Evon päästöt koholla, missä vika?

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Ei mennyt nelonen päästöistä läpi rekisteröintikatsastuksessa. Ajattelin ongelman ratkeavan kun laitetaan GEMS kiinni ja säädöt kohdalleen. Vaan eipä ratkennut. Katti on uusi ja muut arvot ok paitsi HC huitelee tyhjäkäynnillä 300-400 tienoilla. Raja on sata. Kierroksilla ei häikkää. Asiaa on pähkäilty useammankin osaavan ihmisen toimesta ja on päädytty liian jyrkkiin nokka-akseleihin. Koska auto olisi huomenna saatava edes suunnilleen säätöihin, tiedustelen arvon kerholaiselta muita edes teoreettisia mahdollisuuksia ongelman aiheuttajaksi, jotta ne voitaisiin tarpeen vaatiessa kaikki sulkea pois.

Ajatuksia? Myös sitä voi spekuloida miten HC:t saa alas nokkia vaihtamatta, jos ongelma todella johtuu siitä.
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Säädettävät nokkapyörät voisi auttaa. Nokkien ajotusta muuttamalla luultavasti saa alas. Tehot ja päästöt.
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Käytetäänkö turbokoneissa yleensä niin jyrkkiä nokkia että tulee ongelmia päästöjen kanssa? Olen kuvitellut että se on enemmän vaparien juttuja mutta onhan tuossa jo aika tiukat päästörajat. 300-400 HC on kyllä paljon. Katti oli varmasti lämmin? Entä millainen katti on kyseessä? Keraaminen vai jalometalli? Venttiilivika on suljettu pois?

Lancer EX2000 turbo Megasquirtilla oli lähellä sataa ilman lambda-ohjausta tai katalysaattoria. Galantissa HC pyöri 150-200 luokassa ja sitten yhtäkkiä tippui 50:een kun moottoria oli käytetty yli 3000 kierroksen monta minuuttia.
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Jyrsinbensaa tankkiin (käytetään kasvihuoneissa ja palaa puhtaasti) jos nopeita ratkaisuja haetaan. Tankki pitää vain laskea ihan tyhjäksi.
Käykö normi tyhjäkäyntiä (800rpm?)
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Olihan se varmasti lämmin? Kokeilkaa käyrä antamas possua oikeen tunteella!

Mites muut päästöarvot? Onko imusarjan letkut kunnossa?

...tai sitten otatta jossakin päästöarvot jostain toisesta autosta, ennen uusintanäyttöä
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Mulla oli samaa vikaa katsastuksessa, mutta kun sitä lämmitettiin siinä noin 10min 3000rmpllä niin lämmöt nousi tarpeeksi ja meni viimein läpi.
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

ast sanoi
Käytetäänkö turbokoneissa yleensä niin jyrkkiä nokkia että tulee ongelmia päästöjen kanssa? Olen kuvitellut että se on enemmän vaparien juttuja mutta onhan tuossa jo aika tiukat päästörajat. 300-400 HC on kyllä paljon. Katti oli varmasti lämmin? Entä millainen katti on kyseessä? Keraaminen vai jalometalli? Venttiilivika on suljettu pois?

Lancer EX2000 turbo Megasquirtilla oli lähellä sataa ilman lambda-ohjausta tai katalysaattoria. Galantissa HC pyöri 150-200 luokassa ja sitten yhtäkkiä tippui 50:een kun moottoria oli käytetty yli 3000 kierroksen monta minuuttia.

Ei auta lämmittelyt. On kokeiltu lämmitellä uudella ja vanhalla katilla ilman vaikutusta. Tämä syy on poissuljettu. Happea on tähän hätään huono käydä antamassa kun ECUssa ei ole kuin peruskartat sisällä... Katti on mikälie tarvikekatti mutta siis aivan upouusi. Vanhalla katilla arvot olivat vielä enemmän pielessä. Venttiilivikaa spekuloitiin, mutta mikään (muu) ei viittaa venttiilivikaan. Huomenna on kylläkin tarkoitus vielä mitata ohivuodot. Nokat voisivat olla syy, koska kone hengittää vakioksi huomattavan hyvin, tehoja mitattiin seokset pielessä 311 hv ja vääntöä 393.

HC on kierroksilla 50-60 ja muutkin arvot on ihan ok. Myös lambda on kunnossa. Letkut on tarkistettu, samoin pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin toiminta.

Kiitoksia neuvoista, kaikki ovat todella tarpeen!
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Onhan tuo HC kierroksillakin vähän korkeahko, tosin sallituissa rajoissa. Yleensä tuollainen toiminta viittaa venttiilivuotoon, tässä tapauksessa voinee syyllinen olla ne nokat. Ymmärränkö oikein että ne ei ole vakiot?
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

uge sanoi
Onhan tuo HC kierroksillakin vähän korkeahko, tosin sallituissa rajoissa. Yleensä tuollainen toiminta viittaa venttiilivuotoon, tässä tapauksessa voinee syyllinen olla ne nokat. Ymmärränkö oikein että ne ei ole vakiot?

