Galant -92 Pitkien valojen rele?

Kina

e33 gallu
Liittynyt
27 Syyskuu 2011
Autona on siis Mitsu Galant 92 2ltr koneella. Eräs kaunis ilta siitä meni pitkien valojen rele paskaks, mistähän sellaisen mahtaisi löytyy? Ongelmaa ei tietenkään helpota se, että releestä on kulunut tuotekoodi pois...

Oon käyny mm. Ebayn läpi eikä sieltä löydy valoille releitä.

EDIT: otsikko editoitu ohjeiden mukaiseksi (auton malli), tarkkuutta kiits...
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Ootko koittanu vaihtaa niitä releitä keskenää ett onko oikeesti hajalla..? Itsellä katos kans joskus pitkät valot ja sillon syyllinen löyty johtosarjasta kuljettajanpuolen etulokasuojan sisältä, oli liittimet hapettunu sen verran ett katos yhteys.. Liittimien irrottelua ja WD40 väliin niin rupes pelaamaa..
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

tai jos on valoautomatiikka ja on käytetty 100w polttimoita lisäpitkissä niin käry noussu boxista
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

mikki87 sanoi
Ootko koittanu vaihtaa niitä releitä keskenää ett onko oikeesti hajalla..? Itsellä katos kans joskus pitkät valot ja sillon syyllinen löyty johtosarjasta kuljettajanpuolen etulokasuojan sisältä, oli liittimet hapettunu sen verran ett katos yhteys.. Liittimien irrottelua ja WD40 väliin niin rupes pelaamaa..
Oon kyllä miettinyt, vaihdoin pitkien ja lyhyiden(?) releitä keskenään eikä vaikuttanut mitenkään.

Etulokasuojan sisältä? Tarkotatko siis auton sisä vai ulkopuolella? Nimittäin olen kyllä yrittänyt näpräillä kuskin puolelta sieltä syvältä uumenista niihin johtosarjoihin joita sieltä löytyy eikä ole vaikuttanut asiaan.
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Sielä kuljettajanpuolella on lokasuojan sisällä johtosarja.. Eli irrota se muovinen sisälokasuoja sieltä pyöränkotelosta, sieltä alta sitten paljastuu se johtosarja joka tulee auton sisätilasta.. muistaakseni sielä on 3kpl liittimiä, tarkasta ne kaikki ja laita niihin esim. crc:tä tai WD-40.. Erittäin huonosti selitetty näin väsyksis mutta toivottavasti oli apua.. :peukku
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Sori kun on kestänyt vastata. Eli siis todettu on, että kaukovalojen rele on rikki. Nyt olen yrittänyt metsästää sellaista, mutta mistään ei oikeasti löydy, ei netistäkään.

Siis nyt yritetään sellaista juttua, että miten saisi "hyppylanka" systeemillä pitkät toimimaan? Miten sellainen käytännössä rakennetaan?
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Samantyyppinen homma mullakin, releet tarkastettu ja toimii, valoautomatiikkaboxin "päätin" olevan kaput niinkuin Coltissakin aikoinaan, mutta tuossapa hyödyllinen tieto tosta lokasuojan sisäpuolen liitinhommelista, täytyy tutkia sekin nyt kun en boxia ole maksamisesta huolimatta vielä käsiini saanut.

Mietin kanssa että miten ne helpoiten sais toimimaan väliaikaisesti (katsastuksen ajaksi)??
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Kina sanoi
Sori kun on kestänyt vastata. Eli siis todettu on, että kaukovalojen rele on rikki. Nyt olen yrittänyt metsästää sellaista, mutta mistään ei oikeasti löydy, ei netistäkään.

Siis nyt yritetään sellaista juttua, että miten saisi "hyppylanka" systeemillä pitkät toimimaan? Miten sellainen käytännössä rakennetaan?

Mulla saattaa olla noita releitä, pitää koittaa tarkastaa huomenna noita varastoja..
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

mikki87 sanoi
Mulla saattaa olla noita releitä, pitää koittaa tarkastaa huomenna noita varastoja..

Kiitos, hieno homma jos sulta niitä sattuu löytymään :peukku !
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

mikki87 sanoi
Mulla saattaa olla noita releitä, pitää koittaa tarkastaa huomenna noita varastoja..

ellei sulta löydy niin ainakin mulla on useempikin noita kirkkaita pyöreitä ja muutama mustakoteloinenkin ;)
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Hienoa että useemmaltakin löytyy!







