evo6 uutta bensapumppua

Vs: evo6 uutta bensapumppua

Tunari-82 sanoi
Ite kans päädyin irrottamaan tankin,ei antanut luonto periksi mennä sahailemaan putkia.
Ei tuo niin paha homma ole,jos nosturi käytössä.

Me katkastiin letkut sitten kun oli jo pumppu ja kaikki irti tankista. Putkileikkurilla poiki molemmat, kunnon letkua välii ja KUNNON kiristimillä kiinni. Ihan vain sen takia, että jos sattuu vaikka tulevaisuudessa tarviivan kerääjätankkia niin on jo "lähdöt" sitten valmiina. :)
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

cubeqtio sanoi
Miten sit meinasit? Katkoa johdot siitä pienestä huoltoluukusta ja nypätä ulos? :) Toki niinkin toimii mutta menee siinäkin äheltäessä tovi.

Eiku tässä on annettu ymmärtää, että putkien poikkaseminen on helppo homma. Itse ajattelin putket poikkasta.
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Nopea homma ja laittaa vähän vaseliinia rautasahan terään niin ei mene paljoa purua putkiin ja suodattimeen.
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Tapansa kullakin. :)

En missää väittäny et mun tapa o oikee..
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Omaan vaihdettu kanssa huoltoluukun kautta vaan putket poikkasemalla. Onnistuu kohtuu helposti, tosin suurensin kyllä sitä huoltoluukkua hieman :peukku
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Olisikohan miten hazardi viritelmä, jos jättäisi alkuperäisen pumpun tankkiin ja laittaisi konehuoneen puolelle letkujen väliin 255l Walbron?
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Ite laitoin noin paitsi tankissa on Walbro joka syöttää 044:sta. Ei ole välisäiliötä ja on toiminut. Pumppu "sivukotelossa" kontin puolella. Ja molemmille pumpuille vedetty uudet piuhat.
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

itelle tein evo 5:seen pumpun vaihdon yhteydessä suoraan akulta virrat st motorssin suosituksesta.
meil oli penkityksen aikana mittari kiinni ni huomas et seilaili todella paljon :seina
oli takakontissa akku ni oli nopee homma :peukku
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

_jkh_ sanoi
itelle tein evo 5:seen pumpun vaihdon yhteydessä suoraan akulta virrat st motorssin suosituksesta.
meil oli penkityksen aikana mittari kiinni ni huomas et seilaili todella paljon :seina
oli takakontissa akku ni oli nopee homma :peukku

Seilailiko paine siis täyskaasuvedossa? Loppuiko seilailu kun johdotit uusiksi? Evoissahan on kaksi relettä bensapumpulle, joista toinen ohjaa pumpun virran etuvastuksen kautta -> pumpun jännite tippuu. Tosin tuon toisen releen pitäisi poistaa vastus välistä jo ihan kaasunpolkaisulla paikoillaan ilman kummempaa kuormaa mutta saattaisi teoriassa aiheuttaa paineisiin seilailua (itse en ole tosin koskaan mittaillut).
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

No niin, äsken aloittelin tuon walbro bensapumpun vaihtoa ja heti pitikin sitten lopettaa hommat ja lähteä syömään. Eli tässä vaiheessa on sitten hyvä varmistua parista jutusta jotta asennus sujuisi näppärämmin.

1. Kuuluuko tuosta kuvassa olevasta letkusta tulla kuinka paljon bensaa kun sitä lähtee irroittamaan? Tuleeko sieltä "letkullinen" vai minkälaiseen tulvaan kannattaa varautua?

2. Kun noita kahta putkea lähtee poikkasemaan niin pitääkö putket vain poikkasta vai ottaa palanen pois? Jos pala pois niin minkä mittanen?

3. Mistä kohdasta putket kannattaa poikkasta? Heti siitä pumpulta ylöspäin lähtevän putken ekan mutkan jälkeen vai jostain muusta kohtaa?

