Evo IV - Öljyn paineet katosi

winga

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2011
Halkesi lauhuttimelta öljyletku puotti öljyt pihalle. vaihdoimme letkun laitoimme 10w60 racing öljyt sisään ja tyhjäkäynnillä lämpimillä öljyillä öljynpaineen valo palaa himmeästi. Mittasimme paineet 0.4-0.5 lämpimänä tyhjäkäynnillä. Epäilys olisi kiertokangen liuskoissa että ne olisivat tässä yhteydessä kulahtaneet ja olisivat vaihtoa vaille. Eli nyt ongelmaksi syntyi se että soitin mitsubishin liikkeeseen ja rupesin kyselemään uusia liuskoja ja hän laittoi maahantuojalle asiasta "ei saatavilla". Mistä mahdollisesti standardi koon liuskoja voisi löytää ja että onko kaikissa 1-9 evo lancereissa saman koon/mallin liuskat ? Ja kun näitä ruetaan vaihtamaan, vaihto ajateltiin suorittaa alakautta ottamatta konetta pois pystyykö siinä yhteydessä vaihtamaan runkolaakerit? Iski hieman patin otsaan tämän asian tiimoilta eli kaikenlainen kommentti käy onko vika mahdollisesti tässä vai jossain muualla.
 
Vs: Evo IV - Öljyn paineet katosi

Kannattaa varautua siihen että kampiakseli on myös entinen ja täysi koneremontti edessä. Kaikki muu on plussaa.

Runkolaakerit:
- voi vaihtaa alakautta
- neljä laakereista on samoja kuin uudemmissa Evoissa, keskimmäinen on erilainen koska siinä on päittäislaakerointi samassa osassa
- viittä eri STD kokoa ja valinta pitää tehdä joko:
a) lukemalla vanhoista laakereista kokomerkintä (jos jäljellä), ja ostamalla samanlaiset
b) mittaamalla kampiakseli ja tarkistamalla lohkon merkinnät kampiakselilinjan porauksen koosta. Taulukosta katsotaan sen jälkeen sopiva laakeri
c) laittamalla STD kokoiset tarvikelaakerit joita on vain yhtä kokoa ja toivomalla että välykset menevät edes lähelle speksejä

Kiertokangen laakerit:
- voi vaihtaa alakautta
- laakerit ovat samoja kuin uudemmissa Evoissa
- kolmea eri STD kokoa ja valinta pitää tehdä joko:
a) lukemalla vanhoista laakereista kokomerkintä (jos jäljellä) ja ostamalla samanlaiset
b) mittaamalla kampiakseli (ja kiertokanget, en muista ulkoa) ja katsomalla taulukosta sen jälkeen sopiva laakeri
c) laittamalla STD kokoiset tarvikelaakerit joita on vain yhtä kokoa ja toivomalla että välykset menevät edes lähelle speksejä

Joka tapauksessa laakerivälys tulisi tarkistaa välysnauhalla.

Viimeksi kun ostin alkuperäisiä kiertokangen laakereita niin maahantuojalta löytyi kyllä.

P.S. olisi yhdet ylimääräiset vain paikalleen kokeillut ACL Race series kiertokangen laakerit joilla en saanut omaan moottoriini hyväksyttäviä välyksiä. Löytyy myös 2 kpl alkuperäisiä Mitsun keskimmäisen koon kiertokangen laakereita avaamattomissa paketeissa.
 
Vs: Evo IV - Öljyn paineet katosi

kiitoksia paljon näillä neuvoilla pääsee jo paljon eteen päin. Miten muuten jos oikein luin niin nuo kiertokangen kiristys pultit on asteittain, kuulin myös infoa että nämä on jossain muodossa venyviä ja sitä myötä kertakäyttöisiä ?
 
Vs: Evo IV - Öljyn paineet katosi

winga sanoi
kiitoksia paljon näillä neuvoilla pääsee jo paljon eteen päin. Miten muuten jos oikein luin niin nuo kiertokangen kiristys pultit on asteittain, kuulin myös infoa että nämä on jossain muodossa venyviä ja sitä myötä kertakäyttöisiä ?

Workshop manuaalissa (Evo 6 manuaalissa, Evo 4/5 manuaalissa ei ole juuri mitään moottorista) on ohjeet pulttien mittaukseen ja kiristykseen. Pultit pitää vaihtaa kun ne ovat venyneet tietyn pituuden yli. Itse olen ainakin uusiokäyttänyt sekä runkolaakerien pultit, kiertokankien pultit että kannenpultitkin koska olivat reilusti sallituissa mitoissa.

Toinen vaihtoehto on ostaa esim. ARP pultit, mutta rehellisesti sanottuna kiertokangen pultit eivät ole Evo 4 moottorin heikoin paikka vakiona joten ei oikein maksa vaivaa.
 
Vs: Evo IV - Öljyn paineet katosi

Joo eli nyt kävi vähän niinku sai pelätä... Otin alakerran auki liuskoja irti ja näky ei ollu häävi. Alakerta toisin sanoen aika selvä. Nyt suunnitelmissa olisi sitten hommata uus kampura ja muut hilppeet tuonne alakertaan tuossa jotain kampuroita löysinkin vaan mitenkähän tuon sopivuuden kanssa on ?
http://www.dsmparts.com/customer/product.php?productid=708&cat=180&page=1
 
Takaisin
Ylös Bottom