Tossa vielä pari kuvaa releestä
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Releitä löytyy kyllä mutta vaan sinne rele/sulakekotelossa olevia, noihan on niitä surullisen kuuluisia automaattivalojen ohjainreleitä ja niitä ei oo tullu otettua yhtiäkään talteen.. :seina
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

mikki87 sanoi
Releitä löytyy kyllä mutta vaan sinne rele/sulakekotelossa olevia, noihan on niitä surullisen kuuluisia automaattivalojen ohjainreleitä ja niitä ei oo tullu otettua yhtiäkään talteen.. :seina

Ääh no voihan harmi :-\

Mr mmc: Löytyykös sulta tollasia releitä mitä kuvassa näkyy? Ja jos löytyy niin millä hinnalla?
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Jatketaan nyt tähän aiheeseen kun kuitenkin samoista valoista on kysymys.

Eli noita releitä on nyt repullinen, niitä olen vaihtanu, automatiikkaboxeja on kolme, ne on kokeiltu kaikki, liittimet joista "mikki87" tossa puhui, on tarkastettu, polttimot ja sulakkeet on katsottu jo sata kertaa (vaihdettukin ihan uusiin), valoviiksiä on kokeiltu kolmea erilaista, ni kaikki muut valot toimii mutta pitkät ei edelleenkään prkle!!!!

Kaavioitakin olen tässä lukenu, mutta en siitäkään oo tullu hullua hurskaammaksi.
Ihmettelen kovasti mikä noihin tuikkuihin nyt oikein on menny... Rupeaa tälle syksylle nää mystiset sähköviat riittämään (ensin meni Legu pimeeksi, sitten poikien mopot ja tämä sitten kaupan päälle)

Jotenkin en jaksais uskoa että joku piuha olis palanu ku autolla ei oo edes ajettu juurikaan viimeiseen kolmeen kuukauteen mutta seuraava askel lienee se että puran tuosta "uudesta" varaosa-gallusta koko johtosarjan ja vaihdan koko paketin tohon käyttikseen...

Kina: Joko sä oot valot saanu kuntoon? Jos tässä lähipäivinä saan omani ni mulla noita releitä sitten on ylimääräsiä (ainakin yks tai kaks)

Jos jollain on hyviä vinkkejä mun ongelmaa niin kertokaa ihmeessä... Rupee autot olemaan tiukassa tällä hetkellä :D
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Kina sanoi
Ääh no voihan harmi :-\

Mr mmc: Löytyykös sulta tollasia releitä mitä kuvassa näkyy? Ja jos löytyy niin millä hinnalla?

empäs huomannu vastausta... löytyy, olisko 5e?
laita YVtä niin laitan kirjekuoressa tulemaan
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Jani T sanoi
Kina: Joko sä oot valot saanu kuntoon? Jos tässä lähipäivinä saan omani ni mulla noita releitä sitten on ylimääräsiä (ainakin yks tai kaks)

Kohta pitäs ruveta toimimaan, sovin jo Mr mmc:n kanssa, että se lähettää mulle releen :peukku

E: M-I-T-Ä ihmettä?! Äsken toimivat pitkät! Syynä pakkanen(?) 2 kuukautta ollu pitkät pimeenä ja nyt sitten toimivat...
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Veikkaan samaa vikaa ku mulla oli:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=30036.0
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Harri K sanoi
Veikkaan samaa vikaa ku mulla oli:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=30036.0
Ymmärsinkö nyt oikein, ettei sulle tullu ollenkaa jännitettä sinne pitkiin valoihin? Ollaan kyllä mitattu, niin kyllä sinne on tullut se ~12V... Nyt on valot pelannu ihan ok, tosin torstaina ne meni taas yhessä vaiheessa pimeeks ja torstai illalla ne alko toimimaan ja nyt on toiminu ihan ok.
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Kina sanoi
Ymmärsinkö nyt oikein, ettei sulle tullu ollenkaa jännitettä sinne pitkiin valoihin? Ollaan kyllä mitattu, niin kyllä sinne on tullut se ~12V... Nyt on valot pelannu ihan ok, tosin torstaina ne meni taas yhessä vaiheessa pimeeks ja torstai illalla ne alko toimimaan ja nyt on toiminu ihan ok.

siis jos lampulta mitattu 12v niin kyllähän siellä releet sillon on ehjät? ettei ois joku kosketushäikkä mikä kiusaa...
Muistaakseni itelläki oli niissä sisemmissä pitkissä maapuolella häikkää
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Kina sanoi
Ymmärsinkö nyt oikein, ettei sulle tullu ollenkaa jännitettä sinne pitkiin valoihin? Ollaan kyllä mitattu, niin kyllä sinne on tullut se ~12V... Nyt on valot pelannu ihan ok, tosin torstaina ne meni taas yhessä vaiheessa pimeeks ja torstai illalla ne alko toimimaan ja nyt on toiminu ihan ok.

