EVOJEN FQ Versioista

Tjoki

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2005
Eli. Suomi EVOhan on 280hp, 355nm. No, Englannissa EVO:sta myynnissä 4 eri versiota, josta jykevin FQ360. Myöntävät näille kamppeille 5v takuun jne. ELI, nyt kun näistä evojen virittämisistä sun muista puhutaan, niin eikö olisi aika järkevä selvittää mitä muutoksia ja millä osilla nämä FQ versiot eroavat suomi evosta. Luulisi ainakin olevan optimaalista viritystä EVO:eek:n. ELI, tietääköhän joku näistä versioista, tai tietääkö mistä saisi faktaa mitä muutoksia näissä FQ versioissa tarkalleen on suomievoon verrattuna. Jos saisi tämän listan mitä eroja on, niin voisi ajaa EVON suoraan esim. ST-Motorssille ja sanoa, että nämä muutokset kiitos. Nyt tuntuu olevan vähän mutu tietoa siellä sun täällä mitä sille EVOLLE kannattaisi tehdä että sinne noin 340hp 400nm lukemin päästäisiin. Ja MUTU tieto ei tällaisen auton kanssa innosta...
 
Ja siis Mitsubishin Englannin kotisivuthan löytyvät täältä. http://www.mitsubishi-cars.co.uk/evolution/
 
Tjoki sanoi
Eli. Suomi EVOhan on 280hp, 355nm. No, Englannissa EVO:sta myynnissä 4 eri versiota, josta jykevin FQ360. Myöntävät näille kamppeille 5v takuun jne. ELI, nyt kun näistä evojen virittämisistä sun muista puhutaan, niin eikö olisi aika järkevä selvittää mitä muutoksia ja millä osilla nämä FQ versiot eroavat suomi evosta. Luulisi ainakin olevan optimaalista viritystä EVO:eek:n. ELI, tietääköhän joku näistä versioista, tai tietääkö mistä saisi faktaa mitä muutoksia näissä FQ versioissa tarkalleen on suomievoon verrattuna. Jos saisi tämän listan mitä eroja on, niin voisi ajaa EVON suoraan esim. ST-Motorssille ja sanoa, että nämä muutokset kiitos. Nyt tuntuu olevan vähän mutu tietoa siellä sun täällä mitä sille EVOLLE kannattaisi tehdä että sinne noin 340hp 400nm lukemin päästäisiin. Ja MUTU tieto ei tällaisen auton kanssa innosta...

Käsittääkseni nuo Englannin FQ:t on vähän niinku BMW:een Alpinat, tehtaan hyväksymän virityspajan tekemiä, tässä tapauskessa taitaa olla RalliArt.

FQ440 mallissa ainakin edellisessä oli HKS:än osaa bout kaikki.
 
Tämäpä ei ole tullutkaan mieleen, hyvä pointti. Jos vaikka pistettäs joskus sit kimppatilausta vetämään noista osista. ;D
 
Jees. Ainakin minusta olisi aika järkevää tehdä näin, kun kerran Mitsulla omat valmiit viripaketit on olemassa 300, 320, 340 ja 360 hevosvoimalle. Mutta mistäpä nyt sitten tarkat faktat mitä näiille FQ versioille on tehty... pitäisiköhän lähetellä sähköpostia suoraan Englantiin. Saisikohan suomen maahantuojan kautta asioita selville?
 
Kyllä jos haluaa maksaa itsensä FQ mallin kamoista kipeäksi niin kannattaa.

Ihan vinkkinä sanon, että maahantuojan huolloista ei vielä evoista tietäviä löydy läheskään niin paljon kuin esim mainitsemasi ST-Motors ja RRE:stä puhumattakaan. Esim pelkkien maadoituksen kunnolla laittamisella yms RRE on taikonut lisää kivasti koneja ja varmaan löytyy osaa/osatietoa heiltäkin.

