Moi!
Osaako joku viisas kertoa, mistä EVO IX:n ecun pinneistä saa nopeusanturin (Vehicle Speed Sensor) ja kierrosluvun signaalin (Tach signal)? Tieto olisi tarpeellinen vaihtovalon asennuksen takia.
Tarkoitus olisi asentaa kyseiseen autoon MAVI-merkkinen vaihtovalo. MAVI:ssa on vaihtovalo-toiminnon lisäksi käytössä olevan vaihteen numeronäyttö, joten kierroslukusignaalin lisäksi tarvitaan myös nopeusanturin signaali. Tärkein toiminto laitteessa on tietenkin tuo oikean vaihtokohdan näyttäminen punaisella ledillä samaan tapaan kuin vaikkapa WRX-STI:ssä, jossa vaihtovalo on jo vakiovarusteena.
Tuo MAVI on sama(nlainen) laite, joita käytetään myös ralliautoissa. USA:ssa näitä on asennettu EVOihin useita kymmeniä, joten asennuksen pitäisi varmasti onnistua kunhan vaan tietää mihin ecun piuhoihin liitännät pitää tehdä. Itse vaihtovalossa on neljä kytkettävää piuhaa (+12V virta, maajohto, kierroslukuanturi ja nopeusanturi). Nuo kaksi anturipiuhaa pitäisi siis saada kytkettyä ecun johtoihin.
Olen löytänyt internetistä pari erilaista kaaviota EVO VIII:n ja IX:n ecun pinneistä, mutta kyseessä taitavat olla jenkkimallien ecut. Noissakin kuvissa (ks. alla olevat linkit) on jo kahdenlaisia liittimiä (toisessa johdot ovat kahdessa rivissä ja toisessa kolmessa rivissä). Ecun johtoja ei tietysti oikein viitsi alkaa katkomaan arvailemalla, joten jos joku tietää varmasti millainen pinnijärjetys euromallin EVO IX:ssä on, niin mukava olisi tuo tieto saada. Otan mielelläni vastaan myös hyviä vinkkejä liikkeistä, jotka tuollaisen laitteen voisivat asentaa.
http://www.evomoto.com/tech_info.php?tech_id=19&ems_id=dcd90f639eef099703c62a537095e6cf (EVO VIII ecun pinnit kahdessa rivissä)
http://www.evolutionm.net/forums/attachment.php?attachmentid=88477 EVO IX ja VIII ecun pinnit kolmessa rivissä)
--------------------
--------------------
Tässä on muutama linkki josta löytyy juttua tuosta MAVI-vaihtovalosta:
http://www.mavi-wrc.de/index.htm (täältä löytyy mm. muutama hyvä video laitteen toiminnasta siviili ja ralliautoissa)
http://www.norcalevo.net/index.php?option=com_smf&Itemid=2&topic=7079.0 (linkistä löytyy mm. pari videota)
http://www.tarmacspec.com/8400.html (vielä pari videota)
USA:ssa laitteesta ei käytetä tuota MAVI-nimeä vaan käytössä on "WRC Gear Shift Monitor" tms.
http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=161151&highlight=SHIFT+LIGHT
http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=168802&highlight=Gear+Box+Shift+Monitor (asennusohje jenkkiautoon)
http://www.euroracing.fi/uutuudet/ (Suomen edustaja; sivun puolivälissä on kuva laitteesta)
Osaako joku viisas kertoa, mistä EVO IX:n ecun pinneistä saa nopeusanturin (Vehicle Speed Sensor) ja kierrosluvun signaalin (Tach signal)? Tieto olisi tarpeellinen vaihtovalon asennuksen takia.
Tarkoitus olisi asentaa kyseiseen autoon MAVI-merkkinen vaihtovalo. MAVI:ssa on vaihtovalo-toiminnon lisäksi käytössä olevan vaihteen numeronäyttö, joten kierroslukusignaalin lisäksi tarvitaan myös nopeusanturin signaali. Tärkein toiminto laitteessa on tietenkin tuo oikean vaihtokohdan näyttäminen punaisella ledillä samaan tapaan kuin vaikkapa WRX-STI:ssä, jossa vaihtovalo on jo vakiovarusteena.
Tuo MAVI on sama(nlainen) laite, joita käytetään myös ralliautoissa. USA:ssa näitä on asennettu EVOihin useita kymmeniä, joten asennuksen pitäisi varmasti onnistua kunhan vaan tietää mihin ecun piuhoihin liitännät pitää tehdä. Itse vaihtovalossa on neljä kytkettävää piuhaa (+12V virta, maajohto, kierroslukuanturi ja nopeusanturi). Nuo kaksi anturipiuhaa pitäisi siis saada kytkettyä ecun johtoihin.
Olen löytänyt internetistä pari erilaista kaaviota EVO VIII:n ja IX:n ecun pinneistä, mutta kyseessä taitavat olla jenkkimallien ecut. Noissakin kuvissa (ks. alla olevat linkit) on jo kahdenlaisia liittimiä (toisessa johdot ovat kahdessa rivissä ja toisessa kolmessa rivissä). Ecun johtoja ei tietysti oikein viitsi alkaa katkomaan arvailemalla, joten jos joku tietää varmasti millainen pinnijärjetys euromallin EVO IX:ssä on, niin mukava olisi tuo tieto saada. Otan mielelläni vastaan myös hyviä vinkkejä liikkeistä, jotka tuollaisen laitteen voisivat asentaa.
http://www.evomoto.com/tech_info.php?tech_id=19&ems_id=dcd90f639eef099703c62a537095e6cf (EVO VIII ecun pinnit kahdessa rivissä)
http://www.evolutionm.net/forums/attachment.php?attachmentid=88477 EVO IX ja VIII ecun pinnit kolmessa rivissä)
--------------------
--------------------
Tässä on muutama linkki josta löytyy juttua tuosta MAVI-vaihtovalosta:
http://www.mavi-wrc.de/index.htm (täältä löytyy mm. muutama hyvä video laitteen toiminnasta siviili ja ralliautoissa)
http://www.norcalevo.net/index.php?option=com_smf&Itemid=2&topic=7079.0 (linkistä löytyy mm. pari videota)
http://www.tarmacspec.com/8400.html (vielä pari videota)
USA:ssa laitteesta ei käytetä tuota MAVI-nimeä vaan käytössä on "WRC Gear Shift Monitor" tms.
http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=161151&highlight=SHIFT+LIGHT
http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=168802&highlight=Gear+Box+Shift+Monitor (asennusohje jenkkiautoon)
http://www.euroracing.fi/uutuudet/ (Suomen edustaja; sivun puolivälissä on kuva laitteesta)