Galant -89 tbo

Kettu_

New Member
Liittynyt
16 Marraskuu 2013
elikkä tuli ostettua elämän ensimmäinen mitsupiiska. joten kauheasti ei näistä ole tietotaitoa.

mutta asia on seuraavanalainen eli kovassa tai normaalissa kiihdytyksessä kuuluu takapäästä sellainen pienehkö kolahdus?? eli mistä lähtisi ensiksi asiaa tutkimaan? oliskohan jonkun näköinen pusla päässyt väljäksi? kyseessähän on siis galant 89- (bnc-424) jos jollekkin tuo selventäisi hieman. :) muuten kyllä erittäin passeli peli kuhan tuon kopahduksen saisi kuriin.
 
Vs: Galant -89 tbo

Kiihdyttäessä kolina takapäässä, etuvetovehkeessä nyt sinällään ei voi johtua kun alustan väljyydestä/joku on irti. Jos pitäs veikata niin ns. pitkittäistukivarren/olkavarren (mikä menee siis eteenpäin) etupään iso pusla tai sitten vakaajatangon korin kiinnitykset.

Kun puhuit ensimmäisestä mitsupiiskasta niin oletin ettei autojakaan hirveetä pinoa ole kertynyt, siis tokkopa myöskään nosturia/kasaa työkaluja. Eli jos teet pihalla/tallissa perus välineillä niin ota tunkilla kulma kerrallaan ylös ja ennen renkaan irrotusta ota renkaan molemmilta sivuilta kiinni kunnolla ja heiluta -> koliseeko/heiluuko (ns. olisi klappia), Yritä katsoa mikä antaa periksi/miksi heiluu, jos et nää niin pyydä kaveri fikkarin kanssa kattomaan mikä antaa periks. Jos näin ei löydy mitään niin rengas irti ja tutkimaan silmämääräsesti puslia/niveliä ja esim. rengasraudalla yks kerrallaan vääntelee niitä, jos joku niistä antaa periksi. Jos vika on vakaajatangon korin kiinnityksissä niin ne on ne "lenkit" korissa mistä vakaaja on kiinni. Monesti ne kumit kuluu niin väljiksi että vakaaja pääsee liikkumaan -> kolahtaa.
 
Vs: Galant -89 tbo

Urran sanoi
Kiihdyttäessä kolina takapäässä, etuvetovehkeessä nyt sinällään ei voi johtua kun alustan väljyydestä/joku on irti. Jos pitäs veikata niin ns. pitkittäistukivarren/olkavarren (mikä menee siis eteenpäin) etupään iso pusla tai sitten vakaajatangon korin kiinnitykset.

Kun puhuit ensimmäisestä mitsupiiskasta niin oletin ettei autojakaan hirveetä pinoa ole kertynyt, siis tokkopa myöskään nosturia/kasaa työkaluja. Eli jos teet pihalla/tallissa perus välineillä niin ota tunkilla kulma kerrallaan ylös ja ennen renkaan irrotusta ota renkaan molemmilta sivuilta kiinni kunnolla ja heiluta -> koliseeko/heiluuko (ns. olisi klappia), Yritä katsoa mikä antaa periksi/miksi heiluu, jos et nää niin pyydä kaveri fikkarin kanssa kattomaan mikä antaa periks. Jos näin ei löydy mitään niin rengas irti ja tutkimaan silmämääräsesti puslia/niveliä ja esim. rengasraudalla yks kerrallaan vääntelee niitä, jos joku niistä antaa periksi. Jos vika on vakaajatangon korin kiinnityksissä niin ne on ne "lenkit" korissa mistä vakaaja on kiinni. Monesti ne kumit kuluu niin väljiksi että vakaaja pääsee liikkumaan -> kolahtaa.

tämä selvä täytyy tutkia, huomasin myös sellaisen pienen jurinan tasakaasulla, tosiaan joo ei ole tullut viellä edes katsottua auton alle viellä, sitten mistähän lähtisi ihan ensimmäiseksi esimään tuota ahtimen ja pakosarjan välistä tiivistettä? motonet?
 
Vs: Galant -89 tbo

Kettu_ sanoi
tämä selvä täytyy tutkia, huomasin myös sellaisen pienen jurinan tasakaasulla, tosiaan joo ei ole tullut viellä edes katsottua auton alle viellä, sitten mistähän lähtisi ihan ensimmäiseksi esimään tuota ahtimen ja pakosarjan välistä tiivistettä? motonet?

