Evojen omistajille?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli tähän voi vastata kaikki jotka aiheesta tietää:

Oli tuossa netissä debaattia aiheesta:
Evolution 8 / 9 etc, ja korkeat huoltohinnat, eli miten lie on?

kuulin astetta tiukempaa (d)faktaa että jarrupalat ja levyt maksaa 2500 ecua englannissa huolto (normihuollon yhteydessä?), miten useinkahan näitäkin pitää vaihtaa?, kuluuko ne siten että niitä tosiaankin saa vaihdella neljä kertaa vuodessa? miten suomessa?

Saakos Evoon huoltosopparia ja mitä maksaa kuukaudessa?
Onko yleensäkään kenestäkään mahdollisesta nykyisestä tai entisestä evon omistajasta ikinä tuntunut että ois sikamaiset huoltokustannukset? :nykii

miten lie öljynvaihtoväli? entäs nuo yleiset "kytkimiä menee, jarrulevyt vääntyy jne jutut? (ratakäytössä jne?)" vai eivätkö englantilaiset vain osaa? ;D
 
Levyt menee kieroiksi nopeasti kovalla jarruttelulla. Omasta meni "vasta" 25000km:ssä. Tilalle kannattaa hankkia uritetut tai rei'itetyt levyt, jotka eivät väänny yhtä helposti.
Öljyt kannattaa vaihtaa usein (etenkin jos rällää). Esim 5000km vaihtoväli perus seka-ajolla joka sisältää satunnaista "irroittelua", on ihan hyvä lähtökohta. Kannattaa itse kokeilla mikä on oikea vaihtoväli (jos öljy on kuin tervaa vaihdettaessa, niin olis pitänyt vaihtaa aiemmin).
Myös muut öljyt kannattaa vaihtaa useasti. Esim. perä+ vaihteisto noin 20000km.

Merkkihuollosta kannattaa ottaa selvää, onko heillä tuntemusta ko automallista. Jos ei ole, pitäisin pienenä ihmeenä jos he alkaisivat sitä selvittämään. Eli toisin sanoen, merkkiliikkeestä saat Evoon vain kallista ja summittaista huoltoa vailla asiantuntemusta.

Kannattaa etsiä joku asiantunteva huoltopaja jo takuuaikana. Luulisi sellaisia löytyvän (ajetaanhan täällä kuitenkin huipputason rallia). Heiltä luulisi löytyvän ammattitaitoa myös kertoa asiakkaalle takuuasioista. Esim jos vetari pitää ääntä jo 20tkm ajon jälkeen niin voi marssia merkkiliikkeeseen ja vaatia sen vaihtoa heti takuun piikkiin. Ja asiahan on tutkittu jo omastakin puolesta ihan ammattilaisten kera (eivät ala niin helposti sössöttämään merkkiliikkeessä).

Noi em huoltohommat koskee muuten kaikkia vähänkin erikoisempia automalleja. En itse pystyisi Suomessa suoraan luottamaan ja olettamaan, että merkkiliike osaisi huoltaa erikoisen auton (joka ei välttämättä ole edes oikeasti monimutkainen vaan vain hieman paranneltu versio).
 
Huoltosopimusta ei saanut Evo 9:iin ainakaan. Kysyin ekojen huoltojen hintoja ja 15000km huolto maksaa 250e ja 30000km huolto 350e, sisältäen työt ja osat/nesteet. Öljyvaihtohuollon hintaa en tiedä mut tuo selvinnee kohta puoliin. Erittäin luultavaa on että kovin halpoja osat ei tuohon ole, jarrut ja muut kuluvat maksaa varmaan maltaita.
 
Itse käytin oman evon paikallisessa Mitsuliikkeessä (Lohjanportin auto), tuossa 7500km öljynvaihdossa. Makso 91 egee. Ja jarrupalat vaihdan jokatapauksessa EBC:n tuotteisiin, heti kun vaan uudet levyt saapuu. Ne muistaakseni makso jotain reilu 250 kierros. Alkuperäisten hinnasta ei oo tietoo, mutta ne ovat Ferodon valmistamat, Brembon leimoilla, joten hinta varmaan on kalliimpi, kun vielä myydään OE-osana merkkiliikkeessä.
 
