EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Yazer

New Member
Liittynyt
20 Elokuu 2014
Elikkäs tasapainoakselin hihna otti ja katkesi, joka ilmeisesti samalla tuhosi kampiakselin asentotunnistimen ja kietoutui jakohihnan ympärille. Jako oli hypännyt yhden hampaan verran.
Ongelma vaan on, että kone pyöri aluksi ihan nätisti käsin nokkapyörän pultista, eikä kampiakselin hihnapyörän pulttiakaan saanut auki ilman pulttipyssyä, kun kone pyöri. Nyt on otettu kaikki apulaitteiden hihnapyörät irti ja yritin pyörittää sen verran jakohihna paikallaan, että saisi jaon suunnilleen kohilleen ennen hihnan irroitusta. Nyt ei pyöri n. varttikierrosta enempää nokista katsottuna. Stoppaa metallisen kolauksen saattelemana molempiin suuntiin, aina samaan kohtaan.
Oudoksi asian tekee se, että moottori pyöri kuitenkin ennen hihnapyörien irroitusta ihan hyvin ilman mitään sivuääniä ??? Mitään muuta ei tehty välissä, kun otettu apulaitteet irti ja pulttipyssyllä kampiakselin hihnapyörän pultti auki, eikä moottori pyörähtänyt silloin.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Tuskin ainakaan tuollainen pitäisi olla, kun on tulpatkin irti. Männissä ei näy ainakaan tulpan rei'istä kurkisteltuna mitään jälkiä. Startilla en ole uskaltanut vielä koittaa pyöräyttää.
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Muistatko oliko tp-hihnan kiristinrulla kummin päin:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=52218.0

Eli onko hihnan katkeamisen syy jopa tuossa väärinpäin laitetussa rullassa?

Ja mitä tulee kolahdukseen, ei siellä ole jako kyllä nyt oikein jos kolahtaaa. Pyörittelitkö siten, että joka 3:s kierros jako osui kohdalleen? Kaikki merkit (nokat ylöspäin, kampiakseli sekä öljypumpun merkki kohdallaan?
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Edit: jaa jakoa ei oo vielä tehtykkään.


Jakoa laittaessa tasapainoakselin oikeaan hakukohtaan käytetty ruuvari tms on vielä paikallaan ?
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Jako tuntuisi muuten olevan kohillaan paitsi nokkapyörästä hypännyt yhden hampaan yli, ellei jo entisen omistajan toimesta ole ollut. Jakoon en ole vielä kerennyt koskea, kun sain vasta kaikki suojat pois edestä, eli kaikki on vielä samalla tavalla kuin ennenkin lukuunottamatta apulaitteita. Koitin ennen töihin lähtöä vielä startin kanssa, sillä pyörähti oikeen nätisti eikä kuulunut mitään ihmeellisiä ääniäkään. Tosin käsin ei vieläkään pyöri varttikierrosta enempää :eek:
Kiristimen rulla muistaakseni on niin päin, että syvennys on koneeseen päin. Täytyy tarkistaa vielä huomenna kun menen ihmettelemään ja varmistamaan, ettei jako ole enempää hypännyt. Jos vaikka saisi auton käymään anturin vaihdon jälkeen, niin voi (toivottavasti) huoletta alkaa vaihtamaan hihnat ja rullat.
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Enneku otat jakohihnaa auki ni katoppa se jakohihnan automaattikiristimen tilanne, onko kuin ulkona se akseli patruunasta?
Onko mitsun jakopää muuten tuttu? eli ootko enne tehny?
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Jos ei ole tp lukitus meisselillä niin ota tulpat irti ja kato et 1 syl. On ykk. Venakoppa pois ja kahot nokista missä asennossa venttiilit on mäntiin nähen. Siitä voit sit päätellä jos ottaa ylhäältä kiinni.

Kampuran asentotunnistimen levy ehjä? Ei sekään takerra mihinkään?