Timanttitiskiltä, ei kovin montaa euroa maksa, juuri itse pari viikkoa sitten ostin.
 
Vs: Galant -89 tbo

Kuvauksesta ei oikein käy ainakaan mulle ilmi mikä auto kyseessä ja tiedot rekkarilla antaa -> Etuveto 4G63 8v NA ja silti runkonumero on E38A (huomasin vasta nyt). Ilmeisesti siis neliveto GLSi? Jos jälkikäteen turbotettu niin se tiivistehän voi olla mitä vaan, riippuu turbosta :D

Tuo neliveto toki muuttaa tuota "kolahtaa kiihdytyksessä" testausta. Sehän voi tulla voimansiirrostakin.
 
Vs: Galant -89 tbo

Urran sanoi
Kuvauksesta ei oikein käy ainakaan mulle ilmi mikä auto kyseessä ja tiedot rekkarilla antaa -> Etuveto 4G63 8v NA ja silti runkonumero on E38A (huomasin vasta nyt). Ilmeisesti siis neliveto GLSi? Jos jälkikäteen turbotettu niin se tiivistehän voi olla mitä vaan, riippuu turbosta :D

Tuo neliveto toki muuttaa tuota "kolahtaa kiihdytyksessä" testausta. Sehän voi tulla voimansiirrostakin.

Totta tuo. Neliveto glsi siis tapauksessa, liekö tämä Ilotalon vanha? Olettaisin että on vakio turbon pakosarjalla sillon..ainakin siinä oli mitsun oma ahdin.
 
Vs: Galant -89 tbo

dani sanoi
Totta tuo. Neliveto glsi siis tapauksessa, liekö tämä Ilotalon vanha? Olettaisin että on vakio turbon pakosarjalla sillon..ainakin siinä oli mitsun oma ahdin.


niin juu siis aivan kun en itsekkään oikeen viellä ole perillä että mikä pakosarja (laippa) on autosa? ja kyseeessähän on joku foorumilaisen vanha 4wd glsi,

tuota kolahdusta viellä tarkentaen niin vedossa kun oikeen vaihtaa isommalle niin tymähtää hieman ja sitten taas moottori jarrulla tulee sellainen jurina? ja pitäisi olla mitsun oma ahdin vielläkin, lähinnä siksi tiedustelen täältä ensin kun nämä turbo autot ovat viellä hieman vieraita meikäläiselle.. :D
 
Vs: Galant -89 tbo

nyt hieman off topic. tai aiheesta. hakua koitin mutta hieman huonolla menestyksellä kyllä, ja googleakin koitin, eli vaihdevälit on julmetun pitkät tuossa niin onkohan tuohon mahdollista jostain futurezilta tai jostain muualta saada vaihdevälin lyhennintä?
 
Vs: Galant -89 tbo

Mun täytyy kommentoida noista äänistä että nelivedot sen verran uus tuttavuus etten osaa neuvoa.

Mutta noista vaihdeväleistä, ainakin ne on äärimmäisen helposti muokattavissa lyhyemmiksi. Siis käytännössä hitsaushommia, mutta silti yksinkertainen rakenne. Uskon että varmasti jossain on bolt-on short shiftereitäkin.
 
Vs: Galant -89 tbo

Urran sanoi
Mun täytyy kommentoida noista äänistä että nelivedot sen verran uus tuttavuus etten osaa neuvoa.

Mutta noista vaihdeväleistä, ainakin ne on äärimmäisen helposti muokattavissa lyhyemmiksi. Siis käytännössä hitsaushommia, mutta silti yksinkertainen rakenne. Uskon että varmasti jossain on bolt-on short shiftereitäkin.

itselle on kyllä nelivedot tuttuja mutta hieman isommissa galibereissa, ja tuota sifteriä katselinki tuossa niin näytti olevan vaijeri? ei nyt sinäänsä mikään pakko ole saada shortimmaksi mutta vitoselta neloselle vaihdettaessa huomaa että yrittää pakkia sisään vaikka vetää kepin keskelle ja heiluttaa niin välillä pakkia tyrkkää. eli olisko jotain rasvauksen puutetta? ja varmaankin tuossa itse vaihde kepissä on jotkut puslat jotka kaipaa varmaan vaihtoa. keppi ei kumminkaan ole soppakauhamainen vaa aika jämäkän oloinen. äänetkin varmaan selviää kuhan pääsee auton nostamaan ilmaan ja tutkimaan ihan ajankanssa. veikkaan että tuolla sintteri kytkimellä on joku osa tuohon kolahduksen syntyyn.
 