Osaa FQ malleja kait huijataan ecu ihan vastuksilla(tai useammilla) Jokainen voi miettiä onko se ny sit järkevin..Englannissa moni on niin toista (tämä siis vain mun tietoa...saattaa olla osa väärääkin)
 
Tjoki sanoi
Jees. Ainakin minusta olisi aika järkevää tehdä näin, kun kerran Mitsulla omat valmiit viripaketit on olemassa 300, 320, 340 ja 360 hevosvoimalle. Mutta mistäpä nyt sitten tarkat faktat mitä näiille FQ versioille on tehty... pitäisiköhän lähetellä sähköpostia suoraan Englantiin. Saisikohan suomen maahantuojan kautta asioita selville?

Kuten tuossa on aiemminkin jo esitetty, niin kyse ei ole mistään Mitsubishi osista vaan ihan erään yrityksen kasaamasta paketista jota on myyty uutena autona takuun kera. Taustalla oli toki sopimus Englantilaisen Mitsubishi maahantuojan kanssa. Melko hyvin nuo FQ-pakettien osat on jo moneen kertaan dokumentoitu, mutta eiköhän kyse ole ainakin osittain ihan liikesalaisuudesta, eli yhtä hyvin voit käyttää hyväksi haivaittuja palikoita itsekin ja saavuttaa vastaavat tehot.

Vemic ei käsittääkseni myy HKS:n, ARP:n yms. osia, joten sieltä suunnalta tuskin apua löytyy. Melkoinen homma olisi myös hyväksyttää nuo tehokkaammat versiot, 20% kun on äkkiä täynnä.
 
Juu, toi oli mainittu Top Gearissakin, että autoilla on täystakuu ja joku virityspaja on ne tehnyt. Ei siis Mitsubishi itse.
 
No jos härskisti sanois ,niin ei tuohon FQ 360 spekseihin erikoisimpia palikoita tarvitse! ne normipalikat mitkä turboautollle yleensä .
ainakin mun tapauksessa :peukku
 
Niin, ei noihin tehoihin vielä. Saahan sen 350-370HV 9:stä todella pienillä muutoksilla. Mutta yli 400HV pitäs saada. ;D
 
Hmm.. No, kyllä sitä on monia murheen tarinoita nähty ja kuultu kun on "helposti saatu" se 350hp ja sitten kuukauden välein jotain säädetään ja koskaan ei toimi kunnolla.

No, itse en mikään mekaanikko ole, niin kertokaahan nyt sitten mikä se oikea resepti EVO 9:n laittamiseksi on. Ainakaan ST motorssilla ei oikein osattu sanoa juuta eikä jaata asian tiimoilta. Ja kun se FQ 340 versio nyt on ainakin monissa testeissä todettu todella hyväksi arkiajoonkin, niin ei se nyt ihan surkea paketti voi olla. Kun takuunkin myöntävät jne. Olisi vaan niin helppo viedä pajalle ja pyytää tekemään ne muutokset mitä FQ340:een kuuluu, ja voisi olla varma, että tulee hyvä. Eikä se muutama satanen tai tonni enää tässä EVON tilauksen aiheuttamassa konkurssissa missään tunnu :)

Eli, joka tapauksessa kaava on ilmeisesti kuten muissakin turboautoissa: Putkisto (Mikä on hyvä?) + Ilmeisesti joku lastu, ahdot (?), Putsari (?). Vai?

Pitänee konsultoida RRE:tä puhelimitse asiasta...
 
Ja pahoittelen tietämättömyyttäni. Mutta nälkä kun kasvaa syödessä, ja ei olisi varaa heti pilata 50000e autoa millään suden virityksillä... Sen takia koitan kerätä mahdollisimman paljon infoa joka puolelta, jotta voin pohtia mikä olisi paras keino edetä asiassa. Eli ainakin jos jollain on kokemuksia oman EVO ysin virttämisestä, niin mieluusti kuulisin..
 
Tjoki sanoi
Ja pahoittelen tietämättömyyttäni. Mutta nälkä kun kasvaa syödessä, ja ei olisi varaa heti pilata 50000e autoa millään suden virityksillä... Sen takia koitan kerätä mahdollisimman paljon infoa joka puolelta, jotta voin pohtia mikä olisi paras keino edetä asiassa. Eli ainakin jos jollain on kokemuksia oman EVO ysin virttämisestä, niin mieluusti kuulisin..


