Galant 2,5 V6 -00 nykii

OKSA

Galant 2.5 V6 Elegance -00
Liittynyt
27 Toukokuu 2004
Sijainti
Varpaisjärvi
Onko kokemuksia tän mootorityypin ongelmista?
Nykiminen ei ole pahaa mutta vähän häiritsee. Sitä esiintyy lähinnä tasakaasulla ajettaessa alle 60 nopeuksissa kun auto ei vedätä eli tasaisella. Entä jarrut, ne täristää jonkun verran jarrutuksessa, vika varmaan levyissä? ???
 
Erittäin todennäköisesti jarrutuksessa täristäessä etujarrulevyt tai toinen niistä mennyt kieroksi, levyjen/levyn sorvaus auttaa, mulla oli sama vika toisessa etujarrulevyssä.

Kerroppa lisää tuosta nykimisestä, eikö nyi lainkaan yli 60 km/h vauhdissa? Ja miten usein tekee sitä, kilometrin välein vai useammin? Nuseeko kierrosluku n. 100-200 r/min kun nykäsee ja sitten laskee joidenkin sekuntien kuluttua ennalleen?
 
Oon tässä jonkun aikaa ajellut isän gallulla ( 2.4gdi ) ja siinäkin tuntuu olevan ikävää nykimistä, aina pienellä kaasulla ja pienillä nopeuksilla ajettaessa, mistä lie sitten johtuu? Onko muilla gdi nykinyt?
 
Kierrokset pysyy tasaisena tai ainakaan en ole kiinnittänyt siihen huomiota kun se kone on niin hiljanen että ei siitä kuulu juurikaan ääntä varsinkaan kun taajamassa ajaa yleensä kolmosella ta nelosella. Suuremmilla nopeuksilla ei esiinny sitä nykimistä jonka huomaa vain tasakaasulla ajettaessa ja sekin on sellaista epämääräistä nykytystä.
Onko se sitten tämän mallin ominaisuus tiedä hänestä. Täytyy seurata tilannetta. Gdi mallin nykiminen kai johtuu yleensä siitä kaasuläppä kotelon karstoittumisesta mutta tässä V6 moottorissa käsittääkseni ei sitä ongelmaa voi olla, vai onko näin? Irrotin äsken imuputken kotelosta ja tarkistin sen ja se oli ihan puhdas. :) ???
 
moro,mul on 2.5 v6 gallu kans ,ei kyl nypytä yhtään mut se onkin aut,mut en usko et se kyl kuuluu nykiä manullakaan
 
Isännällä on kassa samanlainen 2,5 V6 gallu manuaali laatikolla. En kyllä ole huomannu siinä mitään nykimistä, kun oon sillä ajanu.
 
Make-82 sanoi
Oon tässä jonkun aikaa ajellut isän gallulla ( 2.4gdi ) ja siinäkin tuntuu olevan ikävää nykimistä, aina pienellä kaasulla ja pienillä nopeuksilla ajettaessa,  mistä lie sitten johtuu? Onko muilla gdi nykinyt?

GDI "nykii" tai menee epätasaisesti eteenpäin esim. ruuhkissa kun rullaa vaikka hiljaa kytkin ylhäällä. Se tekee tuota vaikka olisi juuri putsattu kaikki paikat. Siihen ei noellaa ole merkitystä. Tämä siis vain manuaalinlodjun kanssa.

Sillä kun oppii ajamaan ko. paikoissa oikein niin ei nyi. Näin ainakin mulla 8)
 
Juggis sanoi
GDI "nykii" tai menee epätasaisesti eteenpäin esim. ruuhkissa kun rullaa vaikka hiljaa kytkin ylhäällä.