Vs: Galant -89 tbo

Juu vaijerikäyttöinen ja shifteri ei kiinni kardaanitunnelissa ja kehikossakin varaa nostaa ennenkun ottaa kiinni keskikonsoliin :peukku

Saattaa olla sitäkin. Mulla on kyllä (tosin 175tkm ajettu) semmonen ns. japsiauton tarkka etten osaa kuvitella em. missin tapahtuvan. Mutta itse muinoin toisenmerkkiseen vastaavan toteutuksen shifteriin tein vaan perus huollon eli purin nippeleiksi, putsasin kaiken ja laitoin uusien nylon holkkien ja rasvojen kanssa kasaan -> huge difference. Eikä maksanut paljon. Tosin siihen syyt oli muuten vaan tahmeus, mutta tuli hyväksi.

Tosin ilmeisesti näissä se väljyys yleensä johtuu konehuoneen päästä missä kumiholkit löystyy. Tosin nylonia saa tilalle aika helpolla.

Tossa on aiheesta aika hyvää settiä:
http://www.vfaq.com/mods/short-shifter.html
 
Vs: Galant -89 tbo

Urran sanoi
Juu vaijerikäyttöinen ja shifteri ei kiinni kardaanitunnelissa ja kehikossakin varaa nostaa ennenkun ottaa kiinni keskikonsoliin :peukku

Saattaa olla sitäkin. Mulla on kyllä (tosin 175tkm ajettu) semmonen ns. japsiauton tarkka etten osaa kuvitella em. missin tapahtuvan. Mutta itse muinoin toisenmerkkiseen vastaavan toteutuksen shifteriin tein vaan perus huollon eli purin nippeleiksi, putsasin kaiken ja laitoin uusien nylon holkkien ja rasvojen kanssa kasaan -> huge difference. Eikä maksanut paljon. Tosin siihen syyt oli muuten vaan tahmeus, mutta tuli hyväksi.

Tosin ilmeisesti näissä se väljyys yleensä johtuu konehuoneen päästä missä kumiholkit löystyy. Tosin nylonia saa tilalle aika helpolla.

Tossa on aiheesta aika hyvää settiä:
http://www.vfaq.com/mods/short-shifter.html


no niin katoha noitahan voi säätää näköjään. :D täytyy hienosäätä ja katsoa tuota kumiholkkia että missä kunnossa on. mutta tuon linkin nuo vaihde kepit meni itseltä hieman ohitte? eli jos tuota kepin alapäätä jatkaa niin tuleeko silloin siitä ¨ns¨ shortimpi? näin itse ainakin super englannin kielellä ymmärsin. :) tuota kepin katkasu modia en itse kovasti suosi, jotenkin omasta mielestä jullin tuntuista kun se keppi on melkeen siellä pussin sisällä.. mutta tällä pääsee ainakin hyvään alkuun tuon vaihde vivuston kanssa. mistähän ihmiset ovat näihin galantteihin noita madallus jousia tai säädettäviä sarjoja ostellut? suht inhimilliseen hintaan?
 
Vs: Galant -89 tbo

Juu siis nivelen alaosaa pidentämällä pystysuuntainen vaihdo lyhenee. Optimitilannehan olisi että vaihdeväli olisi mieleinen, kepin ollessa mahd. pitkä (tai oikeastaan, lähellä rattia).

Mamasanilta saat esim. BC Racingin Coili setin.
 
