Evo V ei starttaa ollenkaan & muuta starttiasiaa

Wutec

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2011
Sijainti
Uusikaupunki
Noniin, nyt se vehje teki ekat temput. Ei vissiin tykännyt kilvistä... Eli aamulla auto käynnistyi ihan normaalisti ongelmitta mutta töistä lähtiessä ei tapahtunut mitään kun starttasi. Tehnyt kerran ennenkin saman, mutta silloin käynnistyi kuitenkin toisella yrityksellä.

Alanko heti etsimään suoraan uutta starttia vai voisko vika olla jossain muualla? Akku kunnossa ja ladattu sekä sulakkeet tarkistettu konehuoneen puolelta. Startatessa ei kuulu mitään naksausta, jonkinsortin surinaa kylläkin startin suunnalta.

Onkos muuten Evo 5-8 sama startti?
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

Tsekkaa nyt ihan ekana solenoidin piuha ja erityisesti liitin startin päässä. Samalla voit mitata tuleeko solenoidin piuhaan mitään, kun vääntää avaimesta.
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

Eikä se mikään järin suuri homma ole sitä starttia irroittaa ja purkaa.Näkee sen kunnon paremmin eikä turhaan tilaa uutta.
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

Jälkiasennettu hälytin/ajonesto ja ajonesto päällä? :)

Itse jännitän koska tuo ainokainen kaukosäädin tilttaa ja rupeen jossain parkkiksella purkaan ajonestoa :D
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

Nelosessa oli startin solenoidin johto katkennut liittimen juuresta, se on kaikelle suolalle yms. kuralle alttiina siinä heti startin etupuolella. Korjaus tapahtui seuraavasti "nakita teinit työntämään auto käyntiin ABC:n pihasta ja aja tallille laittamaan johtoon uusi Abico" ;D

Tuo kannattaa kyllä ensimmäiseksi katsoa ja jos vika ei ole siinä niin miettiä sitten enemmän.
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

ast sanoi
Nelosessa oli startin solenoidin johto katkennut liittimen juuresta, se on kaikelle suolalle yms. kuralle alttiina siinä heti startin etupuolella. Korjaus tapahtui seuraavasti "nakita teinit työntämään auto käyntiin ABC:n pihasta ja aja tallille laittamaan johtoon uusi Abico" ;D

Tuo kannattaa kyllä ensimmäiseksi katsoa ja jos vika ei ole siinä niin miettiä sitten enemmän.

OT: LAPSITYÖVOIMAA! :D
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

Maestro sanoi
Jälkiasennettu hälytin/ajonesto ja ajonesto päällä? :)

Itse jännitän koska tuo ainokainen kaukosäädin tilttaa ja rupeen jossain parkkiksella purkaan ajonestoa :D

Nää on aina parhaita. Itse olin myymässä sämpylä Audia viime kesänä enkä edes tiennyt mistään hälyttimistä tai ajonestoista mitään. Ostajat kun kaarto pihaan niin naps vaan meni ovet lukkoon, auto ei startannut ja hälyttimen rele napsui pellin alla :D Onneksi oli se pilli kytketty pois ettei huutanutkin vielä. Noh, jäi auto myymättä kun ei ollut mitään kaukosäätimiä tai muutakaan. Loppujen lopuksi oli apiko löystynyt kojelaudan alla, sen kun vaihto niin auto kelpasi heti seuraavalle ostajalle.

Opetus oli kuitenkin se että jos tollanen varuste autosta löytyy niin sitä epäilisin ensimmäisenä, sen verran huonot kokemukset on ainakin itsellä monenkin auton kohdalla noista varusteista.
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

Tuota Cobran hälytinsysteemiä töiden jälkeen epäilin pitkän aikaa ja olin melkein varma että siitä johtuu.

Nyt kuitenkin tuli lumileikkejä harrastettua auton alla pimeällä parkkipaikalla ja kyllä se vaan hörähti lopulta käyntiin. Koitin aluksi koputella starttia ilman tulosta jonka jälkeen otin kaikki johdot irti, putsailin ja kiristelin uudelleen. Tämäkään ei tuonut kylläkään toivottua muutosta asiaan. Lopulta hörähti käyntiin kun kaveri starttaili ja itse makasin auton alla koputellen starttia.