Täällä maalla ei ilmeisesti oo niin paljoa ruuhkia että oisin tuollaista huomannut :)
 
Ajoin taas testiajoa tänään ja huomasin että kun kierrokset on 1500-1800 niin sillä alueella se nykii. Parhaiten huomaa kolmosella neljänkympin vauhdissa kierrokset 1600 niin sillon nykii kokoajan tasasesti. Kävin tossa paikallisella korjaamolla ja tilasin ajan tiistaille, arveli että ois kaasuläpän tunnistimessa vikaa. Saas nähä! :-\
 
No ei kai kukaan nyt noin pienillä jengoilla edes ajele, johan tossa kärsii mottikin :)
 
Kyllä se on ihan normaalia ajoa noilla kierroksilla. Menee taajamassa huudatuksen puolelle jos kiekat alkaa olla kolmessa tonnissa. Tarkoitan siis tasaista ajoa! Kiihdytykset on asia erikseen!! :mad: ??? ;D
 
ja tulpanjohdot on katsottu?

Ne saa nimittäin rikki esim. jättämällä koneen märäksi pesun jälkeen......
 
Tulppia en oo kattonu(huolto ohjelmassa vaihtoväli 90tkm), enkä ole johtojakaan tarkastanu. Mites ois helpoin tarkastaa? Tulppien vaihto ei sinänsä ole mikään pikku homma kun koko imusarja pitäs irrottaa että pääsee koneen toisen puolen tulppiin käsiksi. Sen takia niiden vaihtoväli on sama kun jakopään hihnan. ::)
 
Täällä maalla ei ilmeisesti oo niin paljoa ruuhkia että oisin tuollaista huomannut  :)

No tarkennetaan sen verran, että kun se on sammumassa niin kaasuttaa "nytkähdellen" lisää kaasua ja ei sammukkaan tjsp. ;D
Tuossa tuli taas testattua normaalilla motilla niin kyllähän sekin tuon tekee, mutta jostain syystä tuo korostuu gdi: ssä. Mut siinäpä tuon meitin laitteen nykimiset sitten olivatkin ;)
 
Käytiinpä sitten paikallisella korjaamolla. Kovasti tutkivat ja ihmettelivät ja kehuivat auton käyntiä mutta vikaa ei saatu paikallistettua, joten soitinpa sitten Autoputkolaan ja tilasin maanantaille ajan. Toivottavasti merkkiliike osaa hommansa! :-\
 
Käytiinpä sitten Autoputkolassa Iisalmessa ja ottivat egr pois toiminnasta ja laittoivat fortea tankkiin. Sillä pitäs korjaantua,
mutta ei se mikskään muuttunu. Ihme homma!! Ei auta, uus aika täytyy tilata, pitäskö kokeilla Kuopion Putkolaa et oisko siellä enemmän ammattitaitoo?! :-[ ??? :-\
 
Törmäsin tämmöiseen

http://www.automotiveforums.com/t327037-1997_legnum_kicking_at_100kms.html

Eli onko tosiaan 2 erilaista pumppua ?
GDI:tä tarkoitan, mutta oisko tässä apua v6 ongelmaankin?
 
En oo mikään kielinero mutta tarkottasko tuo että näissä on käytetty kahdenlaisia bensapumppuja ja toisessa tyypissä on esiintynyt ongelmia polttonesteen syötön suhteen? ::)
 
Vika ei ole edelleenkään selvinnyt. :seina Tilasin Kuopion autoputkolaan ajan ja siellä kehuivat mitsutietämystä olevan(jopa suomenmestari tasolla). Toivottavasti pitää paikkansa! :-\
 
Nyt oli isäntä käyttäny gallun siinä kaasuläppäkotelomysteerion puhdistuksessa...karstaa oli ollut ihan reilusti.  :eek:

Yhtä kaikki, nykiminen ei ollut ainakaan vähentynyt yhtään.  ???

Sitten oli isäntä varannut vielä putkolaan ( kuopioon ) ajan, josko siellä jotain keksivät. Tuo gdi motti ei kai ole niitä ihan tasaisimpia, mutta tässä yksilössä on nykiminen niin häiritsevää että jotain siinä täytyy olla. Pitää nyt ootella sitä putkolan diagnoosia...
 
Ettei vaan olis noissa hydr.venasäätimissä se vika, tää on vaan villi arvaus. Sillä työ kaverilla pökötti nyki ja sillä kuulma korjaantu kyseisellä operaatiolla, olivat jumissa nuo säätäjät. En siis meinannu tota gdi mottia, mutta toki voisihan se siinäkin johtua juurikin tuosta samasta hommasta...
 