Vs: Galant -89 tbo

tuota vivustoa tuossa tutkin niin ei siinä kamalasti ole varaa pidentää sitä alapäätä, mutta eikös tuo noin 2cm ole jo aika suuri muutos vaihdevälien lyhenemiselle? lähinnä viellä sitä tiedustelen että paljonko tuota uskaltaa pidentää ettei käy mitään ongelmia ettei löydykkään vaihteita. ja kyllähän ne puslat tai muovi holkit on aika väljystyneet laatikon että kepinkin päästä, muuten kyllä ihan soiva ja rivakka pappa galantti. :)
 
Vs: Galant -89 tbo

No käytännössä niin ettei vaijeri hankaa mihinkään/asetu ikävään kulmaan niin ongelmaahan ei pitäisi olla. Huomaathan että koko vaihdevivuston mekanismia korottamalla (tuomalla koko settiä ylöspäin niin paljon kun keskikonsoli antaa myöten) saat lisää tilaa pidentää sitä alempaa vartta. Voithan yksinkertaisesti laskea sen vaihdevälin lyhennyksen niin tiedät ettei tule liian lyhkäseksi.

Jos oot tilaamassa noita holkkeja niin mä voisin ottaa samalla. Noita saa eri puolilta maapalloa niin alumiinisina, nylonisina kuin Polyuretaanisina.
 
Vs: Galant -89 tbo

Jeps. Tää on multa lähtösin. Kyllä sillä kortin saa kuivumaan ihan helposti. Eikä jää teinibemarien jalkoihin edes talvella.

Jotain pientä siihen on tehty, mutta pääsääntöisesti varmaan aika samanlainen mitä multa lähti. Pojat tais sitä säätää ainakin.

Tossa on jotain tehokäyrää vielä vanhalla bensapumpulla.

Käytännössä tossa alko bensapula 3500rpm:n jälkeen. :)

main.php
 
Vs: Galant -89 tbo

Ilotalo sanoi
Jeps. Tää on multa lähtösin. Kyllä sillä kortin saa kuivumaan ihan helposti. Eikä jää teinibemarien jalkoihin edes talvella.

Jotain pientä siihen on tehty, mutta pääsääntöisesti varmaan aika samanlainen mitä multa lähti. Pojat tais sitä säätää ainakin.

Tossa on jotain tehokäyrää vielä vanhalla bensapumpulla.

Käytännössä tossa alko bensapula 3500rpm:n jälkeen. :)

main.php


kyllähän tämä hieman erinlailla menee kuin 4syl 2.5L dieles auto jolla aikasemmin ajelin, tietääkseni tuo pumppukin on vaihdettu? olisi kiva tietää jotain historiaa autosta, kun ymmärsin jotenkin ettei autossa olisi ihan perus tavaroita koneessa? että olisi sitten tulevaisuutta varten tiedossa mitä tehty ja mitä ei ettei mene arpomisen puolelle.. mutta yksi ihmetyttää tuossa viellä, vilkuttaa aika useasti tuota check engine valoa? ainakin kun on tasakaasulla ajellut ja pitäisi lähteä ohittamaan tai kiihdyttämään niin napauttaa sen ruutuun? kaasun ole päästänyt aina pois jolloin valo on hävinnyt. mistähän moinen johtuu nakutus?
 
Vs: Galant -89 tbo

Kettu_ sanoi
kyllähän tämä hieman erinlailla menee kuin 4syl 2.5L dieles auto jolla aikasemmin ajelin, tietääkseni tuo pumppukin on vaihdettu? olisi kiva tietää jotain historiaa autosta, kun ymmärsin jotenkin ettei autossa olisi ihan perus tavaroita koneessa? että olisi sitten tulevaisuutta varten tiedossa mitä tehty ja mitä ei ettei mene arpomisen puolelle.. mutta yksi ihmetyttää tuossa viellä, vilkuttaa aika useasti tuota check engine valoa? ainakin kun on tasakaasulla ajellut ja pitäisi lähteä ohittamaan tai kiihdyttämään niin napauttaa sen ruutuun? kaasun ole päästänyt aina pois jolloin valo on hävinnyt. mistähän moinen johtuu nakutus?

Pumppu on 255 walbro. Tuolla clubilaisten puolella on ihan projektitopikki ko. autosta. ECU:n on otettu käyttöön nakutus koodi ja se vilkuttaa sitä valoa, kun nakuttaa. Sitä en tiedä mitä pojat siellä on säätänyt. Multa jäi säädöt puolitiehen motivaation loputtua.

