Vs: Evo IX RS?
Kannattaa muistaa että ne kaverit, jotka autoaan virittävät, usein pitävät siitä melko usein keskimääräistä parempaa huoltakin, joten en minäkään välttämättä viritettyjä karttaisi tai maksaisi vähempää. Tietty kaupanteossa voi pelata kaikenlaisilla korteilla molemminpuolin, mutta ei niitä viritettyjä ole syytä sen enempää kiertää kuin vakioitakaan. Mikäli muutokset ja ylläpidon/huoltohstorian pystyy jäljittämään aukottomasti tai vähintäänkin hyvin niin ei mitään syytä mielestäni miksi sellaistakin ei voisi harkita mieluummin kuin jotain vakiota, joka on ollut jonkun firman leasing-autona ja ylläpito automaattipesuineen vähintäänkin sen mukaista.
Tällä forumillakin taitaa olla viritetyt Evot olla enemmistöä ja vähän joka toinen tuntuu huollattavan niitä asiansa osaavissa rallipajoissa tai vastaavissa paikoissa, eikä kuluissa tai öljyissä säästellä.
Poikkeuksia löytyy luonnollisesti aina, niin viritetyistä kuin vakioistakin. Tervettä järkeä ja harkintakykyä käyttämällä pääsee monesti paljon pidemmälle kuin heittäytymällä täysin jonkun forumin nettihuutelun varaan vaikka hyviä vinkkejä tuleekin.
Omia vinkkejä ysien suhteen on katsoa takaovien alareunat ja takakaarten maalipinnan kunto, sillä ne menevät luvattoman helposti ruvelle.
Maalipinnat kannattaa katsoa myös mahdollisten sävyerojen varalta ja jos mahdollista niin maalipinnan paksuus kannattaa mitata, sillä se paljastaa mahdolliset kolarikorjaukset. Jos tällaista mittaria ei ole saatavilla niin ainakin tarkastettava auto pitäisi olla puhdas, jotta maalipinnan voi tarkastaa päivänvalossa mahdollisten valumien, roskien tai muiden virheiden varalta, jotka yleensä myös kielivät korjailuista....ellei niistä tietty ole jo etukäteen mainittu myynti-ilmoituksessa.
Koeajamalla auto kunnolla selviää myös paljon auton yleiskunnosta, joten siihen kannattaa pyytää ja varata mahdollisuus. Viritettyjen kanssa kannattaa ajaessa kiinnittää huomiota esimerkiksi kytkimen kuntoon, jarruihin ja alustaviritettyjen kanssa auton ohjautumiseen/käytökseen, renkaiden pinnan kuntoon, mahdollisiin kolinoihin. Jos mahdollista, pohjan tarkastaminen kertoo monesti myös paljon auton kunnosta. Samat ohjeet tietty pätee vakioihinkin.