Jasse sanoi
Ettei vaan olis noissa hydr.venasäätimissä se vika, tää on vaan villi arvaus. Sillä työ kaverilla pökötti nyki ja sillä kuulma korjaantu kyseisellä operaatiolla, olivat jumissa nuo säätäjät. En siis meinannu tota gdi mottia, mutta toki voisihan se siinäkin johtua juurikin tuosta samasta hommasta...

Tää olisikin mielenkiintoinen tutkittava asia. Myxillehän vaihdettiin alussa jo säätäjät ja hänellä ei nykimistä ole esiintynyt.
 
Tuon hydraulisten nostajien osuuden nykimiseen voinee unohtaa. Allekirjoittaneen Galantiinhan vaihdettiin äskettäisen hihnavaurion aiheuttaman "kevyen pintaremontin" yhteydessä myös uudet nostajat. GDI:n erinomaisuuksiin operaatiolla ei ole ollut mitään vaikutuksia.
 
Juu niin epäilinkin tuota ettei siitä gdi:ssä apua ole, mutta jospa se auttain tuohon normi koneen nykimiseen, kun kuulenma ranskalaisissa ainakin noiden hyd. säätäjien karstoittuminen aiheuttaa juurikin nykimistä pintakaasulla.

GDI=Nykiminen, kuulimpa mielenkiintoisen jutun eräältä mitsun edustajalta että tuossa mun tapauksessa olis voinu olla kyseessä b-pumppu vika, mutta en nyt kehoita ketään menemään sitä vaihtamaan (koska kyseessä kuulenma kultarahoja maksava remppa), näin ainakin kyseinen herra väitti. Eivätkä ilmeisesti juurikaan tämän takia halunneet sitä enää minun tapauksessani kokeilla.
 
No tuossa ulkomailla on tullut ilmi, että bensapumppuja tosiaan on 2 erilaista. Ja toisessa ollut ongelmia.
Kysely maahantuojalle lähetetty, vielä ei ole vastausta parin viikon takaiseen kyselyyn tullut...
 
Pakkohan se on "mieliaiheeseen" jotain kommentoida.. Oletteko huomanneet samaa, kuin itse, että ko. nykimistä *ei* tapahdu moottorin ollessa vielä kylmä, eli ainakaan ei ensimmäiseen ajettuun reiluun 5 kilometriin. Mutta viimeistään kun kone saavuttaa normaalilämmöt, niin ajoittaista nykimistä sitten ilmaantuu? Mulla tapahtuu ainakin aina näin. Ja mulla tämän vaisun, mutta silti "huomattavan" nykimisen huomaa parhaiten suuremmissa ja tasaisissa nopeuksissa, eli noin 70 km/h ja yli.
 
ristor sanoi
Oletteko huomanneet samaa, kuin itse, että ko. nykimistä *ei* tapahdu moottorin ollessa vielä kylmä, eli ainakaan ei ensimmäiseen ajettuun reiluun 5 kilometriin.

Sen verran voisin sanoa että jos ihan kylmällä koneella, kuten töistä lähtiessä, ajaa parisataa metriä pihalla ja sitten kiihdyttää risteyksestä suoraan 80 km/h nopeuteen niin auto ei vedä ihan tasaisesti mutta ei se kyllä nyikään. Jos lähden toista kautta ja köröttelen n. 1 km 40 - 50 km/h on moottori lämmennyt jo sen verran että veto on täysin tasaista.

Tosin moni muu auto kiihtyy / kulkee epätasaisemmin mitä tuo GDI kiihtyy kylmänä joten siinä suhteessa ei mitään valittamista...