UltimateIX sanoi
Huoltosopimusta ei saanut Evo 9:iin ainakaan. Kysyin ekojen huoltojen hintoja ja 15000km huolto maksaa 250e ja 30000km huolto 350e, sisältäen työt ja osat/nesteet. Öljyvaihtohuollon hintaa en tiedä mut tuo selvinnee kohta puoliin. Erittäin luultavaa on että kovin halpoja osat ei tuohon ole, jarrut ja muut kuluvat maksaa varmaan maltaita.
Varmaan riippuu missä huollattaa, mutta mulla maksoi 15tkm huolto 290e, eräällä keskisuomalaisella rallipajalla.
Hintaan sisältyi Castrol 10W-60 motorsport öljyt, suodatin, vaihteisto, etu ja takapään öljyt.
 
Yami kerro toki mikä paja oli kyseessä?

Jarruista sen verran että itse tilasin seiskaan blazespeediltä project myn sarjan eli uritetut levyt + kunnon palat ja hinnaks tuli jotain luokkaa 1300 eur.

Käsittääkseni näistä vehoista/muista "merkkiliikkeistä" ainoa jossa on kavereita jotka evoja tuntee on espoon muuralan veho, ent. Helkama-auto, nyt siis puhun pk-seudusta, muusta suomesta ei ole tietoa, mutta kyseinen liike on ainakin vehon sisäisesti mitsuihin erikoistunut liike.
 
Yami sanoi
UltimateIX sanoi
Huoltosopimusta ei saanut Evo 9:iin ainakaan. Kysyin ekojen huoltojen hintoja ja 15000km huolto maksaa 250e ja 30000km huolto 350e, sisältäen työt ja osat/nesteet. Öljyvaihtohuollon hintaa en tiedä mut tuo selvinnee kohta puoliin. Erittäin luultavaa on että kovin halpoja osat ei tuohon ole, jarrut ja muut kuluvat maksaa varmaan maltaita.
Varmaan riippuu missä huollattaa, mutta mulla maksoi 15tkm huolto 290e, eräällä keskisuomalaisella rallipajalla.
Hintaan sisältyi Castrol 10W-60 motorsport öljyt, suodatin, vaihteisto, etu ja takapään öljyt.

Oisko mahdollisesti ollu saxspeed ?
 
UltimateIX sanoi
Huoltosopimusta ei saanut Evo 9:iin ainakaan. Kysyin ekojen huoltojen hintoja ja 15000km huolto maksaa 250e ja 30000km huolto 350e, sisältäen työt ja osat/nesteet. Öljyvaihtohuollon hintaa en tiedä mut tuo selvinnee kohta puoliin. Erittäin luultavaa on että kovin halpoja osat ei tuohon ole, jarrut ja muut kuluvat maksaa varmaan maltaita.

Miten toi 30,000 huolto on noin edullinen ku siin on venttiili välysten tarkistus.... tai ainakin kasissa on?

Niin ja onkos kenelläkään mitään hajua mitä maksaa kasiin uudet levyt ja palat taakse jos hommaa ne mitsulta...
 
Jap-Spec sanoi
UltimateIX sanoi
Huoltosopimusta ei saanut Evo 9:iin ainakaan. Kysyin ekojen huoltojen hintoja ja 15000km huolto maksaa 250e ja 30000km huolto 350e, sisältäen työt ja osat/nesteet. Öljyvaihtohuollon hintaa en tiedä mut tuo selvinnee kohta puoliin. Erittäin luultavaa on että kovin halpoja osat ei tuohon ole, jarrut ja muut kuluvat maksaa varmaan maltaita.

Miten toi 30,000 huolto on noin edullinen ku siin on venttiili välysten tarkistus.... tai ainakin kasissa on?

Niin ja onkos kenelläkään mitään hajua mitä maksaa kasiin uudet levyt ja palat taakse jos hommaa ne mitsulta...

Maksaa just niin paljon, että ei todellakaan kannata niitä sieltä ostaa. Esimerkkinä voin kertoa, että sain briteistä Ferodo jarrupalat eteen ja taakse n. 150 euroa halvemmalla kuin mitä pelkät (huonot) vakiopalat eteen olisi maksanut...
 
Jap-Spec sanoi
Miten toi 30,000 huolto on noin edullinen ku siin on venttiili välysten tarkistus.... tai ainakin kasissa on?

Onko kasissa todellakin säädettävät välykset  :eek: vai mitä tarkoitat tuolla ?
 
tepi sanoi
Jap-Spec sanoi
Miten toi 30,000 huolto on noin edullinen ku siin on venttiili välysten tarkistus.... tai ainakin kasissa on?

Onko kasissa todellakin säädettävät välykset :eek: vai mitä tarkoitat tuolla ?

jaa-a ;D paha sanoo kun ei oikeen oo mitsuista viel kokemusta mut huolto kirjassa näin lukee 30,000 kohalla itsekkin kyllä hämmästelin tätä
 
Takaisin
Ylös Bottom