Eli pitkissä valoissahan on sellaiset adapteripalikat siellä virtajohtojen ja varsinaisen polttimon välissä. Mulla se adapteri oli rikki eikä virta mennyt lampulle asti. Eli kannattaa ihan polttimo ottaa pois ja mitata sieltä adapterin sisältä. Etsittii kauan silloki vikaa enneku tajuttii tämä.

http://img.galantvr4.org/107000/107046-0-0-0.jpg eli tuollainen oli syyllinen.Yleensä ovat ihan ruosteessa tai vähintään ihan hapettuneet niin etteivät toimi kunnolla.
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Ei taida mulla olla tuokaan ongelmana mitä Harri ehdotteli, maat on hävinny jonnekkin, ihmeellinen on nyt mulla tämä vika, me ollaan nyt tutkittu Samitsun, madmaxin ja Callen kanssa vikaa eikä kukaan oikeen ymmärrä mikä perkele tuota vaivaa... Nyt on kuitenkin taas vähän sentään edistytty ja ehkä joskus tulevaisuudessa saadaan valotkin toimimaan :D

Kiitoksia vain yllämainituille jo tässä vaiheessa avuista :peukku
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Harri K sanoi
Eli pitkissä valoissahan on sellaiset adapteripalikat siellä virtajohtojen ja varsinaisen polttimon välissä. Mulla se adapteri oli rikki eikä virta mennyt lampulle asti. Eli kannattaa ihan polttimo ottaa pois ja mitata sieltä adapterin sisältä. Etsittii kauan silloki vikaa enneku tajuttii tämä.

http://img.galantvr4.org/107000/107046-0-0-0.jpg eli tuollainen oli syyllinen.Yleensä ovat ihan ruosteessa tai vähintään ihan hapettuneet niin etteivät toimi kunnolla.
Me mitattiin se jännite ihan siitä polttimon kannasta, johon se valo kiinnitetään eli sittenhän vika ei ole siinä adapterissakaan? ???

Ja se on tosi erikoista, että heti kun oli kunnon ensimmäinen pakkasaamu, valot toimivat silloin heti eli ?? Ja nyt lämpömittari on näyttänyt joka päivä siitä pakkasaamusta lähtien alle +5 astetta, lieneekö kosteus syynä liittimissä tms?

Tosin mulle sanoi eräs automekaanikko, että siellä luultavasti on hapettumia ja valot on sitten alkaneet toimimaan kun niitä on tarpeeksi kauan laittanu päälle ja pois.
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Kina sanoi
Me mitattiin se jännite ihan siitä polttimon kannasta, johon se valo kiinnitetään eli sittenhän vika ei ole siinä adapterissakaan? ???

Ja se on tosi erikoista, että heti kun oli kunnon ensimmäinen pakkasaamu, valot toimivat silloin heti eli ?? Ja nyt lämpömittari on näyttänyt joka päivä siitä pakkasaamusta lähtien alle +5 astetta, lieneekö kosteus syynä liittimissä tms?

Tosin mulle sanoi eräs automekaanikko, että siellä luultavasti on hapettumia ja valot on sitten alkaneet toimimaan kun niitä on tarpeeksi kauan laittanu päälle ja pois.
sillä mä sanoinki et tutki ny toi adapteri irrottamalla... heilutit eri asentoo ni sait jännitteen mitattua mut silti siel on kontaktihäiriöitä.
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Harri K sanoi
sillä mä sanoinki et tutki ny toi adapteri irrottamalla... heilutit eri asentoo ni sait jännitteen mitattua mut silti siel on kontaktihäiriöitä.

Noni nyt taas aamulla kun testasin niin pitkät pimeenä. Ei vaikuttanu mitään adapterin irrotus. Sinne varmaan kannattais suihkuttaa voiteluainetta tms.?
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

En äkkiä lukien huomannut aikaisemmista viesteistä mainintaa mutta kysyn silti.