Itse olen taipuvainen uskomaan tuohon suutin ongelmaan jonka saa aikaiseksi ajamalla matalaoktaanisella polttoaineella koska olen ongelmilta niiltä osin säästynyt. Kuten jo monesti aikaisemmin mainittu tuolla on ajettu uudesta asti välillä 98:lla ja itse en muuta käytäkään, ja suuttimien puhdistusainetta on huolloissa laitettu 8)
 
ristor sanoi
Pakkohan se on "mieliaiheeseen" jotain kommentoida.. Oletteko huomanneet samaa, kuin itse, että ko. nykimistä *ei* tapahdu moottorin ollessa vielä kylmä, eli ainakaan ei ensimmäiseen ajettuun reiluun 5 kilometriin. Mutta viimeistään kun kone saavuttaa normaalilämmöt, niin ajoittaista nykimistä sitten ilmaantuu? Mulla tapahtuu ainakin aina näin. Ja mulla tämän vaisun, mutta silti "huomattavan" nykimisen huomaa parhaiten suuremmissa ja tasaisissa nopeuksissa, eli noin 70 km/h ja yli.

Mulla sen carisman käyttäytyminen oli juuri kuvatunlaista.
 
Voisiko GDI koneen nykiminen johtua tästä suomen bensiinistä??? Japanissa, jossa motti suunniteltu, bensa on tietääkseni HIUKAN puhtaanpaa ja tasalaatuisenpaa kuin täällä pohjolassa!!!! Tästä kuullut muiltakin, ja kertoneet suomen gasoliinon olevan hiukka japsi bensaa surkeempaa!!!! En asiasta täysin varma ole mutta tässä yksi mahdollisuus!!!! :eek: :eek:
 
Devi82 sanoi
Voisiko GDI koneen nykiminen johtua tästä suomen bensiinistä???    Japanissa, jossa motti suunniteltu, bensa on tietääkseni HIUKAN puhtaanpaa ja tasalaatuisenpaa kuin täällä pohjolassa!!!!  Tästä kuullut muiltakin, ja kertoneet suomen gasoliinon olevan hiukka japsi bensaa surkeempaa!!!!    En asiasta täysin varma ole mutta tässä yksi mahdollisuus!!!! :eek: :eek:

Ei, koska kaikilla ei nyi ;)

Btw, näitä "nykimis" -threadeja tuntuu olevan melkoisen paljon liikkeellä koskien mitsuja. Löytyy joka autoa koskeva.. Pajero, Lancer, Gallu, Colt... ;D

Sukuvikaako ? Onneksi meitin kulkine on välttynyt tuolta :)

Mitä uudempiin galluihin tulee niin kehottaisin syynäämään tuon bensapumppu teorian läpi. Sen verran otin selvää, että meitillä taitaa olla vielä se "parempi" pumppu.
 
Juggis sanoi
Mitä uudempiin galluihin tulee niin kehottaisin syynäämään tuon bensapumppu teorian läpi. Sen verran otin selvää, että meitillä taitaa olla vielä se "parempi" pumppu.

Tämä alkaa menemään taas OT mutta kurkkasitko tankkiin vain miten sen selvitit?
 
selvisikö se jarru onkelma sinun osaltasi?
itellä oli Galant 2,5 V6 -00: ssa propleemi joka asettu kun vaihdoin etulevyt ja palat. Noh pari viikkoa ja tärinä alkanu palautumaan (vit*ttaa). Tiedä sitte onko siellä joku persiillää joka vääntäis niitä? vaiko onko se vain minun ajotyyli joka sen aiheuttaa. Huomenissa palkka ja sitten lelukauppaan hakemaan iskareita jousia sun muuta vermettä.
 
En ole niitä vielä vaihtanu. Tilasin kyllä levyt, mutta eivät olleet käypäset joten on vielä vaiheessa se jarru homma. Toivottavasti kuitenkin korjaantuu sillä palojen ja levyjen vaihdolla muuten kyllä täytyy ruveta harkitemaan auton vaihtoa. Pitäs kuitenkin hintaansa nähden olla sellanen peli että ei tollasia vikoja tarvii olla! :(
 
Myxi sanoi
Juggis sanoi
Mitä uudempiin galluihin tulee niin kehottaisin syynäämään tuon bensapumppu teorian läpi. Sen verran otin selvää, että meitillä taitaa olla vielä se "parempi" pumppu.

Tämä alkaa menemään taas OT mutta kurkkasitko tankkiin vain miten sen selvitit?

