Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Sauvignion

New Member
Liittynyt
29 Maaliskuu 2016
Kyseessä on Galant 2.5V6 -98 farkku.

Ongelmana siis alunperin ollut auton pätkiminen ajossa ja syyksi silloin paljastunut jakajan kannen keskitapin kuluminen (ei mitään jäljellä). Kansi vaihdettiin ja jälkiasennetut murtohälyttimet poistettiin yms. Auto toimi taas hetken aikaa, kunnes alkoi tekemään samaa nykimistä jonka jälkeen ei lähtenyt enää käyntiin. Vaihdettiin uusi kansi, tulpat, tulpan johdot, virranjakaja kokonaan yms. mutta ei lähtenyt enää käyntiin --> Kunhan sai vikakoodit luettua, vaihdettiin kampiakselin asentotunnistin, josta antoi vikakoodia.

Tällä hetkellä kaikki tarvittavat osat vaihdettu, koodit nollattu ja kipinän tulo tarkistettu mutta auto ei lähde käyntiin. Koneella tarkasteltaessa näyttäis, että sytytyksen ennakko pitäis olla 5 astetta, mutta heti startattaessa muuttuu 40 asteeseen. Onko jollain tietoa ennakon säätämisestä kyseiseen autoon tai muuten vastaavasta ongelmasta? Voisko kyse olla ecu, mikä osittain rikki, vai joku muu?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Mahtaako sitä edes saada väärinpäin? Luulisin, että antais vikaria jako pielessä tms.
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Sauvignion sanoi
Mahtaako sitä edes saada väärinpäin? Luulisin, että antais vikaria jako pielessä tms.
muistelin että vastaava olisi ollut täällä jollain.

Entäpä myös:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=54641.msg452162#msg452162
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Saako kyseisessä mitsussa sytytysennakkoa säädettyä, kun yrittää ns. käynnistyä väärään suuntaan? Starttaa kyllä oikein.
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Onko tähän löytynyt ratkaisua??

Itsellä tuollainen Galant seisoo pihassa, eikä käynnisty. Oireet alkoi silleen että ajossa pätki ja vääntöä ei löytynyt ollenkaan. Silloin kuitenkin käynnistyi edes jotenkin, sitten vaan yksinpäivä ei enää ollenkaan käyntiin. Bensaa on, virranjakajan kansi sekä pyörijä on vaihdettu (ei vaikutusta), virtaakin on.

Hörähtelee starttaillessa ...

Kampiakselin asentotunnistimen toi postinjakaja tänään, mutten kuumeentakia ole päässyt asentamaan.
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Mulla oli pajerossa samallaine vika niin ecu huoltoon ja vika loppui
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Kahta ecua testattu ja bensanpaine nousee normaalisti ...
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Enpä huomannut ottaa mittaria mukaan.

Mutta ei taas käynnistynyt hörähteli vaan. Nyppärin IAC johdon irti ja samantien käyntiin, tyhjäkäynti noin 1000rpm. Mutta kaasuttaessa ei kierrokset nouse yli 3500rpm.
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Katoppa ettei jakajan alla oleva nokkien tunnistin ole hapoilla. Ihan irti koko nokkatunnistin että näkee sisälle.
Itellä oli ihan syöpyny ja kun vaihdoin uuden niin pelitti hienosti.
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

True Grit ... mitä tarkoitat?? Jakajan sisällä olevaa osaa vai onko siellä jossain vielä joku anturi jota en muista nähneeni??
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

I. Nieminen sanoi
True Grit ... mitä tarkoitat?? Jakajan sisällä olevaa osaa vai onko siellä jossain vielä joku anturi jota en muista nähneeni??

oireet täsmää virranjakajaan, sisällä on asentotunnistin ja ne yleensä niistä kuolee, tai puola. eli virranjakaja pöydälle ja purkuun, ja sitten uutta tilailemaan.
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Heitetään nyt omakin arpa kekoon, oli äsken samaa lancerissa (sytkäosat vaihettu kaikki mut ei ees luvannut).

Lopputulemana niin TPS antoi väärää signaalia ja uus jakaja oli pari milliä pielessä.
Tuohon virranjakajaan taas jos on samantyyppinen rakenne kuin tuon lankun niin sytkämooduulissa on se tunnistin ja sen koko moduulin saa ostettua erikseen
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Nyt mun Galantti käy ja tehotkin on nyt ensimmäistä kertaa tallella. Siis edes silloin kun se kävi kohtuullisen hyvin ja katsastin tuon niin ei se tuolla tavalla liikkunut.