4. Voiko sitten niitä katkottuja putkia "työntää" sinne taaksepäin jotta pumpun saa nostettua helpommin pois? Eli murtuuko ne tosi helposti?

5. Pitääkö muuten auto laittaa käyntiin sen jälkeen kuin virtaliittimen on pumpusta irroittanut? Eli tällätavalla saada paineet pois putkista/letkuista?

http://evo6.kuvat.fi/kuvat/Walbro%20bensapumppu/IMG_7516.JPG

Napsin hommasta useita kuvia jotta muut voivat jatkossa ottaa siitä sitten mallia niistä kuvista. Ja sen takia kyselen tarkasti etten tee huonoja ohjeita.
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Oma kokemus asiaan:
1: Löysäsin hieman pumpun ruuveja jotta paineet häviäis putkista

2:En ottanut palaa pois vain katkaisin

3:Mutkan jälkeen suoralta osuudelta katkaisin sillee että saa hyvin letkun pätkät ja klemmarit kiinni

4.Kyllä niitä vähän voi työntää

5:En ainakaan tehnyt tällee,eli ei tietoa

Näköjään kutoses hieman eri tavalla noi putket kuin vitoses,puuttuu toi jälkimmäinen mutka
Eikös kutoses ollukin toisella puolella tankkii bensapumppu kun vitoses
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

0. Oletko nyt sillä puolella autoa mistä pumppu löytyy? Kuutosessa se on kai eri puolellakuin viitosessa, mutta kovin erilaiselta näyttää.

1. Käytännössä letkut valuvat lähes tyhjäksi konehuoneesta saakka, muutaman rätin siinä tarvitsee. Mutta tuo letku yhdistää tankinpuolikkaat eikä siitä tule mitään jos tankki ei ole aivan piripinnassa

2. Itse otin sentin palan pois

3. Sellaisesta kohdasta että saat vielä kummallekin puolelle suoralle osuudelle klemmarit kiristettyä ja tankin laipan nostettua pois. Se liukuu kyllä vähän sivulle kun tulee ylös ruuveistaan

4. Ei paljon liiku ainakaan viitosessa, sentin ehkä?

5. Tuo on ihan hyvä tapa niin ei tule bensa paineella ainakaan silmään. Yritä vielä starttailla pari kertaa kun sammuu niin saat mahdollisimman tyhjäksi.
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Edellisellä sivulla tässä threadissa linkittäen itseäni: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25552.msg267378#msg267378 <- eli tässä vitosen ja kutosen ero.

Itse tosiaan tämän jumpan tein ja helpoin tapa on katkaista letkut. Kutosessa kerta menee yli puoleen väliä penkkiä kovat letkut ja sitä ei saa taiteiltua sieltä mitenkään (kokeiltu on..) ellei tiputa tankkia.

Itse toimin seuraavasti:

1. Tankki mahdollisimman tyhjä (kivempi touhuta)
2. Penkki irti
3. huoltoluukun suojapelti irti
4. Virtaliitin irti pumpusta
5. Pienellä putkileikkurilla hitaasti kaksi putkea poikki (tätä ennen survonut rättejä väliin jos vuotaa bensaa..)
6. kolmannesta letkusta klemmari irti
7. kahdeksan kuuden (jos muistan oikein) pikkumutterin avaaminen
8. Kannen nostamine paikaltaa (aika tiukassa kun kannesta tulee läpi ne "nännit")
9. Kiroilun, veren ja hien jälkeen ujutettu bensapumppu + koho -yhdistelmä ulos tankista
10. Pumpun poisto (pohjasta irti suodatin ja takaa pultti auki ja sitten pumpun yläosan letkuklemmari auki)
11. Kovien letkujen siistiminen jos jotain tirsuja ja kumiletkujen mittailu
12. Uusi pumppu tilalle
13. taas verta, hikee ja kiroilua ja pumppupaketti sisään
14. ENNEN KUIN PISTÄT PUMPPUSETIN KIINNI PIKKUMUTTEREILLA! - Tarkista että "nännit" kaikki tulevat kunnolla kannen lävitse -> jos et tee kunnolla niin kansi vuotaa.. nm. minulle kävi niin. Se yksi niistä on sillee vähän piilossa ja ei näkynyt
15. pikkumutterit hollille
16. leikattujen putkien päälle kumiletkut + klemmarit + kiristys
17. kun kaikki kohdillaan niin pikkumutterien kiristys
18. virta kiinni
19. Tarkistetaan kaikki 2 kertaa.. just in case
20. Väännetään virta-avaimesta ja toivotaan että lähtee.. :D