Siinä on perus GLSI:n alakerta, josta on poistettu tasapaino akselit. Sisuskaluina on EVO5:n männät ja kammet. Kansi on ihan normi 6G:n 16V vaparin kansi. Kannentiiviste on mitsun 5-layer pelti tiiviste ja pultteina ARP:n kovat pultit. Muuta minä en moottorille tehnyt. Laatikkoon vaihdettiin vitosen laakeri. Kardaani on kerran vaihdettu huollettuun kardaaniin. Tarvike ristikot ja uusi takakannatinlaakeri. Moottoriboksi on EVO8:n ja MAP pohjalla toimiva.
 
Vs: Galant -89 tbo

Ilotalo sanoi
Pumppu on 255 walbro. Tuolla clubilaisten puolella on ihan projektitopikki ko. autosta. ECU:n on otettu käyttöön nakutus koodi ja se vilkuttaa sitä valoa, kun nakuttaa. Sitä en tiedä mitä pojat siellä on säätänyt. Multa jäi säädöt puolitiehen motivaation loputtua.

Siinä on perus GLSI:n alakerta, josta on poistettu tasapaino akselit. Sisuskaluina on EVO5:n männät ja kammet. Kansi on ihan normi 6G:n 16V vaparin kansi. Kannentiiviste on mitsun 5-layer pelti tiiviste ja pultteina ARP:n kovat pultit. Muuta minä en moottorille tehnyt. Laatikkoon vaihdettiin vitosen laakeri. Kardaani on kerran vaihdettu huollettuun kardaaniin. Tarvike ristikot ja uusi takakannatinlaakeri. Moottoriboksi on EVO8:n ja MAP pohjalla toimiva.

loppuiko tuolla 255 soppa mukamas kesken? kun katselin tuossa niin olit kirjotellut joskus että sopan saanti heikkeni vai oliko pumppu eri? onko mitää suoraa linkkiä tarjolla tuohon topickiin? ja tuota onkos tuo ahdin millä laipalla? kun näyttää vuotavan tiivisteen välistä. ja ahtaa satunaisesti 0.6 - 0.9 (kolmosella kyllä 0.9 mutta kierrosten noustessa tiputtaa välillä 0.5) uskaltaakohan nuita ahtoja ruuvata tuohon 1bar lukemaan?
 
Vs: Galant -89 tbo

Välikommentti: Siis klubilaisten puolell -> Tarvii hankkia clubijäsenyys että näkee :)
 
Vs: Galant -89 tbo

Kettu_ sanoi
loppuiko tuolla 255 soppa mukamas kesken? kun katselin tuossa niin olit kirjotellut joskus että sopan saanti heikkeni vai oliko pumppu eri? onko mitää suoraa linkkiä tarjolla tuohon topickiin? ja tuota onkos tuo ahdin millä laipalla? kun näyttää vuotavan tiivisteen välistä. ja ahtaa satunaisesti 0.6 - 0.9 (kolmosella kyllä 0.9 mutta kierrosten noustessa tiputtaa välillä 0.5) uskaltaakohan nuita ahtoja ruuvata tuohon 1bar lukemaan?

Siinä kun kuitenkin evo8 ecu map -konversiolla niin niitä VE taulukkoja ei ole juuri haettu. Ne on vaan samat kun jossain vakio evossa ja eihän se systeemi vastaa, muutenkin ne pitäis aina hakea. Tuota pystyt siis säätämään kun hommaat openport 1.3 kaapelin ja evoscan /ecuflash softan. Löytyisköhän ulkomaalaisilta foorumeilta jotain juttua SD mod säädöistä. Vähän koitettiin saada seoksia rikkaammalle, mutta pitäis sitten hieroa ihan kunnolla ajan kanssa. Kyllä sillä walbrolla soppa riittää, toi laiha seos ongelma oli orkkispumpulla. Ennakot siellä on varmaan aiak vakiot mutta mistä näitä tietää, sillon ei nakuttanut ihan mielettömästi kun sitä säätöä katsottiin, en muista enää. Jos kiinnostaa tuon auton laitto kannattaa oikeesti investoida siihen kaapeliin. Tosiaan topicin näkeminen vaatii sen että liityt jäseneksi kun se on siellä jäsenten puolella. Onnea vaan ostoksen johdosta.
 