Ja vika korjaantui ruiskusuuttimien vaihdolla. Uusia en hankkinut vaan koska lähellä oli tarjolla ehjät ja vielä puhtaat niin testin vuoksi päätin vaihtaa. Nyt kun ne vanhat on tuossa irrallaan niin niistä jokainen on täynnä moskaa. Viidessä oli aika paljon tavaraa ja yksi oli enemmän likainen (kuvassa).

Nyt herää kysymys että mistä tämä on peräisin ... taustaa sen verran että 240tkm ajettu Virosta tuodusta kolaroidusta autosta on tuo moottori otettu, asennettu tuohon autoon sen omiin bensalinjoihin ainoa lisäksi vaihdettu osa on bensapumppu jonka otin myös siitä Viron autosta. Autossa on tankin vieressä oleva suodatin uusi ja tankissa olevan "teepussi" sihdinkin putsasin asennuksen yhteydessä.

Tosiaan kokeilin omaani kahta toimivasta autosta otettua jakajaa (kokonaisuudessaan), samoista autoista otettuja ecuja, vaihdoin tulpanjohdot, tyhjäkäynti moottorin vaihdoin, kaksi erimerkkisiä tulppia. Tilasin uuden kampiakselin asentotunnistimenkin, mutten sitä vielä ehtinyt vaihtamaan.
 

Liitetiedostot

  • suutin.JPG
    suutin.JPG
    219.3 KB · Lukukerrat 773
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Tuo vaatii kyllä jo vähän laajempaa tutkimista. Itse alottaisin:
1. Puristuspaineiden mittauksella
2. EGR järjestelmän tutkimisella
3. Huohotusjärjestelmän tutkiminen

Ei kai viron auto ole ollut katollaan tai kyljellään kolarissa? Ja olihan nuo tiivisteet tiiviit?

Kannattaa tutkia nyt kunnolla tuon aiheuttaja sillä muuten ongelma voi uusia hyvinkin nopeasti. Kannattaa myös maksaa vaikka pari kymppiä enemmän kunnon öljyistä ja käytettävä oikeita luokituksia.
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Mitenkäs nuo puristuspaineet, egr ja huohotus tonne bensakiskoon vaikuttaa?
Tulee mieleen joku sabotaasi, sokeria tankissa tms.

Tosin jonkun 10 vuotta ajamatta olleen koneen kaasarissa on saman näköistä sakkaa sisällä, kuivuneesta bensasta kovettunutta.
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Tiivisteet oli tiiviit. Täytyy jossain vaiheessa tutkia asiaa, kunhan nyt vaan ehtiin. En mitenkään halua kuullostaa epäilevältä, mutta samaa ihmettelen kuin korsma ... kun itse suljin nuo vaihtoehdot heti pois.

Seissyt se Viron kolari auto oli ... aika en tiedä mutta pidemmän aikaa kuitenkin. Eikä käsittääkseni ole ollut kuin pyörillään.

Tuo moska lähtee suuttimista ihan pyyhkäisemällä, siis ei tunnu olevan piukassa. Ihan kuin siinä olisi jotain hiekka pölyä joukossa.
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Vuoto imuventtiilissä tai EGR huohotinjärjestelmässä.
Likainen imuilman järjestelmä.
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

epäilisin että on pettnyt suodatin tai pa-kiskossa ollut pölyä yms kuraa joka on nyt mennyt suuttimien sihtiin.
eikös siellä ole myös se tulipellissä se tötterö suodatin vai onkos se tässä mallissa tanin vieressä?

egr tai kaasuläpän, tms toiminta ei vaikuta pa-kiskossa kulkevaan bensaan
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Alkuperäiseen viestiin, Galantin käynnistysongelmaan liittyen:

Eli vikana oli siis loppujen lopuksi viallinen virranjakaja. Alkuperäisessä oli puolassa vikaa ja uudessa tilatussa oli powertransistori rikki, kun mittasi. Sitkeesti tilasin vielä uuden ja lähti ensimmäisellä käyntiin. Joskus se näköjään palkitaan! Nyt uutta osaa koneeseen ja liikkeelle.
 
Vs: Galant -98 2.5V6 ei käynnisty

Sauvignion sanoi
Alkuperäiseen viestiin, Galantin käynnistysongelmaan liittyen:

Eli vikana oli siis loppujen lopuksi viallinen virranjakaja. Alkuperäisessä oli puolassa vikaa ja uudessa tilatussa oli powertransistori rikki, kun mittasi. Sitkeesti tilasin vielä uuden ja lähti ensimmäisellä käyntiin. Joskus se näköjään palkitaan! Nyt uutta osaa koneeseen ja liikkeelle.

:peukku :peukku hyvä että tuli kuntoon
 
Takaisin
Ylös Bottom