Evo 9 CO päästöt

ewopower

Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Tänään tuli haettua OBD ja päästölaput katsastusta varten. CO päästöjen saaminen luparajoihin meinasi olla ongelma. Katalysaattoria jouduttiin lämmittämään aika pitkään kierroksilla että saatiin hyväksyttävä tulos.

Autoa käytettäessä kierroksilla oli kuulevinani pientä pätkimistä sytytyksessä. Myös isossa huollossa yksi tulpista oli vaihdettaessa poikkeavan värinen muista.

Olisiko mahdollinen vika puolassa tai tulpanjohdossa mikä aiheuttaisi korkean (0,5-0,7) arvon CO:ssa?

Autossa on paikoillaan vain 1 katalysaattori ja sekin muistaakseni 100cel mutta vaikeuksia on tullut vasta 2 viime vuoden aikaan saada C0 alas.

Arvot kierroksilla:

CO 0.2 ( reilun katin lämmityksen jälkeen kierroksilla)
CO2 14.7
ppm HC 7
Lambda 0.997
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

Kyllä näissä aika kuumaksi joutuu katin vetämään, että päästöihin yleensä saa, varsinkin jos tekniikkaa vähänkään muokattu.. Onko auto muuten minkälainen tekniikaltaan? Säädetty, tehty muutoksia putkistoon, imupuoleen tms?
Missä kunnossa muut tulpat on? Paljonko ajettu ja millä kärkivälillä?
Voithan ne tulpanjohdot mitata, eikös tässä ole normaalit hukkakipinäpuolat, vai onko jokaiselle sylinterille oma? Ensimmäisessä tapauksessa kaksi tulppaa olisi huonommassa hapessa.
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

tommyz sanoi
Kyllä näissä aika kuumaksi joutuu katin vetämään, että päästöihin yleensä saa, varsinkin jos tekniikkaa vähänkään muokattu.. Onko auto muuten minkälainen tekniikaltaan? Säädetty, tehty muutoksia putkistoon, imupuoleen tms?
Missä kunnossa muut tulpat on? Paljonko ajettu ja millä kärkivälillä?
Voithan ne tulpanjohdot mitata, eikös tässä ole normaalit hukkakipinäpuolat, vai onko jokaiselle sylinterille oma? Ensimmäisessä tapauksessa kaksi tulppaa olisi huonommassa hapessa.

No onhan tuota vähän säädetty ;D Ohjelmointi ( Karala) ja 3" putki yhdellä katilla. Tulpat vakiot joilla ajettu ehkä 10tkm. Kokonaiskilometrit autolla 50099 :)

Eikö näissä ole joka sylinterille oma puola ???
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

ewopower sanoi
Ohjelmointi ( Karala) ja 3" putki yhdellä katilla.
Siinä syy, eikai tuo katin lämmitys kerran vuodessa ole hirveä ongelma? On useampien evojen kanssa vähän enemmän jumppaa. ;D
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

tommyz sanoi
Siinä syy, eikai tuo katin lämmitys kerran vuodessa ole hirveä ongelma? On useampien evojen kanssa vähän enemmän jumppaa. ;D

Nooo.. Ei kai tuo niin iso ongelma ole. Nyt joutui huudattaan 4000rpm n. 10min paikallaan että sai arvot kohdalleen. Jostain syystä koko korjaamon väki tuli ihmettelemään mitä on tekeillä ;D aikaisemmin selvinnyt parin minuutin vingutuksella.

Katin lämmitys ajamalla vähän ennen mittauksia ei tahdo riittää.
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

Omassa evossa oli sama juttu,piti lämmittää tosi kauan et sai päästöt läpi.
Meinas jo huoltomies heittää jo pyyhkeen kehään ;D
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

Minkähänlaisia katalysaattoreita ootte ostelleet näihin millä menis katastuksesta läpi? itellä suora miltekin putkisto tällä hetkellä ja ajatuksena olis se katalysaattori sinne laittaa väliin (ainakin katastuksen ajaks), vai meneekö putki jumpan puolelle? auto säädätetty amw:llä + amw virtaavampi pakosarja asennettu.
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

*SS* sanoi
Minkähänlaisia katalysaattoreita ootte ostelleet näihin millä menis katastuksesta läpi? itellä suora miltekin putkisto tällä hetkellä ja ajatuksena olis se katalysaattori sinne laittaa väliin (ainakin katastuksen ajaks), vai meneekö putki jumpan puolelle? auto säädätetty amw:llä + amw virtaavampi pakosarja asennettu.