no pekka peruspaketti niinkuin sanoit on että vaihdetaan putkisto ja lastu, joita löytyy kymmeniä erimalleja hinnan ja laadun mukaan. evoissa kaiketti on suht hyvä filsu itsessään joten siihen en välttämättä noin pienissä muutoksissa koskisi... toki uskoisin että takuulle voi sanoa hei hei samantien. joltain mitsun-herra-isolta-herralta kysyin evoa tilatessa joskus huhtikuun aikoihin että mitäs saa tehdä että takuu ei katoaisi, hän lupasi että catbackin kun vaihtaa niin takuu säilyy, eli se oli siinä! joko tehoa lisää tai takuu, kaiketi molempia ei voi saada? pajojenkin mukaan kannattaa olla todella tarkka että kenelle vie, juuri st-motors tai saloon rren pojille, itse vien saloon kuullut pelkkää positiivistä heistä, aluksi motecin m800 ja varmaan rren suosittelema putki alustaloppun. noilla pitäisi päästä jo kolmosen paremmallepuolelle... kauheesti tekstiä eikä mitään asiaa :)

ja jos lontoo taittuu niin:
http://www.evolutionm.net
todella paljon infoa.....
 
Eiköhän ne viripajat tee itse ecuun muutokset taikka eri ems:s

http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=201146

http://www.openecu.org/index.php?title=EcuFlash
Ei muuta ku kaapelit ostoon ja imemään omasta ysistä softat ulos ja muuta kun tutkimaan mitä vois löytyä  :) Ei se ole enään "mustaa magiaa", jota joku yks heppu täällä suomessa mukamas voisi vaan tehdä.
 
JEp. Suomessa on turha inistä takuusta. Selvä pelihän se on täällä, virität ja se oli sitten siinä. Ei siinä auta "muttaku siellä ja siellä samoilla palikoilla takuu säilyy".
 
Mä en ainakaan murehdi takuusta, kun tekee kunnon osilla ja ajaa järkevästi, auto varmaan kestää. Ja myös tuolla osataan Evon viritykset--> http://www.artec-power.fi/ Kyllä itsekin haluan tietää parhaat osat viritukseen, mutta todellakin sen 350HV saa putkistolla ja lastulla. Eihän se ole kuin noin 50HV lisää. Ku 98E bensalla noista löytyy vakiona se 300HV. ;)
 
Peke sanoi
Mä en ainakaan murehdi takuusta, kun tekee kunnon osilla ja ajaa järkevästi, auto varmaan kestää. Ja myös tuolla osataan Evon viritykset--> http://www.artec-power.fi/  Kyllä itsekin haluan tietää parhaat osat viritukseen, mutta todellakin sen 350HV saa putkistolla ja lastulla. Eihän se ole kuin noin 50HV lisää. Ku 98E bensalla noista löytyy vakiona se 300HV. ;)

mut mehän tankataan kaikki vee poveria ;)
(tietenki lastu säädettynä sille)

tosiaan moni hyvä auto pilataan tuolla ajotyylilla, esim annetaan happea kylmälle koneelle yms. yksi tuttavani juuri tuumasi että öljynlämpömittari pitäisi olla joka stanan autossa vakiovaruste....
 
J... sanoi
saloon rren pojille, itse vien saloon kuullut pelkkää positiivistä heistä

RRE:lähän kyllä nouhauta löytyy niin että tuntuu, mutta mutta... tuossa keväällä ku juttelin Helkamäen kanssa niin hän sanoi et eivät enää siviiliautojen tiimoilta duunaile mitään, vaan keskittyvät pelkästään rallikiuluihin. Viimeinen niitti oli kuulemma ollut joku Porsas joka oli poikinut dynoon ja aiheuttanut ylimääräisiä harmaita hiuksia siellä.

Koska olet ollut yhteydessä sinne? Eli ovatko muuttaneet mieltään uudemman kerran ja siviiliversiot passaakin taas laiton alle/dynohommiin. ???
 
Tjoki sanoi
No, itse en mikään mekaanikko ole, niin kertokaahan nyt sitten mikä se oikea resepti EVO 9:n laittamiseksi on. Ainakaan ST motorssilla ei oikein osattu sanoa juuta eikä jaata asian tiimoilta.

Eli, joka tapauksessa kaava on ilmeisesti kuten muissakin turboautoissa: Putkisto (Mikä on hyvä?) + Ilmeisesti joku lastu, ahdot (?), Putsari (?). Vai?

