Evo4 käyntihäiriö <--- K O R J A T T U

Rautonen

New Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Jaahas, nyt on aika kysyä vinkkejä...

Eli tein evoon viime lauantaina jakopää remontin rullat, patruunat vesipumpun yms... Jopa laitoin sen öljypumpun/tasapainoakselin pyörän paikalleen lohkon reijän kautta...

No, siinä jäähdytinjärjestelmää ilmatessa ei huomannut mitään outoa, kävi ja kiersi niinkuin ennenkin... Auto jäi seisomaan pariksi päiväksi halliin ja sen jälkeen ajoin muutamaksi tunniksi pihaan... Pihasta lähdin liikkeelle ja n.300m päässä auto meni tehottomaksi/kävi vajaalla, sekunnin pari kuluttua vika valo syttyi...
Nokka ympäri ja kohti kotipihaa, sammutin auton hetkeksi ja kokeilin käyntiin, nyt toimi taas normaalisti... Jatkoin koeajoa ja taas sama homma n. 600m päässä, nyt katkasisinkin virrat jo auton liukuessa vaihde päällä, ja kääntäessä virrat takaisin päälle se kävikin taas kaikilla neljällä...

No, Bosch KTS yleistesteri, joka ei suoraan tunnistanut japanintuonti evo4, herjas viallista puolaa 1. Kokeilin vaihtamalla puolia päikseen, ajoin vian päälle ja taas sama puola1. Ajoin taas vian päälle ja nyt en sammuttanutkaan autoa vaan jätin käymään tyhjää vajaalla...
Kun vika on päällä niin jälkinmäisen/laatikonpuoleisen puolan liittimen kun irroitaa niin ei vaikuta käyntiin, mutta kun ottaa 1.syl. tulpan johtoa irti niin kuulee/näkee kun lyö kipunaa läpi, eli kipuna tulee... No sitten suuttimien kimppuun, liittimiä irti ja 1. ja 4. suuttimet on mykkinä, ei ohjausta...
Mielessäni ajattelin heti että ompa fiksu kone, kun huomaa että kipuna vikaa, niin lopetetaanpa polttoaineen syöttö niin ei kallis katti tuhoudu...
Lainasin toisesta evosta puolia ja tulpan johtoja, lähdin innokkaana koeajolle ja kuinkas ollakkaan TAAS sama homma...

Otin auton kuitenkin puoli pakosta ajoon ja yhdentyömatka lenkin jälkeen totesin että vika tulee päälle ainoastaan osakaasullakun ei juuri ole moottorijarrua tai vetoja... Ja kierroksien pitää olla n. 3200, jos enempi tai vähempi niin auto toimii niinkuin ennenkin... Paikallaan kierrättämällä en onnistunut saamaan vikaa päälle vaan aina pitänyt ajaa vika päälle, parhaiten soveltunut tuohon vaihde numero 3...

Menee mystiseksi, vinkkejä otetaan vastaan...
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

Tulpilla ei ole ajettu kuin 2-3tkm, ja näyttivät hyviltä kun ylös nostin... Ei välttämättä kerro silti koko totuutta...
Tulpat laitoin kyllä tilaukseen...
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

itselläni ollut parikertaa samanlainen vika, eli tekee välillä kun matkaajoa lähtee ajamaan tasaisella nopeudella niin noin 3-6km jälkeen syttyy moottorin vikavalo ja kone käy ontuvasti ikäänkuin kolmella kävisi, käy myös tyhjäkäyntiä eikä sammu ikinä. sitten kun koneen sammuttaa ja käynnistää niin vika on poissa mutta se ei palaa sitten taas hetkeen vaikka matka-ajoa ajaakin... ja vikakoodeja ei ollut tallentunut autoon, enkä ole pääsyt itse koodeja lukemaan silloin kun vika on ollut päällä...
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

Kampiakselin asentotunnistin tulee ensimmäisenä mieleen koska sen voi vahingossa rikkoa hihnaa vaihtaessaan. Crankwalkkia ei ilmeisesti kuitenkaan ollut?
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

Asentotunnistinta epäilin ensimmäisenä, mutta suljin pois sen kun ajattelin ettäei voisi oireilla noin satunnaisesti... Siis joko kone käy tai sitten ei... Ja se kuuluisa CrankWalk on ihan rajoissansa...

Tarttis saada vehje jonkun koneeseen kiinni joka pystyis lukemaan kys. yksilöä varmasti ja luotettavasti...

---> Delta Auto Tampere ? Ei vaan oikein luotto pelaa näihin miehiin kyseisen merkin osalta ja ns. ammattiylpeys anna periksi... ;)
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

Omissa autoissa viallinen kammenasentotunnistin on oireillut niin että on vaatinut pitkiä starttauksia käynnisteltäessä.
Joskus oli niin että kylmänä sai nitkuttaa melkein akun tyhjäksi enenkuin lähti, mutta kuumana heti käyntiin kun avaimeen koski.
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

Rautonen sanoi
---> Delta Auto Tampere ? Ei vaan oikein luotto pelaa näihin miehiin kyseisen merkin osalta ja ns. ammattiylpeys anna periksi... ;)
Oletkos siis mansesta?