Mulla ihan vakio ysin katti mitä käytän leimalla. Leiman jälkeen katti irti. ;D
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

*SS* sanoi
Minkähänlaisia katalysaattoreita ootte ostelleet näihin millä menis katastuksesta läpi? itellä suora miltekin putkisto tällä hetkellä ja ajatuksena olis se katalysaattori sinne laittaa väliin (ainakin katastuksen ajaks), vai meneekö putki jumpan puolelle? auto säädätetty amw:llä + amw virtaavampi pakosarja asennettu.

Milltek 200cell.
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

Sanoisin että kaikista parhain ratkaisu on käyttää vakiota katalysaattoria. Nekun on suunniteltu siihen että päästöt menee alle (jos kaikki on kunnossa) ja niillekin laskettu toiminta-aikaa reilusti.

Aftermarket katalysaattorit on ihan ok, mutta tosiaan siitä virtaavudesta kärsii sen, ettei se ole niin sanottu lämpiääkö katti tarpeeksi.
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

Ei ole auton omistaja ehtiny mainostaan.

Taas kävi eräs Evo lainakatilla (milltek 200cell) leimalla ja -> Läpi
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

Kyselyä privaan on tullut Milltek kateista joten nakkasin hinta tiedustelua menemään eteenpäin kahdesta firmasta. (kysytty 1-5 kpl Suomeen toimitettuna)

jos olet kiinnostunut niin otahan yhteyttä "Privatella" :)

Alla vähän ennakko tietoa OVH hinnoista , kehottaisin istumaan tuolilla ja pitämään kasseista kiinni...
 

Liitetiedostot

  • Milltek200cell.JPG
    Milltek200cell.JPG
    32.8 KB · Lukukerrat 344
  • Milltek200cell2.JPG
    Milltek200cell2.JPG
    45.1 KB · Lukukerrat 350
Vs: Evo 9 CO päästöt

Onhan noissa hintaa... Kun neljä vuotta sitten ostin Milltekin kokoputkiston, niin katin hinta oli liki puolet koko paketista. Nyt se pyörii tallin lattialla vain sitä yhtä tarkoitusta varten ;D
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

artova sanoi
Onhan noissa hintaa... Kun neljä vuotta sitten ostin Milltekin kokoputkiston, niin katin hinta oli liki puolet koko paketista. Nyt se pyörii tallin lattialla vain sitä yhtä tarkoitusta varten ;D

Joo samaa tuossa itsekkin laskeskelin , maksoin 1100€ (sis rahdit) turbolta takapuskuriin vuonna 2008.

Mutta mukavaa huomata ,että kelpaa muillekin "talliosakkaille" käytellä laatukamoja kun on se aika kuukaudesta/vuodesta kyseessä.

Mitattu tehohäviö 200cell Milltek katilla n.2.27 % (edit: 8-9% ), eli varsin pieni. (AMW penkki)

EDIT: laskuoppi ei täsmännyt.... liian pitkään pois koulusta....
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

-JP- sanoi
Joo samaa tuossa itsekkin laskeskelin , maksoin 1100€ (sis rahdit) turbolta takapuskuriin vuonna 2008.

Mutta mukavaa huomata ,että kelpaa muillekin "talliosakkaille" käytellä laatukamoja kun on se aika kuukaudesta/vuodesta kyseessä.

Mitattu tehohäviö 200cell Milltek katilla n. 8-9% , eli varsin pieni. (AMW penkki)

Vai tarkoititko 8-9hp? Meinaan 8-9% kuulostaa todella suurelta hävikiltä :nykii
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

artova sanoi
Vai tarkoititko 8-9hp? Meinaan 8-9% kuulostaa todella suurelta hävikiltä :nykii

No perkeles...

Olin viimeks koulussa 25 vuotta sitten... ;D !

2,27 % Oli häviö Milltek 200Cell Katilla.

Katilla 430 PS
Ilman Kattia 440 PS

Menikö nyt oikein ?
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

Heeeetkinen.

Toi cpi arvohan on cells per square inch eli kertoo katista niiden reikien määrän kennossa. 200 on ihan hyvä kompromissi. Ei vastusta liikaa mutta menee leimasta läpi. Jos kennotiheys on sama ja valmistusmateriaalit muutenkin samat niin missä ero?

