Galant 1.6 -83 polttaa latureita (selvitetty)

Mitsu

Teen minkä ihminen ja kiinteistönhoitaja voi.
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Siilinjärvi
Eli nyt Wanhaan Herraan on iskenyt outo ja harvinainen ongelma :'(

3 laturia on jo mennyt "mykäksi"... laturissahan on sisäinen säädin ja perään tulee 3 johtoa
B+ = (latausjohto) on vedetty suoraan akulle
L= lampulle mittaristoon
R= Magnetointi (ei hajuakaan jos joku tietää valaise tyhmää)

Kun virrat kääntää päälle molempiin L ja R (johtoihin) tulee virta.... latauksen merkkivalo ei toimi

Miten kannattaisi vetää kokonaan uudet johdot?
Onko joitakin mietteitä mitä on tehtävissä?
vika tuli kun vedettiin peräkärryä vesisateessa ::)

Listaan tähän mitä on jo tehty/kokeiltu ongelman poistamiseksi:

- Latauksen merkkivalon + mittaristossa olevan diodin toiminnan testaus
- Vetokoukun johdot poistettu (suojattu)
- Sulakkeet tarkastettu
- Akku on kunnossa (tällä hetkellä ajan akun voimalla... yöt laturissa... todellinen hybridi auto)
- Laturin maadoitus tarkastettu (laturin runko)
- Laturilta lähtevä B+ johto vaihdettu
- Virtalukkoa tutkittu , vaikuttaisi olevan kunnossa ja parempi olla kun uutta ei saa mistään :seina
 
Re: Galant 1.6 -83 polttaa latureita

Maadota kone kunnolla ja kunnon kaapelilla, esim.sormenpaksusella monisäikeisellä.
Monesti ollu vika koneen maadotuksessa.
 
Re: Galant 1.6 -83 polttaa latureita

JIP83 sanoi
Maadota kone kunnolla ja kunnon kaapelilla, esim.sormenpaksusella monisäikeisellä.
Monesti ollu vika koneen maadotuksessa.

Kyllä se on maadoittettu ja mitattu kunnolla :seina
Ehdotuksia noista johdoista voi laittaa minne ne menee ja mitä tekee?

Kohta olisi tulossa taas uusi laturi ja johdot pitäisi vetää uusiksi...

Jos sen vielä polttaa niin kilvetkin lähtee samaan syssyyn.. :seina
 
Re: Galant 1.6 -83 polttaa latureita

Mitsu sanoi
Eli nyt Wanhaan Herraan on iskenyt outo ja harvinainen ongelma  :'(

3 laturia on jo mennyt "mykäksi"... laturissahan on sisäinen säädin ja perään tulee 3 johtoa
B+ = (latausjohto) on vedetty suoraan akulle
L= lampulle mittaristoon
R= Magnetointi (ei hajuakaan jos joku tietää valaise tyhmää)

Kun virrat kääntää päälle molempiin L ja R (johtoihin) tulee virta.... latauksen merkkivalo ei toimi

Miten kannattaisi vetää kokonaan uudet johdot?
Onko joitakin mietteitä mitä on tehtävissä?
vika tuli kun vedettiin peräkärryä vesisateessa  ::)

Listaan tähän mitä on jo tehty/kokeiltu ongelman poistamiseksi:

- Latauksen merkkivalon + mittaristossa olevan diodin toiminnan testaus
- Vetokoukun johdot poistettu (suojattu)
- Sulakkeet tarkastettu
- Akku on kunnossa (tällä hetkellä ajan akun voimalla... yöt laturissa... todellinen hybridi auto)
- Laturin maadoitus tarkastettu (laturin runko)
- Laturilta lähtevä B+ johto vaihdettu
- Virtalukkoa tutkittu , vaikuttaisi olevan kunnossa ja parempi olla kun uutta ei saa mistään  :seina

Siis toi B+ menee akulle suoraan.. OK
toi R on ikäänkuin remote, eli kun siihen tulee jännite niin alkaa laturi lataamaan. otas huvikses se R johto irti, kun auto on käynnissä niin pitäisi laturin merkkivalo palaa?? Eikä laturi lataa (mittaa jännite).
Jos tekee näin, niin hyvä. Sitte kokeile erillisen kytkimen kautta laittaa jännite siihen R johtoon. Kone käyntiin -> laturi ei lataa. OK .. sit kytkimellä ohjaat jännitteen -> pitäis laturin valon sammua ja laturi aloittaa lataamisen (mittaa jännite).. Tossa magnetoinnissakin kulkee jonkin verran virtaa, joten mitään pientä dippikytkintä ei kannata laittaa.
 
Re: Galant 1.6 -83 polttaa latureita

Tuollainen löytyi napero-osioista:

"Todennäköisesti laturin "S" liittimeen ei tule akun jännitettä tai sitten lataus säädin on rikki !

Laturissa on kaksi napainen liitin josta toinen johto (valk.) menee merkkivalolle ja toinen (sin.) akulle. Niin se johto voi olla poikki (nostaa jännitteen 15V jos poikki)joka menee suoraan akkuun.

Ota liitin irti ja mittaa ne nastat, toiseen tulee akun jännite (jos on kunnossa "sin") ja toiseen akunjännite -0.7V kun laittaa virrat päälle (merkkivalon johto "valk").

Tänään korjasin -87 pajerosta tollasen vian. Ja johtojen värit oli valkoinen ja sininen mun autossa.
Se "S" liittimen johto meni apukuskin puoleiseen akkuun ja jossa on liitin joka oli hapettunut ja johto poikki.
Tosin siellä laturin päässä olevat johdot oli myös aika heikolla hapella, mutta ne on korjattu.
Nyt lataus jännite on 14.4V

Sako"
 
Vs: Galant 1.6 -83 polttaa latureita (selvitetty)

Akku oli nähtävästi oikosulussa niin, että otti virtaa vastaan muttei ampereja tarpeeksi :nykii
 
Takaisin
Ylös Bottom