Galant -98 2.5 tyhjäkäynti seilaa kylmäkäynnistyksen jälkeen

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Eli nyt on viime perjantaista ollut moista ongelmaa. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kun normaalisti kierrokset alkaisivat tippua sieltä parista tonnista alaspäin lämpenemisen johdosta, alkaa tyhjäkäyntikierrokset seilailemaan. Yleensä on hummaillut tonnin molemmin puolin ja n. 3-5 sekunnin jälkeen kierroksen nousevat 1600-2300 välille ja pysyvät siellä kunnes painaa kaasua reilummin. Sitten taas laskee ja alkaa seilaamaan ja sama homma jatkuu.
Ajaessa kun nostaa jalan kaasulta, ei 0,5-2sekunttiin tapahdu mitään (eli veto jää päälle) kunnes aloittaa moottorijarrutuksen. Kenkää kun antaa reilusti esim 2. vaihteella kiihdyttäessä, ei tällaista viivettä tule vaan moottorijarrutus alkaa normaalisti heti kun päästää kaasusta.
Ongelma lähtee kun moottori on lämmennyt ja käynnistää auton uudelleen. Sitten toimii taas normaalisti mutta palaa taas seuraavan kylmäkäynnistyksen jälkeen. Mutta onglma ei lähde jos moottorin ajaa lämpimäksi ja välillä ei käynnistä moottoria uudelleen. En ole vielä kerennyt kartoittaa riittääkö ongelman poistamiseksi toistaiseksi vain sammutus ja heti perään käynistys, mutta ainakin kun 5-30min päästä sammutuksesta käynnistää, on ongelma poissa (toistaiseksi).
Tänään oli kylmäkäynnistyksen kanssa vielä ongelmaa käynnissä pysymisessä. Sammui monesti kun kierrokset laskivat niin matalalle. Mistähän kannattaisi lähteä ongelmaa ratkomaan? Etuputki rupeaa kohta vuotamaan, ellei jo vuoda, joustoliitoksista. Mutta ainakaan silmin en ole havainnut savua etuputkesta ja pakoäänissä ei ole vielä korvin havaittavaa muutosta tullut. Loppuviikosta pystyn kartoittamaan asiaa/vikaa tarkemmin.
 
Vs: Galant -98 2.5 tyhjäkäynti seilaa kylmäkäynnistyksen jälkeen

Mitäs tapahtuu, jos nykäisee TK-mosan johdon irti? Paranee, huononee, ei mitään?
 
Vs: Galant -98 2.5 tyhjäkäynti seilaa kylmäkäynnistyksen jälkeen

Missähän tämä johto sijaitsee?
Ja sen verran sain varmennusta jotta työpäivän päätteeksi kun webastolla lämmitti ennen käynnistystä niin toimi normaalisti.
 
Vs: Galant -98 2.5 tyhjäkäynti seilaa kylmäkäynnistyksen jälkeen

Onhan siellä jäähdytinnestettä tarpeeksi?
 
Vs: Galant -98 2.5 tyhjäkäynti seilaa kylmäkäynnistyksen jälkeen

Paisuntasäiliössä oli alarajassa ja syylärissä korkin tasalla. Lisäsin paisuntasäiliöön nestettä ja ajettu kahesti 15 kilsan matka. Paha nyt pimeällä kahtoa onko imaissut nestetttä, mutta ongelma jatkui sekä mennessä että tullessa. Molemmat kylmänä startattu.
Tänään ensimmäisen startin yhteydessä välähti todella nopeasti moottorin vikavalo samalla kun laitoin webaston pois päältä. En ole ennen huomannut jotta olisi välähtänytkään.
Sitten tuossa pihaan tullessani kokeilin tyhjäkäyntiä ja seilasi jossain 1100-1300 välillä nopeasti ja muutaman sekunnin jälkeen nousi tasaiseksi johonkin 1700 tienoolle. Ja kun hieman kaasua painaa ja päästää pois, nousee kierrokset jonnekin 2500-2800 välille tasaiseksi sekunniksi pariksi, jonka jälkeen taas tippuu ja seilaa, kunnet taas muuttuu tasaiseksi em. kierrosalueelle.
Bensaa ei näyttäisi (ainakaan vielä) syövän mitenkään erityisen paljon. Tosin ongelman kanssa ajettu vasta joku 50 litraa vaihtelevalla ajolla.
 
Vs: Galant -98 2.5 tyhjäkäynti seilaa kylmäkäynnistyksen jälkeen

Tarkista tyhjäkäyntimoottorin toiminta.
Irrota tyhjäkäyntimoottori ja katso kuin kääntää virrat pääle liikuks moottori tai ei. Minulla kuulus mootorista ääni mutta säätöruuvi ei liikunut. Eli oli rikki!
 
Vs: Galant -98 2.5 tyhjäkäynti seilaa kylmäkäynnistyksen jälkeen

8maf.jpg


Onko se johto tuo punainen? Vai vihreä? Punainen ainakin saattoi olla huonosti kiinni kun koitin irroittaa sitä (kuva otettu irroittelujen ja kiinnitysten jälkeen). Kokeilin hieman tuota punaisella merkittyä johtoa irrallaan ja kiinni, enkä huomannut vaikutusta. Pitäisikö kokeilla lämpimänä vai ongelmien ilmetessä ja kesken moottorin käynnin nykäistä irti vai sammuttaa välillä? Ja minkäänlaista ääntä en tuolta kuullut kun laitoin virrat päälle.
Jäähdytysnesteet eivät ole vajuneet paisarista.

Illalla kokeilen töistä tullessani kylmänä ajaa. Katsotaan vieläkö temppuilee.
 
Vs: Galant -98 2.5 tyhjäkäynti seilaa kylmäkäynnistyksen jälkeen

Punainen on tyhjäkäyntimoottori. Vihreä on kaasuläpän asentoanturi. Älä sitä anturit koske. Ei riitä vain tyhjäkäyntimootori liitimen irrotuksest. Moottori täyty irroita ja liitin pitää olla kiini ja kuin käänät virrät pääle pitää moottorin säätö liiku.
Sorry mun kirjallinen suomi on huono!
 
Vs: Galant -98 2.5 tyhjäkäynti seilaa kylmäkäynnistyksen jälkeen

Joo ei mitään siinä sitä lukemalla ja kirjoittamalla oppii :peukku

Ja näin hieman arvelinkin, jotta tuo vihreä on kaasuläpän asentotunnistin ja punainen tyhjäkäynti. Ensimmäistä kertaa vaan kun näitä asioita tarkemmin tutkii niin liika varmistus ei ole pahasta. Ja nyt töistä kun tulin kylmällä autolla startaten niin ei ollut mitään ongelmaa, eli taisi olla vain tyhjäkäyntimoottorin johto hieman huonosti kiinni. Huomenna lisää testiä kylmällä startatessa.
 
Vs: Galant -98 2.5 tyhjäkäynti seilaa kylmäkäynnistyksen jälkeen

hyvä, pärjätä että toimi!
 
Vs: Galant -98 2.5 tyhjäkäynti seilaa kylmäkäynnistyksen jälkeen

Jep. Nyt on toiminut jo ½ viikkoa täysin normaalisti. Eli johto oli vain huonosti kiinni venttiilinnostin remontin jäljiltä.
 
Takaisin
Ylös Bottom