Galant '96 jäähdytysongelmaa.

Nikso

Member
Liittynyt
4 Joulukuu 2009
Moip.

En hakutoiminnon avulla löytänyt ainakaan aikaisempaa topikkia tästä aiheesta, joten kepillä jäätä.

Meitin Galant alkoi oireilla yhtenä pakkasaamuna omalaatuisesti. Ensimmäinen oire oli se, että pirssi veti tyhjäkäynnin melkoisille kierroksille. Seuraavissa valoissa auto sitten teki sellaista kummaa, että se alkoi tyhjäkäynnillä pumppaamaan tyhjäkäynnillä kierroksia tonnin ja kahden välillä. Jos kaasua painoi, niin moottorin kierroksien tullessa alaspäin kuului outoa jyrskytystä. Lopulta lämmöt menivät aivan tappiinsa asti, mutta parempi puoliso silti pääsi kotia asti.

Seuraava oire oli se, että motti itki jostain ihme raosta jäähdytysnestettä pihalle. Ei kaikkia, mutta jostain päin lohkoa tihkui kuitenkin ihan riittävästi, että uutta jäähdytysainetta sai kaataa sisään pari litraa.

Auto teki nämä kikat kahdesti, ja toisella kerralla sitä ei uskallettu enää edes ajaa työpaikalta kotiin. MUTTA, tänään sitten riskillä haettiin se ajamalla veks, ja nyt auto sitten käyttäytykin taas ihan nätisti. Ei mitään edellämainituista oireista.

Kertokaapa fiksimmat, että WTF? Mistä tuo kummallinen oireilu oikein mahtoi johtua? Jääpalikka vesiletkussa vai mitä ihmettä? Huomenna on kuitenkin nostaa auto pukeille ja katsoa alakertaan tarkemmin. Sen tiedän, ettei jäähdytinneste karannut yhdestäkään letkusta tai jäähdyttimestä itsestään, vaan jostain päin mottia.

Auttakee junttiva! :D
 
Vs: Galant '96 jäähdytysongelmaa.

Vesipumpun hajoominen yks aika todennäköinen, onko tietoa koska vaihdettu? Toinen vaihtoehto valitettavasti on kansi. Kuinkas vanhat jäähdytysnesteet on ja pakkasenkestosta onko mitään hajua? Ei oo hirveen kovia pakkasia ollut ainakaan täällä etelässä, tiedä sitten mistä oot ite kirjottelemassa.
 
Vs: Galant '96 jäähdytysongelmaa.

Kouvolasta kirjoitellaan, ja ei nuo pakkaset tosiaan mitään ennätyksiä ainakaan tässä vaiheessa ole olleet.

Jäähytinnesteet saattavat olla helvetin vanhat. Pakkaskestoa on nyt ainakin riittävästi, kun olen lisänyt muutamia litroja pakkasneste/vesimikstuuraa.

Kannen hajoamisen pitäis kai vesihöyryn ja valkosen sauhun muodossa ilmotella ittestään, mutta näitä ei oo näkyny.

Eniten vaan ihmetytti se, että auto kuitenkin tänään riskillä noudettaessa toimi normaalisti. Vesipumppua itsekin mietin. Mitenkäs se toiminnallisuuden/toimimattomuuden pystyy varmiten testaamaan?
 
Vs: Galant '96 jäähdytysongelmaa.

Nikso sanoi
Kouvolasta kirjoitellaan, ja ei nuo pakkaset tosiaan mitään ennätyksiä ainakaan tässä vaiheessa ole olleet.

Jäähytinnesteet saattavat olla helvetin vanhat. Pakkaskestoa on nyt ainakin riittävästi, kun olen lisänyt muutamia litroja pakkasneste/vesimikstuuraa.

Kannen hajoamisen pitäis kai vesihöyryn ja valkosen sauhun muodossa ilmotella ittestään, mutta näitä ei oo näkyny.

Eniten vaan ihmetytti se, että auto kuitenkin tänään riskillä noudettaessa toimi normaalisti. Vesipumppua itsekin mietin. Mitenkäs se toiminnallisuuden/toimimattomuuden pystyy varmiten testaamaan?

Se vuoto pitäis olla jakopään kohdalla. Todennäkösempää on mitä vanhemmat/huonommat nesteet että se pumppu on hajonnut. Se pumppu ois hyvä vaihtaa vähintään jokatoisen jakopäärempan yhteydessä eli 180tkm välein. Itsellä paukkui orkkisosa 250tkm kohdalla aikanaan. Kyllä se kansikin voi vuotaa monella tapaa välistä.
 
Vs: Galant '96 jäähdytysongelmaa.

Jep, tuolla meitin Galantilla on työnnetty jo 310 000km, ja huoltohistoriasta ei ole mitään hajua. Jos oli alkuperäinen vesipumppu, niin helevetin pitkäänhän se kestikin. Hain tänään uuden pumpun ja vein kiesin tutulle asentajalle. Eiköhän tää tästä.

Kiitoksia avusta! :)
 
Takaisin
Ylös Bottom