Jos ei kukaan klubilainen ojenna "auttavaa" kättä evoscannin yms muodossa,että näkisit arvot,niin sitten delttaan.

KTS:llä et tee mitään vanhempien mitsujen suhteen.
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

ST sanoi
Oletkos siis mansesta?

Jos ei kukaan klubilainen ojenna "auttavaa" kättä evoscannin yms muodossa,että näkisit arvot,niin sitten delttaan.

KTS:llä et tee mitään vanhempien mitsujen suhteen.

Tampera/ylöjärvi akselilla vaikutetaan... Ja käytössä olevaa kts tuntuu toimivan vasta Evo7:sta eteenpäin suht luotettavasti...

Saattaa olla että hankkii itselle tarvittavat vehkeet ennenkö Deltaan vien :)
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

nyt on pakko tilata itellekki evoscan... kaveri oli evolla kuskina ja lähti heittää mua kotio niin (lahdesta nastolaan) matkalla heti leveäkaistatien alussa syttyi vikavalo, no ei muuta ku kone sammuksiin ja heti käyntiin ja noin 10km myöhemmin syttyi vikavalo uudestaan juuri meidän rampin kohalla... ja teki tuon saman tempun 2 kertaa jo silloin kun ostin ton auton (jolloin crankwalk oli mitattu ja sitä ei ollut) ja sitten vika jätti reiluksi vuodeksi rauhaan mutta nyt tullut taas kehiin, tosin maantaina ajoin lahti-alastaro-lahti-kotka-nastola reissun eikö vikaa tullut kertaakaan koko reissun aikana... :seina
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

Nyt on kokeiltu MAF-anturi ja uudet tulpat... Ei vaikutusta asiaan... :seina
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

Mulla teki kans kerran reippaan kiihdytyksen aikana, kävi kolmella, vikavalo päälle, hädintuskin liikkui eteenpäin... Auto parkkiin, virrat pois, uudelleen käyntiin ja taas mentiin normaalisti. Eikä sen jälkeen oireita...
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

HerBertti sanoi
Mulla teki kans kerran reippaan kiihdytyksen aikana, kävi kolmella, vikavalo päälle, hädintuskin liikkui eteenpäin... Auto parkkiin, virrat pois, uudelleen käyntiin ja taas mentiin normaalisti. Eikä sen jälkeen oireita...

Tässä yksilössähän onkin se erikoinen piirre, että vika tulee tasakaasulla ajaessa vain kierrosluvulla 3200... Täys kaasulla ei häiriöitä, osakaasulla muilla kierroksilla ei häiriötä, paikallaan kierrätettäessä ei häiriötä...

Ja vika tuli jakopään remontin jälkeen... Onko vain sattumaa, niin mene ja tiedä...

Vuotanut pakosarjan tiiviste väihdettu.... Ei vaikutusta tuohon asiaan...
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö

Rautonen sanoi
Täys kaasulla ei häiriöitä... ... paikallaan kierrätettäessä ei häiriötä..


käytännössä vikaa ei ole jos nää kaks asentoa toimii ;D
 
Vs: Evo4 käyntihäiriö <--- K O R J A T T U

Eilen kaveri tutkaili evoscannilla, vaimikäseoli, eikä missään arvoissa/toiminnoissa mitään erikoista...

No, tänään sitten vihosta viimein oli aikaa repiä jakopää taas auki... Mitään outoa ja rajusti normaalista poikkeavaa ei löytynytkään tarkasta syynäilystä huolimatta... Kaikki merkit kohdillaan ja osat paikallaan... Jakonaru oli kyllä epäilyttävän löysällä nokkien välistä ja kampuran asentoanturin magneetissa oli pari metalli hitusta, ne puhaltelin pois ja aloitin kasaamisen uudestaan, pettyneenä selvän vian löytymättömyyteen...

Nyt oli sitten ostettu Gates erikoistyökalusetti käsissä ja kasaaminen siinä mielessä huomattavasti helpompaa kuin viimeksi omavalmiste lelujen kanssa... Romut kasaan ja koeajolle... Ei enään saanu vikaa ajamalla päälle vaikka kuinka yritti...

Epäilen siis todennäköisesti etten ollut viimeksi saanut hihnaa tarpeeksi kireälle ennen kuin se itse kiristinpatruuna löysättiin...

Nyt on ajeltu onnellisesti vailla huolia jo muutama kymmenen kilometriä ja lisää tiedossa...
 
Takaisin
Ylös Bottom