Galant 1,6 -90 vanteista

S

subman

Guest
Vaihdoin tuossa autooni talvirenkaita jotka tuli kaupan mukana. No ihmettelin kun auto venkuaa joka suuntaan ja paljastui että vanne ei mene perille koska etujarrulevyn kiinnitysruuvit estää vannetta menemästä perille. Samalla huomasin että kesärenkaiden vanteista oli jyrsitty tavaraa pois että ne menee paikoilleen. Onko tuo jarrulevy nyt vääränmallisilla ruuveilla kiinni (normaalit 6-kanta pultit) koska muissa autoissa on yleensä senkatut ruuvit vai pitääkö olla ihan merkkikohtainen vanne. Niin ja kyseessä on aluvanteet. Merkkiä en nyt muista.
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Hetkinen... Eihän jarrulevyt ole kuin vanteen ja navan välissä kiinni, ettei siellä nyt olis irroituspultit jäänyt paikoilleen? ???
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Ahaa....Pitääpä tarkistaa. en ole joutanut siihen sen enempiä perehtymään. Ihmettelin vaan kun vanteet ei mahdu eikä tosiaan ole vastaavaa sattunut koskaan. Edellinen omistaja oli tosiaan jyrsinyt toisia vanteita. Mitäs nuo irroituspultit sitten niinku on ??
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Elikkäs kun vaikka jarrulevyjä vaihdetaan, niin ne pultit kierretään siihen jarrulevyyn jolloin ne pultit osuvat pyörän napaan ja nostavat jarrulevyn irti. Ja miksi jarrulevy ei lähde irti kun renkaita vaihdetaan? Jarrusatula on tiellä, plus pyörän navan keskiö on aika nafti jarrulevyn reikään. :)
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Tuossa 1,6 on tosiaan muihin poikkeava rakenne,levy todellakin on kiinni niillä pulteilla,ÄLÄ OTA POIS!

Muutenkin paskamainen,joudut koko ripustuksen purkaan että saat levyn vaihdettua.

Ja vanteiksi käy ainoastaan sellaiset missä kolot pulteille,löytyy kyllä monista.
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

ST sanoi
Tuossa 1,6 on tosiaan muihin poikkeava rakenne,levy todellakin on kiinni niillä pulteilla,ÄLÄ OTA POIS!

Muutenkin paskamainen,joudut koko ripustuksen purkaan että saat levyn vaihdettua.

Ja vanteiksi käy ainoastaan sellaiset missä kolot pulteille,löytyy kyllä monista.

no johan on perhana :nykii mikä siitä rakenteesta tekee sit sellaisen, että se tarvitsee ne pultit?
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Eikö noihin aluvanteisiin ole olemassa jotain shimmilevyjäkin. Kai niissä on kolot niitä ruuveja varten. Joskushan niihin pitää niitä shimmilevyjä laittaa senkin vuoksi että aluvanne ei osu jarrusatulaan.
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Nyt vaihdoin ittekin talvirenkaita samanlaiseen ja ne pulttien kannat ottaa sit tietty kiinni. Ohjaus vibraa oikein kunnolla. Onko tähään mitään ratkaisuu? Pystyykö nuo pultit vaihtamaan?

Mulla on 99 gallun peltivanteet ja tarkoitus oli laittaa ne tähän paikallee. Pakkohan ne siihen jotenkin on saada.

Haittaako jos laitan prikat pultteihin vanteen alle? Hiukan paksummilla prikoilla tulee juuri sopivasti niin että vanne menee paikalleen. Eihän nuo kait siellä mitään pysty haittaamaan. Eihän?

-Tuukka
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

tuukkah sanoi
Haittaako jos laitan prikat pultteihin vanteen alle? Hiukan paksummilla prikoilla tulee juuri sopivasti niin että vanne menee paikalleen. Eihän nuo kait siellä mitään pysty haittaamaan. Eihän?

