo holsetti on nykyiseen verrattuna, ja saanko silla haettua hyötyä aikaan. Tai saiskos tuosta nykyisestä modattua sopivampaa, se olisi helpointa ja halvinta.

Masterit ei jotenkaan iske enkä halua enää kokeilla montaa ahdinta. Holsettiin sais pesänkin helposti vaihdettua jos ensimmäinen ei heti ole mieluinen. Tuumailua tuumailua.
 
Vs: EVO 9 Ahdin Audiin

Mitäs ne siellä Audipuolella tarjoaa 400 tehoille? Tuota Audin viispyttystähän on viritety iät ja ajat Suomessakin, niin varmasti kokemuksia löytyy laidasta laitaan eri ahtimista. Tuhottoman huonosti kyllä herää, jos 400 teholuokassa 2,2 motti vasta 4000 kieppeillä heräilee. Onhan siinä muut asiat kunnossa? Pakosarja, nokat, säädöt jne... Mä pitäsin tota ysin ahdinta liian tukkosena tohon mottiin ja noille tavoitteille, mutta tiedä sitten.

Tuollahan noita Mitsun ahtimia ois hyvä valikoima myynnissä.

http://www.kkdmotorsport.com/MHIperformanceturbochargersList.pdf

http://www.kkdmotorsport.com
 
Vs: EVO 9 Ahdin Audiin

En nyt viimeisimpiä ole kattonut onko muuttunut johonkin mutta joku aika sitten tarjottiin just näitä comppeja, garrettia esim 3071 ja tietenkin holsettia. Tuo tarjoaminen on aina vähän niin ja näin...joku on tyytyväinen kun saa vaan essolla sanoa että on niin ja niin paljon tehoa. Sitten joku tarjoaa ahdinta mikä oman lukeman perusteella on ollut hyvä mutta muuta kokemusta ei ole. Pitihän se tämä comppikin olla hyvin heräävä laatupeli. Monet turboja myyvät firmat tarjoaa sitten sitä mitä sattuu hyllyssä olemaan, ei varmastikaan kuitenkaan kaikki. Pitäis päästä ajamaan erilaisia variaatioita niin sitten tietäis miten käyttäytyy. Sitten ne autotalliduunarit jotka ovat asiat kantapään kautta opetelleet, lueskelevat vain foorumia mutta pysyvät hiljaa ja mielessä ajattelevat että enpä viitsi mitään sanoa kun tuntuvat täällä jo kaiken tietävän muutenkin :).

Pakosarja on KKD tuubi ja säädettykin on Suomessa audin alkuperäistä ohjausta paljon (eniten?) säätäneen hepun kanssa. Nokat on ihan vakiot kyllä. On niillä muut pärjänneet tässä teholuokassa.

Joo, audifoorumilla itseasiassa molemmat, KKD ja Proturbo yrityspuolella ovat nyt mainostaneet mitsun ahtimista tarjousta.
 
Vs: EVO 9 Ahdin Audiin

OT: Master Power kuulostaa turbovalmistajana vähintäänkin yhtä luotettavalta kuin Tokmannin ja Robin Hoodin myymät Master Builder -akkuporakoneet ja -pistosahat. ;D
 
Vs: EVO 9 Ahdin Audiin

DaJackal sanoi
OT: Master Power kuulostaa turbovalmistajana vähintäänkin yhtä luotettavalta kuin Tokmannin ja Robin Hoodin myymät Master Builder -akkuporakoneet ja -pistosahat. ;D

Juu nimi on varmaan se tuon merkin heikkous. Hyviä kokemuksia noista on. Hinta/laatu erittäin hyvin kohdallaan ja huolto pelaa, jos tarvetta ilmenee. Ei mitään kiinakuraa.
 
Vs: EVO 9 Ahdin Audiin

Uudelleen eloon herätetty 5-syl turbotekniikka, jota on Audi TT RS:ssä ja RS3:ssa herättää kyllä kanssa ihastusta kun katsoo tuota luvattua vääntöä. "Vääntö 465 Nm (1 650-5 400 rpm)". Tuossa yksi artikkeli --> http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288526196627.html. Heräilee paperilla ainakin tosi kivasti. Borg Warnerin (EFR?) ahtimia noissa käytetään. Tarkemmat speksit ei kyllä oo tiedossa ahtimesta. Ja onhan tossa moottorissa muutakin etua verrattuna vanhaan vitoseen heräämistä ajatellen. Pääsis edes lähelle :).
 
Takaisin
Ylös Bottom