Palaako pitkien merkkivalo vaikka pitkät ei toimi?
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Ei pala mulla ainakaan :) Mut het kun saatiin muilla keinoin pitkät hetkeksi päälle niin silloin syttyi myös merkkivalo (tällä hetkellä ei siis toimi vieläkään pitkät millään katsastusmiehen hyväksymällä tavalla :p)
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Nyt kun ei pääse tutkimaan autoa livenä, arvelisin jutun menevän jotenkin näin...

Valoilta menee maapuolelta johto (punainen) daytime running lamp relay 2:lle joka on rintapellissä jarrutehostajan vieressä uloin rele. Sitä puolestaan ohjaa daytime running lamp control unit joka on edellisen releen kans samassa paikkaa sisempänä. Näiden välissä on myös yksi rele. Tuolta ensin mainitulta releeltä johto (puna/musta) menee valonvaihtokatkaisijan kautta maihin.
Aiheesta löytyy 5 eri kirjaa, siksi en ole varma miten teidän autoissa nuo asiat on.
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Uge sanoi
En äkkiä lukien huomannut aikaisemmista viesteistä mainintaa mutta kysyn silti.

Palaako pitkien merkkivalo vaikka pitkät ei toimi?
Ei myös mullakaan pala pitkien merkkivalo sillon kun valot on mykkänä...
E: Tänään taas pitkät ollu ihan pimeenä...

Olen huomannut sen jutun( ja nyt vasta tajusin), että kun pitkät eivät toimi siinä asennossa missä niiden pitäisi, myöskin lyhyet ovat pimeänä silloin.
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Onkos tapahtunut edistymistä tämän vian tiimoilta?
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Uge sanoi
Onkos tapahtunut edistymistä tämän vian tiimoilta?

mulla on maanu pöydällä rele... en oo muistanu laittaa postiin... :-[

niin ja tiedoksi että niitä releitä on kahta mallia... 91-92 automatiikassa on musta muovikuorinen
ja vanhemassa 90 alkuvuoden mallissa on metallikuorinen se rele, ovat sisuksiltaan samoja ;)
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Noni nyt on rele, mutta kuitenkin pitkät lakkasivat toimimasta hetkeksi kun lämpötila nousi. Nytten taas toimivat kun lämpömittari näyttää vähän pakkasta eli kosteutta on jossain. Olen kokeillut kosteuden poistajaa valojen kannoissa ja releen navoissa. Kuskin puolen etulokasuoja pitäs saada irti, mutta ongelmana on ruosteiset ruuvit, olen suihkuttanut niihin ruosteenpoistajaa, mutta ovat jumiutuneet niin tiukkaan ettei ruuveja saa auki... Ja kun niitä on vielä niin monta :seina

Eli ongelma, josta olen 99,9% varma= Kosteus liittimissä.

Kuitenkin hyvä että nyt on sitten varalle rele jos se sattuisikin jossain vaiheessa hajoamaan.
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Ongelma on korjattu. Toimi valot viimeviikollakin kokoajan siitä huolimatta vaikka ulkona oli kaatosade ja +6 astetta.

Eli kosteutta oli joko releen navoissa tai adaptereissa jotka menevät pitkille valoilla. Suihkutin releiden napoihin ja adaptereihin kosteudenpoistajaa, kesti jonkun aikaa(muutaman päivän), että kosteus lähti pois ja siitä lähtien on pelittäny täydellisesti :peukku
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Pitkät valot lakkasivat viimeviikon maanantaina toimimasta eivätkä ole alkaneet uudestaan toimimaan vaikkakin olen suihkuttanut sinne sun tänne kosteuden poistajaa(auttoi viimeksikin, mutta ei nyt). Eikä myöskään nyt pakkanen ole vaikuttanut valojen toimivuuteen, se oli myös ratkaiseva tekijä valoissa.
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

tarkistappa siinä rintapellissä olevat maadoitus johdot ettei ole hapettumia?
10mm lenkki/pikkuräikkä....
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Ei löytyny ratkaisua rintapellin maadotusjohoista. Nyt täytää ennen uutta vuotta yrittää irrottaa se kuskin puolen lokasuojahommeli vaikka väkisin, siellä olevassa liittimessä saattaa olla maadotusjohto irrallaan.