Elä nyt hitossa mitään prikkoja sinne laita :nykii on meinaan aika hengenvaarallinen viritys... Spacerit on hiukka parempi vaihtoehto, ja nehän voi tehdä vaikka vanhoista jarrulevyistä sorvaamalla.
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Ok. Eli siis ei prikkoja.. :-\

Jarrulevystä tehty on ehkä asteen liian paksu, eikä kyllä oo koneitakaan ruveta sellasia väsää.

Eli siis ei tähän oikein ole ratkaisua.

Kumpa jostain löytäisi pultit joissa ois pienempi kanta niin vois laittaa alkuperäisten tilalle. Rinta-joupilta sellasia ei kuitenkaa saa.

Onko tietoa onko ne pultit aivan normi kamaa jota saa rautakaupasta?
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Jos siinäkin on 4x114,3 jako, niin laita tietoa minkä kokoiset reiät ja missä kohdin spaceria ne pitää olla. Ja miten paksut spacerit tarviit. Ja montako kappaletta.

On nimittäin työpaikan kaapissa pari vanhaa jarrulevyä, voin niistä pyöräyttää vaikkapa 5€/kpl spacerit sinulle... On muuten hiukka turvallisemmat kuin prikat :D
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Onko siellä pienet 6 mm tms kiinnityspultit jotka pitävät levyn paikallaan ennen kuin pyörä vedetään kiinni. Tarvitseeko niitä oikeasti mihinkään vai ovatko ne siellä vain sitä varten ettei levy heilu ikävästi jarrupaloja vaihdettaessa? Jos siis levy tulee normaalisti navan ja vanteen väliin niin sinnehän se kiristyy kun pyöränmutterit vedetään kiinni.

Vai onko se levy erikseen neljällä isolla pultilla navassa kiinni? Ainakin vanhemmassa Lancerissa tässä tapauksessa oli kyllä levyn kiinnityspultit upotettu niin syvälle napaan etteivät ottaneet vanteeseen kiinni.
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Ei ole tässä "kelluva" levy,ja etupuolella olevat pultin päät ovat 12mm.

http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/muokattu.html

Jos tuo kuva nyt yhtään helpottaa..

Eli,jarrulevy on navan takana,josta syystä nuo pultit ovat ikävästi edessä&jarrulevyn vaihto erittäin v-mäinen nakki.

Joten enpä suosittele ottamaan pultteja irti,eikä mitään pipovirityksiä väliin,vaan oikeat vanteet!
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Joo. Elikkä näillä vanteilla ei siis sitten tee mitään. Aika heikosti on kyllä toi kohta suunniteltu. Kiitokset kuitenkin neuvoista.

Oikeat vanteet ois hyvä idea mut auto rupee olee sen verran iäkäs ja ajettu että arvo tuplaantuu ku lyö uudet vanteet alle.
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

mä en näe täs ny mitään ongelmaa... heitä ne ruuvit mäelle ja laita renkaat kiinni.
eikö se levy jää sinne navan ja vanteen väliin.. vai?
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

Tämä ei oo paras kuva mutta tästä näkyy ne pulttien päät mitkä nyt haittaa. Mielelläni vetäisin ne mäkeen. Kukaan ei voi uskoakaan kuinka iloisesti ne sais vesilintuu. Ainut vaan, että ei ne kait turhaa oo siellä. :)
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

no yks vaihtoehto on tietysti porata niihin kohtiin vanteeseen poranterällä vaikka 16mm.
pieni ruuvin kannan kokonen kolo. jos ne ny oli alu vanteet? no miksei peltivanteisiinki vois porata ::)
ne ei siitä kuiteskaan mitenkään heikkene.
 
Vs: Galant 1,6 -90 vanteista

en vaan oikein usko et se jarru levy ois sielä yhen tai kahen 8mm ruuvin varassa ::)
joo mut nyt hokasin kuinka vammanen toi systeemi on

juu älä heitä ruuveja mäelle..
 
Takaisin
Ylös Bottom