Ei ole nokista tietoa. Pähkäilyn päätteeksi päädyttiin siihen, että mitä todennäköisimmin vika on siellä. Ohivuodot täytyy huomenna mitata, toivottavasti ei ole venttiilivikaa...
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Venttiilikoppa ei luultavasti ole kovin paha ottaa irti jos nokkia haluaa tutkia mutta pitäisi melkein olla vakio vieressä että pystyisi jotain sanomaan mittailematta ellei nokissa ole selkeitä merkkejä.
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Onko Gemssissä vielä "vakiosytkä"-kartat?

Säädä väliaikaisesti TODELLA myöhäiselle,eiköhän laske.


Viime keväänä kun testailin,niin ennakolla 12' oli HC n.600,kun laskin 7' niin tippui johonkin 50..
Tämä siis perustyhjäkäynnillä.

Ja Harrikin jo yhden aineen mainitsi,onhan sitten käytettävissä vielä tolueenit yms..
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

terve luulisi kyllä että jos asian osaava tietää mitä tekee niin noi päästöt saa kuriin helposti gemssillä säätäen mulla oli sama hestekissä amattilainen kun sääti nii johan rupes päästöt tippuu hc on kyl kova se saa liikaa kakkuu tai sit ei polta kunnol toivottavasti saat kuntoon
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

ST-Motorsissa on säädössä, eli tieto ei pitäisi olla ongelma. Sytkääkin on kokeiltu säätää niin pitkälle kuin suinkin uskaltaa. Eikä auttanut, vaikka kuinka pisti seokset laihalle. Tai ei ainakaan tarpeeksi. Ei pitäisi saada liikaa kakkuakaan kun lambda on kuitenkin ihan ok. Eli jäljelle oikeastaan jää enää huono palaminen. Tulpatkin on tarkastettu, kunto on ok ja samoin lämpöarvot. No, huomenna tuo selvinnee. Ei taida oikein olla enää muita vaihtoehtoja kuin venttiileihin liittyvät jutut, eli nokat tai vika...
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Calibra pomppas päästöistä edellis katsastuksessa,niin viaksi paljastui rikkinäinen lambda.
Rikkinäisellä päästöt oli co 0,74 ja hc 141
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Tunari-82 sanoi
Calibra pomppas päästöistä edellis katsastuksessa,niin viaksi paljastui rikkinäinen lambda.
Rikkinäisellä päästöt oli co 0,74 ja hc 141

Sama lopputulos ST:n laajakaistalla ja auton omalla anturilla. Ei ole vika tässäkään.

Kiitoksia jo tässä vaiheessa aktiivisesta keskustelusta ja hyvistä neuvoista. Ilmoittelen täällä heti kun on tarkemmin tiedossa mikä siellä oikein mättää. Pessimistinä alan jo varautumaan venttilivikatuomioon...
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Onko jako tarkastettu? Voisin kuvitella että sopivasti pielessä oleva jako ei vielä söisi huipputehoa vaan saattaisi jopa lisätä sitä mutta tyhjäkäynnin päästöt ja toimivuus muilla kierrosalueilla ovat sitten toinen juttu.
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

ast sanoi
Onko jako tarkastettu? Voisin kuvitella että sopivasti pielessä oleva jako ei vielä söisi huipputehoa vaan saattaisi jopa lisätä sitä mutta tyhjäkäynnin päästöt ja toimivuus muilla kierrosalueilla ovat sitten toinen juttu.

Tämä tuli itsellekin mieleen. Täytyy vielä tämäkin tarkistaa. Kuten sanottu, alkaa vahvasti viittaamaan venttiiliosaston ongelmiin tavalla tai toisella.
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

jos nokka-akselit olisi vaihdettu johki virinokkiin,niin sieltä pitäisi melko varmasti löytyä myöskin säädettävät nokkapyörät...toki onhan säädettävät pyörät voitu laittaa vakionokkiinkin...

nooh,kunhan saat ensin tuon ohivuotomittauksen tulokset,ni spekuloidaanpa lisää... :driver
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

Eihän se oo mikään tae, että jos virinokat on, niin on säädettävät nokkapyörät.

Monelta ukolta kuullu, että siinä on vakionokkapyörilläkin aika hyvin jako kohdallaan, ettei välttis edest tarvis säädettäviä. :)
 
Vs: Evon päästöt koholla, missä vika?

osku sanoi
Eihän se oo mikään tae, että jos virinokat on, niin on säädettävät nokkapyörät.

Monelta ukolta kuullu, että siinä on vakionokkapyörilläkin aika hyvin jako kohdallaan, ettei välttis edest tarvis säädettäviä. :)

jako voikin olla kohdalla,mutta hyödyn ja toimivuuden nimissä,on nokkien välinen kulma,lobe-center,haettava nokkavalmistajan antamiin lukemiin,juurikin noiden säädettävien nokkapyörien kanssa...

toki voi olla,ettei kyseisiä sääd. nokkapyöriä välttis olekkaan vaihdettu,siksi käytinkin ilmaisua "melko varmasti"...
 
Takaisin
Ylös Bottom