Vs: Galant -89 tbo

Kettu_ sanoi
loppuiko tuolla 255 soppa mukamas kesken? kun katselin tuossa niin olit kirjotellut joskus että sopan saanti heikkeni vai oliko pumppu eri? onko mitää suoraa linkkiä tarjolla tuohon topickiin? ja tuota onkos tuo ahdin millä laipalla? kun näyttää vuotavan tiivisteen välistä. ja ahtaa satunaisesti 0.6 - 0.9 (kolmosella kyllä 0.9 mutta kierrosten noustessa tiputtaa välillä 0.5) uskaltaakohan nuita ahtoja ruuvata tuohon 1bar lukemaan?

Niin siis se pumppu on vaihdettu ton dynotuksen jälkeen. Ei pitäs enää soppa loppua ihan heti.

Se on ihan perus TD05-14B ahdin jota on aika isolla kädellä portattu. Eli ihan normi mitsun liikeen tiiviste ja pakopuoli sementtiä väliin.

Tuo ahtojen satunnainen karkaaminen jotuu siitä, että siellä on edelleen letku suoraan hukkaporttiin. Hukkaportti on säädettu 0.6:n. Se että se menee 0.9:n jhtuu boost screapista. Eli ahdot ei taho pysyä kurissa, kun pakoputkisto virtaa niin hyvin. Tossa dynolapussa ahdot oli 1.2:ssa ja on se mittari joskus heilunut siellä 1.5 tienoillakin.
 
Vs: Galant -89 tbo

tämä selvensi paljonkin. ja tuossahan näyttäisi olevan joku usb obd johto tuoss hanskalokerossa? ja ent omistaja kyllä sanoi että on säädetty,
 
Vs: Galant -89 tbo

Urran sanoi
Onko se USB johto tän näkönen:
OpenPort1.3U_large.png


Jos niin sit on oikee johto ;)

kyllä tuon näköinen mutta tuosta obd päästä lähtee vain yksi musta johon tulee olikos nyt keltainen. eli ei noin montaa mitä tuohon vaaleaan liittimeen kuvassa tulee. ja tällä siis pitäisi pystyä säätämään autoa? tietenkin edellyttää sen softan mitä en juuri nyt taas muista. ja varmaan tuon kautta saa kaikki vikakooditkin luettua? näppärä laite. niin ja tämä evoscan on varmaan ostettava ohjelma?
 
Vs: Galant -89 tbo

Kuulostaa hyvälle.

Evoscan loggailuun ja Ecuflash säätämiseen/kirjoittamiseen.
 
Vs: Galant -89 tbo

Juurikin näin. Tuossa ns. flash liittimessä on normaalisti kolme piuhaa mutta vain yhtä tarvitaan per automallityyppi (ja oliko niin että jossain tapauksissa oli jopa haitaksi olla pinni x-reijässä, en muista).

Ecuflash on ilmaissofta mutta Evoscannista joutuu maksamaan huikeat 20$ :D
 
Vs: Galant -89 tbo

Kettu_ sanoi
kyllä tuon näköinen mutta tuosta obd päästä lähtee vain yksi musta johon tulee olikos nyt keltainen. eli ei noin montaa mitä tuohon vaaleaan liittimeen kuvassa tulee. ja tällä siis pitäisi pystyä säätämään autoa? tietenkin edellyttää sen softan mitä en juuri nyt taas muista. ja varmaan tuon kautta saa kaikki vikakooditkin luettua? näppärä laite. niin ja tämä evoscan on varmaan ostettava ohjelma?

Juu EvoScan on ostettava, jos haluu tutkia ECU:n seilunelämää ja nollailla vikakoodeja. ECUFlash softa oli muistaakseni millä tota pysty ohjelmoimaan. Tuolla jäsenten puolella olis tostakin aika hyvät tarinat. Kannattaa olla tarkkana ton johdon kanssa, kun on johtoja jolla voi pelkästään logata ja sit on johtoja jolla voi myös ohjelmoida. Ton ko. auton ODB2 data kelpasi konttorillekin, kun testattiin. :)
 
Vs: Galant -89 tbo

Jatketaanpas aihetta, auto vaihtoi omistajaa ja on siis allekirjoittaneella tallissa. Ostin evoscan kaapelin obd.fi:stä Kuinka ohjelmaa käytetään? Netistä löytyy jonkunverran tietoutta, mutta missä järjestyksessä kaapeli kytketään autoon? kiitos jo etukäteen!
 
Takaisin
Ylös Bottom