Edit. Älä kääntele konetta ikinä nokkapyörän pultista. Siinäkin kohtaa on voinut hypätä lisää.
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

kirppu1990 sanoi
Edit. Älä kääntele konetta ikinä nokkapyörän pultista. Siinäkin kohtaa on voinut hypätä lisää.

+1

Tosiaan ota se venakoppa vielä pois ja kato että sielä on kaikki järjestyksessä.

Starttilla kyllä yleensä jaksaa potkia venttiileihin varsinkin jos ne on jo ottanut itseensä mut käsin tiukempi. :-X
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Eilen kerkesi taas katsomaan. Kaikki näytti olevan kunnossa ja pyöräytin startin kanssa kanssa, niin nyt pyörii käsin taas nätisti. Ei kuulunut mitään epämääräisiä ääniäkään. :nykii
Jakokin katsottu, joka kolmannella kierroksella kaikki merkit on kohillaan lukuunottamatta toista nokkaa, joka on hampaan verran pielessä. Eli ei muuta, kuin uudet hihnat paikoilleen ja kampiakselin asentotunnistin vaihtoon. Menee samalla nostajatkin uusiksi, kun tykkää nakutella. :driver

Edit: Nyt on vaihdettu tasapainoakselin- ja jakohihna, sekä kampiakselin asentotunnistin. Pyörittelin hetken käsin, mikään ei ottanut kiinni. Kokeilin startata (ilman apulaitteita), mutta ei käynnisty vieläkään, pari kertaa possahti startatessa päästi venttiilikopan kannen huohotusletkusta pienen öljypölläyksen.
Bensaa ja kipinän antaa hienosti. Jako on täysin kohdillaan. Voiko kuitenkin estää käynnistymisen, kun yksikään apulaite ei ole paikoillaan? Entä voiko sytytys olla pielessä nyt?

Edit2: Selvisi, että melkein kaikki imuventtiilit on kierossa. Ei aikasemmin huomannut, kun kaikki paikat oli öljyn peitossa. Otin toisen kerran venttiilikopan kannen auki, putsasin öljyt pois ja siellä oli 3 nostajaa venttiilin ja nokan välissä jumissa. Ilmeisesti sen takia tuntui, että puristukset olisi kunnossa. Nostajien ja nokan välissä oli melkein 4mm rako, sai ihan sormin 6 nostajaa pois, eli venttiilit ei nouse ylös asti ilmeisesti. Vaikuttaisi, että kampiakseli oli pyörähtänyt koko kierroksen, jonka takia jako näytti olevan vain yhden hampaan pielessä ennen hihnan irroitusta...
Ei oikeen muu auta, kuin viedä kansi koneistettavaksi ja uudet venttiilit tilalle. Mikä kannentiiviste tuohon sitten kannattaisi tilata? :seina
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Yazer sanoi
Vaikuttaisi, että kampiakseli oli pyörähtänyt koko kierroksen, jonka takia jako näytti olevan vain yhden hampaan pielessä ennen hihnan irroitusta...

Aika kaukaa haetulta ratkaisulta vaikuttaa. Jossain määrin teoriassa tämä voisi olla mahdollista, ellet sitten ole pyöräyttänyt käsin sitä kampuraa väkisin ilman hihnaa sen yhden kierroksen. Paitsi, että pyöritit/yritit pyörittää konetta nokkapyörästä.. Noh, en tuomitse. Kaikkihan tässä maailmassa on mahdollista..


kirppu1990 sanoi
tulpat irti ja kato et 1 sylinteri. On yläkuolokohdassa. Venakoppa pois ja kahot nokista missä asennossa venttiilit on mäntiin nähen. Siitä voit sit päätellä jos ottaa ylhäältä kiinni.

Teitkö näin ennenkun menit uuden hihnan kanssa starttailee? Tai katsoiko joku kuka ymmärtää missä kohtaa minkäkin pitää olla silloin kun mäntä on ylhäällä/alhaalla/nousemassa/laskemassa....?

-JP- sanoi

Komppaan myös tätä.


