Evo4 Ahtopaineet ei nouse

timppa811

Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2010
Ahtopaineet saa moottoritiellä polkemalla 0.8 tienoille. 1 ja 2vaihteilla paineet saa jonnekkin 0,2-0,3tienoille ja "herääminen" ja kaasuun vastaavuus on aivan olematonta, myös tyhjäkäyntiä käy huonommin kuin ennen.

Voisko hukkaportti olla juminut auki asentoon? Nouseeko ahdot 0,8tasolle jos hukkaportti on auki?

Autossa ahtoja ohjaa greddy profec ja 1.3bar on säädetty.
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

Huono tyhjäkäynti viittaisi ennemminkin massiiviseen vuotoon tai halkeamaan jossain ahtoputkistossa. Tuleeko putkesta mustaa kun vedättää? Seoshan yleensä menee todella rikkaalle jos ilmamäärämittarin jälkeen mitattua ilmaa pääsee harakoille.

Tai sitten jotain on mennyt turbon ja koneen läpi vieden siivistä palat mennessään.
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

Kyllä auto tyhjäkäyntiä käy, mutta huonommin kuin ennen vian tuloa..Eli kierrokset humppaa hieman.

Ahtovuotoa tuossa pihalla koitin ettiä, muttei ainakaan pikavilkaisulla mitään löytyny.
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

Vuoto tai joku isompi vika todennäköisesti.. Paineista ahtoputkisto kevyesti (muista tukkia huohotin ettei kampikammiokin paineistu!) niin vuoto löytyy helposti.
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

Päivitystä tilanteeseen. Maksimi ahdot tällähetkellä on -0,2bar ja maksimikierrokset ~5000rpm. Vikakoodeja koitin lukea pinnit 1 ja 4 yhdistämällä, mutta moottorivalo ei vilkuttanut yhtään mitään. Autossa on apexi power fc. Korvaako se täysin vakioecun? Voiko vikakoodeja edes lukea?

Onko evoissa "nilkutusmoodia"? Lambdaa koitin mitata ja ohmi puolella näytti ääretöntä, eli taitaa kaput olla.
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

timppa811 sanoi
Päivitystä tilanteeseen. Maksimi ahdot tällähetkellä on -0,2bar ja maksimikierrokset ~5000rpm. Vikakoodeja koitin lukea pinnit 1 ja 4 yhdistämällä, mutta moottorivalo ei vilkuttanut yhtään mitään. Autossa on apexi power fc. Korvaako se täysin vakioecun? Voiko vikakoodeja edes lukea?

Onko evoissa "nilkutusmoodia"? Lambdaa koitin mitata ja ohmi puolella näytti ääretöntä, eli taitaa kaput olla.

Power FC korvaa täysin vakio-ECU:n eikä vikakoodeja voi lukea. Jos käytössä on Commander tai PC softa niin anturitietoja voi yrittää katsella sieltä, muuta diagnostiikkaa ei ole. Eikä myöskään "nilkutusmoodia".

Lambda ei vaikuta kaasu pohjassa mitään. JOS Power FC on asetettu closed loop tilaan pitäisi anturitiedoista näkyä kuinka O2 seilaa 0.5 voltin yli ja ali tyhjäkäynnillä ja osakuormalla. Power FC:ssä on huomattavasti vakio-ECU:a isompi säätövara Lambdan kanssa, itse asiassa saattaa olla ettei se käytä lainkaan polttoainekarttaa tai korjauskertoimia vaan menee puhtaasti lambda-anturin mukaan closed loop tilassa. Ja tuntuu myös roikkuvan siellä pidempään kuorman lisääntyessä kuin vakio-ECU.

O2 signaalin toisessa laidassa makaaminen ei vielä välttämättä kerro anturista mitään sillä usein noita on jätetty open loop tilaankin säädettäessä jolloin siis lambdaa ei käytetä lainkaan.

Ja kumpikohan Power FC mahtaa olla kyseessä, L-jetro vai D-jetro malli eli onko ilmamäärämittari käytössä vai ei?
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

Vakio ilmamäärämittari on käytössä. Anturitietoja commanderista oon koittanu kattoakkin, mutta eipä siellä juuri muut kuin kaasunasento tunnu heiluvan..
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

Tämänhetkinen vika tuli selvitettyä. Cooleri jäässä. Eli taitaapa huohotus tässä vehkeessä olla suurempi kuin tehtaalla ovat tarkoittaneet =)
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

timppa811 sanoi
Tämänhetkinen vika tuli selvitettyä. Cooleri jäässä. Eli taitaapa huohotus tässä vehkeessä olla suurempi kuin tehtaalla ovat tarkoittaneet =)

no ei kyl pitäs mennä mitekää umpee. Selvitäppä syy kovaan huohotukseen...
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

Harri K sanoi
no ei kyl pitäs mennä mitekää umpee. Selvitäppä syy kovaan huohotukseen...

Eipä sitä paljon tarvitse selvittää jos kyseessä on Evo 4 ja ahtopaineet 1.3 bar ::) Jos huohottaa niin perinteiset käynyt eli mäntäkauppaan vie tie.

Mutta miten huohotuksen mukana tuleva öljy voi jäätyä cooleriin? Eihän se jäädy moottoriinkaan...
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

ast sanoi
Eipä sitä paljon tarvitse selvittää jos kyseessä on Evo 4 ja ahtopaineet 1.3 bar ::) Jos huohottaa niin perinteiset käynyt eli mäntäkauppaan vie tie.

Mutta miten huohotuksen mukana tuleva öljy voi jäätyä cooleriin? Eihän se jäädy moottoriinkaan...

..mahtaisko olla vuoto jossain... vesikanavassa... kenties..
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

Ihan vaan noihin vesikanava ja öljy hommiin... Millon on vaihdettu ? Kone öljyt ? Jäähdytin nesteet ? Jos on vaihdettu vuoden sisällä niin sit ei jäädy...

-20 pakkasta on vaan jännä homma...
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

ast sanoi
Eipä sitä paljon tarvitse selvittää jos kyseessä on Evo 4 ja ahtopaineet 1.3 bar ::) Jos huohottaa niin perinteiset käynyt eli mäntäkauppaan vie tie.

Mutta miten huohotuksen mukana tuleva öljy voi jäätyä cooleriin? Eihän se jäädy moottoriinkaan...

Ite pähkäilin tuon asian näin, kone huohottaa--->paljon ilmaa puhaltaa venttiilikopasta ahtoputkistoon--->ilmankosteus tiivistyy ja tulee vettä.

Ja episodin aikana oli ~250km maantiesiirtymä menossa=ei ahtoja.
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

-JP- sanoi
Ihan vaan noihin vesikanava ja öljy hommiin... Millon on vaihdettu ? Kone öljyt ? Jäähdytin nesteet ? Jos on vaihdettu vuoden sisällä niin sit ei jäädy...

-20 pakkasta on vaan jännä homma...

Öljyt vaihdettu pariviikkoa/500km sitten. Nesteistä ei tietoa.
 
Vs: Evo4 Ahtopaineet ei nouse

jos sulla on katalysaattori siellä vielä kiinni niin katsopa sen kunto. ettei ole sulanut putken sisään
 
Takaisin
Ylös Bottom