Magnaflown 3" metallikennoinen 200cpi katti maksaa nimittäin 189€, ei kai niistä kannata tuon enempää maksaa.

Edit: Tuo hinta on tosin ilman laippoja.

Omassa ysissä oli Marteliuksen FIA-hyväksytty kisakatti 200cpi kennolla, ei ongelmia katsastuksessa sen kanssa mutta enpä ole keltään kuullut että olis noiden Magnaflow kattienkaan kanssa ollut.
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

[Hei... täällä on ihan muut myyjät ja muut valuutat nyt. :)]

Ei tietenkään kannata maksaa mistään liikaa. Mut Jengi haluu Milltekkiä... ;D !!

Onko kauppiaalla faktaa teho häviöistä ja Katsastuksista EVO CT9A:sta Magnaflow 3" Katilla ?

Ale sanoi
Heeeetkinen.

Toi cpi arvohan on cells per square inch eli kertoo katista niiden reikien määrän kennossa. 200 on ihan hyvä kompromissi. Ei vastusta liikaa mutta menee leimasta läpi. Jos kennotiheys on sama ja valmistusmateriaalit muutenkin samat niin missä ero?

Magnaflown 3" metallikennoinen 200cpi katti maksaa nimittäin 189€, ei kai niistä kannata tuon enempää maksaa.
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

Juu todella puhtaat arvot ja auto läpi. Mut katinkorvausputki kii ja taas hengittää entistä paremmin ;D ...hyvin kaikui teollisuusalue ::)
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

Harri K sanoi
Juu todella puhtaat arvot ja auto läpi. Mut katinkorvausputki kii ja taas hengittää entistä paremmin ;D ...hyvin kaikui teollisuusalue ::)

"Mystisen" kommentti meidän mestoilta muutama viikko sitten :

"Joo.. joku vissiin polttelee kumia täälläpäin.. ja useasti...?"

Mun mielestä hienoa kun on "testirata" heti hallinnurkalta eteenpäin ja useampi mutka yhdistelmä ja vähän mäkiäkin... ;) Toki mainittakoon että prätkä ja autoharrastajia riittää kulmilla... :)
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

-JP- sanoi
"Mystisen" kommentti meidän mestoilta muutama viikko sitten :

"Joo.. joku vissiin polttelee kumia täälläpäin.. ja useasti...?"

Mun mielestä hienoa kun on "testirata" heti hallinnurkalta eteenpäin ja useampi mutka yhdistelmä ja vähän mäkiäkin... ;) Toki mainittakoon että prätkä ja autoharrastajia riittää kulmilla... :)

Itekki poltin kumia siellä nurkilla -62 Impalalla 8)
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

-JP- sanoi
Onko kauppiaalla faktaa teho häviöistä ja Katsastuksista EVO CT9A:sta Magnaflow 3" Katilla ?

Ettei tuu käsitys että tässä yritän vetää kotiinpäin niin verrataan sitten vaikka Katti.fi:n Catcoon. Se maksaa 239€, 3" metallikennoinen Rst-kuorinen 200cpi katti. Jos Millltek maksaa edes lähelle tuon kuvan hintoja niin suunnilleen puoleen hintaan saa jo Marteliuksen Suomessa käsin tehdyn FIA hyväksytyn kisakatin. He ainakin tuntee katalysaattorit.

Ei oo mittaustuloksia mutta tuota luokkaa ne häviöt tällaisilla kateilla on. Niistä näkyy läpi ja kun ei sisällä ole mitään kynnyksiä tmv niin ihan samalla tavalla virtaavat käytännössä. Katsastuksissa ei ongelmaa. Vaatii lämmitystä jos vaatii muttei se siitä merkkiä vaihtamalla muutu. Katin paikkaa vaihtamalla jo muuttuisikin.
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

Tän voisi varmaan irroittaa omaksi topicikseen pikkuhiljaa.
Minua kiinnostaisi nuo virtausmittaukset, vaikkei oman käden hyötyä noista olekaan. Esim vertailu just miltekin ja catcon välillä. Onkos mikään näistä e-leimallinen virallisesti?
 
Vs: Evo 9 CO päästöt

Meiltä Mamasanilta saa ilmaisen Magnaflown 3" metallikennoisen katin jos pystyy toteuttamaan dynotestin ilman kattia ja Magnaflow katilla.
 
Takaisin
Ylös Bottom