Tollee meni itsellä..
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Ei pulkkamäki reissun jälkeen löytynyt vielä motivaatiota mennä jatkamaan asennusta. Mutta mutta selvisi, että hablulla ja cubella on tuo pumpun mukana tullut asennussetti täysin erilainen kuin minulla. Eli voi olla, että mulla on väärä asennussarja? vai mitäs sanotte?

Cuben ja vissiin myös hablun asennussarja sisälsi seuraavat osat
Pumppu, äänieriste, virtaliitin johdoilla, sokka bensanpuhdistimella, bensanpuhdistin/suodatin, pätkä bensaletkua, 2xkiristintä ja warranty lappuska.

Mulla tuli kuvassa olevat nippelit
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/Walbro%20bensapumppu/IMG_7296.JPG
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Samanlainen asennussetti tuli mulle, ja Livefastilta tilattu.
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Livefastilta itsekkin tuon tilasin mutta esim. cubella on camskillin myymä setti.
No mutta menikö sulla tuon asennus kuten pitikin eli mitään ei puuttunut?
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

evo6 sanoi
Livefastilta itsekkin tuon tilasin mutta esim. cubella on camskillin myymä setti.
No mutta menikö sulla tuon asennus kuten pitikin eli mitään ei puuttunut?
Eipä ole mullakaan vielä kiinni, mahdollisesti tulevana viikonloppuna olisi tarkoitus laittaa kiinni. Noita sun tekeillä olevia kuvallisia ohjeita odotellessa. ;)
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Putte sanoi
Eipä ole mullakaan vielä kiinni, mahdollisesti tulevana viikonloppuna olisi tarkoitus laittaa kiinni. Noita sun tekeillä olevia kuvallisia ohjeita odotellessa. ;)
Homma siirty mulla ens viikonloppuun eli ei tule kuvia ennen sitä. Toivottavasti ens viikonloppuna kerkeän tuon homman tekemään.
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

evo6 sanoi
Homma siirty mulla ens viikonloppuun eli ei tule kuvia ennen sitä. Toivottavasti ens viikonloppuna kerkeän tuon homman tekemään.
Joo katsotaan kumpi ehtii ekana. Mullakin menee kaverin aikataulujen mukaan, kun sen tiloissa tehdään, ja olisi hieman tuota muutakin laitettavaa.
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Elkää pojat ressakko. Helppo keikka jos napsasee letkut siististi poikki.

Äläkää tehkö niin kuin ensin aloin kaverin kanssa. Periaatteella: "Ei sitä tankkia paljoa tarvi tiputtaa.. ja kardaani ja pakari saa olla paikallaan.." -setti

Lopputuloksena oli 2½h turhaa ähellystä. Eli lopuksi kylmästi letkut poikki, pumppu ulos, uus sisää, uutta letkuu pätkä.. tädäää..

Jälkimmäinen asennus kesti sen 30-40min...
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Nyt on pumppu vaihdettu ja autokin lähti kaikenlisäksi homman jälkeen vielä käyntiinkin.

Kaikki kuvat operaatiosta löytyy täältä. Sen verran monta kuvaa tuli otettua ettei varmaan ole tarpeen tehdä mitään teksti ohjeita?
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/Walbro%20bensapumppu/
 
Vs: evo6 uutta bensapumppua

Komppaan tätä. Täysin samalla kaavalla sitten yritys numero 2. :)

Helppo homma ja ei kestä kauaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom