G63 16valve kulutus

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
dynamicin omistajilta toivoisin vastausta (muilta ideoita):

O-jayn Galantille tuntuu soppa maistuvan, kulutus on jostain syystä noussut viime aikoina, alle kympin ei päässyt ennenkään, mutta nyt tuntuu, että alle 13 on kohta vaikea päästä.

Eli, mitä 4wd E3x 16valve Galant syö normaalisti?

Jos autossa on vikaa joka nostaa kulutusta, mistä kannattaa aloittaa etsintä (onko jollain ollut vikaa, joka ainoastaan lisää kulutusta, mutta ei muuta) ??

Auto on siis 2.0-16v 4wd Galant, E3x.

Lambda on juuri vaihdettu, check engine ei pala. Kulutusta lukuunottamatta auto tuntuu samalta kuin ennenkin.....

Ilmanputsari vaihdettiin juuri, sen vaikutusta kulutukseen ei vielä tiedä, mutta tuskin se kolmea litraa on?

Voisiko aiempi lambda vika tukkia katalysaattorin tms? Miten se vaikuttaisi? Tai ohivuodot venttiileissä? Näkyisi varmaan päästöissä? Päästöt oli viime katsastuksessa kesällä normaalit.

Kävi mielessä joku lämpöanturi vikakin...?
 
Khe heh heee... vai tuntuu soppa maistuvan? ;D
Kylhän sun pitäs Niko tietää et yhdistelmä talvi/4wd ja
vielä tolla massalla (n.1400kg) EI voi mennä pienellä ;).
No omakohtaista kokemusta VR4:n osalta:
työmtkalla n.30 km/sivu ja jonkunverran liikennevaloja
kulutus on ollut n. 12-13 l.
Tossa lomalle mennessä: 4 henkee kyydissä ja matka-
tavarat,tankki täys bensaa, pakkasta keskim. n.-23 ast.
nop. mitt. mukaan n.110-120 km/h kulutus 9.5 l. ???
Ja pitää paikkansa!
No sit taas parina päivänä jääradalla räppäämistä (abs
sulake pois ja vasemmalla jalalla sitomista) ja Hiiiiirveitä
sladeja kulutus: 17.2 l.
En tiedä minusta kulutukset on kohdallaan :)
No mitä tulee vikaetsintään kulutuksen osalta, niin Niko
sä oot kyl suurimman osan tossa jo tehny , mut toki toi
Katti, sillähän tulee tunnit täyteen ennemmin tai myöh-
emmin ja sen tukkeutumista voi olla edesauttanut toi
lamda vika??
Sit coolant temperaturesensor(se motikka termarikopas-sa moottorivedenlämpöanturin vieressä 2-napainen) voi
olla deekiksellä vaik ei check engine valo palaiskaan?
Voisit mitata sen vastusarvot(löytyy multa himasta) mut
nollassa(0 celsiusta) ilma/vedenlämpö niin vastusarvo=
n.5700-5800 ohms.

ps. kokeileppa ihan vaan hupina jossain HELVETIN isos-
sa mäessä n.100 km/h nopeudesta heität Dynamicin
vapaalle??............. huomaat EI paljo rullaa. ;)
Siinä sitä faktaa tuntee oikein fyysisesti, et ei voi kau-
heen pienellä mennä!
Et tämmöstä.
t:Arska
 
joo kyllä mä tiedän, että ei sillä mihinkään taloudellisuus ajoihin kannata osallistua, mutta kun vertaa kulutus lukemia teikäläisen 250hv kärryyn, niin onhan ne aika hulvattomia. Lukemat vois vielä sietää, jos se kiihtyis 0-100km/h alle 8sek, mutta näinhän ei 1400kg-144hv yhdistelmällä todellakaan ole.

Ja huolestuttavinta/omituisinta tässä jutussa onkin juuri se, että lukemat ovat nousseet viime talvesta aika reilusti..... :p

Tottahan se on, että tuskin sillä ikinä alle kympin pääsee, eli siihenkin verrattuna noi sun lukemat on TOSI siedettäviä.....

Täytyy tsedailla se katti ja se anturi.....
 
joo kyllä mä tiedän, että ei sillä mihinkään taloudellisuus ajoihin kannata osallistua, mutta kun vertaa kulutus lukemia teikäläisen 250hv kärryyn, niin onhan ne aika hulvattomia. Lukemat vois vielä sietää, jos se kiihtyis 0-100km/h alle 8sek, mutta näinhän ei 1400kg-144hv yhdistelmällä todellakaan ole.

Vain yksi korjausvaihtoehto= "Mättöö" konehuoneen
puolelle ;)



Tottahan se on, että tuskin sillä ikinä alle kympin pääsee, eli siihenkin verrattuna noi sun lukemat on TOSI siedettäviä.....

Täytyy päästä kesäaikaan. Esim. omalla E38 4wd:llä
kesällä samlla 4 hengen nyytillä ja suunnilleen sama
tasanopeus n. 8.4 l/100km. (no oli eci 8v) mut silti.

Täytyy tsedailla se katti ja se anturi.....

Se sensorin vastusarvot mitataan oikeeoppisesti
ainakin 4:ssä eri vesilämpötilassa(toi nolla-astetta)
vastus n.5700-5800 ohms oli se arvo minkä varmasti
muistin. :)
Et tämmöstä.
t:Arska
 
Joo-o.
Vielä tosta kulutuksesta senverran, että henkilökoh-
taisesti suosittelen melkein autoon kuin autoon seos-
mittarin asennusta.
Itse olen ainakin käytännössä huomannut sen , että
mittaria seuraamalla pystyy tosi helposti pysymään
tällä ns." stoichiometric range" 14.7(ilma/pa-aine) suhde
alueella, mikä on yleensä taludellisin bensakulutuksel-
taan. Tämä myös selittänee sen miksi suht tasanopeu-
della pa-kulutus oli niinkin kohtuullinen ottaen huomioon ks. auton. (VR4)
Ja se on oikeesti hiuksenhieno se raja, kun vähä raottaa
sitä läppää lisää, ni heti mittarissa näkee kun siirtyy"rich
range" alueelle.
Ja onhan se mittari muutenki vähä niinku halpa henki-
vakuutus siitä , et pystyy vähä analysoimaan mitä eri
moottorin kuormitustilanteessa tapahtuu pa-puolella
sekä jos moottoriin tulee jotain vikaa? (imusarjavuoto,
paha pakosarja vuoto yms..)
Et tämmöstä :)
t:Arska
 
on kunnossa, niitä on nimittäin tarkkailtu, koska vanteet oli vähän hapettunu ja ne jouduttiin putsaamaan koska ne vuoti.

Eli ei tyhmä kysymys ollenkaan.....
 
Joo, mun "köyhän miehen neliveto" eli se 8 valve vie matkassa aika tarkkaan 8.2 litraa sataselle, tasasella nopeudella n. 110 km/h

mutta tossa kylällä leikkiessä menikin sit 11.9 litraa

eli aika paljon tuntuu kaasupolkimen asento vaikuttavan

Eki
 
Takaisin
Ylös Bottom