Vs: Evo 9 maalipinta
Muista väreistä en tiedä mutta itse olen ainakin todennut Sekä Mitsun (Evo 9) ja Hondan (CTR) punaisen maalipinnan todella pehmeäksi ja helposti naarmuuntuvaksi. Kaikki näitä edeltävät autoni olivat metallihohtoisen hopeisia, ja niissä tuo naarmuuntuminen ei ollut lainkaan samaa luokkaa, joskaan ne naarmut eivät myöskään näy hopeisessa yhtä helposti. Mutta ainakin tuo punainen väri on niin pehmeä, että puhtaan mikrokuituliinankin kanssa saa olla tarkkana kun kuivaa pesun jäljiltä.
Tavallisilla pesusienillä ja harjoilla pesut kannattaa unohtaa samantien ja vaihtaa sitä pesuvettäkin tarpeeksi usein. Yksi ämpäri ei vaan riitä jos haluaa sitä ihan naarmutonta jälkeä. Vähintään kahdella ämpärillä, joista toisessa puhdasta pesuvettä ja toinen sienen huuhteluun, ja ainakin jälkimmäistä pitää vaihtaa pariinkin kertaan. Vain yhtä ämpäriä käyttäessä vesi yleensä likaantuu niin paljon, että lopulta se menee vain sen lian hieromiseksi maalipintaan --> naarmuja. Saattaa tuntua liioittelulta, mutta ainakin ne naarmut pysyvät vähän helpommin poissa. Niitä pesunaarmuja ja käytön jälkiä toki tulee autoon joka tapauksessa, joten ei niiden vuoksi kannata yöuniaan menettää.
Säämiskällä kuivatessa kannattaa muistaa, että sen imuteho on usein niin voimakas että se kuluttaa suojaavaa vahakerrostakin tarpeettomasti ja on usein pehmeille maalipinnoille huonompi vaihtoehto kuin mikrokuituliina. Itse olen käyttänyt kuivaamiseen erillistä kuivausliinaa, jonka toinen puoli on mikrokuitua ja toinen puoli säämiskää, joten samassa liinassa on sekä hellävaraisuus että säämiskän imukyky vahapintaa kuluttamatta. En silti ole onnistunut autoa pitämään 100% naarmuttomana mutta melkolailla moitteettomassa kunnossa kuitenkin.
Itselläni tosin ei lumesta tai lumiharjoista paljon ole harmia kun auto seisoo isossa tallissa ja lunta täällä on vuodessa ehkä muutamana päivänä.