Juttelin erään miekkosen kanssa ja loput päättelin itse. Tuo pumppu nimittäin kaiketi vaihtui siihen "huonompaan" joskus -00 aikaan.
 
mitsuV6 sanoi
Vika ei ole edelleenkään selvinnyt. :seina Tilasin Kuopion autoputkolaan ajan ja siellä kehuivat mitsutietämystä olevan(jopa suomenmestari tasolla). Toivottavasti pitää paikkansa! :-\

Saitko jo Kuopion Autoputkolasta "kunnon vikadiagnoosia"? Vai tyyppivian piikkiinkö tämä siis meni?
 
Joo, Kyllähän sitä tuli diagnoosissa käytyä ja säätöä tehtiin samalla. Kaasuläpästä karstat pois(ei mennyt kunnolla kiinni asti), kaasuvaijeri liian kireällä(löysättiin), tyhjäkäynti anturi tai jonkun sellasen säätöarvot oli 1500 rpm ja pitäs olla 1000 tai hieman alle(säädettiin diagnostiikan kautta). Pahin nykytys tasakaasulla hävis ja varsinkin moottorijarrutuksessa alhaisilla kierroksilla esiintynyt kaikista ikävin nykiminen hävis(ainakin toistaseks). Loppu mahdollinen nykiminen menee vielä omaan tutkintaan. Ilmoittelen jos ja kun asia etenee. :) :peukku
 
Tossa tosiaan tuli keskusteltua muutamien tyyppien kanssa autoista yleensä. Kuten jo tonne toiseen topicciin laitoin, niin periaatteessa automaattilaatikkoon pitäisi kaikenlaisten epätasaisuuksien suureksi osaksi kadota...

Parikin tomaattia on tässä taloudessa ollut ja muutenkin niitä on tullut ajettua. Tasaista on meno verrattuna mihin tahansa manuaaliin.

EDIT: Aah sori sori, turha posti. Ekalla sivulla selvisikin, että autosi olikin manuaali. Pitäisi ottaa silmä käteen ja katsoa ennenkuin postailee mitään ::)
 
Sehän on selvä että automaatti hävittää kaikki isommatkin moottorin nykimiset. Mutta on asia erikseen kuka tykkää ajaa automaatilla ja kuka ei. 8)
 
Re: Galant 2,5 V6 -00 nykii edelleen

Eipä ole nykiminen loppunu :(. Täytyy kait turvautua vielä kolmannen kerran merkkiliikkeen huollon puoleen. Tietty jos teillä olisi asiantuntevia neuvoja ko. ongelman ratkaisemiseksi niin vois antaa sille huoltomiehelle joka autoa
tutkii tiedoksi nämä mahdolliset vaihtoehdot mistä nykiminen voisi johtua juuri tässä moottori tyypissä.

Eli nykii tasaisesti kun ajetaan pintakaasulla. Nykimisen tuntee vain taajamanopeuksissa ja kun kierrokset ovat alle 2000 rpm. parhaiten nykyttää 1600 rpm. Se on sellaista ihan kunnon nytkyttelyä parhaimmillaan eli voimansiirron välyksien verran. Nykiminen tuntuu myös kun ajaa hiljaa kierrosten ollessa hieman yli tuhat ja sitten runttaa kaasun pohjaan, mutta häviää täysin kun kierrokset ovat yli 2000 rpm. Siinäpä sitä on ihmettelemistä (voi prkl...jne.) :seina ???
 
mitsuV6 sanoi
Joo, Kyllähän sitä tuli diagnoosissa käytyä ja säätöä tehtiin samalla. Kaasuläpästä karstat pois(ei mennyt kunnolla kiinni asti)

Aika varmasti voisin sanoa, että suuttimissa on "pskaa", koska kaasuläppäkin kerta oli karstassa.
EGR:n kautta päässyt karsta imusarjaan ja siitä suuttimiin.
Itselläni siis on kuitenkin GDI malli, johon tehtiin suutin/palotila pesu,joka auttoi hieman.
Lopullisesti nykiminen loppui lisäämällä kahteen tankilliseen STP fuel injector cleaner...eli seuraavan linkin toinen tuote.

http://stp50.com/fin/guide.html
 
Takaisin
Ylös Bottom