Pitänee konsultoida RRE:tä puhelimitse asiasta...

juu samaa sanoivat mulle RRE:llä ei siviiliautoja ja tuntuu että hiukan ovat varovaisia nuo puljut (St-motors ) aikoinaan impun suhteen ei oikein mitään tietoo saanut ongittua ja luulis että sitä niillä riittäis ,
tuolla putken merkilläkään ei ole väliä kunhan on isompaa rööriä turbolta asti (3") "vaikkahan tekisit itse" mutta erittäin tärkeää että auto sitten säädetään uudestaan esim Ecutek ,motec , siinäpä tuo,alkaa FQ arvot olla hyvinkin haarukassa, filsuja näihin uudempiin evoihin ei kannata vaihtaa alle 400hv :driver
 
Tjoki sanoi
Kukas sen EVON sitten säätäisi. ST-motors:ia suosittelette?
no kuten edelläkin on mainittuna ja henk koht suosittelen Artec-Power kuopiosta, Jauhiaisen Saku saa sunkin evon varmasti laulamaan pirteästi ,Ecutek ohjelmisto vakio boxsiin hinta luokka about 1000 eur, todella kilpailukykyinen ohjelmisto siviiliautoon verrattuna Motec:iin joka maksaa sitten 3000 eur ! saku on säätänyt mun edellisetkin autot ja ne todellakin toimii! enkä ole ainut :peukku
St Motors:sta ei ole kokemuksia!
ps:taitaa vaan olla et aika moni etelänkin vehkeistä on käynyt kalakukkojen pyhätössä ,vaikka ST-Motors on ihan lähellä!
 
Tjoki sanoi
Kukas sen EVON sitten säätäisi. ST-motors:ia suosittelette?

Sporttiautosta kyselisin, EVO ei ole Sporttiauton rullilla lainkaan vieras näky. :peukku

Eikä tuo kaipaamasi teho vielä välttämättä mitään EMS palikkaa tarvitse, mutta yleensä kun nälkä kasvaa syödessä niin ihan hyvähän se on sinne ajoissa laittaa.
 
Paljonko sitä ruutia tulee pelkällä Jauhiaisen ohjelmalla??

Pystyykö huollossa katsomaan onko ohjelma päivitetty esim Jauhiaisen toimesta?
 
aaki sanoi
Tjoki sanoi
Kukas sen EVON sitten säätäisi. ST-motors:ia suosittelette?
no kuten edelläkin on mainittuna ja henk koht suosittelen Artec-Power kuopiosta, Jauhiaisen Saku saa sunkin evon varmasti laulamaan pirteästi ,Ecutek ohjelmisto vakio boxsiin hinta luokka about 1000 eur, todella kilpailukykyinen ohjelmisto siviiliautoon verrattuna Motec:iin joka maksaa sitten 3000 eur !

Paljonko uudelleen säätäminen maksaa ? Eikö olisi kannattavinta pitkässä juoksussa laittaa rahat johonkin yleis ems:sään niin kaikki dynoajat pystyisivät säätämään ko auton ?. Kuitenkin puhutaan kalliista autosta jolloin 3ke ei tunnu missään
 
tepi sanoi
Paljonko uudelleen säätäminen maksaa ? Eikö olisi kannattavinta pitkässä juoksussa laittaa rahat johonkin yleis ems:sään niin kaikki dynoajat pystyisivät säätämään ko auton ?. Kuitenkin puhutaan kalliista autosta jolloin 3ke ei tunnu missään

Jotenkin tuntuu ettei tässä haeta jatkumoa auton virittämiselle vaan kestävää pakettia jolla autosta saadaan vain mukavampi ajettava.

Näinhän se monella muullakin on alkanut ja siinä vaiheessa kun niitä lisähevosia lähdetään metsästämään niin kirotaan ensimmäisenä ne aikaisemmat ostokset alimpaan helvettiin ja myydään pilkkahintaan pois.
 
tepi sanoi
aaki sanoi
Tjoki sanoi
Kukas sen EVON sitten säätäisi. ST-motors:ia suosittelette?
no kuten edelläkin on mainittuna ja henk koht suosittelen Artec-Power kuopiosta, Jauhiaisen Saku saa sunkin evon varmasti laulamaan pirteästi ,Ecutek ohjelmisto vakio boxsiin hinta luokka about 1000 eur, todella kilpailukykyinen ohjelmisto siviiliautoon verrattuna Motec:iin joka maksaa sitten 3000 eur !