Toivotan parempaa onnea jatkossa askareisiin :peukku
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Mulla ois kasa vanhoja venttiilejä ja jousia.. ja lautaset..
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

kirppu1990 sanoi
Aika kaukaa haetulta ratkaisulta vaikuttaa. Jossain määrin teoriassa tämä voisi olla mahdollista, ellet sitten ole pyöräyttänyt käsin sitä kampuraa väkisin ilman hihnaa sen yhden kierroksen. Paitsi, että pyöritit/yritit pyörittää konetta nokkapyörästä.. Noh, en tuomitse. Kaikkihan tässä maailmassa on mahdollista..


Teitkö näin ennenkun menit uuden hihnan kanssa starttailee? Tai katsoiko joku kuka ymmärtää missä kohtaa minkäkin pitää olla silloin kun mäntä on ylhäällä/alhaalla/nousemassa/laskemassa....?

Komppaan myös tätä.


Toivotan parempaa onnea jatkossa askareisiin :peukku

Eipä tullut lainkaan pyöriteltyä ilman hihnaa, muuta kuin sen max. 1/5 kierrosta, että sai jaon kohdalleen, eikä siinä kohtaa mikään ottanut vastaan. Kaveri oli mukana uutta hihnaa laittamassa, joka on moottoreita laitellut vähän enemmänkin.

Noh.. vahinko on joka tapauksessa jo tapahtunut, ei voi mitään. Tuleepahan itsekin opeteltua tota moottoripuolta vähän enemmän nyt samalla. ;D
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Osasko se sun kaveri sen hydr.kiristimen oikeanlaisen "säädön?" Ettette vain jakohihnan kiristystä tehneet VAIN sen avulla? Se että on tehnyt moottoreita ei vielä kerro mitään jossei ole yhtään mitsun jakopäätä tehnyt ennen...
Eli oikeaoppisesti se kiristimen sokka menee paikalleen siihen reikäänsä kunhan esikiristys on epäkeskorullalla tehty oikein.
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Harri K sanoi
Osasko se sun kaveri sen hydr.kiristimen oikeanlaisen "säädön?" Ettette vain jakohihnan kiristystä tehneet VAIN sen avulla? Se että on tehnyt moottoreita ei vielä kerro mitään jossei ole yhtään mitsun jakopäätä tehnyt ennen...
Eli oikeaoppisesti se kiristimen sokka menee paikalleen siihen reikäänsä kunhan esikiristys on epäkeskorullalla tehty oikein.

^ Eli sokan pitäisi mennä takaisin paikoilleen, kun sen irroittaa kiristyksen jälkeen? Jos sitä meinasit, niin ei mene ihan. Reijästä näkyy kumminkin puolet, joten hyvinkin lähellä on.

E: Nyt tosin joutuu purkamaan taas ja uusimaan venttiilit, joten tuleepahan ainakin harjoiteltua.
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Konetta pitää pyörittää muutama kierros ja sen jälkeen kokeilla että sokka vielä menee paikalleen. Kaikki tämä löytyy evo6 service manuaalista, suosittelen hankkimaan.

Yazer sanoi
^ Eli sokan pitäisi mennä takaisin paikoilleen, kun sen irroittaa kiristyksen jälkeen? Jos sitä meinasit, niin ei mene ihan. Reijästä näkyy kumminkin puolet, joten hyvinkin lähellä on.

E: Nyt tosin joutuu purkamaan taas ja uusimaan venttiilit, joten tuleepahan ainakin harjoiteltua.
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Missäpäin suomea tämä remontti on meneillään?
 
Vs: EVO V Moottori ei pyöri käsin enään

Uudessakaupungissa, turun seudulla. Ei ole nyt pariin viikkoon tapahtunut oikein mitään motivaation puutteen takia. Jos nyt kannen saisi viikonlopuksi irti, niin voi sen viedä koneistajalle venttiileiden kera.
 
Takaisin
Ylös Bottom