Löytyykö tuohon starttiin mitään korjaussarjaa? Tai onko kenelläkään hajua onko tuo korjattavissa kotikonstein? Pikaisella googlauksella löytyi kyllä huollettuja yksilöitä hintavälillä 130 - 300 euroa. Niin, ja tulihan sitä mitsun huoltoonkin soitettua... Viimeisin listahinta 880 euroa :peukku
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

Wutec sanoi
Niin, ja tulihan sitä mitsun huoltoonkin soitettua... Viimeisin listahinta 880 euroa :peukku

Ilman muuta vaan Mitsulta hakemaan siis 8)

Tai jos nyt ei kuitenkaan.. Varmaksi en sano mutta luulisin että startin hiilet on vaihdettavissa, ja jos näin on niin sitten selviät tosi paljon halvemmalla. Viisaammat valaisee että onko ne helposti vaihdettavissa vai ei?
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

Hitto kun ei muista.Tuli oltua kaljoissa silloin kun 4:sen startti huollettiin.Mulla oli yks magneetti hajalla ja ne mujut ahdisti siellä kun starttasi kehnosti.Samalla putsailtiin,rasvattiin ja akulla pyöritettiin jolloin alkoi toimia kunnolla.
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

"Uusi maksoi n.200€ tarvikeliikkeessä.Tossa on numeroita jos tarvitset niitä 5200-8776EXC,(originaalin numerot olivat MD 341813 ja MOOT81781."

Tuollainen tieto löytyi. 5200-8776EXC koodilla löytyy Galant 2.5 V6:sen startti. Eli uskaltaiskohan sitä tuollaista Galantin tarvikestarttia lyödä kiinni, näyttääpi saavan alle 150 euroon suomesta. Samaan starttiin saatavilla solenoidi ja hiiliäkin joten halvalla vois päästä jos oikein askartelis.

Muillakin sivuilla lyöty esim. Lucas merkkiseen tarvikestarttiin seuraavat sopivuudet: MITSUBISHI :
M0T80681 - M0T80685 - M0T80686 - M0T81481 - M0T81482 - M0T81781 - MD319770 - MD320576 - MD341386 - MD341813 - MD342382
Sama näköjään Eurotec merkkisen startin kohdalla, löytyy myös tuo Evon osakoodi sopivuuksista.

Ainoa ero speksien suhteen näyttää olevan 1,2kw (Evo) vs. 1,0kw (Galant V6).

Ja jatketaan vielä hieman yksinpuhelua kun nyt tätä on tullut tutkittua. Toivottavasti jollekin on joskus hommasta apua :)
Eli kaikenkaikkiaan startin räjäytyskuvassa kaikki osanumerot on Galant V6 startin kanssa identtisiä. Ainoastaan tuo koko startin osanumero on eri... Onhan tämäkin tapa hinnoitella ne osat Evoystävälliseen 880e hintaan ;) Näillä puheilla siis Galantin startin korjaussarja tilaukseen, hieno homma jos tuolla 30 eurolla tulee kuntoon :)

http://img705.imageshack.us/img705/6316/startti.png
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

Onko siis tarkistettu että ne varsinaiset osanumerot ovat samoja koska noilla kuvien numeroilla ei taida olla tekemistä yhteensopivuuden kanssa...? Aattelin vaan kun kuvissa kuitenkin on keskenään hieman erinäköisiäkin osia... :)
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

Nuohan ovat ns. PNC-numeroita (Part Number Code), eivät osanumeroja. Esimerkiksi 2g Eclipsen tapauksessa CAPS antaa vaikkapa käsijarrukengille yhden PNC-koodin, mikä sitten kääntyy kolmeksi eri osanumeroksi sen mukaan onko ko. autossa rumpujarrut (isot/pienet) vai levyjarrut. Niiden perusteella en siis sanoisi sopivuuksista yhtään mitään.
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan

Näinhän se tietenkin menikin, eipä tuo ajatus oikein unisena toiminut. Pitää noita MD-osanumeroita katsoa läpi ajatuksella tänään.
 
Vs: Evo V ei starttaa ollenkaan & muuta starttiasiaa

Nämä startit pitäisi sopia keskenään toistensa tilalle:
starttisopivuus.png

Myös 5200-8776EXC (Galant 2.5 V6 -96 eteenpäin) löytyi läheisestä varaosapuljusta, 280e siitäkin olis köyhtynyt.

Pikasesti vilkastuna listassa oli ainakin Legnum -96 ->, Galant V6 2.5 AUT -96 ->, FTO:ta jne... Pitää katsoa suomesta jostain purkuvehkeestä sopiva startti ja kokeilla :)
 
Takaisin
Ylös Bottom