Paljonko uudelleen säätäminen maksaa ? Eikö olisi kannattavinta pitkässä juoksussa laittaa rahat johonkin yleis ems:sään niin kaikki dynoajat pystyisivät säätämään ko auton ?. Kuitenkin puhutaan kalliista autosta jolloin 3ke ei tunnu missään

No niin tietenkin :D tähän vois todeta et "rahalla saa ja hevosella pääsee" itsellä ainakin tuli raja vastaan , :-[
kyllähän sitä laittais mitä palikkaa vaan jos pakka kestäis!

tuosta uudelleen säätämisestä Ecutekin suhteen , ei varmaan maksa sen enempää kuin joku dynoaja ottaa dynossa tapahtuvassa säädössä, vaik olisikin joku ems ,
 
Motecilla tai AEM:n tmv aftermarket ECU:lla ei ole myöskään minkäänlaista asiaa OBD-2 testiin katsastuskonttorilla.

FQ-versiot UK:ssa on säädetty ECUTEK:iä käyttäen.

Prodrive (Subarulle) käyttää itse myös ECUTEK ohjelmistoa heidän omien ohjelmistojensa tekemiseen.
 
Mitenkäs noita uusia autoja katsastettiin ? kahden vuoden välein ? en näkisi haittana vakio ecun kytkemistä aina paikoilleen.... toki jos tässä on jotain muita kiemuroita.... Itse vaan huomannut että EMS olisi tullut halvemmaksi pitkässä juoksussa... Ei se ikinä jää siihen 50hp juttuun.... ;D
 
tepi sanoi
Mitenkäs noita uusia autoja katsastettiin ? kahden vuoden välein ? en näkisi haittana vakio ecun kytkemistä aina paikoilleen.... toki jos tässä on jotain muita kiemuroita.... Itse vaan huomannut että EMS olisi tullut halvemmaksi pitkässä juoksussa... Ei se ikinä jää siihen 50hp juttuun.... ;D

Ensimmäiseen kolmeen vuoteen ei tarvi katsastaa, seuraavana vuonna tarvitsee, sitten taas vuosi väliä ja sen jälkeen vuosittain katsastus :)
 
Pitänee soitella Jauhiaiselle kun kerran Kuopiossa päin asustelen muutenkin... ST motors muuten sanoi, että mitään valmista ohjelmaa tai "lastua" ei vielä EVO 9:n ainakaan heillä ole...
 
Ecutek on hyvä jos ei kaipaa yli 350 hepoa. Hintaluokka on tosiaan siinä tuhannen euron tietämillä. Ongelmana vaan sitten on, että sitä ei säädä kukaan muu kuin se joka alkuperäisen "reflashhin" on tehnyt. Säädettävä ECU on kuitenkin aina se paras, ja mieluummin MAP-sensorin mahdollistava malli. Motecin hinta on aivan järjetön, mutta ysiin AEM alkaa olla jo ihan järkevän hintainen. Vanhempiin Evoihin suosittelen oman kokemuksen pohjalta Apexi Power FC D-jetroa. Hintaa tulee reilu tonni, mutta mukana onkin sitten MAP-sensori ja kyseessä on täysin säädettävä boksi. Käsitykseni mukaan uusin AEM selviäisi OBD-2 testistä, mutta varma en ole. Apexissa ei kyseistä ominaisuutta ole, mutta ainahan voi säästää vanhan ECUn ja imupuolen putket MAFfeineen päivineen katsastusta varten :)

Asennuspuolen olen hoitanut ST-motorsilla, hyvin on palvelu pelannut. Voin suositella.
 
Meni ensin väärään topiciin joten siirsin tänne.

Vähän asiaa viitaten kun noista lastuista on puhetta ollut, eikö näissä tota ecua ohjata jo laajakaista lambdalla?
Vai miten tollasen voi saada obd2 testistä läpi?
 
Takaisin
Ylös Bottom