Hyvät joulut tänne mitsubishiclubfinlandin jäsenille! :)
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Ei tämä ei ole mahdollista! Nyt loppuu mun taidot ja tietämys näissä autonsähköjutuissa... Sain sen kuskin puolen lokasuojahommelin irti ja pääsin käsiksi erittäin paskasiin liittimiin. Noh aikani kiroiltua sain liittimet revittyä irti, olivat "vähän" tiukassa. Noh sitten suihkuttelin liittimiin CRC:n elektroniikkakomponenttien tarkkuuspuhdistajaa ja annoin aineen kuivahtaa hetken. Sitten laitoin liittimet takaisin kiinni toisiinsa ja kokeilin. Syttyivät palamaan mutta paloivat vaan muutaman sekunnin ja sammuivat. Pyörittelin liittimiä ja kääntelin niiden johtimia. Laitoin takaisin kiinni ja kokeilin, valot toimivat kunnolla!!!

Kunnes sitten tuli takapakkia kun aloitin laittamaan sitä lokasuojahommelia takaisin kiinni, sinne pimeni jälleen pitkät eikä taaskaan sen koommin palaneet. Tappelin siinä sitten 3 tuntia mutta en edelleenkään saanut niitä palamaan :'( Ja lopulta päätin luovuttaa.
Nyt suoraansanoen v*****aa!
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

oisko siel joku piuha poikki kuoren sisältä jossain...
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

jooonas sanoi
oisko siel joku piuha poikki kuoren sisältä jossain...
Kokeilin vetää niitä johtimia eivätkä mikään niistä tullu pihalle eli ei siltä osin näytä olevan poikki...
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Missäs muuten mahtaa mennä valojen maadotuspiuha?? Ite en ole löytäny vaikka oon yrittäny ettiä...
E: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?board=33.0

Tossa ketjunaloittaneelle oli(?) sama vika. Tämä "mun" gallu seiso täysin käyttämättömänä pari vuotta. Täytyy kokeilla kattoo, onnistuisko valoviiksen purku, onko paha homma? ???
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Aiheen vierestä, mutta jos joku muistais millä saa tuon valoautomatiikan tapettua? Tietääkseni 1 johto pitää vaan katkaista joltain releeltä (mutta miltä)? Tekis mieli tehdä tähän johtoon väliin rele, että syttyy valot vasta kun auto lataa, niin ei tarvis käynnistyksessä ränkätä parkkeja päälle. :p ;D (säästää polttimoita jne)
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Nyt tuli mieleen kun luin galantin manuaalia jonka löysin netistä. Siellä kehotetaan: "For example, if a headlight does not come on and a faulty fuse or poor grounding is suspected, replace the fuse with a new
one or ground the light to the body by a jumper wire to determine
which part is responsible for the problem."

Eli täytyy seuraavaksi yrittää maadoittaa valot uusiksi jumpperilla. Osaako kukaan teistä sanoa, mistä kohtaa se maadoitus täytyy tehdä?
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Vensku_ sanoi
No kokeilumielessä ihan vaan mahdollisimman lähdeltä polttimon kantaa suoraan runkoon... ::)
Okei no kuinka paksua sen maadotusjohdon tarvii olla? Riittääkö ihan 2,5mm paksuinen kuparijohto?
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Joo tota nyt kyllä on kumma juttu... Maadoitin pitkät valot uusiksi, noh, koko laitos "kärvähti", eli kaikki valot pimenivät... Polttimot ovat ehjät, sulakkeet käyty läpi.

Eli parkit, lyhyet, pitkät, takavalot ovat pimeänä, vilkku toimii.
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Kina sanoi
Joo tota nyt kyllä on kumma juttu... Maadoitin pitkät valot uusiksi, noh, koko laitos "kärvähti", eli kaikki valot pimenivät... Polttimot ovat ehjät, sulakkeet käyty läpi.

Eli parkit, lyhyet, pitkät, takavalot ovat pimeänä, vilkku toimii.

tais mennä plussan puolelle sun maadotus
 
Vs: Galant -92 Pitkien valojen rele?

Se maadoitus täytyy tehdä jostain releen maajohdon kautta jos uusiksi meinaa laittaa, mitsussa kun ohjataan valoja maadoittamalla, eli jos pistät polttimon kannasta niin joko valot palaa kokoajan tai sitten se menee sinne virtapuolelle jolloin paukkuu sulakkeet tai valojen releet..
 
Takaisin
Ylös Bottom